Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Smatana po svojom odchode: Hovorilo sa o mne všetko – od toho, že spávam s Druckerom, až po to, že kradnem príbory z kuchyne

Martin Smatana. Foto Denník N - Vladimír Šimíček
Martin Smatana. Foto Denník N – Vladimír Šimíček

Martin Smatana od roku 2016 viedol štátny Inštitút zdravotnej politiky na ministerstve zdravotníctva. Za ten čas získal jeho tím na ministerstve veľký vplyv: nerobili už len analýzy, ale riadili aj množstvo nákupov a mali dôležité slovo pri presadzovaní zdravotnej politiky. Široko známy sa stal zdravotnícky inštitút počas koronakrízy, keď prišiel s prvými predpoveďami vývoja choroby. Teraz Smatana končí a s ním odchádza taká veľká časť tímu, že inštitút tým fakticky končí takisto.

V rozhovore sa dočítate:

  • kedy a prečo sa rozhodol odísť z ministerstva;
  • prečo prakticky skončil Inštitút zdravotnej politiky;
  • či riadi ministerstvo Marek Krajčí alebo jeho šéf úradu;
  • čo bude robiť po odchode z ministerstva;
  • o modeli šírenia pandémie;
  • o tom, či vstúpi do politiky;
  • aj o údajných nahrávkach o ovplyvňovaní súťaží.

V pondelok ste boli poslednýkrát na ministerstve. Aké to bolo?

Byrokraticky náročné, lebo výstupový list musíte podpísať na asi 15 miestach, ale aspoň som sa rozlúčil s väčšinou ľudí, s ktorými som roky spolupracoval. Pochopiteľne, bolo to trochu smutné.

Prišiel sa rozlúčiť aj minister Krajčí?

S ministrom a štátnou tajomníčkou Janou Ježíkovou ešte len budem, lebo v pondelky majú najťažšie dni a nezastihol som ich.

Štátna tajomníčka Ježíková o vašom odchode povedala, že ste chceli odísť dávno predtým, ako prišlo nové vedenie. Kedy ste sa rozhodli, že na Inštitúte zdravotnej politiky skončíte?

Prvá veľká kríza prišla, keď neprešla reforma nemocníc – stratifikácia. To bol začiatok jesene minulého roka. Vtedy odišla aj ministerka Kalavská. Povedali sme si, že s kolegami zostaneme a dokončíme sieť ambulancií, vykonávacie predpisy a čakacie lehoty. Začiatkom januára som kolegom na inštitúte povedal, že po voľbách skončím hneď, ako sa agenda presunie na nástupcu.

Prečo?

Prvý dôvod je, že na takomto poste – teda nie analytika, ale šéfa zdravotnej politiky – musí mať človek absolútne nezaťažený názor, čerstvé myšlienky, pohľady a vízie. Časom však človek skostnatie. Keď som nastúpil na ministerstvo, všetko mi prekážalo – každý zákon, postup, všetko som kritizoval. Postupne človek ustupuje, rieši si už len svoju agendu.

Na takomto mieste však musí byť človek, ktorý sa na všetko pýta a kritizuje to. Preto by na ňom nemal byť viac ako štyri či päť rokov a je jedno, či cestuje a vzdeláva sa. Aj s riaditeľom stratégií Michalom Štofkom sme vychovali veľa dobrých analytikov – s vedomosťami, s technickými zručnosťami aj s potenciálom viesť nejaký tím. Vnímali sme to tak, že máme nástupcov, ktorí keby chceli, inštitút potiahnu ďalej. Osobne som to bral tak, že už musím ísť ďalej.

Mali ste nástupcov?

Áno, mali sme veľmi dobrých analytikov, mali potenciál byť ešte lepšími analytikmi ako my. Keď to porovnám so sebou v ich veku, už teraz sú ďalej. S Mišom Štofkom sme dlhšie uvažovali, že odídeme, ale nečakali sme, že kolegovia odídu tiež. Do tohto celého prišla korona a s vedením ministerstva a epidemiologickým tímom som sa dohodol, že kým sa neskončí mimoriadny stav, potiahnem to ešte. No teraz sa núdzový stav skončil a ja som preto v pondelok skončil takisto. To, že odídem, som s pánom ministrom riešil skôr, ako bol oficiálne menovaný. Hneď po voľbách sme spolu preberali viaceré témy a vedel, že chcem skončiť a majú niekoho hľadať miesto mňa.

Prečo odchádzajú vaši kolegovia?

Nebolo to v pláne. Hovoril som im vopred, že končím, aby sa zariadili, aby sa rozhodli, či chcú pokračovať alebo nie. Prvý dôvod, prečo môžu končiť, je, že sme boli veľmi dobrý tím, nielen pracovne, ale aj ľudsky. Chodili sme spolu všade, napríklad aj na protesty. Vyberali sme si sem ľudí, s ktorými sme si rozumeli. Nemyslel som si, že keď vyberiete jednu časť skladačky, zvyšná sa rozpadne. Keď sa zverejnilo, že končím, firmy aj poisťovne ich začali oslovovať s ponukami. Skúšali to a mnohých presvedčili.

Čo je druhý dôvod?

Minister ohlásil, že má

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Dobrá správa od ministra Krajniaka – púšťa sa do opravovania sporenia na dôchodok
  • Doprava: Ryanair spustil po štyroch mesiacoch lety z Bratislavy
  • Pomoc: Žiadosti o dotácie na nájomné môžu oddnes podávať podnikatelia z celého Slovenska, bez ohľadu na kraj
  • Železnice: Štátna ZSSK bude v lete cez víkendy jazdiť na viacerých tratiach, kde už bežne vlaky nejdú
  • Firmy: Asi 550 zamestnancov firmy Eterna v Bánovciach nad Bebravou ostane od pondelka na nútenom voľne.
  • Ochrana: Mimoriadnu vládnu ochranu pred konkurzmi získala od súdov cestovná kancelária Solvex
  • Obchod: Predaj áut v Nemecku v júni klesol medziročne o 40 % na 220-tisíc kusov
  • Financie: Miera úspor domácností v eurozóne v 1. štvrťroku stúpla na 16,9 %, najviac od roku 1999
  • Návod na žiadosť o dotáciu na nájomné (krok po kroku)
  • Anketa o fungovaní dotácií na nájmy
Zdieľať

Arce chce pomôcť z dlhov J&T. Cenou môže byť prevzatie časti jej podielov či najlukratívnejších podnikov

Patrik Tkáč, spolumajiteľ J&T. Archívne foto – TASR
Patrik Tkáč, spolumajiteľ J&T. Archívne foto – TASR

Finančnej skupine Arca chce podľa zdrojov Denníka E pomôcť z dlhov oveľa majetnejšia skupina J&T. Nebude to zadarmo. V hre môže byť kapitálový vstup medzi spoluvlastníkov Arcy či prevzatie jej perspektívnejších podnikov.

Zdieľať

Kľúčový Doležalov konkurz polovica kandidátov spochybňuje, Kremský ho odporučí zopakovať

Kandidáti na post šéfa Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, zľava Ivan Marták, Branislav Máčaj a Pavol Kukura. Vpravo predseda výboru pre hospodárske záležitosti Peter Kremský. Foto - TASR
Kandidáti na post šéfa Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, zľava Ivan Marták, Branislav Máčaj a Pavol Kukura. Vpravo predseda výboru pre hospodárske záležitosti Peter Kremský. Foto – TASR

Dvaja zo štyroch kandidátov na post šéfa telekomunikačného úradu spochybňujú konkurz na ministerstve dopravy. Bývalý šéf poštového úradu Karol Achimský označil písomný test za nedôstojný a na konkurz neprišiel. Pochybnosti má aj bývalý šéf telekomunikačného úradu Branislav Máčaj, ktorý podľa rezortu neprešiel písomným testom.

Minúta po minúte

Zdieľať

Ryanair spustil po štyroch mesiacoch lety z Bratislavy. V sobotu odcestovali prví pasažieri do bulharského Burgasu a na cyperský Pafos. Od polovice júla sa očakáva aj spustenie letnej charterovej sezóny.

Dopravca zredukoval v rámci celej európskej siete svojich liniek počet letov na toto leto na približne 40 percent. „Z Bratislavy bolo vlani v ponuke 26 pravidelných liniek Ryanairu, tento rok v lete plánuje obnoviť len 12 liniek. Z nich sú však štyri do destinácií vo Veľkej Británii, z ktorej aj naďalej platí zákaz letov,” povedal šéf Letiska M. R. Štefánika Jozef Pojedinec.

Počas nasledujúceho týždňa sa majú postupne uskutočniť prvé lety obnovených liniek do destinácií v Grécku, Írsku, Španielsku a Taliansku.

V polovici júla sa očakáva aj spustenie letnej charterovej dovolenkovej sezóny, keďže odvtedy už predávajú lety pre dovolenkárov aj cestovné kancelárie.

„Od 16. júla pribúdajú lety na Zakyntos, Heraklion na Kréte, Rodos, Burgas a v pláne sú aj lety do Antalye v Turecku alebo Hurghady v Egypte, avšak ich realizácia bude závisieť od otvorenia hraníc Slovenska s Tureckom či Egyptom, ktoré sú stále zavreté, takže lety nemožno vykonať,” informoval riaditeľ letovej prevádzky Imrich Ancin.

V rámci hygienických opatrení je na letisku aj na palube lietadla povinné prekrytie horných dýchacích ciest rúškom, šálom alebo šatkou. Neplatí to pre deti do troch rokov. Nariadená je i povinná dezinfekcia rúk pri vstupe do budovy letiska, dodržiavanie spoločenských rozostupov aspoň dva metre pri vybavení na checkine a bezpečnostnej kontrole. Cestujúcim po prílete zmerajú teplotu. Zamestnanci letiska nosia pri vybavení cestujúcich ochranné prostriedky.

Ryanair prijal aj ďalšie opatrenia. Okrem dennej dezinfekcie lietadiel a čistenia vzduchu filtračným systémom nebude pri nástupe do lietadla a čakaní na toaletu možné čakať v rade, ale bude treba prichádzať postupne. Na palube sa servírujú iba balené jedlá a nápoje, umožnené sú bezkontaktné platby. (tasr)

Foto - TASR
Foto – TASR

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať