Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Uvoľňovanie sa zrýchľuje, od stredy sa naraz spustí druhá aj tretia fáza. Otvoria terasy aj veľké obchody

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Premiér po stretnutí s epidemiológmi a infektológmi ohlásil rýchlejšie uvoľňovanie opatrení, školy a škôlky zatiaľ ostávajú zatvorené.

Tempo uvoľňovania opatrení proti nákaze COVID-19 sa výrazne zrýchli. Premiér Igor Matovič (OĽaNO) po stretnutí s konzíliom odborníkov oznámil, že od stredy 6. mája spája druhú a tretiu fázu uvoľňovania. Každú z fáz mali deliť dva týždne, počas ktorých sa sleduje, ako pribúdajú prípady nakazených.

V nedeľu sme mali len päť nových pozitívne testovaných. Menej ako desiatich nakazených má Slovensko už deväť dní za sebou. Výrazne viac ako nových prípadov je vyliečených pacientov.

Ako to bude

Školy a škôlky zostávajú ešte zatvorené, otvorí sa verejné stravovanie, kde budú platiť prísne podmienky. Otvorené môžu byť len vonkajšie terasy, vnútorná časť reštaurácií zatiaľ nie. Okraje stolov musia byť dva metre od seba. Po každom zákazníkovi musia dezinfikovať dotykové plochy, čiže stôl a držadlá stoličiek. Pri stole môžu byť najviac dvaja ľudia alebo rodina s deťmi.

Toalety vydezinfikujú každú hodinu, musí byť dostupná dezinfekcia na ruky a jednorazové utierky. Zakázané sú sušiče na ruky.

Medzi verejné stravovanie patria aj krčmy, kaviarne či bistrá.

Premiér varoval, že v posledných dňoch zaregistroval, že ľudia už majú pocit, že je málo pravdepodobné stretnúť nakazeného. Na Slovensku je však podľa neho od 1600 do 4000 nakazených ľudí. „Musíme si naďalej dávať veľmi veľký pozor,“ povedal premiér s tým, aby boli ľudia veľmi zodpovední. „Druhú vlnu si nemôžeme dovoliť,“ dodal Matovič s tým, že „nezodpovednosť nás zabije“ a štát bude viac kontrolovať dodržiavanie nových pravidiel.

Vďaka tomu, že ľudia boli zodpovední, „sme boli nad očakávania úspešní“, povedal premiér. Konzílium teda dospelo k tomu, že môžeme spojiť druhú a tretiu fázu. Premiér aj hygienici trvajú na tom, že zavedenie karanténnych pobytov pre ľudí vracajúcich sa zo zahraničia je správne opatrenie, ktoré pomohlo zastaviť nákazu.

Školy a škôlky sú zatiaľ vo 4. fáze a zostávajú zatvorené.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Vláda má tento týždeň zvýšiť kurzarbeit. Podniky chcú na zamestnanca aspoň 1 200 eur
  • Doprava: RegioJet chystá od 30. júna najmenej trikrát týždenne priamy vlak z Prahy cez Brno do chorvátskej Rijeky
  • Automobilky: Hyundai zaznamenal v máji takmer 40-percentný pokles predaja
  • Médiá: Denníky Wall Street Journal a New York Times naberajú v čase koronavírusu ďalších novinárov
  • Pomoc: Čo zatiaľ vieme o preplácaní nájmov za zatvorené prevádzky
  • Radíme: Ako odmietnuť odklad dovolenky a kedy sa dajú získať peniaze
Zdieľať

Ekonóm Goliaš z krízového štábu: Výška príspevkov na udržanie zamestnanosti je malá, odporučili sme ich zvýšiť

Šéf INEKO Peter Goliaš. Foto - TASR
Šéf INEKO Peter Goliaš. Foto – TASR

Ekonóm Peter Goliaš z ekonomického krízového štábu hovorí, že príspevky na udržanie zamestnanosti treba výrazne zvýšiť. Odkazuje na prieskumy, kde sa podnikatelia sťažujú, že výška podpory nestojí za nevyhnutnú administratívu.

Minúta po minúte

Zdieľať

Pokles aktivity spracovateľského priemyslu eurozóny sa v máji spomalil vďaka uvoľňovaniu koronavírusových opatrení. Vyplýva to z výsledkov prieskumu medzi nákupnými manažérmi, ktoré zverejnila konzultačná spoločnosť IHS Markit.

Index aktivity vzrástol na 39,4 bodu z aprílového rekordného minima 33,4 bodu. Zostal však hlboko pod 50 bodovou hranicou, ktorá oddeľuje rast od poklesu aktivity.

„Útlm spracovateľského priemyslu v apríli zrejme dosiahol svoje dno, v máji produkcia klesala výrazne pomalším tempom,“ uvádza ekonóm IHS Markit Chris Williamson v tlačovej správe.

V 1. štvrťroku sa HDP eurozóny podľa údajov Eurostatu znížil medzikvartálne o 3,8 %. V 2. štvrťroku ekonómovia očakávajú ešte hlbší prepad. (čtk)

Zdieľať

Juhokórejská automobilka Hyundai zaznamenala v máji takmer 40-percentný pokles predaja. Minulý mesiac predala celosvetovo 217 510 vozidiel, predaj na domácom trhu vzrástol o 4,5 %.

Situácia na ázijských trhoch sa totiž začala vracať do normálu skôr než v ostatných regiónoch, na ktoré sa nový koronavírus rozšíril v najväčšej miere počas jarných mesiacov.

Naopak, na zahraničných trhoch predala automobilka v máji o takmer 50 % menej áut.  Zatiaľ čo v máji minulého roka predaj dosiahol 290 811 vozidiel, v máji tohto roka to bolo iba 146 700 áut. (tasr)

Zdieľať

RegioJet chystá od 30. júna najmenej trikrát týždenne priamy vlak z Prahy cez Brno do chorvátskej Rijeky. V prevádzke má byť do polovice septembra. Z Rijeky by naň nadväzovali autobusy, ktoré by turistov rozvážali do letovísk na pobreží Jadranu. (čtk)

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Vláda má tento týždeň zvýšiť kurzarbeit. Podniky chcú na zamestnanca aspoň 1 200 eur +

  • Home office sa stal súčasťou bežného plánovania firiem
  • Mičovský od príliš rýchlej dotačnej reformy ustúpil
  • Dôležitý železničný uzol Žilina má zrekonštruovať Strabag s Euroviou
Zdieľať

Prešovský samosprávny kraj pridá od pondelka 1. júna prímestské školské spoje, nevráti sa však k plnej prevádzke ako pred pandémiou. Kraj to zdôvodňuje tým, že do škôl nebude chodiť väčšina žiakov druhého stupňa ani stredoškoláci.

  • Dopravcovia zverejnili cestovné poriadky na svojich weboch, podľa krajskej samosprávy sa dopĺňajú aj informácie na stránku cp.sk.
  • Kraj si prímestskú dopravu objednáva od SAD Prešov, SAD Humenné, SAD PopradBUS Karpaty.

MHD v Prešove bude jazdiť ďalej ako cez prázdninové pracovné dni, dopravný podnik však pridá niekoľko školských spojov. (tasr, n)

Zdieľať

Microsoft chce desiatky novinárskych pozícií nahradiť systémom umelej inteligencie. Podľa denníka Seattle Times sa opatrenie dotkne asi 50 pracovných miest vo výrobe spravodajstva pre web MSN prevádzkovaný Microsoftom.

Túto prácu teraz robia agentúrni zamestnanci, ktorých služby už však spoločnosť po 30. júni nechce využívať.

„Ako všetky spoločnosti pravidelne vyhodnocujeme svoju obchodnú činnosť,“ uviedol Microsoft vo vyhlásení. „To niekedy môže vyústiť do zvýšenia investícií do niektorých oblastí a reštrukturalizácie iných. Tieto rozhodnutia nevychádzajú z terajšej pandémie,“ dodala spoločnosť.

Podľa Seattle Times si Microsoft ponechá kmeňových novinárskych zamestnancov, ktorí vykonávajú podobnú prácu ako agentúrni, s tými však zmluvy neobnoví. Denník s odvolaním na niektorých zamestnancov uviedol, že MSN bude na produkčnú prácu využívať umelú inteligenciu.

Súčasťou práce spravodajskej produkcie je organizácia správ od spolupracujúcich mediálnych domov či výber údernejších titulkov a lepších ilustračných fotografií. Robia to teraz ľudia, túto úlohu však prevezme umelá inteligencia.

„Už niekoľko mesiacov to fungovalo v poloautomatickom režime, teraz to dostalo zelenú,“ citoval denník jedného z agentúrnych pracovníkov, ktorému neobnovili zmluvu. „Je demoralizujúce pomyslieť na to, že stroje nás môžu nahradiť, ale tak to je,“ dodal.

Niektorí prepustení novinári upozorňujú na to, že umelá inteligencia nemusí editorskú prácu plne zvládnuť, čo sa môže skončiť vydávaním nevhodných správ.

„Celý čas čítam o tom, ako automatizácia a umelá inteligencia prevezmú ľuďom prácu. A teraz prevzali moju,“ uviedol podľa denníka Guardian ďalší z prepustených novinárov.

Portál BBC poznamenal, že Microsoft je len jednou z mnohých IT firiem, ktoré s umelou inteligenciou v novinárskej práci experimentujú. Ďalšou je napríklad gigant Google. Cieľom vývoja takýchto systémov umelej inteligencie je znížiť náklady a zvýšiť efektivitu práce. (čtk)

Zdieľať

Pellegrini kritizuje vládnu pomoc pre podnikateľov počas koronakrízy. „Vaša pomoc je v porovnaní s inými krajinami najpomalšia, najkomplikovanejšia a najslabšia,“ povedal Pellegrini v TV Markíza. Podpredseda Smeru sa obáva, že sa spustí „pandémia nezamestnanosti na Slovensku“.

Zdieľať

Peter Pellegrini si myslí, že na zákaz nedeľného predaja nie je ideálny čas. Návrh zákona však podľa neho preverí, aká jednotná je koalícia. Pellegrini to povedal v diskusnej relácií Na telo.

Zdieľať

Minister práce Milan Krajniak k zákazu nedeľného predaja: „Zatiaľ platí stav, ktorý je dohodnutý – poslanecké návrhy môžu prejsť iba vtedy, ak sa na tom všetci zhodneme,“ povedal v relácii TV Markíza Na telo.

Krajniak dodal, že on by tento návrh podporil, ale akceptuje, že SaS na čele s Richardom Sulíkom je proti. Ak sa oni nerozhodnú návrh podporiť, zákaz predaja v nedeľu nebude.

Zdieľať

Peter Žiga k zatvoreniu obchodov v nedeľu: „Prečo v čase, keď by sme mali podporovať predaj, hovoríme o tom, že by sme zatvorili obchody v nedeľu? Ekonomická situácia teraz na toto nie je dobrá,“ povedal Žiga v TA3.

Podpredseda Smeru by túto tému odsunul napríklad o dva roky. Taktiež by podľa neho nebolo fér, ak by sa zatvorili obchody, ale výroba vo fabrikách by naďalej v nedeľu pokračovala.

„Keď má byť voľná nedeľa, nech je pre všetkých,“ poznamenal k téme predseda parlamentu Boris Kollár.

Zdieľať

Boris Kollár si myslí, že obmedzenia by sa mali naďalej uvoľňovať. „Som presvedčený, že tento stav je už neudržateľný a pochopia to aj odborníci a hygienici,“ povedal Kollár na TA3 s tým, že Slovensko by malo ísť v súlade so susednými krajinami.

Zdieľať

Tender na rekonštrukciu gabčíkovských komôr prejde auditom, oznámil minister životného prostredia. Prípadom sa už zaoberá aj polícia.

„Existujú dôvodné podozrenia, že súťaž na rekonštrukciu gabčíkovských komôr nemusela byť v súlade s legislatívou. Ak by to zaváňalo korupciou, pravdepodobne by to nevyzeralo inak. O štátnu zákazku mali záujem viaceré firmy. Jednu z nich, ktorá predložila najnižšiu cenovú ponuku, vyradili ešte pred súťažou,“ tvrdí Ján Budaj.

Za podozrivé považuje rezort aj okolnosti v personálnom obsadení vysokých postov v štátnom podniku, pričom sa odvoláva na medializované informácie. Štátnu zákazku vyhrala firma Metrostav, ktorej bývalý manažér pracoval vo vodohospodárskom štátnom podniku, ktorý celý tender pripravoval.

„Vidím v tom konflikt záujmov. Využijem všetky zákonné nástroje, ktoré mám v rukách, aby som zistil, či bola súťaž férová,“ doplnil minister. (tasr)

Zdieľať

Niekoľko tisíc ľudí protestovalo pred továrňou Renaultu vo francúzskom meste Maubeuge proti plánovanému prepúšťaniu. Automobilka v piatok predstavila plány na reštrukturalizáciu tovární a zrušenie 15-tisíc miest, z toho 4 600 vo Francúzsku.

Informovala o tom agentúra AFP.

Renault zápasí s poklesom dopytu, ktorý tento rok prehĺbila koronavírusová kríza. Vlani automobilka vykázala prvú celoročnú stratu za desať rokov a jej tržby klesli o viac než tri percentá.

Francúzsky prezident Emmanuel Macron tento týždeň predstavil balíček v hodnote vyše osem miliárd eur na záchranu domáceho automobilového priemyslu. Vyzval tiež francúzske automobilky, aby vyrábali autá vo svojej krajine. Štát v Renaulte vlastní 15-percentný podiel. (čtk)

Zdieľať

Nemecká vláda sa dohodla s EÚ na záchrannom balíčku deväť miliárd eur pre leteckú spoločnosť Lufthansa. Berlín po intenzívnych rokovaniach súhlasil, že Lufthansa zníži počet svojich lietadiel vo Frankfurte a v Mníchove.

Letecká spoločnosť vo vyhlásení uviedla, že sa na oboch letiskách vzdá 24 slotov, teda pridelených časov na vzlety a pristátia, čím vznikne priestor novým konkurentom. Balíček ešte musí schváliť dozorná rada a akcionári.

Domáce podmienky

Záchranný balíček najväčším európskym aerolíniám schválil nový nemecký fond pre hospodársku stabilizáciu WSF v pondelok. Pomoc zahŕňa majetkovú injekciu od vlády, ktorá získa podiel 20 percent kúpou nových akcií za 300 miliónov eur. Bude mať aj dve kreslá v predstavenstve. Tento podiel by WSF chcel predať do konca roka 2023.

WSF investuje do Lufthansy aj 5,7 miliardy eur prostredníctvom tichej účasti, čo znamená, že získa kapitál bez hlasovacích práv. Letecká spoločnosť získa taktiež syndikovaný úver až tri miliardy eur na tri roky od štátnej banky KfW a súkromných bánk.

Kto môže získať uvoľnené miesta

Lufthansa dnes uviedla, že Brusel v konečnej dohode ustúpil zo svojich počiatočných požiadaviek. Aerolínie z Frankfurtu a Mníchova stiahnu po štyroch lietadlách. 24 slotov sa rovná trom párom vzletov a pristátí každého zo štyroch lietadiel na danom letisku.

Počas prvých 18 mesiacov môže uvoľnené sloty vo Frankfurte či Mníchove získať vždy len jeden nový konkurent. Potom budú sprístupnené všetkým konkurentom, ktorí už na menovaných letiskách pôsobia. Ich kapacita bude pridelená v ponukovom konaní európskym leteckým spoločnostiam, ktorým v čase pandémie štát výrazne nepomohol, uviedla Lufthansa. (čtk)

Zdieľať

Primátor Bratislavy Matúš Vallo a minister financií Eduard Heger rokovali v piatok o pomoci pre hlavné mesto. Diskutovali aj o financovaní mesta v budúcnosti, zákone o hazarde a objektívnej zodpovednosti pre mestských policajtov.

Bratislava čelí podobne ako iné mestá masívnym výpadkom príjmov v dôsledku koronakrízy.

Kto bol na rokovaní:

  • Okrem Valla a Hegera diskutovali aj podpredseda parlamentu Gábor Grendel (OĽaNO) a predseda parlamentného ústavnoprávneho výboru Milan Vetrák (OĽaNO). Obaja sú zároveň bratislavskými mestskými poslancami. Za mesto sa zúčastnili aj riaditeľ magistrátu Ctibor Košťál či Matúš Lupták, ktorý dozerá na mestské financie.

O čom sa hovorilo:

  • Poslanec Vetrák na sociálnej sieti napísal, že postavenie Bratislavy budú riešiť v rámci reformy financovania samosprávy.
  • Preskúmať chce aj možnosť zavedenia novej dane z vonkajšej reklamy či väčšie zdanenie developerov pri výstavbe viacpodlažných výškových budov.
  • Niektoré druhy hazardu, ktoré ľuďom prekážajú, chcú zakázať, ako napríklad herne či výherné automaty. „Musíme však spresniť aj legislatívu, aby pri iných druhoch hazardu finančne nepoškodzovala mestá a obce,“ tvrdil Vetrák.
  • Vláda podľa Vetráka môže pomôcť Bratislave s likviditou a taktiež poskytnúť finančnú pomoc verejnej doprave. „Eduard Heger prisľúbil aj urýchlenie úhrady finančných prostriedkov z eurofondov určených na výstavbu karlovesko-dúbravskej radiály (26 miliónov eur),“ poznamenal Vetrák.
  • Ministerstvá financií a vnútra pripravia spustenie inštitútu objektívnej zodpovednosti pre mestskú políciu, čo mesto žiada na podporu svojej chystanej parkovacej politiky.
  • Vetrák uviedol, že sa pracuje aj na novom zákone o Bratislave, ktorý „obmedzí pôsobnosť niektorých menších mestských častí“.
  • Aj primátor Vallo na Facebooku napísal, že diskutovali o financovaní Bratislavy v budúcnosti a ťažkostiach mestom vlastneného Dopravného podniku Bratislava (DPB).

Bratislava vyrokovala pomoc od štátu aj v závere minulého roka. (tasr, n)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať