Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Logo MediabrífingMediaBrífing: Spotify potrebuje vlastný obsah, a preto chce ovládnuť podcasty

MediaBrífing je týždňový newsletter o médiách a žurnalistike. Prihláste sa teraz na odber a dostanete ho každý piatok do schránky. Tento týždeň sa okrem iného dočítate:

  • ako Spotify mení podcastový trh,
  • že Silné reči spustia vlastnú internetovú televíziu,
  • že dezinformácie sa presúvajú na Google Drive a Internet Archive,
  • že stará mama musí z Facebooku odstrániť fotky vnúčat, rozhodol súd.
Reprofoto: YouTube/Joe Rogan Experience

Tento týždeň došlo k jednému z najväčších obchodov v histórii podcastov. Streamovacia služba Spotify kúpila exkluzívne práva na jednu z najpopulárnejších relácií – Joe Rogan Experience.

Koncom roka tak budú celé epizódy podcastu dostupné už len na Spotify, na iných platformách budú len krátke úryvky z rozhovorov.

Podľa denníka The Wall Street Journal zaplatí Spotify za zmluvu na niekoľko rokov 100 miliónov dolárov.

Autor podcastu Joe Rogan tak na streamovacej službe zarobí oveľa viac ako väčšina hudobníkov – tí by na takýto zárobok potrebovali zhruba 23 miliárd prehratí svojich pesničiek, píše BBC.

Kto je Joe Rogan a prečo je tento obchod zaujímavý pre celý podcastový trh?

Kto je Joe Rogan?

Rogan je americký zabávač a moderátor, ktorý s podcastom začal skoro, ešte v roku 2009. Do svojej relácie si pozýva známe osobnosti, s ktorými sa neraz rozpráva aj dve hodiny. Asi každý pozná zábery z rozhovoru so šéfom Tesly Elonom Muskom, ktorý v relácii fajčil marihuanu.

Rogan sa neštíti ani diskusií so šíriteľmi konšpiračných teórií. Vlani si do relácie pozval napríklad Alexa Jonesa, ktorého pre šírenie lží a nenávisti blokuje Facebook, Apple aj samotný Spotify.

Rogan býva kritizovaný za svoje sexistické, rasistické či transfóbne názory, pripomína BBC.

Jeho podcast patrí dlhodobo medzi najpopulárnejšie relácie na svete, má okolo 190 miliónov stiahnutí mesačne.

Magazín Forbes odhadol, že Rogan vlani zarobil 30 miliónov dolárov.

Elon Musk fajčí marihuanu v šou Joea Rogana. Reprofoto: YouTube/Joe Rogan Experience

Prečo Spotify kúpil tento podcast?

Švédska služba Spotify investuje do podcastov milióny, jej šéf Daniel Ek totiž chce, aby sa stala najväčšou platformou pre audio, nie iba hudbu.

Vlani firma kúpila sieť podcastov Gimlet, hostingovú a monetizačnú firmu Anchor a produkčnú spoločnosť Parcast. Dokopy za ne zaplatila okolo 400 miliónov dolárov. Vo februári 2020 dal Spotify ďalších zhruba 200 miliónov dolárov za mediálnu spoločnosť Ringer, ktorá produkuje športové a popkultúrne podcasty.

Ako píše magazín Fortune, podcasty zatiaľ neprinesú pre Spotify veľké peniaze. Celý podcastový trh sa blíži k hodnote 1 miliardy dolárov, hudobný priemysel je dvadsaťkrát väčší, rádiá štyridsaťkrát väčšie. No podcasty dávajú Spotify niečo, čo pri streamovaní hudby nemôže mať: originálny obsah.

Z každého dolára, ktorý Spotify streamovaním hudby zarobí, posiela 65 centov hudobnému priemyslu. To je správne, ale obmedzuje to možné zárobky firmy. „Čím viac času ľudia strávia počúvaním podcastov, tým menej peňazí musí Spotify posielať hudobným vydavateľstvám,“ vysvetľuje

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Americký prepravca zásielok FedEx hodlá v Európe zrušiť 5500 až 6300 pracovných miest. Tento krok súvisí s dokončením integrácie holandskej spoločnosti TNT Express, ktorú kúpil v roku 2016.

FedEx podľa svojich údajov zamestnáva po celom svete takmer 600 000 ľudí. Ohlásené rušenie pracovných miest je súčasťou plánov FedExu odstrániť duplicitu európskych aktivít, ktorá je dôsledkom prevzatia TNT.

Tieto plány si podľa firmy vyžiadajú náklady od 300 do do 575 milónov dolárov. Mali by však priniesť ročnú úsporu od 275 do 350 miliónov dolárov.

FedEx v roku 2016 kúpil TNT v rámci svojho plánu na rozšírenie aktivít v Európe. Rast divízie TNT však bol v posledných niekoľkých rokoch slabý a nízky objem zásielok v Európe mal na celkové výsledky FedExu negatívny vplyv, napísala agentúra Reuters. (čtk)

Banky v eurozóne sprísnili úverové podmienky aj vo štvrtom štvrťroku 2020, a to pre všetky kategórie úverov. Poukázal na to prieskum Európskej centrálnej banky.

Podľa prieskumu komerčné banky v eurozóne sprísnili kritériá pri poskytovaní pôžičiek firmám, ako aj spotrebiteľom. V druhom prípade k sprísneniu došlo ako pri pôžičkách na bývanie, tak aj pri spotrebných úveroch.

Ako dôvod banky uviedli zhoršenie vyhliadok ekonomiky, zvýšené úverové riziko klientov, ako aj nižšiu toleranciu rizika. Banky okrem toho očakávajú, že kritériá na poskytovanie úverov pre firmy a domácnosti sa budú sprísňovať aj v 1. štvrťroku tohto roka.

Prieskum tiež ukázal, že dopyt firiem po úveroch v poslednom štvrťroku minulého roka klesol. Naopak, dopyt po hypotekárnych úveroch pokračoval v raste. (tasr)

Minister financií Eduard Heger predstavil na rokovaní európskych ministrov financií priority slovenského plánu obnovy. Upozornil tiež na potrebu čo najrýchlejšie uvoľniť peniaze z plánu obnovy do reálnej ekonomiky a pri čo najmenšej byrokracii.

Pracovné verzie plánov obnovy po pandémii majú nedostatky, ktoré by štátom komplikovali plné čerpanie peňazí z mimoriadneho krízového fondu, povedal podpredseda EK Valdis Dombrovskis. Členské krajiny posielajú zámery na posúdenie Bruselu.

Podľa portugalského predsedníctva štáty smerujú k tomu, aby v polovici roka mohli z balíka obsahujúceho 672 miliárd eur dostať prvé peniaze.

Národné plány majú spĺňať viaceré kritériá, okrem iného smerovať viac ako tretinu peňazí do ekologických projektov a len o niečo menší podiel do digitalizácie.

Podľa ČTK majú plány nedostatky práve v plnení ekologických či digitálnych požiadaviek. Niektoré navyše zatiaľ nenapĺňajú požiadavky EK na reformu svojich ekonomík, ktoré sú ďalšou podmienkou na čerpanie peňazí.

Čo musia urobiť členské štáty

Na to, aby si EK mohla na naplnenie fondu požičať peniaze na finančných trhoch, musia členské štáty najprv schváliť takzvané rozhodnutie o vlastných zdrojoch, ktoré umožní zvýšiť spoločné výdavky kasy EÚ.

„Práca na hladkom schválení [fondu] a jeho uvedení do praxe je prioritou portugalského predsedníctva,“ uviedol po dnešnej videokonferencii portugalský minister financií João Leão.

Od svojich kolegov nemá informácie, že by sa niekde mohlo schvaľovanie zaseknúť. Hladko by podľa neho malo ísť aj v Holandsku, kde vláda podala demisiu.

Všetky krajiny by mali rozhodnutie potvrdiť do polovice roka, keď by Komisia chcela poskytnúť prvých 13 % peňazí z fondu na predfinancovanie časti projektov. (čtk)

Tabuľka s evidenčným číslom vozidla by mohla byť prenosná z pôvodného na nového majiteľa bez ohľadu na to, či má v danom okrese trvalý pobyt. Navrhla to skupina koaličných poslancov v novele zákona o cestnej premávke.

„Viazanosť EČV na okres trvalého pobytu vlastníka vozidla sa vypúšťa úplne. Zároveň sa navrhuje možnosť ponechania EČV pre predávajúceho pri zmene držby vozidla na inú osobu. Takúto EČV si bude môcť predávajúci prideliť na svoje ďalšie vozidlo,“ priblížili poslanci v dôvodovej správe.

Kupujúci by mal mať aj fakultatívnu možnosť požiadať o výmenu tabuliek s evidenčným číslom na orgáne Policajného zboru príslušnom podľa miesta pobytu alebo sídla nového držiteľa vozidla.

Predkladatelia novely argumentujú tým, že zmena ušetrí značné finančné prostriedky štátu za nákup nových EČV, ale aj jednotlivcom v situácii, keď majiteľ predá staré vozidlo a kúpi si nové. „Znovupoužitie pôvodnej EČV však okrem finančnej úspory pre majiteľa vozidla prináša aj ekologický efekt pre spoločnosť, pretože pri súčasnom systéme sa už dá hovoriť o plytvaní,“ konštatujú predkladatelia.

Aktuálne je na Slovensku zaužívaný model evidenčného čísla, ktorý sa viaže na auto a okres. Zloženie tradičného identifikátora auta je také, že prvé dva znaky predstavujú okres, tri znaky arabské číslice od 001 do 999 a posledné dva znaky sú séria AA – ZZ.

Ak podľa platnej legislatívy majiteľ vozidlo predá a to ostáva v okrese, ostáva na ňom aj rovnaká tabuľka s evidenčným číslom a v systéme rovnaké EČV. Ak sa majiteľ vozidla ako vlastník sťahuje do iného okresu a mení si tým trvalý pobyt, musí zmeniť aj EČV vozidla.

Aj to je podľa poslancov dôvod, prečo by mal byť zavedený systém prideľovania evidenčných čísel a s tým súvisiacich tabuliek tak, aby bolo viazané striktne na auto. „Ak ju auto raz dostane, môže ju mať do konca svojho využitia. Či sa nachádza adresa trvalého pobytu vlastníka v jednom okrese a o určitý čas v inom okrese, stále bude mať jedno EČV,“ navrhujú. Naviazanie EČV na vozidlo je podľa nich najjednoduchšie, najlogickejšie a najlacnejšie riešenie. (tasr)

Aerolínie Emirates a Etihad zavádzajú cestovné preukazy pre pasažierov, ktorí boli očkovaní proti covidu-19 alebo majú negatívny test. Dopravcovia zo SAE vyskúšajú novinku v spolupráci s medzinárodným združením IATA.

Cestovný preukaz IATA sa bude predkladať na vybraných letoch z Abú Zabí v 1. štvrťroku, informovala národná letecká spoločnosť Etihad. Ak bude skúška úspešná, preukaz neskôr rozšíri na ďalšie lety.

Emirates odštartujú prvú fázu zavádzania cestovného preukazu v apríli na letoch z domovského Dubaja.

Spojené arabské emiráty zaočkovali proti covidu-19 takmer dva milióny ľudí a majú po Izraeli najviac očkovaných na 100 obyvateľov.

Združenie IATA so skupinou IAG (matka British Airways) na konci roka naplánovalo testovací program. V decembri začali skúšať nový proces digitálneho overovania založeného na systéme cestovného preukazu IATA Singapore Airlines. (čtk, bloomberg)

Slovenská aliancia moderného obchodu víta návrh ministerstva financií, aby sa obmedzili jedno- a dvojcentové mince pri platbách v hotovosti. Obchodníci argumentujú tým, že im to pomôže znížiť náklady a ľudia sa nemusia obávať zdražovania, keďže sa zaokrúhli až výsledný nákup hradený v hotovosti.

Bezhotovostné platby pôjdu naďalej bez zaokrúhľovania, keďže tie na používanie centových a dvojcentových mincí nemajú vplyv.

„Skúsenosť z iných európskych krajín ukazuje, že už v prvom roku platnosti sa stiahne z obehu výrazná väčšina týchto mincí. Napriek tomu obchodníci budú musieť aj naďalej prijímať tieto mince, keďže zostanú platným platidlom, pretože samotné zrušenie týchto mincí sa musí urobiť na centrálnej európskej úrovni“ uviedla aliancia.

Lietadlá Boeing 737 Max pravdepodobne na budúci týždeň dostanú povolenie na komerčné lety v EÚ, uviedol šéf európskeho regulátora EASA Patrick Ky. V USA a niektorých ďalších krajinách už tieto stroje môžu lietať po nútenej odstávke.

Boeingy 737 Max museli zostať mimo prevádzky po dvoch tragických nehodách v Indonézii a Etiópii, ktoré odhalili softvérovú chybu. Úrady po celom svete ich vyradili na jar 2019.

Stroje 737 Max budú môcť lietať, ak splnia podmienky EASA a piloti absolvujú výcvik. Jednou z vynútených zmien je nová certifikácia stabilizačného systému MCAS, ktorý pravdepodobne zohral kľúčovú úlohu pri nehodách.

Minulý mesiac sa 737 Max po schválení zmien od amerického regulátora FAA vrátil do prevádzky v Spojených štátoch. Stroj môže lietať aj v Brazílii, tento týždeň by mal získať povolenie i v Kanade. (čtk, reuters)

Sociálna poisťovňa upozorňuje na možné výpadky v dostupnosti portálu elektronických formulárov dnes od 14. do 16. h. Výpadky spôsobené úpravami na technickej infraštruktúre sa môžu týkať aj e-formulára na žiadosť o pandemickú PN.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať