Denník N

Šéf Turancaru: Je scestné si myslieť, že zájazdy bez animačných programov budú lacnejšie

Pavol Komora. Foto - CK Turancar
Pavol Komora. Foto – CK Turancar

Turancar bol medzi prvými cestovnými kanceláriami, ktoré po vypuknutí pandémie koronavírusu rušili zájazdy na týždne dopredu. Riaditeľ a spolumajiteľ cestovnej kancelárie Pavol Komora tvrdí, že za zrušené zájazdy vyplatili len v prvých týždňoch desaťtisíce eur, hoci by tak podľa novely prijatej pred niekoľkými týždňami robiť ani nemuseli, pretože zákon umožňuje odklad dovolenky na neskôr. Komora však verí, že to, že klientov rýchlo vyplatili, sa im v budúcnosti vráti.

Myslí si, že novela o zájazdoch, ktorá umožňuje posunutie dovolenky, mala prísť aspoň o mesiac skôr. No je presvedčený, že tým, ako široko sa v nej definoval okruh chránených skupín, nie je len v prospech cestoviek, ale aj spotrebiteľov.

V rozhovore ešte hovorí:

  • ako reagovali klienti, ktorým zrušili zájazdy,
  • kedy sa stopli objednávky zájazdov a aká je situácia dnes,
  • o akú formu pomoci a v akej výške cestovka štát požiadala,
  • kedy by na letnú dovolenku do zahraničia mohli ísť prví klienti,
  • aký dosah bude mať pandémia na cestovky.

Kedy vám prvýkrát napadlo, že táto sezóna bude iná ako tie predošlé? 

Niečo sme začali tušiť zhruba začiatkom februára, keď vypukli prvé prípady v Európe, v Taliansku. Vtedy sme si uvedomili, že to nebude dobré.

Naplno ste si to uvedomili kedy? Keď zatvorilo hranice Taliansko alebo keď sa uzavrelo Slovensko?

Naplno to vypuklo 12. marca, dovtedy sme si možno mysleli, že to bude krátka vlna, ktorá prebehne, a letná turistická sezóna bude bezproblémová. Ale potom to nabralo taký rozmer, že sme museli zrušiť množstvo aprílových a májových poznávacích zájazdov, už to bolo pre nás dosť veľkou stratou.

Nie všetky cestovky na tom v tom čase boli rovnako. Niektoré predávali a chystali zájazdy až na leto, iné vrátane vás museli riešiť aj poznávacie zájazdy, na ktoré mali klienti vycestovať už v apríli. Ako reagovali klienti? Verili, že pôjdu neskôr?

Na začiatku sa nás ľudia len pýtali, či si myslíme, že cestovanie bude bezpečné. Potom sme prešli do situácie, keď ľudia začali od zájazdov odstupovať, pretože sa obávali cestovať. Až sme dospeli do štádia, že sme sami začali zájazdy rušiť, pretože sme vedeli, že sa situácia stupňovala a zhoršovala zo dňa na deň.

Pýtali klienti hneď peniaze späť?

Boli sme v situácii, keď sme si uvedomovali, že zájazd nie je možné uskutočniť. A hoci to nebolo našou vinou, zákon jednoznačne ukladal CK povinnosť vrátiť klientovi do 14 dní peniaze. My sme tak skutočne robili počas marca, apríla aj časti mája, kým sme nevedeli, že je na svete novela zákona.

U nás teda dostali v tom čase takmer všetci klienti peniaze naspäť. Keď sa začal pripomienkovať zákon, už sme si povedali, že musíme počkať naň, pretože už to začalo byť aj finančne neúnosné.

Nemrzí vás trochu, že ste tento krok, hoci ústretový ku klientom, urobili a podľa platného zákona ste ho aj urobiť mali? Pretože takto zrejme nepostupovali všetky cestovky a novela platí aj retroaktívne, takže umožňuje ponúknuť odklad dovolenky a neskoršiu výplatu peňazí aj za marcové a aprílové zájazdy.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Koronavírus

    Pomoc ekonomike

    Problémy cestoviek

    Rozhovory

    Ekonomika, Slovensko

    Teraz najčítanejšie