Prečo nový minister dopravy už radšej nesľubuje termín dostavby D1? Aby nedopadol ako Prokopovič, Vážny, Fico, Figeľ, Počiatek, Brecely a Érsek

Kým sa debatuje o dostavbe tunela Višňové, menšiu pozornosť získava iný komplikovaný úsek D1.
Diaľnica medzi Turanmi a Hubovou je jedinou časťou budúceho diaľničného prepojenia Bratislavy a Košíc, ktorej ešte ani nevypísali staviteľskú súťaž.
Jej dostavba bude určujúca pre plnohodnotné diaľničné prepojenie metropol východu a západu krajiny, ktoré roky sľubujú voličom politici. Obsahuje pritom tunelové kilometre, ktorých hĺbenie je časovo mimoriadne náročné.

Nový minister dopravy Andrej Doležal (nominant hnutia Sme rodina) už nesľubuje termín, kedy by úsek Turany – Hubová mohol byť hotový. Diaľnica je totiž ešte stále v prípravnej fáze, keď je presný odhad ťažší. Z jeho slov o pripravenosti úseku však vyplýva, že skôr ako v rokoch 2029 a 2030 to určite nebude.
„Verím, že sa už môj nástupca bude rozprávať o tom, že tá stavba je pripravená, a bude na to hľadať prostriedky,“ povedal Doležal v rozhovore pre hnonline.
Pred Doležalovým nástupom sa naposledy o termíne dostavby celého prepojenia Bratislavy a Košíc debatovalo o rokoch dostavby 2026 alebo aj 2027. Takto sa postupne odkláňali termíny:
„Všetky diaľničné úseky sú pripravené tak, že termín rok 2010 je absolútne reálny.“
(Pavol Prokopovič ako minister dopravy, máj 2006)
„Keď sa nám podarí zmeniť stavebný zákon, tak Bratislava – Košice 2012, možno polrok 2013.“
(Ľubomír Vážny v tej iste debate STV s ministrom Prokopovičom, máj 2006)
„Rok 2012 vyplynul z koaličnej dohody, ale vyskytli sa väčšie problémy v príprave ešte nezačatých úsekov diaľnice, než som predpokladal. (…) Posun v termínoch výstavby nezačatých úsekov bude predmetom programového vyhlásenia vlády. (…) Ak sa napokon presadí rok 2012, budeme mať čo robiť.“
(Ľubomír Vážny ako minister dopravy v júli 2006)
„V krátkom čase (…) budú prijaté také rozhodnutia, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené severné diaľničné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami.“
(Robert Fico, predseda vlády v júli 2007)
„Dochádza k posunu na rok 2011, a to vzhľadom na finančnú krízu a tú situáciu, ktorá teraz v bankách je. To znamená, že termíny ukončenia sú momentálne v rukách komerčných bánk.“
(Ľubomír Vážny v apríli 2009. Dôvodom je neochota bánk požičiavať peniaze v časoch finančnej krízy. D1 sa v tom čase plánovala prestavať cez PPP).
„Vláda SR si kladie za cieľ zabezpečiť do roku 2014 nadštandardné cestné spojenie Bratislavy a Košíc.“