Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Dovolenka na Slovensku pri mori? Cestovky menia pobyty v zahraničí aj za dovolenky doma

Foto - Solvex
Foto – Solvex

Chceli ste si tento rok dopriať letnú dovolenku pri mori, no aj keď sa k nemu o pár týždňov bude dať vycestovať, bojíte sa nákazy? Tak si vyberte pobyt na pláži, no bývajte v hoteli len so Slovákmi, stravujte sa s nimi v hotelovej reštaurácii a oddychujte len s nimi pri hotelovom bazéne.

S takouto ponukou oslovuje klientov cestovná kancelária Solvex. Ponúka „dovolenku na Slovensku pri mori“. Zdôrazňuje, že ak sa dovolenkári rozhodnú pre jeden menších hotelov v bulharskom letovisku Primorsko z jej ponuky, dovolenku prežijú v spoločnosti našincov, pretože celý hotel bude vyhradený len im. Pripomína, že Bulharsko patrí medzi krajiny s najnižším pandemickým rizikom, rovnako ako Slovensko.

Solvex stavia na tom, že

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Dobrá správa od ministra Krajniaka – púšťa sa do opravovania sporenia na dôchodok
  • Pomoc: Mimoriadnu vládnu ochranu pred konkurzmi získala od súdov cestovná kancelária Solvex
  • Obchod: Predaj áut v Nemecku v júni klesol medziročne o 40 % na 220-tisíc kusov
  • Priemysel: Boeing chce ukončiť výrobu veľkokapacitných lietadiel 747 Jumbo Jet, ktoré vyrába približne 50 rokov
  • Financie: Jednotný platobný systém by v Európe mohol začať fungovať v roku 2022
  • Návod na žiadosť o dotáciu na nájomné (krok po kroku)
  • Anketa o fungovaní dotácií na nájmy
Zdieľať

Kým sa čaká na vládne priority v diaľniciach, INEKO rozšírilo pomôcku na ich výber

Minister dopravy Andrej Doležal hodnotí prvých 100 dní v úrade. Foto - TASR
Minister dopravy Andrej Doležal hodnotí prvých 100 dní v úrade. Foto – TASR

Hodnotenie investičných priorít v rezorte dopravy by mohla vláda prerokovať v júli, povedal minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina). Jeho predchodca Árpád Érsek sa tomu na sklonku svojho funkčného obdobia vyhýbal.

Minúta po minúte

Zdieľať

Pokles podnikateľskej aktivity v eurozóne sa citeľne zmiernil vďaka uvoľňovaniu koronavírusových opatrení, vyplýva z prieskumu spoločnosti IHS Markit. Výsledky podporujú očakávania, že ekonomika eurozóny sa v 3. štvrťroku vráti k rastu.

Index podnikateľskej aktivity sa podľa konečných výsledkov v júni zvýšil na 48,5 bodu z májových 31,9 bodu. Výrazne sa tak priblížil k 50-bodovej hranici, ktorá oddeľuje pokles a rast aktivity. V apríli klesol na rekordné minimum 13,6 bodu.

„Vzosup indexu signalizuje pozoruhodne rýchly obrat v neutešenom stave ekonomiky eurozóny v čase pandémie koronavírusu,“ uviedol ekonóm IHS Markit Chris Williamson.

Analytici predpokladajú, že ekonomika eurozóny v 2. štvrťroku klesla o 12,5 %. V 3. kvartáli očakávajú 7,9-percentný rast. (reuters, čtk)

Zdieľať

Viem, že je teraz ťažšie dostať hypotéku. Získam ju v pohode, keď som zamestnanec alebo živnostník? Šli úroky hore?

Živnostníci a zamestnanci z odvetví, ktoré postihla koronakríza, majú teraz väčšie ťažkosti získať hypotéku, zhodli sa odborníci v ankete Denníka E. Problém majú aj ľudia z príjmami zo zahraničia.

Zdieľať

Pokles tržieb o 60 až 85 % zaznamenala v júni väčšina subjektov rekreačného kúpeľníctva u nás, tvrdí Slovenská asociácia akvaparkov, kúpalísk a plavární. Žiada zástupcov vlády o diskusiu o pomoci, ktorá by podnikateľom pomohla prekonať koronakrízu.

Prezident asociácie Gabriel Somogyi pripomenul, že premiér Igor Matovič nezaujal žiadne stanovisko k svojmu verejnému sľubu odškodniť prevádzkovateľov subjektov poskytujúcich služby v cestovnom ruchu. Tie boli pritom z nariadenia vlády najdlhšie zatvorené a boli zahrnuté až do poslednej fázy uvoľňovania.

„Nakoľko odpovede neprichádzajú a dlhšie čakanie si dovoliť nemôžeme, žiadame zodpovedných zástupcov vlády o konštruktívnu debatu, ktorá pomôže prekonať toto zložité obdobie, “ dodal viceprezident asociácie Peter Kolenčík.

Zdieľať

Predaj áut v Nemecku v júni klesol medziročne o 40 % na 220-tisíc kusov. Združenie dovozcov vozidiel VDIK očakáva, že za celý rok sa trh prepadne o pätinu, čo by bol najhorší výsledok od roku 1989.

O júnovom predaji vozidiel v Nemecku píše denník Tagesspiegel. Čísla odrážajú vplyv pandémie koronavírusu na automobilový trh a sú ďalšou zlou správou pre dôležitý sektor najväčšej európskej ekonomiky.

Júnový prepad odbytu je miernejší než v predchádzajúcich mesiacoch. V máji klesol o polovicu, v júni až o 61 % na vyše 120-tisíc áut, čo bola najnižšia mesačná úroveň od zjednotenia v roku 1990.

Šéf VDIK Reinhard Zirpel očakáva, že za celý rok sa v Nemecku predá 2,8 milióna áut, čo predstavuje pokles o 20 %. Podľa neho je to optimistická prognóza, keďže za 1. polrok sa odbyt prepadol o 35 %. (tasr, n)

Zdieľať

Starý cestný most cez rieku Váh v Trenčíne by mali zrekonštruovať do konca roku 2023. Podľa ministra dopravy Andreja Doležala sa začalo verejné obstarávanie na projektovú dokumentáciu, v roku 2021 bude obstarávanie na zhotoviteľa. Verí, že v rokoch 2021 až 2023 sa bude stavať.

„Tak to zatiaľ predpokladáme, neviem, ako sa bude vyvíjať verejné obstarávanie,“ priblížil minister.

Dodal, že rekonštrukcia mosta je potenciálne uskutočniteľná do konca roku 2023, čo dáva aj nádej, že to teoreticky bude možné financovať z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Odhadovaná cena je 35 miliónov eur.

Podľa primátora Trenčína Richarda Rybníčka je informácia o začatí verejného obstarávania na projektovú dokumentáciu rekonštrukcie mosta pre Trenčanov dobrou správou.  „V tejto chvíli sa spustil proces, na ktorý sme v Trenčíne čakali dlho, a sme vďační, že minister so svojím tímom tento problém vyriešil. Most je v takom stave, že ho treba zrekonštruovať,“ zdôraznil trenčiansky primátor.

Starý cestný most v Trenčíne odovzdali do prevádzky 8. decembra 1956. Nahradil drevený most z roku 1946. Je dlhý 350 metrov, široký 15 metrov. Za 27 miliónov československých korún ho postavil Doprastav a v čase dokončenia bol najdlhším cestným mostom na Slovensku.

Až do roku 2015, keď otvorili druhý cestný most v Trenčíne, ním denne prešlo niekoľko desaťtisícov automobilov. O jeho rekonštrukcii sa hovorí už niekoľko rokov, už pred ôsmimi rokmi ho z hľadiska technického stavu zaradili do šiesteho stupňa, čo znamená veľmi zlý stav. (tasr)

Zdieľať

Daimler sa dohodol na strategickom partnerstve s čínskym výrobcom batérií Farasis Energy, vo firme získa 3-percentný podiel. Nová dohoda prehlbuje doterajšiu spoluprácu oboch spoločností.

Daimler tiež oznámil, že Farasis stavia závod v nemeckom meste Bitterfeld-Wolfen, aby v budúcnosti pokryl rastúci dopyt zo strany nemeckých tovární Daimleru. Nová fabrika má vytvoriť 2-tisíc pracovných miest.

Podľa Daimleru dohoda zahŕňa spoločný vývoj pokročilých batériových technológií a stanovuje ambiciózne ciele v oblasti cenovej konkurencieschopnosti. Automobilka tiež získa spoľahlivý zdroj batérií pre svoje plány na prechod k autám s elektrickým pohonom. (reuters, čtk)

Zdieľať

Túto nedeľu bude väčšina obchodov na Slovensku opäť zatvorená. Tento deň je totiž sviatok svätého Cyrila a Metoda a počas sviatkov sú predajne zo zákona zatvorené.

Počas sviatkov môžu byť otvorené len obchody na letiskách, staniciach či v nemocniciach, lekárne, predajne suvenírov a cestovných lístkov. Fungovať môžu aj služby, vrátane reštaurácií a kín, posilňovne, čerpacie stanice aj s ich predajňami.

Výnimku zo zákazu predaja počas sviatkov majú aj  obchody, v ktorých nepredávajú zamestnanci. Zákaz predaja sa netýka ani veľkoobchodov.

Zdieľať

Boeing sa chystá ukončiť výrobu veľkokapacitných lietadiel 747 prezývaných Jumbo Jet, ktoré vyrába približne 50 rokov. Posledný stroj z najnovšej rady 747-8 by mal opustiť továreň v Seattli zhruba o dva roky.

Boeing zatiaľ o plánoch na ukončenie produkcie neinformoval zamestnancov. Airbus už vlani pre slabý záujem oficiálne oznámil zámer utlmiť výrobu najväčšieho lietadla A380, skončiť by sa mala na budúci rok.

Lietadlá Jumbo Jet vstúpili do služby v roku 1970, ako prvé ich začali nasadzovať aerolinky Pan Am na linku z New Yorku do Londýna.

Za polstoročie sa vyrobilo vyše 1550 kusov, v posledných rokoch však o tento typ lietadla záujem pomaly upadal – aj v dôsledku príchodu Airbusu A380, ktorému od roku 2007 patrí pozícia najväčšieho lietadla na prepravu cestujúcich. (bloomberg, čtk)

Zdieľať

Spotrebiteľská dôvera v Británii sa koncom júna vyšplhala najvyššie od marca, keď sa v krajine začali zavádzať opatrenia proti koronavírusu, vyplýva z prieskumu GfK. Čoraz viac tovární sa však chystá prepúšťať.

Index spotrebiteľskej dôvery sa koncom júna v porovnaní s polovicou mesiaca zvýšil o tri body na mínus 27 bodov. K rastu prispelo tiež lepšie hodnotenie osobnej finančnej situácie.

Podľa prieskumu organizácie Make UK však zhruba 46 % výrobcov v Británii predpokladá, že v nasledujúcich šiestich mesiacoch bude rušiť pracovné miesta. V máji takto uvažovalo len 25 % respondentov.

Britská ekonomika v 1. štvrťroku klesla o 2,2 %, čo je najvýraznejšie od roku 1979. V 2. kvartáli sa očakáva oveľa hlbší prepad, v samotnom apríli sa HDP znížil medzimesačne o rekordných 20,4 %. (reuters, čtk)

Zdieľať

Mimoriadnu vládnu ochranu pred konkurzmi získala od súdov cestovná kancelária Solvex, ktorá sa predvlani vyšplhala s tržbami na takmer 16 miliónov eur. Zameriava na letné dovolenky v Bulharsku, Čiernej Hore, ale aj v talianskej Kalábrii a na Sicílii, v Turecku, Chorvátsku či Grécku.

Svoje pobočky má Solvex okrem Bratislavy aj v Nitre, Banskej Bystrici, Liptovskom Mikuláši, Poprade, Prešove a v Košiciach. Cestovku na Slovensku rozbehla aj dodnes ovláda bulharská rodina Yalamova, ktorá žije na od 90. rokov na Slovensku.

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Dobrá správa od ministra Krajniaka – púšťa sa do opravovania sporenia na dôchodok +

  • Matečnej zákony o potravinách v obchode porušujú princípy jednotného trhu
  • Doležal ide nanovo postaviť agentúru pre cestovný ruch. S Mikom
  • Najväčší výrobca vstavaných skríň Hilkovič je v konkurze
Zdieľať

Nemecký parlament ukončil spor so súdom o záchranný program Európskej centrálnej banky na podporu eurozóny. Ústavný súd predtým uviedol, že Bundesbank sa nebude môcť zúčastniť jej programu nákupu dlhopisov, ak ECB nepreukáže, že nákupy nie sú neprimerané. Poslanci Bundestagu však dnes záchranný program schválili. (čtk)

Zdieľať

Akcie v USA vo štvrtok posilnili vďaka rekordnému a nečakanému nárastu pracovných miest v krajine. Optimizmus investorov však neskôr zmiernili obavy z ďalšieho šírenia COVID-19. Tri hlavné indexy pridali zhruba pol percenta.

Nárasty pred predĺženým víkendom

Dow Jonesov index, ktorý zahŕňa akcie tridsiatich popredných amerických podnikov, pridal 0,36 percenta a uzavrel na 25 827,36 bodu.

Širší index S&P 500 stúpol o 0,45 percenta na 3130,01 bodu a index Nasdaq Composite, v ktorom je zastúpených mnoho firiem z odvetvia vyspelých technológií, sa zvýšil o 0,52 percenta na 10207,63 bodu.

S&P 500 stúpol štvrtý deň po sebe, Nasdaq uzavrel druhýkrát za sebou na maxime. Všetky tri indexy vykázali aj silné týždenné zisky – Dow Jones posilnil o 3,3 %, S&P 500 o 4 % a Nasdaq o 4,6 %. V piatok sa na amerických akciových trhoch kvôli štátnemu sviatku neobchoduje.

Čo je za optimizmom investorov

Americká ekonomika v júni vytvorila rekordných 4,8 milióna pracovných miest, čo je viac, než sa očakávalo. Miera nezamestnanosti sa znížila na 11,1 % z májových 13,3 %.

Aj napriek masívnemu nárastu počtu pracovných miest v uplynulých dvoch mesiacoch sa však trh práce zďaleka nezotavil zo straty 22 miliónov miest v marci a apríli v dôsledku opatrení proti šíreniu COVID-19.

Oživovaniu americkej ekonomiky, ktorá je šiesty mesiac v recesii, by navyše mohlo zabrániť nové šírenie vírusu a opätovné uzatváranie podnikov v niektorých amerických štátoch. (reuters, čtk)

Zdieľať

Deutsche Bank zvažuje pomoc pre bankovú divíziu krachujúcej finančnej spoločnosti Wirecard. Najväčšia nemecká banka o nej rokuje so spolkovým úradom pre finančný dozor, píše Bloomberg.

Podľa zdrojov Bloombergu zvažujú možnosť prevzatia celej divízie, alebo iba jej častí.

Spoločnosť Wirecard vznikla v roku 1999 a zameriava sa na spracovanie platieb a finančné služby. V Nemecku bola považovaná za nádejného hráča na rýchlo rastúcom trhu finančných služieb. Dávala sa za vzor domáceho úspechu a bola označovaná za hviezdu nemeckého technologického sektoru.

Insolvenciu vyhlásila krátko po tom, ako sa ukázalo, že jej chýba asi 1,9 miliardy eur, ktoré vykazovala vo svojom účtovníctve. (bloomberg, čtk)

Zdieľať

Majetok majiteľa Amazonu Jeffa Bezosa sa vyšplhal na 172 miliárd dolárov. Presiahol tak aj rekordné číslo Bezosovho majetku pred rozvodom. Bezos je najbohatším mužom planéty.

Hodnota Bezosovho majetku sa aj napriek kríze koronavírusu tento rok zvýšila o 56,7 miliardy dolárov.

Po tom, ako minulý rok pri rozvode prišiel o štvrtinu svojho majetku, je jeho bývalá manželka Mackenzie druhou najbohatšou ženou sveta. Predbehla ju len Francoise Bettencourt Meyers, dedička spoločnosti L’Oreal. (bloomberg, čtk)

Zdieľať

Zdieľané bicykle sa v najbližších týždňoch do Nitry nevrátia. Víťaz výberového konania, česká spoločnosť Rekola Bikesharing, oznámil mestu, že v súčasnej situácii nedokáže zabezpečiť dohodnutý počet bicyklov a e-bicyklov.

„Mesto nemá inú možnosť ako vypísať novú súťaž,“ potvrdil hovorca mesta Tomáš Holúbek.

Spoločnosť Rekola Bikesharing podľa mesta pri predkladaní ponuky nerátala s momentálnou situáciou pandémie COVID-19. Za terajších podmienok nedokáže projekt realizovať.

Bikesharing bol v Nitre spustený pred tromi rokmi, zabezpečovala ho firma Arriva. Zdieľané bicykle sa v meste stretli s pozitívnym ohlasom, no zmluva nemala jasne stanovené podmienky, a tak mesto hľadalo nového dodávateľa.

Služba zdieľaných bicyklov mala byť spustená od začiatku júna. Zástupcovia firmy dlho nemohli prísť na Slovensko z dôvodu režimu na hraniciach. (tasr)

Zdieľať

Francúzsky súd rozhodol, že štát musí odškodniť rodiny detí, ktoré sa pre liek narodili postihnuté. Matky v tehotenstve užívali antiepileptický liek vyrábaný firmou Sanofi, následne porodili deti s vrodenými malformáciami, autizmom alebo ťažkosťami s učením.

Podľa súdu zodpovednosť nesú okrem štátu aj spoločnosť Sanofi i lekári, ktorí liek Dépakine ženám predpisovali.

Podľa vedeckej štúdie sa v dôsledku užívania tohto lieku narodilo vo Francúzsku 15- až 30-tisíc detí s rôznou mierou postihnutia. Túto žalobu podali rodiny troch z nich.

Súd vo svojom verdikte nariadil štátu, aby dotknutým trom rodinám vyplatil odškodné od 20- do 200-tisíc eur v závislosti od dátumu narodenia piatich detí, ktoré sú momentálne vo veku od 11 do 35 rokov.

Súd vo svojom zdôvodnení deklaroval, že „štát zanedbával svoje povinnosti monitorovať (lieky)“.

Marine Martinová, prezidentka združenia APESAC, ktoré zastupuje 7000 rodín obetí, uvítala rozsudok vynesený nad štátom. Dodala však, že ju hnevá fakt, že ako hraničný pre odškodnenie bol stanovený rok 2004, čím je z kompenzácií vylúčených 80 percent dotknutých detí.

Počas pojednávania, ktoré sa konalo minulú stredu, pritom súdny znalec uviedol, že francúzsky štát vedel o rizikách týkajúcich sa malformácií plodu od roku 1983. Od roku 2004 mal tiež informácie o súvislosti medzi užívaním lieku Dépakine v tehotenstve a poruchami učenia a autizmom u detí narodených ženám, ktoré ho na radu lekára užívali.

Farmaceutická spoločnosť Sanofi odmietla akékoľvek pochybenie na svojej strane a uviedla, že zdravotnícke orgány varuje pred rizikami lieku Dépakine od 80. rokov.

Liek proti kŕčom Dépakine predávala firma Sanofi vo Francúzsku od roku 1967.

Podobnú žalobu sa chystajú podať aj rodiny ďalších postihnutých detí. (le monde, france24, afp, tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať