Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Prima banka kritizuje dohodu s vládou: Odklady splátok pomáhajú najmä veľkým bankám

Ilustračné foto Jumpstory
Ilustračné foto Jumpstory
  • Šéf Prima banky hovorí, že systém automatických odkladov splátok a programy štátnych záruk pomáhajú viac niektorým bankám ako ich klientom a narúšajú konkurenciu.
  • Hoci boli slovenské banky v minulosti pri odkladoch opatrné, lebo po dlhšom čase sa ľudia ťažko „rozsplácali“, teraz riziká veľmi nespomínajú.
  • Odkladmi si posúvajú problém s nesplácaním v čase, ak by veľa ľudí prestalo platiť naraz už teraz, bol by to šok.

Ľudia a firmy zatiaľ podali okolo 150-tisíc žiadostí o odklad splátok. Aký veľký je to objem v eurách, v tejto chvíli štatistiky nehovoria.

Podstatné však je, že nateraz záujem dlžníkov o odklady chladne. Najväčšia vlna bola na Veľkú noc, keď odklad splátok podľa lex korona začal platiť.

Niektoré banky dovoľovali ľuďom urobiť si odklad splátky aj v minulosti, no boli pritom pomerne opatrné. Najmä v otázke, na ako dlho odklady povolili.

Mali totiž skúsenosť, že trojmesačný odklad v bežných časoch ľuďom pomôcť mohol, no pri polročnom odklade už strácali platobné návyky a ľahšie sa z nich nakoniec stali neplatiči.

Na Slovensku si v pandémii môžu ľudia zvoliť až deväťmesačný odklad, ktorý je zároveň aj najžiadanejší. Tentoraz však banky klientom nezdôrazňujú, ako stúpa riziko s dĺžkou odkladu, žiadne odporúčania neísť na maximum možnej doby odkladu nepočuť.

Dôvodom súčasnej popularity deväťmesačného odkladu splátok je zrejme aj to, že podľa zákona možno o odklad požiadať len raz a teraz nik nevie, ako sa svet rozbehne ďalej a kedy a či sa vráti do normálu.

Kritika od bývalého šéfa Sporiteľne

Aké sú riziká a aké môžu byť dosahy odkladov splátok? Spýtali sme na to šiestich bánk. Prvá a kriticky reagovala na vplyv odkladov i pripravovaných úverov so zárukami Prima banka Slovensko, banka Penty, ktorej šéfuje Jan Rollo. Ten je medzi bankármi známy svojimi vyjadreniami, ktoré idú často proti prúdu. Teraz hovorí, že zásahy štátu pomôžu skôr bankám ako spotrebiteľom.

Podľa Prima banky je odklad splátok zo zákona prínosný najmä pre banky, ktoré si ho u politikov presadili. Odklady splátok totiž mohli banky, ak mali záujem, pre svojich klientov povoliť aj bez extra zákona, nič im v tom nebránilo. Pre klientov nebol tento zákon potrebný, odkazuje šéf Prima banky Rollo.

„Tak ako legislatívny odklad splátok, aj záruky daňových poplatníkov za rizikové firemné úvery bánk umožnia oddialiť vyčíslenie reálnych dosahov súčasnej situácie a pomôžu rôznym bankám v rôznej miere, čím výrazne narušia štandardnú hospodársku súťaž a trhové prostredie v prospech najviac podporovaných subjektov,“ hovorí Rollo.

Rovnakú otázku ako Prima banke sme položili aj ostatným bankám s dôvetkom, že ich stredne veľký konkurent kritizuje dohodu, ktorú urobili so štátom najmä veľké banky.

Ostatné banky však na kritiku od Prima banky nereagovali, len ľahko sa jej dotkla Slovenská sporiteľňa, ktorú, mimochodom, J. Rollo v čase poslednej krízy viedol.

Sporiteľňa hovorí, že odklad splátok, rovnako aj systém záruk pre firmy, je správne a zodpovedné riešenie. „Banky v čase krízy by mali byť schopné svojim klientom pomáhať.”

Ako vidia riziká a dosahy odkladov splátok banky:

Prima banka Slovensko

Legislatívny odklad splátok je prínosný pre banky, ktoré si ho u politikov presadili. Odklady splátok mohli banky, ak mali záujem, pre svojich klientov realizovať aj bez potreby nového zákona, v tom im nič nebránilo. Pre klientov nebol tento zákon potrebný. 

  • Kľúčovým bodom presadeného nového zákona je však možnosť a zároveň aj povinnosť bánk vykazovať úvery s odloženými splátkami ako plne zdravé, čo pomôže pozitívne ovplyvniť vykazovanie aktuálneho stavu úverového portfólia.
  • Umožní to bankám odložiť priznanie negatívnych dosahov zvýšenej rizikovosti aj ich riešení do budúcnosti. Bankám, ktoré využívajú takzvané IRB modely (pozn. pre výpočet kapitálových požiadaviek), to navyše umožní v súlade s novou legislatívou vykazovať lepšie hodnoty kapitálovej primeranosti v porovnaní so stavom, ak by reštrukturalizované úvery boli vykazované štandardne.

Najväčší prínos bude mať zákon pre banky so slabšími úverovými štandardmi a rizikovejším úverovým portfóliom. Pre ne aj pre ich akcionárov

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ochrana pred konkurzom: Majiteľ siete CT a MR Pro Diagnostic Group dostal od súdu dočasnú ochranu pred veriteľmi
  • Autá: Predaj nových osobných áut na Slovensku v apríli klesol medziročne o 61,5 % na 3424 vozidiel
  • Obaly: PET fľaše by sa mohli zálohovať už v roku 2022, povedal minister životného prostredia Ján Budaj, pre pandémiu pôvodne plán odložili na rok 2023
  • Pokles turizmu: Cestovný ruch na Slovensku v marci medziročne klesol o 65 %
  • Pomoc pre Jaguar Land Rover: Britská automobilka rokuje s vládou o pomoci za viac ako miliardu libier
  • Ekonomický newsfilter: Covid-19 zmenil takmer všetko, v pohode sú hádam už len bratislavskí developeri
Zdieľať

Chemesu hrozí dvojmiliónová pokuta, aj keď sa s firmou Nexis Fibers zmieril

Priemyselný park Chemes v Humennom. Foto N - Tomáš Benedikovič
Priemyselný park Chemes v Humennom. Foto N – Tomáš Benedikovič

Uzavretie zmieru medzi firmami Chemes a Nexis Fibers nestoplo prešetrovanie Chemesu protimonopolným úradom. Zisťuje, či spoločnosť Chemes pri sporoch mohla zneužívať dominantné postavenie, ak by jej to preukázal, hrozí jej až dvojmiliónová pokuta.

Minúta po minúte

Zdieľať

Aj Slovensko tlačí, aby na plynové projekty šli eurofondy aj naďalej

Osem krajín Únie vrátane Slovenska lobuje, aby bol zemný plyn považovaný za ekologicky čistý zdroj energie a mal nárok na úniové financovania. Iniciatíva prišla krátko pred stredajším zverejnením biliónového plánu obnovy ekonomík postihnutých koronakrízou.

Informáciu o tom, že sa skupina štátov prevažne z východného krídla EÚ obrátila na Európsku komisiu, aby sa z rozpočtu EÚ mohla platiť aj výstavba plynovej infraštruktúry, oznámili ČTK diplomatické zdroje.

Kontext: Komisia plánuje podmieniť čerpanie peňazí z chystaného fondu oživenia tým, že budú investovať v súlade s jej prioritami. Medzi tie hlavné patrí prechod ku klimaticky šetrnému hospodárstvu.

O to, aby bol plyn považovaný za zdroj neškodiaci životnému prostrediu, sa dlhodobo usiluje najmä Poľsko, ktoré sa spolu s Českom, Slovenskom, Maďarskom, Rumunskom, Bulharskom, Litvou a Gréckom obrátilo na Brusel.

Skupina krajín, ktoré sa obávajú veľkého sociálneho dosahu prechodu na čisté zdroje energie, označuje podporu plynových projektov za „zásadne dôležitú“.

Komisia tento rok začína pracovať na podrobnej klasifikácii energetických zdrojov podľa ekologickej udržateľnosti, na čom bude založená budúca finančná podpora. Práve plyn spolu s jadrom sú najväčším predmetom sporov medzi členskými štátmi. Koncom minulého roka pri predbežnej dohode dospeli krajiny ku kompromisu, ktorý tieto dva zdroje síce neoznačil ako čisté, avšak ani ako ekologicky škodlivé.

Poľsko si vlani ako jediná krajina vyjednalo výnimku zo záväzku dosiahnutia takzvanej klimatickej neutrality do polovice storočia. Táto neutralita spočíva v čo najväčšom obmedzení emisií skleníkových plynov a vyváženie tých zvyšných napríklad výsadbou stromov. Varšava požadovala kompenzáciu za zatváranie uhoľných prevádzok.

Podľa informácií ČTK je cieľom súčasnej výzvy presvedčiť Brusel, že pri podpore plynu bude pre postkomunistické krajiny ľahšia cesta k zatvoreniu „najšpinavších“ uhoľných prevádzok.

Kritici využívania zemného plynu však tvrdia, že ak sa EÚ nezameria výlučne na investície do obnoviteľných zdrojov a bude podporovať fosílne palivá, nedokáže byť do roku 2050 klimaticky neutrálna. (čtk)

Zdieľať

Sulík už napísal úradu pre dohľad, aby preveril audity od Deloittu pre Bratislavu

Minister hospodárstva Sulík už aj oficiálne požiadal úrad pre dohľad, aby skontroloval audítorské správy Deloitte Audit pre Bratislavu. Deloitte už v minulosti pokutu od úradu dostal, podľa firmy bola „v nevýznamnej výške“.

Zdieľať

V Česku by mala klesnúť DPH na ubytovacie služby, na vstupné na kultúrne či športové akcie a na vstupy na vleky a do sáun z 15 na 10 %. O štvrtinu sa má znížiť cestná daň pre nákladné autá nad 3,5 tony, ráta s tým daňový balíček, ktorý schválila česká vláda.

Informovalo o tom ministerstvo financií, ktoré navrhuje balíček prerokovať v skrátenom režime.

Podľa schváleného návrhu firmy budú môcť takisto uplatňovať daňovú stratu spätne. Obce zrejme získajú oprávnenie oslobodzovať od dane z nehnuteľností v dôsledku mimoriadnych udalostí. Poľnohospodárom by sa mohla skrátiť lehota na vrátenie preplatku spotrebnej dane pri zelenej nafte z 60 na 40 dní. (čtk)

Zdieľať

V Česku od utorka rušia nákupné hodiny pre seniorov. Obchody boli medzi 8:00 a 10:00 prístupné iba obyvateľom nad 65 rokov.

Vláda rozhodla aj o tom, že otvoria ďalšie letiská pre lety v rámci schengenského priestoru. Ide o letiská v Brne, Ostrave, Karlových Varoch, Pardubiciach a Prahe-Kbeloch. Doteraz bolo otvorené iba pražské Letisko Václava Havla. (čtk)

Zdieľať

Šéf Heinekenu: Ktovie, či ešte niekedy uvidíme preplnené puby, kde ľudia bok po boku pijú pivo

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Slovenský šéf Heinekenu hovorí, že piva predávajú ako pred krízou, ale viac v obchodoch, a preto s nižšími maržami. „Finančne je to pre nás katastrofa. Ak vypadne sektor reštaurácií a hotelov na desať týždňov, tak je to ako stratený rok,“ hovorí Rene Kruijt.

Zdieľať

Fiat Chrysler má na dosah záchranný úver vo výške 6,3 miliardy eur od talianskej banky Intesa Sanpaolo. Ak sa pôžičku podarí dotiahnuť, pôjde o najväčší štátom garantovaný balík pomoci pre automobilku v Európe od vypuknutia koronakrízy.

Vedenie FCA a Intesy sa už dohodli na podmienkach úveru s trojročnou splatnosťou, banka by ho mala schváliť v utorok, píše Bloomberg. Uvoľnenie financií si vyžaduje tiež súhlas talianskej vlády.

Pôžička má pomôcť celému talianskemu automobilovému sektoru, prostredníctvom Fiatu sa peniaze dostanú k jeho dodávateľom. Dodatočnú podporu by tak touto formou mohlo získať 10-tisíc malých a stredných podnikov v dodávateľskom reťazci.

Talianska časť FCA vlani prerobila v hrubom zhruba 1 miliardu dolárov. Predaj áut v Taliansku sa v apríli zosunul o 98 %, závody Fiatu boli v marci a apríli prevažne zatvorené pre koronavírusové reštrikcie.

Zdieľať

V nedeľu bude môcť byť otvorených viac prevádzok – už aj kiná, divadlá, taxislužby či autoškoly. Okrem toho môžu byť po novom v nedeľu otvorené turistické informačné centrá či služby ambulantného predaja.

Zdieľať

Nový riaditeľ Všeobecnej zdravotnej: Ideál sú presné časy, dokedy sa má pacient dostať k lekárovi

Nový šéf Všeobecnej zdravotnej bude pýtať od štátu viac peňazí, ale ešte nevie koľko. „Máme tu 2-tisíc ľudí a keď som sa pýtal, kto z nich mi dá jedno číslo, dá obrazne povedané hlavu na klát, tak sa nik neozval,“ hovorí Richard Strapko.

Zdieľať

Žiadateľom o príspevky prvej pomoci už odišlo na účty viac ako 96 miliónov eur, tvrdí ministerstvo práce. Úrady práce, sociálnych vecí a rodiny už odosielajú prvú pomoc za apríl, o tie môžu zamestnávatelia a SZČO požiadať do 31. mája 2020.

Tí, ktorí už o pomoc žiadali za mesiac marec a neprechádzajú do iného opatrenia, zasielajú úradom práce iba vyplnený výkaz za apríl.

„Zjednodušili sme našu pomoc tak, že dnes už nie je potrebné podpisovať druhýkrát dohody, ak niekto žiada opakovane o príspevok v rámci toho istého opatrenia ako v marci. Zašle nám iba vyplnený výkaz, ten skontrolujeme a hneď odosielame financie. Preto aj v štatistikách už vidíme, že máme viac odoslaných platieb ako podpísaných dohôd,“ vysvetľuje minister práce Milan Krajniak.

Žiadatelia, ktorí žiadajú o príspevky prvýkrát, musia úradu poslať vyplnenú žiadosť aj výkaz. To isté platí v prípade, ak záujemca v apríli žiada o inú pomoc ako v marci.

Pri opatrení č. 4 sa opätovne žiadosť nezasiela, príspevok sa poskytuje za marec, apríl a máj. Ak však žiadateľ medzičasom začne pracovať alebo podnikať, musí úradu práce, sociálnych vecí a rodiny oznámiť, že si v apríli, resp. máji, neuplatňuje nárok na príspevok.

Zdieľať

Po vyše dvoch mesiacoch sa v utorok čiastočne otvorí parket newyorskej akciovej burzy. Obchodníci pred návratom do práce okrem iného musia podpísať, že ak dostanú na burze ochorenie COVID-19, nebudú ju za to žalovať.

V dohode, do ktorej mal možnosť nahliadnuť Wall Street Journal, je priamo uvedené, že návrat na parket môže vyústiť do „problémov s dýchaním, smrti a odovzdaniu ochorenia COVID-19 členom rodiny alebo spoločnej domácnosti a ďalším osobám, ktoré môžu týmito symptómami tiež trpieť“.

Opatrenie vyvolalo napätie medzi New York Stock Exchange, ktorú vlastní firma Intercontinental Exchange, a niektorými podnikmi z Wall Street, ktoré majú na parkete svojich zástupcov.

Obchodníci na parkete nie sú zamestnancami burzy. Pracujú pre rôzne banky, maklérov či obchodné firmy a na parkete obchodujú v mene svojich klientov.

Ako to bude vyzerať na New York Stock Exchange:

  • obchodníci budú pracovať v rúškach, nebudú si môcť potriasť rukami, oddeľovať ich bude plexisklo,
  • na parket sa zatiaľ nevrátia novinári, ktorí z neho vysielali živé vstupy,
  • neobnoví sa tradičné burzové zvonenie, v nedohľadne sú tiež oslavy primárnych verejných ponúk.

Naspäť na burzový parket NYSE sa vráti iba štvrtina obchodníkov. Pri cestách sa budú musieť vyhýbať verejnej doprave a udržiavať bezpečnú vzdialenosť aj medzi sebou.

NYSE pre koronavírusové reštrikcie funguje od 20. marca iba elektronicky. (čtk)

Zdieľať

Predaj nových osobných áut na Slovensku v apríli klesol medziročne o 61,5 % na 3424 vozidiel. Od začiatku roka je počet registrácií nižší o 10-tisíc, čo predstavuje výpadok na tržbách približne 200 miliónov eur.

Štatistiku aprílových registrácií nových vozidiel zverejnil Zväz automobilového priemyslu SR. Najviac osobných vozidiel v apríli predali Škoda, Hyundai a Volkswagen.

Odbyt osobných áut padá v medziročnom porovnaní od začiatku roka. Výraznejšie poklesy vykazuje od marca, keď začali platiť koronavírusové obmedzenia, ktoré sa od mája postupne uvoľňujú.

Prepad slovenského trhu bol miernejší v porovnaní s celou EÚ, v ktorej odbyt osobných áut klesol v apríli o 76 % na vyše 270-tisíc vozidiel. Od januára do apríla sa predaj znížil o viac ako tretinu, uvádza združenie ACEA na internetovej stránke.

O viac ako polovicu na 331 kusov sa na Slovensku prepadol v apríli predaj malých úžitkových automobilov. Pre osobné a úžitkové vozidlá ide o najhorší aprílový výsledok od roku 1995, keď ZAP začal spracovávať tieto údaje. (tasr, n)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať