Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Logo Ekonomický NewsfilterEkonomický newsfilter: Banky ukázali, že ich byrokrati sú o triedu šikovnejší ako tí štátni

Váš biznis berieme osobne, preto ČSOB poskytuje riešenia, ktoré pomôžu rozšíriť váš biznis do online. (inzercia)

Podcasty nájdete na: Apple Google Spotify Podbean Amazon Alexa RSS

Dobrý deň,

nakazených nepribúda, menšie deti sú už v školách a škôlkach, rúška sú čoraz menej povinné, nálada v ekonomike je o štipku lepšia ako v dramatickom apríli. A dnes sa aj ukáže, či súčasná vláda chápe, že jej povinnosťou je krajinu ďalej viesť bez nebezpečnej barličky núdzového stavu.

Dnešný Ekonomický newsfilter má 1200 slov, čo je 5 minút čítania. Pripravil Konštantín Čikovský.


1. Matovičova vláda prinúti banky, aby aspoň zisky nevyvážali z krajiny

Banky a vláda sú po takmer dvoch mesiacoch rokovaní znova blízko dohody o tom, ako by sa mal zmeniť bankový odvod. Vyplýva to z viacerých vyjadrení predstaviteľov vlády a bánk na včerajšom diskusnom fóre v centrálnej banke.

Prečo to je dôležité pre banky: V súčasnom nastavení je odvod vlastne špeciálna banková daň vo výške zhruba 300 miliónov eur ročne, ktorá sa platí bez ohľadu na to, či sa bankám darí alebo nie. Ide o sumu, ktorá by podľa rôznych odhadov znížila ziskovosť bánk na polovicu, aj keby neprišla koronakríza.

Prečo je to dôležité pre štát: Ak by banky neplatili odvod v terajšej výške, zhoršil by sa deficit verejných financií automaticky o zhruba tri desatiny percenta HDP. To si možno predstaviť ako napríklad dve tretiny peňazí potrebných na 13. dôchodok.

Prečo je dohoda s bankami politicky citlivá: Banky nie sú populárne a majú povesť sektora, ktorému štát v kríze vždy pomôže. Nápad na zvýšenie bankového odvodu predložil parlamentu na jeseň minulého roka predseda strany Smer Robert Fico.

Súčasná vládna koalícia sa teraz obáva, že ak bankám akokoľvek ustúpi, opozícia ju vyobrazí ako priateľov finančníkov. Rovnako to napokon bolo aj pri schválení odkladov, keď sa opozícia chytila faktu, že ľuďom bežia úroky z úverov aj počas odkladu splátok.

Na čom by sa mohli dohodnúť: Aby mohla

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Dvaja bankári vysvetľujú, čím presvedčili Matoviča, aby im veril

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Šéfovia Tatra banky a Slovenskej sporiteľne v rozhovore vysvetľujú, ako došlo k prelomu v rokovaní medzi bankami a vládou. „Wow moment bol, keď sme im nakreslili, o koľko sa predlžujú štátne dlhopisy kupované slovenskými bankami,“ hovorí Krutil zo Sporiteľne o tom, ako premiérovi a jeho kolegom vysvetľovali, čo okrem iného spôsobuje bankový odvod.

Minúta po minúte

Zdieľať

Americké regulačné úrady úspešne ukončili tri dni trvajúce testy lietadla Boeing 737 MAX, ktoré sú nevyhnutné pre opätovné udelenie licencie týmto lietadlám. Federálny úrad pre letectvo dodal, že je stále potrebné splniť niekoľko kľúčových úloh vrátane vyhodnotenia údajov získaných počas testovacích letov.

Lietadlá typu Boeing 737 MAX boli v marci roka 2019 vyradené z prevádzky po dvoch tragických haváriách, ktoré nasledovali v krátkom čase po sebe.

Lietadlo indonézskych aerolínií Lion Air sa zrútilo do Jávskeho mora koncom októbra 2018 a lietadlo rovnakého typu patriace spoločnosti Ethiopian Airlines havarovalo začiatkom marca 2019 po štarte z letiska v Addis Abebe. Pri haváriách zahynulo takmer 350 ľudí.

FAA tento týždeň začal uskutočňovať certifikačné lety 737 MAX s upraveným softvérom, ktoré by mali umožniť lietadlu vrátiť sa na oblohu. Úrad podľa svojich vyjadrení platnosť nariadenia o uzemnení týchto lietadiel zruší len vtedy, keď jej bezpečnostní experti vyjadria spokojnosť v súvislosti s bezpečnostnými štandardmi lietadla. (tasr)

Zdieľať

Česká energetická spoločnosť ČEZ sa stala partnerom konzorcia InoBat a IPM Group v rámci projektu InoBat Auto. Firma poskytla konzorciu investíciu 10 miliónov eur vo forme konvertibilnej pôžičky.

Generálny riaditeľ spoločnosti InoBat Auto Marián Boček zdôraznil, že ČEZ neprináša iba investíciu v podobe peňazí, ale aj know-how. „Spolupráca InoBat Auto a ČEZ presahuje hranice oboch krajín. Produkty tohto partnerstva sa budú vyvážať do celej EÚ a aj do zvyšku sveta, čo je dôležitý faktor na pozadí koronakrízy,“ vysvetlil Boček.

Po nedávnej akvizícii pozemku vo Voderadoch teraz InoBat Auto čaká výstavba výskumno-vývojového centra a pilotnej výrobnej linky.

Medzi partnerov InoBat a Inobat Auto patrí aj jeden z najsilnejších regionálnych dodávateľov inovatívnych riešení v automobilovom sektore, spoločnosť Matador, aj energetická spoločnosť AEN či MSM Group, zastrešujúca dcérske firmy s portfóliom v oblasti obranného a civilného priemyslu. ČEZ bude strategickým partnerom, ktorý má skúsenosti z energetického sektora.

InoBat Auto je slovenská spoločnosť, ktorá buduje prvú plne integrovanú pilotnú linku svojho druhu na výrobu batérií pre elektrické vozidlá, pokrývajúcu vlastný výskum a vývoj pre vlastnú výrobu batérií v plnom rozsahu. InoBat Auto bol vytvorený spoločnosťou InoBat a Wildcat Discovery Technologies. (tasr)

Zdieľať

Dlh Mareka Antala voči zdravotnej poisťovni vznikol v dôsledku predaja akcií, tvrdí ministerstvo investícií. Antal je novým štátnym tajomníkom u Veroniky Remišovej. Na dlh 65-tisíc eur upozornil opozičný poslanec Richard Raši.

Antal podľa tvrdení ministerstva pôsobil niekoľko desiatok rokov v súkromnom sektore na manažérskych pozíciách, kde jedným z benefitov je aj získanie podielov firmy vo forme akcií. „V roku 2018 časť akcií predal. Výnos riadne zdanil a na základe toho mu bol vyrubený odvod do poisťovne Dôvera,“ uviedlo ministerstvo.

Keďže išlo o vysokú sumu, Antal si dohodol v septembri minulého roka s poisťovňou splátkový kalendár, ktorý odvtedy riadne mesačne dodržiava a plánuje v tom pokračovať. (tasr)

Zdieľať

Týždeň v európskej ekonomike: Slovensko sa pripravuje na eurofondy po roku 2020, čaká ho aj boj s byrokraciou

Týždeň v európskej ekonomike portálu Euractiv.sk:

  • Slovensko sa pripravuje na čerpanie budúcich eurofondov, veľa otázok je ešte otvorených.
  • Nemecké predsedníctvo čakajú náročné úlohy: rozpočet, brexit, ekonomická suverenita EÚ.
  • Slovenské ministerstvo hospodárstva chce v elektromobilite staviť na vodík.
Zdieľať

Národná banka v analýze odporúča opraviť druhý pilier, Krajniak vraví, že je to veľmi smutné čítanie

Ilustračné foto - Jumpstory
Ilustračné foto – Jumpstory

Národná banka Slovenska odporúča opraviť druhý pilier, lebo sporiteľom veľa nezarába. Minister práce Krajniak o analýze banky hovorí, že je to veľmi smutné čítanie. Vraví, že nie je spokojný s tým, čo druhý pilier za 15 rokov fungovania dosiahol.

Zdieľať

Vláda zrušila opatrenia hospodárskej mobilizácie, ktoré platili počas núdzového stavu. Ten sa skončil 13. júna, a preto bolo treba formálne zrušiť aj nariadenie, ktoré sa vzťahovalo na vyhlásený núdzový stav.

Opatrenie sa týkalo organizácie výroby, dodávok dôležitých tovarov a služieb, organizácie zdravotného, sociálneho či dopravného zabezpečenia, poskytnutia vysielacieho času v RTVS alebo aj využitia štátnych hmotných rezerv.

Vláda napríklad zaviazala ministerstvá alebo okresné úrady, ktoré sú subjektmi hospodárskej mobilizácie, vybrať zariadenia na umiestnenie repatriovaných fyzických osôb alebo nakazených občanov do karantény. V karanténnych oblastiach malo príslušné ministerstvo zabezpečiť zásobovanie pitnou vodou alebo potravinami, ako aj ich dezinfekciu a stráženie.

Zabezpečiť prednostnú výrobu tovarov alebo dodávku služieb pre štát museli podľa schváleného nariadenia aj firmy, ktoré nepatria k subjektom hospodárskej mobilizácie, ale vyrábajú napríklad dezinfekčné gély, lieh alebo ochranné rúška. Okresné úrady mali právomoc vydávať príkaz na pracovnú povinnosť. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať