Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Zákon o odpustení nájmov mešká. Čo zatiaľ vieme o chystaných zmenách? (otázky a odpovede)

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Už je to týždeň, odkedy vláda oznámila, že poskytne príspevok na nájom nájomcom, ktorí mali zatvorené prevádzky. Minister hospodárstva Richard Sulík (SaS) vtedy povedal, že na rokovanie vlády by riešenie mohlo byť predložené ešte v máji. Na stredajšiu schôdzu ho však nik nepredložil.

Ponúkame preto aspoň sumár toho, čo je o nájmoch známe:

V akom stave je príprava zákona a z čoho sa to má platiť?

Na zákone pracuje ministerstvo spravodlivosti, samotné platenie by malo organizovať ministerstvo hospodárstva. Do vlády by mal návrh predložiť minister hospodárstva. Zatiaľ platí, že parlament by mal kompenzácie nájmov schváliť na schôdzi, ktorá sa začína 3. júna. Potom musí zákon podpísať prezidentka a musí byť zverejnený v Zbierke zákonov.

Minister hospodárstva Sulík minulý týždeň avizoval, že odo dňa zverejnenia legislatívy v Zbierke zákonov bude možné žiadosti podať na ministerstvo hospodárstva, ktoré ich bude môcť začať vybavovať.

Príspevok na nájom by nemal ísť z eurofondov. Tým by sa mal štát vyhnúť byrokracii, ktorá predĺžila poskytovanie prvej pomoci pre zamestnávateľov a SZČO, ktorú rozdeľuje ministerstvo práce cez úrady práce.

Ak sa pomoc nebude platiť z eurofondov, žiadateľ nebude musieť spĺňať podmienky, ktoré sa vyžadovali napríklad pri žiadostiach o príspevky na podporu zamestnanosti (uhradené záväzky voči štátu, nebyť takzvaný podnik v ťažkostiach).

Nie je isté, či napriek tomu Slovensko nebude musieť čakať na vyjadrenie Európskej komisie tak ako v Česku, kde musí Komisia schváliť verejnú podporu súkromným subjektom.

Ako bude fungovať pomoc pre nájomcov?

V prípade, že prenajímateľ poskytne nájomcovi 50-percentnú zľavu na nájom, zvyšných 50 % doplatí štát.

Ak prenajímateľ poskytne napríklad len 20-percentnú zľavu, rovnakým podielom prispeje aj štát a zvyšných 60 % zaplatí nájomca v splátkach rozložených na 48 mesiacov.

Ak prenajímateľ neodpustí nájomcovi nič, nájomca bude môcť splatiť nájomné počas nasledujúcich 48 mesiacov.

Počas splátok nebude môcť prenajímateľ nájom zvyšovať ani dať nájomcovi výpoveď. Ak bude prenajímateľ trvať na tom, že mu musí nájomca zaplatiť celé nájomné, ten ho môže splácať 48 mesiacov.

Kto a kedy sa dostane k peniazom?

Podporu by mohli čerpať maloobchodníci, ktorí museli zatvoriť svoje prevádzky. Nevedno, či na príspevok dosiahnu tí, ktorí mali obmedzenú prevádzku, predávali napríklad cez výdajné okienka.

Nie je známe ani to, ako sa budú riešiť nájmy vtedy, ak je prenajímateľom štát alebo obec, či mesto. V Česku napríklad zľavu na nájme poskytne štát v takýchto prípadoch automaticky.

V Česku sa k podpore nedostane podnikateľ, ktorý je s prenajímateľom priestorov spriaznenou osobou, napríklad cez štatutárne orgány obidvoch firiem, alebo ide o sesterské spoločnosti. A príspevok nedostane ani v prípade, že si podnikateľ prenajíma nehnuteľnosť na podnikanie od niekoho z rodiny alebo sám sebe.

Ministerstvo hospodárstva sľubuje, že pomoc sa k nájomcom dostane rýchlo.

O príspevok by mali žiadať nájomcovia elektronicky cez jednoduchý formulár na webe, peniaze by však mali ísť na účet prenajímateľa. Predtým by sa mal nájomca s prenajímateľom dohodnúť na úhrade nájmu. Na túto dohodu by mali mať dva mesiace. Môže byť súčasťou elektronického formulára. Dokumenty by sa mali podpisovať elektronicky, teda nemalo by sa diať to, čo pri prvej pomoci, keď podnikatelia museli chodiť podpisovať dohody priamo na úrady práce, hoci mnohí majú elektronické schránky a elektronické podpisy.

Pre koho je takéto riešenie lepšie?

Príspevky na nájom vychádzajú z návrhu Iniciatívy slovenských maloobchodníkov.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Dobrá správa od ministra Krajniaka – púšťa sa do opravovania sporenia na dôchodok
  • Pomoc: Žiadosti o dotácie na nájomné môžu oddnes podávať podnikatelia z celého Slovenska, bez ohľadu na kraj
  • Ochrana: Mimoriadnu vládnu ochranu pred konkurzmi získala od súdov cestovná kancelária Solvex
  • Obchod: Predaj áut v Nemecku v júni klesol medziročne o 40 % na 220-tisíc kusov
  • Priemysel: Boeing chce ukončiť výrobu veľkokapacitných lietadiel 747 Jumbo Jet, ktoré vyrába približne 50 rokov
  • Financie: Jednotný platobný systém by v Európe mohol začať fungovať v roku 2022
  • Návod na žiadosť o dotáciu na nájomné (krok po kroku)
  • Anketa o fungovaní dotácií na nájmy
Zdieľať

Kým sa čaká na vládne priority v diaľniciach, INEKO rozšírilo pomôcku na ich výber

Minister dopravy Andrej Doležal hodnotí prvých 100 dní v úrade. Foto - TASR
Minister dopravy Andrej Doležal hodnotí prvých 100 dní v úrade. Foto – TASR

Hodnotenie investičných priorít v rezorte dopravy by mohla vláda prerokovať v júli, povedal minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina). Jeho predchodca Árpád Érsek sa tomu na sklonku svojho funkčného obdobia vyhýbal.

Minúta po minúte

Zdieľať

Verejné vypočutie kandidátov na predsedu Rady pre rozpočtovú zodpovednosť bude v pondelok o 10:00 v Národnej rade. Do výberového konania sa prihlásilo 12 uchádzačov, výberová komisia má 13 členov.

Každý kandidát bude mať k dispozícii 40 minút, počas ktorých sa predstaví, povie víziu fungovania rady a odpovie na otázky členov komisie.

Verejné vypočutie sa bude aj streamovať.

Zoznam kandidátov:

  • Juraj Sipko – riaditeľ Ekonomického ústavu SAV
  • Libor Gula – finančný manažér, Siemens Healthineers
  • Marián Smorada – prodekan Fakulty podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity v Bratislave
  • Roman Vlček – zástupca generálneho riaditeľa, člen predstavenstva Asset Management Slovenskej sporiteľne
  • Jarko Fidrmuc – profesor, Katedra medzinárodnej ekonomickej teórie a politiky, Zeppelin University Friedrichshafen, Nemecko
  • Viliam Páleník – vedecký pracovník, Fakulta manažmentu, Univerzita Komenského v Bratislave
  • Ján Tóth – ekonomický expert; člen ekonomického krízového štábu pri MF SR a Úrade vlády SR
  • Martin Šuster – riaditeľ odboru výskumu, Národná banka Slovenska
  • Vladimír Solanič – analytik verejných financií, Európska komisia, Brusel, Belgicko
  • Martin Barto – konzultant, poradca pre projekty v oblasti finančného sektoru a zdravotníctva
  • Martin Mlýnek – zástupca prednostu, prednosta MČ Bratislava – Staré Mesto, konateľ Trademill, s. r. o.; predseda predstavenstva Mlynek & Co, j. s. a.
  • Libor Melioris – ekonomický analytik, Kancelária prezidentky Slovenskej republiky

Zoznam členov výberovej komisie:

Poslanci Národnej rady:

  • Marián Viskupič – predseda komisie a predseda výboru pre financie a rozpočet, klub SaS
  • Tomáš Lehotsk – klub Za ľudí
  • Peter Kremský – klub OĽaNO
  • Jozef Hlinka – klub Sme rodina
  • Ladislav Kamenický – klub Smer – SD
  • Martin Beluský – klub Kotlebovci ĽSNS

Odborná verejnosť:

  • Ľuboš Jančík – štátny tajomník MF SR
  • Eduard Hagara – riaditeľ Inštitútu finančnej politiky
  • Ivan Šramko – predseda rady pre rozpočtovú zodpovednosť
  • Ľudovít Ódor – viceguvernér Národnej banky Slovenska
  • Michal Horváth – hlavný ekonóm Národnej banky Slovenska
  • Radovan Ďurana – analytik INESS
  • Peter Goliaš – riaditeľ INEKO
Zdieľať

Žiadosti o dotácie na nájomné môžu oddnes podávať podnikatelia z celého Slovenska, bez ohľadu na to, z ktorého kraja pochádzajú. Doteraz ministerstvo hospodárstva vyčlenilo jeden deň pre podnikateľov z určitého kraja, aby predišlo preťaženiu celého systému.

„Systém je plne funkčný, doterajší počet žiadostí je zvládnuteľný. Harmonogram s jednotlivými krajmi preto rezort zatiaľ obnovovať neplánuje. Od piatka teda budú môcť posielať žiadosti všetci žiadatelia, bez ohľadu na kraje. Situáciu však bude ministerstvo pozorne sledovať a priebežne vyhodnocovať,“ uviedla hovorkyňa rezortu Katarína Svrčeková.

Aktuálne ministerstvo eviduje 1 350 žiadostí o dotácie na nájomné. Doteraz vyplatili približne 100-tisíc eur, vo väčšine prípadov poskytli prenajímatelia nájomcom zľavu vo výške 50 %.

Prvé odhady rezortu hovorili celkovo o 70- až 100-tisíc žiadostiach a pomoci na úrovni 200 miliónov eur.

Zdieľať

Pokles podnikateľskej aktivity v eurozóne sa citeľne zmiernil vďaka uvoľňovaniu koronavírusových opatrení, vyplýva z prieskumu spoločnosti IHS Markit. Výsledky podporujú očakávania, že ekonomika eurozóny sa v 3. štvrťroku vráti k rastu.

Index podnikateľskej aktivity sa podľa konečných výsledkov v júni zvýšil na 48,5 bodu z májových 31,9 bodu. Výrazne sa tak priblížil k 50-bodovej hranici, ktorá oddeľuje pokles a rast aktivity. V apríli klesol na rekordné minimum 13,6 bodu.

„Vzosup indexu signalizuje pozoruhodne rýchly obrat v neutešenom stave ekonomiky eurozóny v čase pandémie koronavírusu,“ uviedol ekonóm IHS Markit Chris Williamson.

Analytici predpokladajú, že ekonomika eurozóny v 2. štvrťroku klesla o 12,5 %. V 3. kvartáli očakávajú 7,9-percentný rast. (reuters, čtk)

Zdieľať

Viem, že je teraz ťažšie dostať hypotéku. Získam ju v pohode, keď som zamestnanec alebo živnostník? Šli úroky hore?

Živnostníci a zamestnanci z odvetví, ktoré postihla koronakríza, majú teraz väčšie ťažkosti získať hypotéku, zhodli sa odborníci v ankete Denníka E. Problém majú aj ľudia z príjmami zo zahraničia.

Zdieľať

Pokles tržieb o 60 až 85 % zaznamenala v júni väčšina subjektov rekreačného kúpeľníctva u nás, tvrdí Slovenská asociácia akvaparkov, kúpalísk a plavární. Žiada zástupcov vlády o diskusiu o pomoci, ktorá by podnikateľom pomohla prekonať koronakrízu.

Prezident asociácie Gabriel Somogyi pripomenul, že premiér Igor Matovič nezaujal žiadne stanovisko k svojmu verejnému sľubu odškodniť prevádzkovateľov subjektov poskytujúcich služby v cestovnom ruchu. Tie boli pritom z nariadenia vlády najdlhšie zatvorené a boli zahrnuté až do poslednej fázy uvoľňovania.

„Nakoľko odpovede neprichádzajú a dlhšie čakanie si dovoliť nemôžeme, žiadame zodpovedných zástupcov vlády o konštruktívnu debatu, ktorá pomôže prekonať toto zložité obdobie, “ dodal viceprezident asociácie Peter Kolenčík.

Zdieľať

Predaj áut v Nemecku v júni klesol medziročne o 40 % na 220-tisíc kusov. Združenie dovozcov vozidiel VDIK očakáva, že za celý rok sa trh prepadne o pätinu, čo by bol najhorší výsledok od roku 1989.

O júnovom predaji vozidiel v Nemecku píše denník Tagesspiegel. Čísla odrážajú vplyv pandémie koronavírusu na automobilový trh a sú ďalšou zlou správou pre dôležitý sektor najväčšej európskej ekonomiky.

Júnový prepad odbytu je miernejší než v predchádzajúcich mesiacoch. V máji klesol o polovicu, v júni až o 61 % na vyše 120-tisíc áut, čo bola najnižšia mesačná úroveň od zjednotenia v roku 1990.

Šéf VDIK Reinhard Zirpel očakáva, že za celý rok sa v Nemecku predá 2,8 milióna áut, čo predstavuje pokles o 20 %. Podľa neho je to optimistická prognóza, keďže za 1. polrok sa odbyt prepadol o 35 %. (tasr, n)

Zdieľať

Starý cestný most cez rieku Váh v Trenčíne by mali zrekonštruovať do konca roku 2023. Podľa ministra dopravy Andreja Doležala sa začalo verejné obstarávanie na projektovú dokumentáciu, v roku 2021 bude obstarávanie na zhotoviteľa. Verí, že v rokoch 2021 až 2023 sa bude stavať.

„Tak to zatiaľ predpokladáme, neviem, ako sa bude vyvíjať verejné obstarávanie,“ priblížil minister.

Dodal, že rekonštrukcia mosta je potenciálne uskutočniteľná do konca roku 2023, čo dáva aj nádej, že to teoreticky bude možné financovať z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Odhadovaná cena je 35 miliónov eur.

Podľa primátora Trenčína Richarda Rybníčka je informácia o začatí verejného obstarávania na projektovú dokumentáciu rekonštrukcie mosta pre Trenčanov dobrou správou.  „V tejto chvíli sa spustil proces, na ktorý sme v Trenčíne čakali dlho, a sme vďační, že minister so svojím tímom tento problém vyriešil. Most je v takom stave, že ho treba zrekonštruovať,“ zdôraznil trenčiansky primátor.

Starý cestný most v Trenčíne odovzdali do prevádzky 8. decembra 1956. Nahradil drevený most z roku 1946. Je dlhý 350 metrov, široký 15 metrov. Za 27 miliónov československých korún ho postavil Doprastav a v čase dokončenia bol najdlhším cestným mostom na Slovensku.

Až do roku 2015, keď otvorili druhý cestný most v Trenčíne, ním denne prešlo niekoľko desaťtisícov automobilov. O jeho rekonštrukcii sa hovorí už niekoľko rokov, už pred ôsmimi rokmi ho z hľadiska technického stavu zaradili do šiesteho stupňa, čo znamená veľmi zlý stav. (tasr)

Zdieľať

Daimler sa dohodol na strategickom partnerstve s čínskym výrobcom batérií Farasis Energy, vo firme získa 3-percentný podiel. Nová dohoda prehlbuje doterajšiu spoluprácu oboch spoločností.

Daimler tiež oznámil, že Farasis stavia závod v nemeckom meste Bitterfeld-Wolfen, aby v budúcnosti pokryl rastúci dopyt zo strany nemeckých tovární Daimleru. Nová fabrika má vytvoriť 2-tisíc pracovných miest.

Podľa Daimleru dohoda zahŕňa spoločný vývoj pokročilých batériových technológií a stanovuje ambiciózne ciele v oblasti cenovej konkurencieschopnosti. Automobilka tiež získa spoľahlivý zdroj batérií pre svoje plány na prechod k autám s elektrickým pohonom. (reuters, čtk)

Zdieľať

Túto nedeľu bude väčšina obchodov na Slovensku opäť zatvorená. Tento deň je totiž sviatok svätého Cyrila a Metoda a počas sviatkov sú predajne zo zákona zatvorené.

Počas sviatkov môžu byť otvorené len obchody na letiskách, staniciach či v nemocniciach, lekárne, predajne suvenírov a cestovných lístkov. Fungovať môžu aj služby, vrátane reštaurácií a kín, posilňovne, čerpacie stanice aj s ich predajňami.

Výnimku zo zákazu predaja počas sviatkov majú aj  obchody, v ktorých nepredávajú zamestnanci. Zákaz predaja sa netýka ani veľkoobchodov.

Zdieľať

Boeing sa chystá ukončiť výrobu veľkokapacitných lietadiel 747 prezývaných Jumbo Jet, ktoré vyrába približne 50 rokov. Posledný stroj z najnovšej rady 747-8 by mal opustiť továreň v Seattli zhruba o dva roky.

Boeing zatiaľ o plánoch na ukončenie produkcie neinformoval zamestnancov. Airbus už vlani pre slabý záujem oficiálne oznámil zámer utlmiť výrobu najväčšieho lietadla A380, skončiť by sa mala na budúci rok.

Lietadlá Jumbo Jet vstúpili do služby v roku 1970, ako prvé ich začali nasadzovať aerolinky Pan Am na linku z New Yorku do Londýna.

Za polstoročie sa vyrobilo vyše 1550 kusov, v posledných rokoch však o tento typ lietadla záujem pomaly upadal – aj v dôsledku príchodu Airbusu A380, ktorému od roku 2007 patrí pozícia najväčšieho lietadla na prepravu cestujúcich. (bloomberg, čtk)

Zdieľať

Spotrebiteľská dôvera v Británii sa koncom júna vyšplhala najvyššie od marca, keď sa v krajine začali zavádzať opatrenia proti koronavírusu, vyplýva z prieskumu GfK. Čoraz viac tovární sa však chystá prepúšťať.

Index spotrebiteľskej dôvery sa koncom júna v porovnaní s polovicou mesiaca zvýšil o tri body na mínus 27 bodov. K rastu prispelo tiež lepšie hodnotenie osobnej finančnej situácie.

Podľa prieskumu organizácie Make UK však zhruba 46 % výrobcov v Británii predpokladá, že v nasledujúcich šiestich mesiacoch bude rušiť pracovné miesta. V máji takto uvažovalo len 25 % respondentov.

Britská ekonomika v 1. štvrťroku klesla o 2,2 %, čo je najvýraznejšie od roku 1979. V 2. kvartáli sa očakáva oveľa hlbší prepad, v samotnom apríli sa HDP znížil medzimesačne o rekordných 20,4 %. (reuters, čtk)

Zdieľať

Mimoriadnu vládnu ochranu pred konkurzmi získala od súdov cestovná kancelária Solvex, ktorá sa predvlani vyšplhala s tržbami na takmer 16 miliónov eur. Zameriava na letné dovolenky v Bulharsku, Čiernej Hore, ale aj v talianskej Kalábrii a na Sicílii, v Turecku, Chorvátsku či Grécku.

Svoje pobočky má Solvex okrem Bratislavy aj v Nitre, Banskej Bystrici, Liptovskom Mikuláši, Poprade, Prešove a v Košiciach. Cestovku na Slovensku rozbehla aj dodnes ovláda bulharská rodina Yalamova, ktorá žije na od 90. rokov na Slovensku.

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Dobrá správa od ministra Krajniaka – púšťa sa do opravovania sporenia na dôchodok +

  • Matečnej zákony o potravinách v obchode porušujú princípy jednotného trhu
  • Doležal ide nanovo postaviť agentúru pre cestovný ruch. S Mikom
  • Najväčší výrobca vstavaných skríň Hilkovič je v konkurze
Zdieľať

Nemecký parlament ukončil spor so súdom o záchranný program Európskej centrálnej banky na podporu eurozóny. Ústavný súd predtým uviedol, že Bundesbank sa nebude môcť zúčastniť jej programu nákupu dlhopisov, ak ECB nepreukáže, že nákupy nie sú neprimerané. Poslanci Bundestagu však dnes záchranný program schválili. (čtk)

Zdieľať

Akcie v USA vo štvrtok posilnili vďaka rekordnému a nečakanému nárastu pracovných miest v krajine. Optimizmus investorov však neskôr zmiernili obavy z ďalšieho šírenia COVID-19. Tri hlavné indexy pridali zhruba pol percenta.

Nárasty pred predĺženým víkendom

Dow Jonesov index, ktorý zahŕňa akcie tridsiatich popredných amerických podnikov, pridal 0,36 percenta a uzavrel na 25 827,36 bodu.

Širší index S&P 500 stúpol o 0,45 percenta na 3130,01 bodu a index Nasdaq Composite, v ktorom je zastúpených mnoho firiem z odvetvia vyspelých technológií, sa zvýšil o 0,52 percenta na 10207,63 bodu.

S&P 500 stúpol štvrtý deň po sebe, Nasdaq uzavrel druhýkrát za sebou na maxime. Všetky tri indexy vykázali aj silné týždenné zisky – Dow Jones posilnil o 3,3 %, S&P 500 o 4 % a Nasdaq o 4,6 %. V piatok sa na amerických akciových trhoch kvôli štátnemu sviatku neobchoduje.

Čo je za optimizmom investorov

Americká ekonomika v júni vytvorila rekordných 4,8 milióna pracovných miest, čo je viac, než sa očakávalo. Miera nezamestnanosti sa znížila na 11,1 % z májových 13,3 %.

Aj napriek masívnemu nárastu počtu pracovných miest v uplynulých dvoch mesiacoch sa však trh práce zďaleka nezotavil zo straty 22 miliónov miest v marci a apríli v dôsledku opatrení proti šíreniu COVID-19.

Oživovaniu americkej ekonomiky, ktorá je šiesty mesiac v recesii, by navyše mohlo zabrániť nové šírenie vírusu a opätovné uzatváranie podnikov v niektorých amerických štátoch. (reuters, čtk)

Zdieľať

Deutsche Bank zvažuje pomoc pre bankovú divíziu krachujúcej finančnej spoločnosti Wirecard. Najväčšia nemecká banka o nej rokuje so spolkovým úradom pre finančný dozor, píše Bloomberg.

Podľa zdrojov Bloombergu zvažujú možnosť prevzatia celej divízie, alebo iba jej častí.

Spoločnosť Wirecard vznikla v roku 1999 a zameriava sa na spracovanie platieb a finančné služby. V Nemecku bola považovaná za nádejného hráča na rýchlo rastúcom trhu finančných služieb. Dávala sa za vzor domáceho úspechu a bola označovaná za hviezdu nemeckého technologického sektoru.

Insolvenciu vyhlásila krátko po tom, ako sa ukázalo, že jej chýba asi 1,9 miliardy eur, ktoré vykazovala vo svojom účtovníctve. (bloomberg, čtk)

Zdieľať

Majetok majiteľa Amazonu Jeffa Bezosa sa vyšplhal na 172 miliárd dolárov. Presiahol tak aj rekordné číslo Bezosovho majetku pred rozvodom. Bezos je najbohatším mužom planéty.

Hodnota Bezosovho majetku sa aj napriek kríze koronavírusu tento rok zvýšila o 56,7 miliardy dolárov.

Po tom, ako minulý rok pri rozvode prišiel o štvrtinu svojho majetku, je jeho bývalá manželka Mackenzie druhou najbohatšou ženou sveta. Predbehla ju len Francoise Bettencourt Meyers, dedička spoločnosti L’Oreal. (bloomberg, čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať