Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Najväčší slovenskí výrobcovia rúr sa nespoja, U. S. Steel predáva, ale Soták nemá záujem

Výroba ocele v spoločnosti Železiarne Podbrezová. Foto - TASR
Výroba ocele v spoločnosti Železiarne Podbrezová. Foto – TASR

Po vlaňajšom predaji výrobne radiátorov predávajú košické oceliarne amerického koncernu U. S. Steel aj svoju výrobňu rúr, informoval o tom v stredu portál Košice:dnes. K veľkému prepojeniu dvoch najväčších rúrovní v krajine však rozhodne nepríde.

Najväčšia tuzemská fabrika na rúry – Železiarne Podbrezová, ktoré patria viacerým spoluvlastníkom na čele s ich dlhoročným šéfom Vladimírom Sotákom, totiž o prikúpení košickej rúrovne neuvažuje. „Naša spoločnosť neuvažuje o žiadnych akvizíciách,“ reagoval na možnosť kúpy košických prevádzok pre Denník E obchodný riaditeľ Železiarní Podbrezová Vladimír Soták mladší.

Čo môže byť za nezáujmom

Železiarne Podbrezová po vypuknutí koronakrízy v marci informovali, že idú naplno a zákaziek majú dosť aj na apríl. Aj minulý rok, keď oceliarne zasiahol pokles cien ocele, dokázali uzavrieť so ziskom vyše sedem miliónov eur. No teraz sú predsa len asi opatrné a na nových akvizíciách nepracujú, hoci v minulých rokoch už prikupovali konkurenčné fabriky aj v Česku či dokonca v Španielsku.

Podbrezovský podnik iste môže od prevzatia košickej rúrovne odrádzať aj to, že ide o úplne iný segment biznisu s rúrami. Kým košické oceliarne vyrábajú rúry zvárané zo špirálovo stáčaných plechov pre plynovody či vodovody, Železiarne Podbrezová sa špecializujú na bezšvíkové rúry, ktoré sa využívajú na oceľové konštrukcie. Ich technologicky náročnejšie presné bezšvíkové rúry sú dokonca súčasťou automobilov či hydraulických a pneumatických jednotiek.

Celkovo pritom Železiarne Podbrezová vyrábajú zhruba 160-tisíc ton rúr ročne. Košická rúrovňa tých svojich vyprodukuje asi 100-tisíc ton ročne.

Predaj nemusí byť hotovou vecou

Košické oceliarne pre svoju prevádzku tak budú hľadať záujemcu inde. Podľa informácií Denníka E z vnútra košického U. S. Steelu však predaj rúrovne nemusí byť úplne hotovou vecou. Napokon si oceliarne môžu túto doplnkovú výrobu svojej nosnej výroby plechov aj ponechať. O jej predaji totiž nerozhodne iba cena, ale aj ďalšie dva faktory.

Oceliarne chcú, aby nový kupec zachoval výrobu rúr aj naďalej v jej areáli, nakoľko dnes v nej pracuje až 200 zamestnancov. K celej transakcii budú mať čo povedať v zmysle kolektívnej dohody aj odbory podniku. Nemalo by sa teda stať, že nejaký zahraničný konkurent si od oceliarní kúpi rúry iba na to, aby získal ich trhový podiel, no samotné rúry bude vyrábať v iných svojich prevádzkach.

Pre košický U. S. Steel bude tiež dôležité, aby nový majiteľ pre rúry naďalej odoberal plechy z jeho vlastnej výroby. Aby teda nestratil túto časť svojho odbytu.

Ideálne tiež pre oceliarne bude, ak ich rúrovňu preberie firma, ktorá má s výrobou rúr už dlhšie skúsenosti, lebo tak sa zvýši šanca na dlhodobejšiu budúcnosť tejto výroby.

Podobné podmienky si oceliarne nastavili aj pri vlaňajškom predaji radiátorovne. Česká strojárska skupina Boki Group, ktorú vlastní podnikateľ Bedřich Brabec, síce v Česku má aj vlastné výroby radiátorov, no pokračuje aj s košickou prevádzkou a odoberá pre ňu aj košické plechy.

Viac k téme

Košické oceliarne predávajú svoje doplnkové výroby po tom, čo už vlani oceliarsky biznis zasiahol pád cien ocele vyvolaný zvýšenou produkciou Číny. Už od leta minulého roku oceliarne bežia len na dve z troch svojich vysokých pecí.

Rúrovňu predávajú aj preto, že potrebuje nové investície, no U. S. Steel sa chce koncentrovať v Košiciach len na základnú výrobu ocele. Aj v nej pritom pre pretrvávajúcu oceliarsku krízu už niektoré investície odložil.

Súčasťou príprav na odpredaj rúrovne môže byť aj vznik novej dcérskej spoločnosti oceliarní s obchodným menom Tubular, v preklade trúbkovitý alebo rúrovitý. Eseročku zapísali oceliarne do obchodného registra pred necelým mesiacom.

Prvé rúry v košických oceliarňach vyrobili už v roku v 1960. Použité boli na výstavbu samotnej fabriky, ale aj ropovodu Družba a plynovodu Bratstvo. Rúry z Košíc slúžia aj ako nosné stĺpy lyžiarskych vlekov, v slovinskom prístave Koper ich použili ako pilóty. Nachádzajú sa aj vo Švajčiarsku pod zemou vo výskumnom centre CERN, kde sú súčasťou urýchľovača častíc.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Matovič sa dohodol s bankami: nebudú platiť extra daň, ale zisky investujú do slovenskej ekonomiky 

Premiér Igor Matovič, minister financií Eduard Heger a generálny riaditeľ SLSP Peter Krutil po rokovaní vlády a bánk začiatkom apríla. Foto - TASR
Premiér Igor Matovič, minister financií Eduard Heger a generálny riaditeľ SLSP Peter Krutil po rokovaní vlády a bánk začiatkom apríla. Foto – TASR

Matovič sa po vyše dvoch mesiacoch rokovaní dohodol s bankami: nebudú už ďalej platiť extra daň, ale zisky investujú do slovenskej ekonomiky. Spoločné memorandum by mala vláda a komerčné banky predstaviť začiatkom budúceho týždňa.

Minúta po minúte

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Banky s Matovičom dohodli veľký kompromis

  • Prepúšťajú už nielen U. S. Steel Košice, ale aj Podbrezová, ktorá mala ešte pred mesiacom dosť zákaziek
  • Vláda schválila ohlasovanú pomoc s nájmami, Sulík ju chce uľahčiť aplikáciou
  • Heger plní predvolebný sľub OĽaNO, dal preveriť audity, ktoré umožnili odliať 400 miliónov z Dôvery
Zdieľať

Akcie v Spojených štátoch dnes prevažne oslabovali, investori vyberali zisky pred piatkovými údajmi o vývoji májovej nezamestnanosti v USA. Indexy S&P a Nasdaq 500 mierne klesli.

Index Dow Jones vzrástol o 0,05 percenta, na 26.281,82 bodu. Širší index Standard & Poor’s 500 odpísal 0,34 percenta, na 3112,35 bodu. Index technologického trhu Nasdaq sa znížil o 0,69 percenta, na 9615,81 bodu.

Počet nových žiadostí o podporu v nezamestnanosti v USA  minulý týždeň prvý raz od polovice marca klesol pod dva milióny, oznámilo dnes americké ministerstvo práce. Za týždeň do 30. mája požiadalo o podporu takmer 1,88 milióna ľudí. (čtk)

Zdieľať

Talianska divízia automobilky Fiat Chrysler Automobiles žiada, aby Rím ručil za úver 6,3 miliardy eur. Talianske ministerstvo financií bude zrejme v rámci pomoci ručiť za 80 % pôžičky, povedal zástupca talianskej vlády.

Úver poskytne banka Intesa Sanpaolo. Automobilke hrozia sankcie, pokiaľ nebude plniť záväzky spojené so štátnou pomocou, povedal minister hospodárstva Roberto Gualtieri.

Úver vyvoláva v Taliansku značné kontroverzie. Nadnárodná spoločnosť FCA sídli v Holandsku a plánuje fúziu s francúzskym konkurentom, automobilkou PSA. Spojením vznikne štvrtý najväčší výrobca áut na svete podľa objemu predaje. Automobilky chcú transakciu uzavrieť do konce tohto roku alebo na začiatku budúceho roku. (čtk, reuters)

Zdieľať

Železničná spoločnosť Slovensko obnoví od 9. júna prevádzku viac ako 90 vlakových spojení s Českom. V diaľkovej preprave začne jazdiť 48 vlakov a v regionálnej medzištátnej preprave 45 vlakov denne.

„V porovnaní s inými dopravcami ide u národných dopravcov o rádovo náročnejšiu logistickú operáciu, keďže viaceré naše vozidlá teraz jazdia inde a aj mnohí zamestnanci sú rozdelení do iných služieb, či sú doma na prekážkach v práci na strane zamestnávateľa. Preto ešte nevieme potvrdiť presný cestovný poriadok. Ten by mal byť jasný v priebehu piatka. Predaj lístkov na tieto spojenia zrejme finálne doladíme až počas víkendu,“ povedal hovorca Tomáš Kováč.

Do Rakúska, Maďarska, Poľska a na Ukrajinu ešte vlaková doprava nie je povolená.

Tento mesiac chce národný dopravca vrátiť na koľaje niektoré vlaky InterCity a obnoviť radenie reštauračných vozňov na ich zvyčajných diaľkových trasách. Od júla by mali začať pribúdať aj autovlaky.

Zdieľať

Euro dnes stúplo na 12-týždňové maximum voči doláru. Reagovalo aj na rozhodnutie Európskej centrálnej banky rozšíriť program nákupu dlhopisov spustený pre koronavírusovú krízu o 600 miliárd eur.

Okolo 18:14 euro k doláru posilňovalo o 0,8 % na 1,1326 USD. Dolárový index, ktorý sleduje výkon doláru ku košu šiestich popredných svetových mien, v rovnakom čase klesal o takmer pol percenta na 96,82 bodu.

Väčšina analytikov očakávala, že ECB program nákupu dlhopisov rozšíri z pôvodných 750 miliárd eur o 500 miliárd. ECB chce v rámci núdzového programu nakupovať dlhopisy minimálne do konce júna budúceho roku, teda o šesť mesiacov dlhšie, než plánovala. (čtk)

Zdieľať

Súkromný dopravca RegioJet by chcel vypraviť prvý vlak na Slovensko v nedeľu 7. júna, pôjde o spoj z Prahy do Košíc a Bratislavy. V utorok 9. júna plánujú obnoviť spojenie so Slovenskom České dráhy. (čtk)

Zdieľať

Heger žiada preveriť, ako Penta vyberala peniaze z Dôvery, oficiálne pôjde o kontrolu auditov, ktoré robil v poisťovni Deloitte

Minister financií Heger dal prešetriť okolnosti, ktoré umožnili vybrať z poisťovne Dôvera 400 miliónov eur. Konkrétne žiada Heger preveriť audity účtovníctva poisťovne Penty, ktoré robil Deloitte. Ide o operácie, ktoré OĽaNO kritizovalo aj pri predvolebnej ceste na Cyprus za schránkovými firmami, v ktorých skončili peniaze zo zdravotného poistenia.

Zdieľať

Leo Express je pripravený obnoviť vlakový spoj medzi Prahou a Košicami v týždni od 15. júna. Grafikon prispôsobí záujmu cestujúcich a zverejní ho v najbližších dňoch.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať