Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Bratislavský župan Droba preberá od Rattaja cestársky podnik na pokraji krachu

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR
  • Bratislavský samosprávny kraj je blízko k získaniu chýbajúceho menšinového podielu vo firme Regionálne cesty Bratislava.
  • Akcie vlastní firma Igora Rattaja, ktorá spoločnosť manažérsky ovládala.
  • Problémom sú nielen sporné faktúry, na ktoré upozornil kontrolór župy, ale aj zlý ekonomický stav firmy.
  • Kraj zatiaľ nevie, ako bude firmu ťahať z krízy, poslanec sa obáva nevýhodného vyrovnania.
  • Prepočty ukazujú, že Bratislavský kraj platí za údržbu ciest násobne viac než iné regióny.

Stratová a zadlžená firma Regionálne cesty Bratislava prejde pod plnú kontrolu bratislavskej župy. Háčik je v tom, že cestári podľa kontrolóra župu podvádzali – nechávali si platiť za práce, ktoré nikdy nevykonali, oproti kolegom z iných krajov majú oveľa vyššie náklady a teraz im k tomu ešte aj hrozí krach.

Firmu doteraz riadil nominant menšinového akcionára – Igora Rattaja. Rattaj sa s predsedom kraja Jurajom Drobom dohodol, že mu minoritný podiel odovzdá, čo by mali budúci týždeň aj spečatiť podpisom zmluvy.

Župa získa podnik zadarmo, ale s bremenom veľkého dlhu a ďalšími rizikami. Podľa analýzy poradenskej spoločnosti Grant Thornton je na pokraji krachu, takže župa sa musí rozhodnúť, či ho bude zachraňovať za svoje peniaze.

V tomto období preveruje, ktoré faktúry sú oprávnené, ktoré sú predražené a ktoré úplne vymyslené. Vlani sa prevalilo napríklad to, že cestári župe posielali faktúry za maľovanie čiar, ktoré nikdy nevykonali. Vzniknutá škoda bola podľa kontrolóra 2,5 milióna eur.

Násobne vyššie náklady

Skúmať náklady treba aj preto, že oproti iným krajom sú v prepočte na kilometer ciest dvoj- až štvornásobne vyššie. Kritizovali to aj poslanci na piatkovom zastupiteľstve. „Keď si pozriete benchmark iných žúp, majú podstatne nižšie náklady na opravy a údržbu ciest – a to majú oveľa náročnejšie podmienky. My tu okrem Pezinskej Baby nemáme žiadny kopec, skoro žiadne zimy, nenáročný terén a vytvorili sme stratu 3 milióny eur,“ vravela poslankyňa Mária Hudáková.

Minoritný akcionár Igor Rattaj toto porovnanie spochybnil. Podľa neho treba náklady žúp preskúmať do detailov, lebo župy majú svoje špecifiká.

Župan Droba k tomu povedal, že si výdavky dali skontrolovať. „Zároveň sa

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Dobrá správa od ministra Krajniaka – púšťa sa do opravovania sporenia na dôchodok
  • Doprava: Ryanair spustil po štyroch mesiacoch lety z Bratislavy
  • Pomoc: Žiadosti o dotácie na nájomné môžu oddnes podávať podnikatelia z celého Slovenska, bez ohľadu na kraj
  • Železnice: Štátna ZSSK bude v lete cez víkendy jazdiť na viacerých tratiach, kde už bežne vlaky nejdú
  • Firmy: Asi 550 zamestnancov firmy Eterna v Bánovciach nad Bebravou ostane od pondelka na nútenom voľne.
  • Ochrana: Mimoriadnu vládnu ochranu pred konkurzmi získala od súdov cestovná kancelária Solvex
  • Obchod: Predaj áut v Nemecku v júni klesol medziročne o 40 % na 220-tisíc kusov
  • Financie: Miera úspor domácností v eurozóne v 1. štvrťroku stúpla na 16,9 %, najviac od roku 1999
  • Návod na žiadosť o dotáciu na nájomné (krok po kroku)
  • Anketa o fungovaní dotácií na nájmy
Zdieľať

Arce chce pomôcť z dlhov J&T. Cenou môže byť prevzatie časti jej podielov či najlukratívnejších podnikov

Patrik Tkáč, spolumajiteľ J&T. Archívne foto – TASR
Patrik Tkáč, spolumajiteľ J&T. Archívne foto – TASR

Finančnej skupine Arca chce podľa zdrojov Denníka E pomôcť z dlhov oveľa majetnejšia skupina J&T. Nebude to zadarmo. V hre môže byť kapitálový vstup medzi spoluvlastníkov Arcy či prevzatie jej perspektívnejších podnikov.

Zdieľať

Kľúčový Doležalov konkurz polovica kandidátov spochybňuje, Kremský ho odporučí zopakovať

Kandidáti na post šéfa Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, zľava Ivan Marták, Branislav Máčaj a Pavol Kukura. Vpravo predseda výboru pre hospodárske záležitosti Peter Kremský. Foto - TASR
Kandidáti na post šéfa Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, zľava Ivan Marták, Branislav Máčaj a Pavol Kukura. Vpravo predseda výboru pre hospodárske záležitosti Peter Kremský. Foto – TASR

Dvaja zo štyroch kandidátov na post šéfa telekomunikačného úradu spochybňujú konkurz na ministerstve dopravy. Bývalý šéf poštového úradu Karol Achimský označil písomný test za nedôstojný a na konkurz neprišiel. Pochybnosti má aj bývalý šéf telekomunikačného úradu Branislav Máčaj, ktorý podľa rezortu neprešiel písomným testom.

Minúta po minúte

Zdieľať

Ryanair spustil po štyroch mesiacoch lety z Bratislavy. V sobotu odcestovali prví pasažieri do bulharského Burgasu a na cyperský Pafos. Od polovice júla sa očakáva aj spustenie letnej charterovej sezóny.

Dopravca zredukoval v rámci celej európskej siete svojich liniek počet letov na toto leto na približne 40 percent. „Z Bratislavy bolo vlani v ponuke 26 pravidelných liniek Ryanairu, tento rok v lete plánuje obnoviť len 12 liniek. Z nich sú však štyri do destinácií vo Veľkej Británii, z ktorej aj naďalej platí zákaz letov,” povedal šéf Letiska M. R. Štefánika Jozef Pojedinec.

Počas nasledujúceho týždňa sa majú postupne uskutočniť prvé lety obnovených liniek do destinácií v Grécku, Írsku, Španielsku a Taliansku.

V polovici júla sa očakáva aj spustenie letnej charterovej dovolenkovej sezóny, keďže odvtedy už predávajú lety pre dovolenkárov aj cestovné kancelárie.

„Od 16. júla pribúdajú lety na Zakyntos, Heraklion na Kréte, Rodos, Burgas a v pláne sú aj lety do Antalye v Turecku alebo Hurghady v Egypte, avšak ich realizácia bude závisieť od otvorenia hraníc Slovenska s Tureckom či Egyptom, ktoré sú stále zavreté, takže lety nemožno vykonať,” informoval riaditeľ letovej prevádzky Imrich Ancin.

V rámci hygienických opatrení je na letisku aj na palube lietadla povinné prekrytie horných dýchacích ciest rúškom, šálom alebo šatkou. Neplatí to pre deti do troch rokov. Nariadená je i povinná dezinfekcia rúk pri vstupe do budovy letiska, dodržiavanie spoločenských rozostupov aspoň dva metre pri vybavení na checkine a bezpečnostnej kontrole. Cestujúcim po prílete zmerajú teplotu. Zamestnanci letiska nosia pri vybavení cestujúcich ochranné prostriedky.

Ryanair prijal aj ďalšie opatrenia. Okrem dennej dezinfekcie lietadiel a čistenia vzduchu filtračným systémom nebude pri nástupe do lietadla a čakaní na toaletu možné čakať v rade, ale bude treba prichádzať postupne. Na palube sa servírujú iba balené jedlá a nápoje, umožnené sú bezkontaktné platby. (tasr)

Foto - TASR
Foto – TASR
Zdieľať

Spoločnosti British Airways, easyJet a Ryanair ukončia právny spor, ktorý viedli s britskou vládou pre povinnú dvojtýždennú karanténu. Vláda má od tohto plánu upustiť pri ľuďoch, ktorí sa vrátia z populárnych turistických destinácií, napríklad z Francúzska, Talianska či zo Španielska.

Povinná karanténa bude však stále platiť pre tých, čo pricestujú zo Spojených štátov.

Právny zástupca trojice aerolínií Tom Hickman uviedol, že zoznam krajín, pri ktorých nebude karanténa platiť, dnes zverejnia. Súhlasil s tým, že námietku v tom prípade stiahne.

Britská vláda zaviedla povinnú dvojtýždennú karanténu tých, ktorí sa vrátia zo zahraničia, od 8. júna. Rozhodnutie odôvodnila tým, že ide o nevyhnutný krok, aby sa predišlo druhej vlne pandémie. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať