Denník N

Šéf AeroMobilu: Mali sme ponuky z iných krajín, nakoniec sme zostali na Slovensku

Výkonný riaditeľ AeroMobilu Juraj Vaculík tvrdí, že z lietajúceho auta už je celosvetovo známy projekt. Foto N – Tomáš Benedikovič
Výkonný riaditeľ AeroMobilu Juraj Vaculík tvrdí, že z lietajúceho auta už je celosvetovo známy projekt. Foto N – Tomáš Benedikovič

Slovensku robíme veľkú reklamu. Peniaze od štátu si zaslúžime, hovorí výkonný riaditeľ Juraj Vaculík z AeroMobilu.

Reklamný expert JURAJ VACULÍK ako prvý vložil peniaze do projektu lietajúceho auta svojho kamaráta Štefana Kleina. Dnes je spolumajiteľom firmy, o ktorej píše Financial Times a ktorá by rada na Slovensku vybudovala nové odvetvie priemyslu. „Dostali sme niekoľko ponúk, aby sme sa presídlili do cudziny. Rozhodli sme sa zostať,“ hovorí. 

Kedy najbližšie poletí aeromobil?

To vám teraz neviem presne povedať. V súčasnosti máme už tretiu generáciu prototypu aeromobilu, ktorá stihla celkovo nalietať sedem a pol hodiny, čo je celkom dosť. Momentálne už však vyvíjame štvrtú generáciu, v ktorej bude záletový plán pokračovať.

Takže keď najbližšie uvidíme letieť aeromobil, bude to už prototyp ďalšej generácie?

Áno, dá sa to tak povedať. Je to otázka mesiacov.

Aeromobil nelieta od začiatku mája, keď mal nehodu a musel núdzovo pristáť na letisku v Nitre. Už viete, čo bolo príčinou?

Stále to zisťujeme. Tú príčinu však zverejňovať nebudeme. Pohybujeme sa v konkurenčnom prostredí a niektoré informácie jednoducho nemôžeme prezrádzať. V každom prípade tie zistenia budeme zapracovávať už do tej novej verzie aeromobilu.

Obrázky poškodeného aeromobilu sa okamžite začali šíriť internetom. Keď cestujete po svete, pýtajú sa vás na tú nehodu?

Pýtajú, hoci oveľa väčšia aféra z toho bola na Slovensku, pretože u nás je ten projekt spájaný s rôznymi emóciami. Keď sa pozriete do sveta na firmy, ktoré pracujú s takýmito inovatívnymi produktmi, tiež prechádzajú rôznymi neúspechmi alebo kritickými obdobiami. Naša skúsenosť dopadla vo výsledku dobre, pretože ukázala, že zafungovali bezpečnostné systémy (aeromobilu sa otvoril padák, vďaka čomu pilot Štefan Klein neutrpel pri dopade žiadne zranenie – pozn. red.)

Slovenské lietajúce auto havarovalo začiatkom mája v blízkosti letiska pri Nitre. Pilotoval ho konštruktér Štefan Klein. Foto - TASR
Slovenské lietajúce auto havarovalo začiatkom mája v blízkosti letiska pri Nitre. Pilotoval ho konštruktér Štefan Klein. Foto – TASR

Podľa zdeformovanej karosérie tá nehoda vyzerala dosť vážne.

To je dané tým, že v tejto fáze používame ešte karosériu z ľahkého karbónového materiálu. Je to len jemná škrupina, ktorá sa dá rôzne tvarovať. Vďaka tomu si nemusíme vyrábať nové dielce vždy, keď zistíme, že potrebujeme nejakú časť o pár stupňov nakloniť. No keď príde náraz, tak veľmi rýchlo popraská. Podstatné však bolo, že kovový rám, motor aj prístroje zostali nepoškodené.

Spôsobila tá nehoda nejaký sklz pri vašich prácach?

Pribrzdilo nás to možno o mesiac, ale nejde o nič zásadné. Tým, že sa nám v minulosti žiadny vážny incident neprihodil, máme väčší náskok, než sme si možno mysleli. V júni sme už opravené vozidlo vystavovali v Londýne na Funders Forum, čo bola veľmi prestížna akcia, na ktorej boli ľudia, ako napríklad predseda správnej rady Googla Eric Schmidt.

AeroMobil si v Londýne pozrel aj posledný slovenský žijúci veterán – letec britskej RAF Otto Schwarz. Foto – Facebook Andreja Kisku
Štefan Klein ukazuje v Londýne svoj AeroMobil poslednému žijúcemu slovenskému pilotovi britskej RAF Ottovi Schwarzovi. Foto – Facebook Andreja Kisku

Majú pre vás takéto akcie nejaký praktický význam? Nadväzujete na nich aj kontakty alebo len ukazujete, že ste stále tu? 

Pomáha nám to budovať povedomie globálne známeho projektu, vďaka čomu získavame stále vyššiu kredibilitu. Oveľa dôležitejšie pre nás je nadväzovanie kontaktov napríklad s univerzitami, manažérmi rôznych technologických firiem a s investormi.

Koľko pozvaní na takéto zahraničné akcie vám chodí? 

Na každý mesiac nám prichádzajú desiatky pozvaní na rôzne letecké výstavy, autosalóny a ďalšie podujatia. V tomto sme však dosť vyberaví. Keby sme chceli, tak si môžeme spraviť lietajúci cirkus a predvádzať náš exponát po celom svete. To však nie je náš cieľ. Potrebujeme stále pracovať na výskume a vyberáme si len tie prestížnejšie technologické fóra, ako bol napríklad vlani Pioneers Festival vo Viedni alebo v marci americký South by Southwest. Tam sme boli dokonca nominovaní ako inovácia roka spolu s Googlom, Microsoftom či Soundcloudom. To, samozrejme, aj náš projekt posúva do úplne inej dimenzie.

AeroMobil   The Flying Car That Actually Works   Launching 2017

V tom zmysle, že vás už všade berú vážne?

Tak nejako. Keď sme pred dvoma rokmi vycestovali do sveta, boli sme skôr za exotov, ktorí museli vysvetľovať už len to, kde leží Slovensko. Lenže teraz máme v poradnom orgáne ľudí ako Antony Sheriff, čo je bývalý šéf MacLarenu. Spolu s ním nám radí Dean Kamen, ktorý sa stal známym ako vynálezca „vozítka“ Segway, alebo Glenn Mercer, ktorý mal v globálnej konzultantskej spoločnosti McKinsey na starosti automobilový sektor. Keď sa za vás postavia takéto mená, tak vám to otvára dvere k najlepším univerzitám alebo dodávateľom na svete.

Čo takýchto ľudí nadchlo na aeromobile?

Jednoducho sme ich presvedčili projektom. Títo ľudia pracovali v rôznych Hi-Tech firmách. A môžem povedať, že boli nadšení, keď videli, čo sme postavili v našich improvizovaných podmienkach niekde pri Nitre.

Slovenská vláda vám schválila podporu šesť miliónov eur, ktorú môžete čerpať počas nasledujúcich troch rokov. Spýtame sa úplne naivne: Keď už ste globálne známy projekt, načo potrebujete ešte peniaze od štátu?

Začnem trochu zoširoka. Pôvodne som ani s takouto možnosťou nepočítal. Keď som sa však bavil s rôznymi ľuďmi vo svete, videl som, že veľké inovatívne projekty väčšinou vznikajú vďaka kombinácii verejných a súkromných peňazí. Potom sme sa dostali do fázy, keď nám začali prichádzať ponuky od viacerých investorov zo zahraničia, ktorí nás lákali do svojich krajín.

Juraj Vaculík. Foto N - Tomáš Benedikovič
Juraj Vaculík (roč. 1967) založil v 90. rokoch jednu z najúspešnejších reklamných agentúr Made by Vaculik. Pred piatimi rokmi sa rozhodol investovať peniaze do projektu lietajúceho auta, ktoré vyvíjal jeho kamarát, dizajnér Štefan Klein. Dnes je výkonným manažérom firmy AeroMobil. Foto N – Tomáš Benedikovič

Do ktorých krajín vás lákali?

To by nebolo korektné prezrádzať, bolo to do krajín z Európskej únie aj mimo nej. Môžem povedať, že nám ponúkali všetko, čo potrebujeme – teda nie súkromné, ale verejné peniaze. A kontakty s univerzitami, čo je pre nás kľúčové. No vždy tam bola výzva či priamo podmienka, aby sme celý náš projekt presídlili.

Takže ste šli za slovenskými politikmi a povedali ste im o tých ponukách?

Prvý impulz ohľadom podpory prišiel od európskeho Spoločného výskumného centra (Joint Research Centre), čo je inštitúcia, ktorá spadá pod Európsku komisiu. Skúmala potenciál AeroMobilu a uviedla nás ako príklad vysoko inovatívneho projektu, ktorý môže Európska únia podporiť. Myslím, že vtedy si aj slovenská vláda uvedomila náš potenciál a začala s nami rokovať.

Ako prebiehalo rokovanie? Varovali ste vládu, že pokiaľ nedostane AeroMobil podporu, tak odídete zo Slovenska?

Tak to určite nebolo. Pozrite sa, môžem povedať, že ja i Štefan Klein sme hrdí Slováci. Na druhej strane musíme hľadať vhodné technické, personálne i finančné podmienky, aby sme sa mohli posunúť ďalej. Ako hovorím, vo svete to nie je nič neobvyklé. V Nemecku existuje projekt lietajúceho auta s názvom Carplane, ktorý je, pokiaľ viem, financovaný hlavne z verejných zdrojov. V Izraeli je podobný projekt podporovaný v rámci vojenského výskumu.

Video: Verziu 3.0 predstavili Klein s Vaculíkom na jeseň na technologickom festivale vo Viedni

Na druhej strane, podporu, akú ste dostali vy, by privítalo na Slovensku množstvo nádejných startupov. Ako by ste odpovedali na otázku, prečo si ju zaslúžite práve vy?

Prečo práve my? Pretože my sme už niečo dokázali. Nie sme tradičný startup s plánom urobiť nejakú novú aplikáciu alebo sociálnu sieť. My už máme produkt, ktorý máme otestovaný, a máme vybudovaný dôveryhodný tím ľudí. Pre vládu to znamená oveľa menšie riziko, že tá investícia bude zmarená.

Riziko, že to nevyjde, tam však stále je.

Áno, často si čítame komentáre, že náš produkt nebude nikdy fungovať a že celé je to nezmysel. Pozrite sa, keď do Británie dorazili prvé automobily, tak schválili zákon, že pred každým vozidlom musí bežať bežec s červenou vlajkou, ktorý bude upozorňovať, že sa automobil blíži. Jednoducho nedôvera je pri nových vynálezoch bežná.

Lietajúci AeroMobil môžu sledovať aj návštevníci slovenského pavilónu na výstave Expo v Miláne. Foto N - Tomáš Benedikovič
Lietajúci AeroMobil (aspoň na videu) môžu sledovať aj návštevníci slovenského pavilónu na výstave Expo v Miláne. Foto N – Tomáš Benedikovič

Vedeli by ste dať nejaký odhad? Aké je riziko, že AeroMobil ako projekt neuspeje?

Z hĺbky duše verím, že uspejeme na sto percent. Samozrejme, že nejaký rizikový faktor tam stále je, ale je podstatne nižší, než bol pred rokom, a už vôbec nehovorím, aký bol pred dvomi rokmi. Veď preto sme boli schopní presvedčiť aj niektorých privátnych investorov, aby do nás vložili peniaze. Ale zoberte si to naopak: pokiaľ uspejeme, otvorí to cestu nielen nám, ale aj ďalším nádejným firmám. Práve vďaka projektom, ako je ten náš, môže vzniknúť na Slovensku to, čomu sa hovorí inovatívna ekonomika.

Pravdou je, že hneď niekoľko politikov vás označilo za vzorový príbeh slovenskej firmy. Minister školstva vás prirovnal k firmám ako Skype alebo Nokia. Trúfli by ste si aj vy povedať, že ste slovenský Skype?

Budem úprimný, pokiaľ by sme nemali takéto ciele, takýto drajv, ten projekt by neuspel. Štefan Klein tomu projektu venoval dvadsaťpäť rokov života. Ja som doň vložil všetky svoje úspory a už päť rokov sa nevenujem ničomu inému. Celý náš tím má vnútorné presvedčenie, že chceme technologicky dobyť svet. Možno to znie veľkohubo, ale chceme skutočne vybudovať globálnu firmu.

The race is on for flying car start ups   CNN.com

Medzi politikmi sa však objavili aj iné názory. Opozičný poslanec Miroslav Beblavý na svojom blogu označil podporu pre AeroMobil za nesprávnu, netransparentnú a nevýhodnú. Ako sa vám to čítalo?

Bolo mi to veľmi ľúto, lebo pána poslanca Beblavého považujem za inteligentného politika, ktorý mi je niektorými názormi aj celkom blízky. Jeho blog považujem skôr za snahu robiť z tejto témy politiku.

Zostaňme pri tom termíne „nevýhodný pre štát“. Keď vám štát dal peniaze, nemal by získať vo vašej firme podiel?

Pozrite sa, ak sa pýtate na to, čo z podpory bude mať štát, tak môžem povedať, že štát už vďaka AeroMobilu niečo má. Za posledné roky sme urobili Slovensku väčšiu reklamu než najrôznejšie štátne programy. Veď len teraz v apríli o nás znovu písali Financial Times. My pritom všade zdôrazňujeme našu slovenskú identitu. Keď sa o nás píše, vždy sa spomína „Slovak Flying Car“. Pre krajinu je to väčšia reklama, než koľko by stálo, keby štát dal šesť miliónov do najrôznejších marketingových kampaní. To však nie je to najpodstatnejšie.

Bratislava, 13.7. 2015. Reklama na slovenský pavilón na výstave Expo 2015. Foto N - Tomáš Benedikovič
AeroMobil i Peter Sagan – tým sa dnes Slovensko snaží chváliť. Foto N – Tomáš Benedikovič

Čo je najpodstatnejšie?

Projekt, ako je ten náš, sa rodí raz za desiatky rokov. A hlavné je, že ho dokážeme ukotviť na Slovensku, čo môže celé akademické prostredie posunúť o stupeň vyššie. Zoberte si len, že doteraz hádam všetci top dizajnéri, ktorí vyštudovali Vysokú školu výtvarných umení, zo Slovenska odišli a pracujú v zahraničných automobilkách. My sa ich teraz snažíme zamestnávať doma a dokonca niektorých lákame, aby sa vrátili zo zahraničia.

Aby sme sa teda vrátili na začiatok: na čo konkrétne štátne peniaze potrebujete?

Tak, ako je to uvedené v podmienkach štátnej podpory, minieme ich na výskum a vývoj, do ktorého zapojíme slovenské univerzity. Ale tiež niektoré ďalšie firmy. Potrebujeme totiž vyvinúť veľa nových súčiastok a všetko to budeme robiť na Slovensku. Rokujeme aj s jednou špičkovou firmou zo zahraničia, od ktorej chceme dotiahnuť inžinierov, aby nám s tým na Slovensku pomohli.

Aké konkrétne súčiastky musíte vyvíjať?

Tým, že kombinujeme dva dopravné prostriedky, potrebujeme dosť špecifické komponenty. Potrebujeme napríklad preskúmať, ktorý z existujúcich motorov by sa dal upraviť pre naše potreby. Musíme si vyvinúť aj nový druh vrtule, pretože tá súčasná nemá vhodnú hrúbku hrany.

AeroMobil kombinuje dva rôzne dopravné prostriedky. Ako auto dokáže vyvinúť rýchlosť 160 km/h, ako lietadlo dokáže letieť rýchlosťou 200 km/h. Foto - AeroMobil
AeroMobil kombinuje dva rôzne dopravné prostriedky. Ako auto dokáže vyvinúť rýchlosť 160 km/h, ako lietadlo dokáže letieť rýchlosťou 200 km/h. Foto – AeroMobil

V podmienkach štátnej podpory sa zároveň spomína, že vytvoríte štyridsať pracovných miest. Čo to budú za miesta?

Staviame vlastné výskumné centrum, v ktorom budú pracovať naši výskumníci. Predstavte si to ako laboratórium, kde sa budú robiť napríklad prepočty a simulácie toho, ako by malo byť nastavené krídlo. Zároveň tam budú aj 3D tlačiarne alebo sústruhy, aby sme si tie veci mohli hneď aj vyrobiť. V zahraničí sú takéto centrá bežné, tu si ich musíme budovať sami.

Má však štát nejakú záruku, že toto všetko na Slovensku zostane? Nemôže sa stať, že až vyčerpáte šesť miliónov, presuniete sa inde?

Viete, tých šesť miliónov predstavuje len malú časť toho, čo ten projekt bude stáť, kým bude môcť ísť konečne na trh. My sme ho mohli presídliť do zahraničia už pred rokom a pol. Všetky naše doterajšie kroky však ukazujú, že chceme zostať na Slovensku.

Hlavné tváre AeroMobilu: konštruktér a pilot Štefan Klein a investor a manažér Juraj Vaculík, ktorý ako prvý projektu uveril. Foto - AeroMobil
Hlavné tváre AeroMobilu: konštruktér a pilot Štefan Klein a investor a manažér Juraj Vaculík, ktorý ako prvý projektu uveril. Foto – AeroMobil

Zatiaľ to je však len vaše, nazvime to, chlapské slovo.

Pozrite sa, keď budeme úspešní, tak, samozrejme, počítame s tým, že by sme mohli mať fabriku aj v USA alebo možno o desať rokov aj v Číne. Podstatné je, že ten projekt dostal slovenskú DNA. Najhodnotnejšie na ňom je, že na Slovensku budeme robiť výskum a vývoj. A z toho nebudeme ťažiť len my, ale aj ďalšie odvetvia.

Napríklad automobilový sektor?

Napríklad, ale nielen ten. Veď my spájame dva existujúce segmenty priemyslu, ktoré chceme rozvíjať – automobilový a letecký sektor. Málo sa vie, že na Slovensku podniká päť malých výrobcov ultraľahkých lietadiel. Napríklad vývoj krídel si chceme zadať u niektorého z nich. Ide o pridanú hodnotu, ktorú vytvárame. Zahraničné automobilky prišli na Slovensko hlavne za lacnou pracovnou silou. Za nejaký čas sa môžu zbaliť a ísť ďalej. Takéto nastavenie ekonomiky je veľmi rizikové, preto je najvyšší čas budovať niečo viac. A ideálne práve v oblasti dopravy.

Video: Jedným z konkurentov AeroMobilu je vozidlo TF-X, ktorý vyvíja americká firma Terrafugia

 

Veríte teda, že práve doprava je to ideálne pre budúci rozvoj Slovenska?

Samozrejme, doprava je „the next big thing“, ako sa hovorí v Silicon Valley. Zoberte si len Čínu, ktorá investuje hodne peňazí do projektov zdieľanej dopravy. Zápchy, ktoré zažívame my v Bratislave, sa ani nedajú porovnať s tým, čo zažívajú ľudia v Šanghaji. My, samozrejme, nehovoríme, že všetky autá budú nahradené aeromobilmi, ale časť z nich áno.

Takže aeromobil nevidíte len ako vozidlo pre výstredných milionárov?

Samozrejme, že nie. Spočiatku bude, prirodzene, drahý a dostupný len niekomu, ale tak sa začína každá inovácia. Pred rokmi by mi ani nenapadlo, že budem mať niekedy vlastný mobilný telefón, a dnes pomaly nenájdete človeka, ktorý by ho nemal. Európska únia napríklad dnes financuje projekt šiestich najlepších univerzít, ktoré vyvíjajú projekt s názvom MyCopter (projekt malého vrtuľníka na každodennú osobnú dopravu – pozn. red.). A my sme v epicentre tohto trendu, pretože na lietajúcom aute robíme už dvadsaťpäť rokov.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie