Denník N

Môžeme čakať šrotovné aj na Slovensku? Analytici hovoria, prečo by to nemalo význam

Aktivisti Greenpeace v Berlíne protestujú pred parlamentom proti myšlienke šrotovného. Foto - TASR/DPA
Aktivisti Greenpeace v Berlíne protestujú pred parlamentom proti myšlienke šrotovného. Foto – TASR/DPA

Šrotovné na kúpu nových áut od nemeckej vlády žiadajú tamojšie automobilky. Hoci je slovenská ekonomika od automobilov závislá, šrotovné spomenul krízový ekonomický štáb len okrajovo.

Prečo myšlienka šrotovného nemá veľa zástancov:

  • Šrotovné by len presunulo časť budúcej spotreby do súčasnosti, no potom by dopyt aj tak vypadol.
  • Ak automobilky čakajú štrukturálne zmeny, netreba ich odďaľovať.
  • Pre Slovensko samostatne nemá význam, no ak by sa ním chceli zaoberať európske štáty, malo by byť koordinované.
  • Prostriedky na šrotovné sa dajú využiť lepšie, teraz sú najviac postihnuté hotely, reštaurácie, cestovný ruch…

Štyria analytici, medzi ktorými sú aj členovia ekonomického krízového štábu, hovoria, či šrotovné považujú v tejto kríze za správny nástroj pomoci a v čom by mohol byť iný ako pred desiatimi rokmi, keď sa v Európe masovo „šrotovalo“, aby sa podporil dopyt po nových autách a zároveň zlepšila ich klimatická stopa. Otázkou je, či v prípade zavedenia šrotovného využiť koronakrízu na to, aby sa podporili napríklad elektrické autá či hybridy.

Peter Goliáš, INEKO, člen ekonomického krízového štábu

Šrotovné by malo význam iba koordinovane v celej EÚ. Na úrovni jedného štátu nemá veľký význam, lebo by to znamenalo len malý nárast celkovej spotreby. V prípade jedného štátu by išlo do veľkej miery o

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Koronavírus

    Pomoc ekonomike

    Ekonomika

    Teraz najčítanejšie