Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Čo vypadlo na Lopatku v MH Manažmente: Pente vyplatili 33 miliónov a Bžán chce vysúdiť odmenu 77 miliónov

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Uprostred koronakrízy bolo zverejnené, že nástupcu Fondu národného majetku, štátny MH Manažment, bude viesť skúsený krízový manažér Ľuboš Lopatka, ktorý počas kabinetu Ivety Radičovej aspoň na čas zreformoval Sociálnu poisťovňu.

Krátko nato sme sa však tiež dozvedeli, že ministerstvo hospodárstva chce aj po odporúčaniach Najvyššieho kontrolného úradu MH Manažment zrušiť.

No i keby Lopatka MH Manažment iba rozpustil a pochoval, stále to môže byť dosť prínosná misia – ak sa podarí od šestice štátnych teplární v Bratislave, Košiciach, Žiline, Trnave, Martine a vo Zvolene odstrihnúť predražených subdodávateľov s politickým krytím.

Krízový manažér pre Denník E hovorí aj o tom, aké riešenia chce vláde navrhnúť pre štátne kúpele v Sliači, bratislavskú burzu cenných papierov či bratislavskú Polikliniku Tehelná. A predstavu má aj o tom, ako by mal štát naložiť so svojimi zostávajúcimi podielmi v podnikoch autobusovej dopravy SAD.

V rozhovore sa dočítate aj to:

  • prečo sa vracia do služieb štátu, aj keď sa po pôsobení v Sociálnej poisťovni zaprisahával, že pre štát už pracovať nebude,
  • ako veľmi oberajú teplárne o profity nevýhodné zmluvy s privátnymi subdodávateľmi,
  • prečo je jedna zo štátnych teplární už na hrane insolvencie,
  • ako ho mrzí, že MH Manažment vyplatil Pente 33 miliónov eur vysúdených v spore o odbery tepla z jej bývalého bratislavského paroplynu,
  • ako sa nové vedenie MH Manažmentu vyrovnáva s prestrelenými odmenami pre Radomíra Bžána a ďalšie advokátske kancelárie
  • a prečo si vo vedení MH Manažmentu necháva jeho bývalého smeráckeho šéfa Andreja Holáka, ktorý bol pri škandalóznom mýtnom tendri.

Pred nástupom na čelo MH Manažmentu ste viedli Výskumný ústav zváračský, ktorý spoluovládajú páni Ján Sabol, Jozef Špirko a Vladimír Brodňan. Prečo ste z ústavu odišli?

To bolo moje dobrovoľné rozhodnutie, nikto ma nevyháňal alebo niečo podobné. So spomenutými pánmi som mal a mám aj naďalej nadštandardné vzťahy.

V ústave boli dve hlavné misie. Prvá bola zastabilizovanie hospodárenia, čo sa čiastočne podarilo. Druhá vznikla mimovoľne a nečakane. Zrekonštruovali sme hlavnú budovu ústavu a priestory sme prenajali ministerstvu spravodlivosti.

Zváračský ústav ste chceli nastaviť tak, aby prinášal viac prínosných inovácií celému slovenského sektoru strojárstva a automobilového priemyslu. To sa podarilo?

Keby som povedal, že sa to podarilo, tak by som preháňal. A keby som povedal, že sa neurobilo nič, tak to asi tiež nie je pravda. Ústav získal nové kompetencie a rozšírili sme jeho core biznis. Dôležité je, že som pomyselné kľúče od ústavu odovzdal svojmu nástupcovi pánovi Rastislavovi Počubayovi.

Nikdy nehovor nikdy

Prečo ste sa rozhodli prevziať práve MH Manažment?

Na práci pre MH Manažment ma najviac zaujali štátne teplárne. Doteraz nikto nevyužil možnosť riadiť ich sieťovo a využiť všetky synergie a efekty, ktoré to prináša. Sieťový alebo holdingový spôsob riadenia je bežný v privátnom svete, tam by nikto nikdy neriadil šesť teplární tak solitérne a hlúpo, ako to robil štát.

Rovnaký model sme aplikovali pre 17 nemocníc vo Svete zdravia.

Čo rozhodlo, že sa opäť vraciate do štátnej organizácie? Po svojom pôsobení v Sociálnej poisťovni ste vyhlásili, že pre štát už asi pracovať nepôjdete, lebo aj keď tam človek niečo vybuduje, ďalšia politická garnitúra to po najbližších voľbách znova pokazí.

Opravím vás, ja som nehovoril „asi“, ja som hovoril kategoricky, že pracovať pre štát nebudem, lebo je to

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Dobrá správa od ministra Krajniaka – púšťa sa do opravovania sporenia na dôchodok
  • Doprava: Ryanair spustil po štyroch mesiacoch lety z Bratislavy
  • Pomoc: Žiadosti o dotácie na nájomné môžu oddnes podávať podnikatelia z celého Slovenska, bez ohľadu na kraj
  • Železnice: Štátna ZSSK bude v lete cez víkendy jazdiť na viacerých tratiach, kde už bežne vlaky nejdú
  • Firmy: Asi 550 zamestnancov firmy Eterna v Bánovciach nad Bebravou ostane od pondelka na nútenom voľne.
  • Ochrana: Mimoriadnu vládnu ochranu pred konkurzmi získala od súdov cestovná kancelária Solvex
  • Obchod: Predaj áut v Nemecku v júni klesol medziročne o 40 % na 220-tisíc kusov
  • Financie: Miera úspor domácností v eurozóne v 1. štvrťroku stúpla na 16,9 %, najviac od roku 1999
  • Návod na žiadosť o dotáciu na nájomné (krok po kroku)
  • Anketa o fungovaní dotácií na nájmy
Zdieľať

Arce chce pomôcť z dlhov J&T. Cenou môže byť prevzatie časti jej podielov či najlukratívnejších podnikov

Patrik Tkáč, spolumajiteľ J&T. Archívne foto – TASR
Patrik Tkáč, spolumajiteľ J&T. Archívne foto – TASR

Finančnej skupine Arca chce podľa zdrojov Denníka E pomôcť z dlhov oveľa majetnejšia skupina J&T. Nebude to zadarmo. V hre môže byť kapitálový vstup medzi spoluvlastníkov Arcy či prevzatie jej perspektívnejších podnikov.

Zdieľať

Kľúčový Doležalov konkurz polovica kandidátov spochybňuje, Kremský ho odporučí zopakovať

Kandidáti na post šéfa Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, zľava Ivan Marták, Branislav Máčaj a Pavol Kukura. Vpravo predseda výboru pre hospodárske záležitosti Peter Kremský. Foto - TASR
Kandidáti na post šéfa Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, zľava Ivan Marták, Branislav Máčaj a Pavol Kukura. Vpravo predseda výboru pre hospodárske záležitosti Peter Kremský. Foto – TASR

Dvaja zo štyroch kandidátov na post šéfa telekomunikačného úradu spochybňujú konkurz na ministerstve dopravy. Bývalý šéf poštového úradu Karol Achimský označil písomný test za nedôstojný a na konkurz neprišiel. Pochybnosti má aj bývalý šéf telekomunikačného úradu Branislav Máčaj, ktorý podľa rezortu neprešiel písomným testom.

Minúta po minúte

Zdieľať

Ryanair spustil po štyroch mesiacoch lety z Bratislavy. V sobotu odcestovali prví pasažieri do bulharského Burgasu a na cyperský Pafos. Od polovice júla sa očakáva aj spustenie letnej charterovej sezóny.

Dopravca zredukoval v rámci celej európskej siete svojich liniek počet letov na toto leto na približne 40 percent. „Z Bratislavy bolo vlani v ponuke 26 pravidelných liniek Ryanairu, tento rok v lete plánuje obnoviť len 12 liniek. Z nich sú však štyri do destinácií vo Veľkej Británii, z ktorej aj naďalej platí zákaz letov,” povedal šéf Letiska M. R. Štefánika Jozef Pojedinec.

Počas nasledujúceho týždňa sa majú postupne uskutočniť prvé lety obnovených liniek do destinácií v Grécku, Írsku, Španielsku a Taliansku.

V polovici júla sa očakáva aj spustenie letnej charterovej dovolenkovej sezóny, keďže odvtedy už predávajú lety pre dovolenkárov aj cestovné kancelárie.

„Od 16. júla pribúdajú lety na Zakyntos, Heraklion na Kréte, Rodos, Burgas a v pláne sú aj lety do Antalye v Turecku alebo Hurghady v Egypte, avšak ich realizácia bude závisieť od otvorenia hraníc Slovenska s Tureckom či Egyptom, ktoré sú stále zavreté, takže lety nemožno vykonať,” informoval riaditeľ letovej prevádzky Imrich Ancin.

V rámci hygienických opatrení je na letisku aj na palube lietadla povinné prekrytie horných dýchacích ciest rúškom, šálom alebo šatkou. Neplatí to pre deti do troch rokov. Nariadená je i povinná dezinfekcia rúk pri vstupe do budovy letiska, dodržiavanie spoločenských rozostupov aspoň dva metre pri vybavení na checkine a bezpečnostnej kontrole. Cestujúcim po prílete zmerajú teplotu. Zamestnanci letiska nosia pri vybavení cestujúcich ochranné prostriedky.

Ryanair prijal aj ďalšie opatrenia. Okrem dennej dezinfekcie lietadiel a čistenia vzduchu filtračným systémom nebude pri nástupe do lietadla a čakaní na toaletu možné čakať v rade, ale bude treba prichádzať postupne. Na palube sa servírujú iba balené jedlá a nápoje, umožnené sú bezkontaktné platby. (tasr)

Foto - TASR
Foto – TASR
Zdieľať

Spoločnosti British Airways, easyJet a Ryanair ukončia právny spor, ktorý viedli s britskou vládou pre povinnú dvojtýždennú karanténu. Vláda má od tohto plánu upustiť pri ľuďoch, ktorí sa vrátia z populárnych turistických destinácií, napríklad z Francúzska, Talianska či zo Španielska.

Povinná karanténa bude však stále platiť pre tých, čo pricestujú zo Spojených štátov.

Právny zástupca trojice aerolínií Tom Hickman uviedol, že zoznam krajín, pri ktorých nebude karanténa platiť, dnes zverejnia. Súhlasil s tým, že námietku v tom prípade stiahne.

Britská vláda zaviedla povinnú dvojtýždennú karanténu tých, ktorí sa vrátia zo zahraničia, od 8. júna. Rozhodnutie odôvodnila tým, že ide o nevyhnutný krok, aby sa predišlo druhej vlne pandémie. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať