Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Logo MediabrífingMediaBrífing: Spotify potrebuje vlastný obsah, a preto chce ovládnuť podcasty

MediaBrífing je týždňový newsletter o médiách a žurnalistike. Prihláste sa teraz na odber a dostanete ho každý piatok do schránky. Tento týždeň sa okrem iného dočítate:

  • ako Spotify mení podcastový trh,
  • že Silné reči spustia vlastnú internetovú televíziu,
  • že dezinformácie sa presúvajú na Google Drive a Internet Archive,
  • že stará mama musí z Facebooku odstrániť fotky vnúčat, rozhodol súd.
Reprofoto: YouTube/Joe Rogan Experience

Tento týždeň došlo k jednému z najväčších obchodov v histórii podcastov. Streamovacia služba Spotify kúpila exkluzívne práva na jednu z najpopulárnejších relácií – Joe Rogan Experience.

Koncom roka tak budú celé epizódy podcastu dostupné už len na Spotify, na iných platformách budú len krátke úryvky z rozhovorov.

Podľa denníka The Wall Street Journal zaplatí Spotify za zmluvu na niekoľko rokov 100 miliónov dolárov.

Autor podcastu Joe Rogan tak na streamovacej službe zarobí oveľa viac ako väčšina hudobníkov – tí by na takýto zárobok potrebovali zhruba 23 miliárd prehratí svojich pesničiek, píše BBC.

Kto je Joe Rogan a prečo je tento obchod zaujímavý pre celý podcastový trh?

Kto je Joe Rogan?

Rogan je americký zabávač a moderátor, ktorý s podcastom začal skoro, ešte v roku 2009. Do svojej relácie si pozýva známe osobnosti, s ktorými sa neraz rozpráva aj dve hodiny. Asi každý pozná zábery z rozhovoru so šéfom Tesly Elonom Muskom, ktorý v relácii fajčil marihuanu.

Rogan sa neštíti ani diskusií so šíriteľmi konšpiračných teórií. Vlani si do relácie pozval napríklad Alexa Jonesa, ktorého pre šírenie lží a nenávisti blokuje Facebook, Apple aj samotný Spotify.

Rogan býva kritizovaný za svoje sexistické, rasistické či transfóbne názory, pripomína BBC.

Jeho podcast patrí dlhodobo medzi najpopulárnejšie relácie na svete, má okolo 190 miliónov stiahnutí mesačne.

Magazín Forbes odhadol, že Rogan vlani zarobil 30 miliónov dolárov.

Elon Musk fajčí marihuanu v šou Joea Rogana. Reprofoto: YouTube/Joe Rogan Experience

Prečo Spotify kúpil tento podcast?

Švédska služba Spotify investuje do podcastov milióny, jej šéf Daniel Ek totiž chce, aby sa stala najväčšou platformou pre audio, nie iba hudbu.

Vlani firma kúpila sieť podcastov Gimlet, hostingovú a monetizačnú firmu Anchor a produkčnú spoločnosť Parcast. Dokopy za ne zaplatila okolo 400 miliónov dolárov. Vo februári 2020 dal Spotify ďalších zhruba 200 miliónov dolárov za mediálnu spoločnosť Ringer, ktorá produkuje športové a popkultúrne podcasty.

Ako píše magazín Fortune, podcasty zatiaľ neprinesú pre Spotify veľké peniaze. Celý podcastový trh sa blíži k hodnote 1 miliardy dolárov, hudobný priemysel je dvadsaťkrát väčší, rádiá štyridsaťkrát väčšie. No podcasty dávajú Spotify niečo, čo pri streamovaní hudby nemôže mať: originálny obsah.

Z každého dolára, ktorý Spotify streamovaním hudby zarobí, posiela 65 centov hudobnému priemyslu. To je správne, ale obmedzuje to možné zárobky firmy. „Čím viac času ľudia strávia počúvaním podcastov, tým menej peňazí musí Spotify posielať hudobným vydavateľstvám,“ vysvetľuje

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Program obnovy:  Nemecko bude počas predsedníctva v EÚ tlačiť na dodržiavanie práva EÚ
  • Automobilový priemysel: Trump opäť Európe hrozí clami
  • Energie pre firmy: Vláda sa bude zaoberať vysokými cenami, sľúbil premiér Matovič počas návštevy trnavskej automobilky
  • Správa o stave republiky: Zuzana Čaputová v parlamente aj o chorej ekonomike
  • Štatistika: Slovenská ekonomika klesla v 1. štvrťroku medziročne o 3,7 %, menej než odhad z mája
  • USA: Miera nezamestnanosti prekvapivo klesla na 13,3 %
  • Burzy: Akcie v USA vzrástli o 2-3 %
  • Dotácie: Vláda schválila pomoc štátu s nájmami, parlament ho prerokuje v skrátenom konaní
Zdieľať

Prehra zbrojárov z Považia. Miesto slovenských kanónov si Česi vybrali francúzske

Samohybné húfnice Zuzana 2 vyvinuli štátne zbrojovky združené pod DMD Holding. Zatiaľ si ich objednala len slovenská armáda. Foto - Konštrukta Defence
Samohybné húfnice Zuzana 2 vyvinuli štátne zbrojovky združené pod DMD Holding. Zatiaľ si ich objednala len slovenská armáda. Foto – Konštrukta Defence

Slovenskí zbrojári prehrali súboj o dvestomiliónovú zákazku v Česku. České ministerstvo obrany si vybralo francúzske delá Caesar pred húfnicami Zuzana 2, ktoré vyrábajú štátne firmy z Považia.

Minúta po minúte

Zdieľať

Nemecko chce podmieniť peniaze na obnovu po pandémii dodržiavaním práva EÚ. Nemecko 1. júla prevezme rotujúce predsedníctvo a jeho politické vyhlásenie jasne mieri na Poľsko a Maďarsko.

Berlín bude na čele EÚ práve v čase, keď členské štáty budú diskutovať o programe, ktorého cieľom je podpora ekonomík zasiahnutých koronavírusom. Jeho schválenie si však vyžaduje jednohlasnú zhodu.

„Plán obnovy sa musí zakladať na solidarite, kohézii a konvergencii pri plnom rešpektovaní našich hodnôt, práv a právneho poriadku,“ uvádza sa vo vyhlásení, ktoré podpísali aj Slovinsko a Portugalsko, teda krajiny, ktoré prevezmú predsedníctvo v roku 2021.

Lídri EÚ budú prvýkrát diskutovať o návrhu programu obnovy v hodnote 750 miliárd eur na samite 19. júna. Podľa návrhu môže Európska komisia odporučiť zastavenie alebo zrušenie finančnej podpory pre niektorú krajinu, ak porušuje európske právo, pričom blokovanie takéhoto trestu musí podporiť väčšina členských štátov EÚ.

Tento systém by poľskej, maďarskej alebo inej vláde sťažil vyhnutie sa trestu v porovnaní s pôvodným plánom, ktorý predpokladal, že väčšina členských štátov musí sankcie navrhované EÚ podporiť.

Nepôjde však o jediný sporný bod pri diskusiách o programe obnovy. Kriticky sa k návrhu stavajú fiškálne konzervatívne štáty – Dánsko, Holandsko, Rakúsko a Švédsko, ktorým prekáža, že plán počíta aj s dotáciami. Tieto krajiny podporujú poskytnutie pomoci či stimulov len vo forme lacných úverov. (tasr)

Zdieľať

Cestovný ruch na Slovensku sa do normálu nedostane skôr ako v roku 2022, tvrdí prezident Zväzu cestovného ruchu Marek Harbuľák. „Reštart bude veľmi bolestivý a dlhý, bez pomoci štátu v nasledujúcich mesiacoch to mnohé podniky nezvládnu. Hrozí vlna krachov, druhá vlna prepúšťania, druhotná platobná neschopnosť mnohých dodávateľov.“

Ozdravenie podľa neho závisí od rušenia obmedzení aj núdzového stavu. „Keď sa na to pozrieme z toho ekonomického pohľadu, tak aj keď by som chcel byť optimista, skôr ako v roku 2022 to nebude,“ hovorí Harbuľák.

Zväz avizoval, že podnikatelia a zamestnávatelia v cestovnom ruchu budú potrebovať pomoc nielen počas leta, ale aj počas nasledujúcich mesiacov, pravdepodobne aj rokov. Navrhli niektoré opatrenia, ktoré by mohli pomôcť cestovnému ruchu. Zahŕňajú napríklad zníženie DPH na stravovacie služby, financovanie rekreačných poukazov štátom či flexibilné čerpanie dotácií pre oblastné organizácie cestovného ruchu. Cestovnému ruchu, ktorý tvoria tisíce mikro- a malých podnikov, podľa Harbuľáka nepomôžu všeobecné opatrenia.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že aktívne rokuje s viacerými profesiovými organizáciami či už v oblasti hotelierstva, gastronómie, ale aj s poskytovateľmi iných voľnočasových aktivít.

„Máme záujem, aby sme aj s prichádzajúcou letnou sezónou pomohli oživiť najmä domáci cestovný ruch, a s postupným otváraním hraníc chceme vytvoriť také podmienky, aby aj občania iných krajín mohli navštíviť Slovensko. Už teraz pracujeme na letnej dovolenkovej kampani a pripravujeme systém opatrení na podporu domáceho cestovného ruchu,“ uviedol rezort dopravy s tým, že v tomto smere úzko spolupracuje aj s ďalšími ministerstvami, aby konkrétne riešenia na pomoc turizmu nastavili efektívne a adresne.

Ministerstvo financií tiež uviedlo, že sa intenzívne zaoberá situáciou v jednotlivých sektoroch, ktoré boli negatívne zasiahnuté pandémiou. „O možnej pomoci pre oblasť cestovného ruchu intenzívne komunikujeme s príslušnými ministerstvami.“ (tasr)

Zdieľať

Trnavská automobilka PSA dnes spustí produkciu aj na poslednej, štvrtej pracovnej zmene. Závod hlási dostatok objednávok do konca júla. (tasr)

Zdieľať

Prečo je bankový odvod v rozpore s európskym právom

Premiér Igor Matovič, minister financií Eduard Heger a generálny riaditeľ SLSP Peter Krutil po rokovaní vlády a bánk začiatkom apríla. Foto - TASR
Premiér Igor Matovič, minister financií Eduard Heger a generálny riaditeľ SLSP Peter Krutil po rokovaní vlády a bánk začiatkom apríla. Foto – TASR

Ak sa potvrdí avizovaná dohoda medzi vládou a bankami o zrušení bankového odvodu, urobí vláda správny krok, píšu právnici Roman Hamala a Michal Davala. Súčasné nastavenie bankového odvodu podľa nich s najväčšou pravdepodobnosťou predstavuje nedovolenú štátnu pomoc.

Zdieľať

Akcie v USA dnes vzrástli o 2 až 3 %. Index Nasdaq uzavrel tesne pod rekordom z februára. Americké ministerstvo práce dnes zverejnilo správu o nečakanom poklese nezamestnanosti, ktorá naznačila nádej na skoršie oživenie po pandémii.

Ako rástli akcie na Wall Street

  • Dow Jonesov index dnes stúpol o 3,15 percenta na na 27 110,98 bodu.
  • Širší index Standard & Poor’s 500 sa zvýšil o 2,62 percenta na 3193,93 bodu.
  • Index technologického trhu Nasdaq sa posilnil o 2,06 percenta, na 9814,08 bodu.

Za celý týžden index Dow Jones vzrástol o 6,8 percenta. Index S&P 500 si pripísal 4,9 percenta a Nasdaq 3,4 percenta.

Čo sa dnes dialo

  • Miera nezamestnanosti podľa ministerstva práce klesla v máji na 13,3 percenta z aprílových 14,7 percenta. Analytici predpokladali zvýšenie na takmer 20 percent.
  • Výnosy amerických štátnych dlhopisov sa po správe o nezamestnanosti zvýšili, čo pomohlo rásť bankovým spoločnostiam.
  • Posilnili sa aj letecké spoločnosti, ktoré patria medzi najviac zasiahnuté koronakrízou.
  • Rast zaznamenalo všetkých 11 čiastkových sektorov, ktoré sú súčasťou indexu S&P.
  • Okrem finančných spoločností vysoké zisky zaznamenali aj americké energetické a priemyselné firmy.

Čo hovorí analytik

  • „Nemyslím si, že to niekto čakal,“ povedal o poklese nezamestnanosti stratég firmy State Street Global Advisors Michael Arone. Podľa neho to potvrdzuje, čo mnohí už naznačujú, že pandémia bude mať na trh práce len dočasný vplyv a s opätovným otváraním ekonomiky a znižovaním počtu nakazených sa pracovné miesta budú znovu obnovovať. (čtk)
Dow Jonesov index. Screenshot - Google
Dow Jonesov index. Screenshot – Google
Zdieľať

Americké ministerstvo dopravy oznámilo, že povoľuje čínskym dopravcom dva lety do USA týždenne. Peking predtým ohlásil uvoľnenie koronavírusových opatrení a do Číny vpustil viacero zahraničných leteckých spoločností.

Čínska ambasáda vo Washingtone oznámenie americkej strany zatiaľ nekomentovala.

V stredu Washington zakázal s platnosťou od 16. júna čínskym aerolinkám lety do USA. Chcel tak donútiť Peking, aby povolil americkým leteckým dopravcom lety do Číny. Revidované nariadenie amerického ministerstva dopravy znižuje s okamžitou platnosťou terajšie štyri lety týždenne, ktoré čínske spoločnosti prevádzkujú do USA a späť do Číny.

Rezort dopravy ďalej uviedol, že ak Čína urobí ďalšie kroky v prospech amerických leteckých spoločností, „je plne pripravený svoje nariadenie znova preskúmať“. Peking si podľa neho jednostranne diktuje podmienky leteckej dopravy pasažierov medzi USA a Čínou a nerešpektuje práva amerických leteckých dopravcov.

Americké aerolínie môžu od 8. júna obnoviť jeden let týždenne do mesta podľa svojho výberu, čo je iba zlomok toho, čo stanovuje americko-čínska dohoda o leteckej prevádzke. (čtk)

Zdieľať

Ceny ropy dnes výrazne stúpajú, severomorská ropa Brent rastie o 5,1 % na 42,03 dolára za barel, americká WTI o 4,7 % na 39,17 dolára za barel. Od aprílového kolapsu sa ceny viac než zdvojnásobili.

Čo sa dnes dialo

  • Americké ministerstvo práce oznámilo, že miera nezamestnanosti v USA v máji prekvapivo klesla na 13,3 percenta.
  • Skupina OPEC+, ktorá zahŕňa Organizáciu krajín vyvážajúcich ropu a ďalších popredných ťažiarov na čele s Ruskom, presunula termín rokovaní z budúceho týždňa na túto sobotu. Diskutovať budú o predĺžení zníženia ťažby. (čtk)
Zdieľať

Ak je cena energií pre závody v zahraničí o tretinu nižšia ako u nás, musíme sa tým zaoberať, vyhlásil Igor Matovič na návšteve PSA v Trnave. Šéf závodu Stéphane Bonhommeau povedal, že v apríli pocítili prepad objednávok o 90 %. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať