Denník N

Facebook šíri nenávisť, veľké firmy preto vyhlásili bojkot a stopli reklamu

Riaditeľ Facebooku Mark Zuckerberg. Foto - TASR/AP
Riaditeľ Facebooku Mark Zuckerberg. Foto – TASR/AP

K bojkotu sa pripojili aj značky ako Microsoft, Coca Cola, Adidas, Honda či Starbucks.

Napriek mimoriadnemu piatkovému vyhláseniu, v ktorom Mark Zuckerberg sľúbil prísnejšie pravidlá pre nenávistné prejavy a dezinformácie, sa k bojkotu Facebooku a Instagramu pripájajú ďalšie veľké značky.

Tým sa nepáči, že sociálne siete nerobia dosť proti šíreniu nenávisti a falošných správ.

Zoznam spoločností, ktoré od 1. júla zastavia alebo výrazne obmedzia reklamy na sociálnych sieťach:

  • Unilever, výrobca potravín a spotrebného tovaru, ktorý vlastní napríklad značky ako Hellmann’s či Dove a ročne minie 1 miliardu dolárov na reklamu cez rôzne kanály;
  • Verizon, telekomunikačný operátor, ktorý podľa spoločnosti Pathmatics minul za posledný mesiac na reklamu na Facebooku 1,46 milióna dolárov;
  • Microsoft, technologická spoločnosť, ktorá bola vlani tretím najväčším inzerentom na Facebooku;
  • Coca Cola, výrobca nápojov;
  • Adidas, výrobca športového oblečenia;
  • Reebok, výrobca športového oblečenia;
  • Best Buy, reťazec predajní s elektronikou;
  • Colgate-Palmolive, výrobca spotrebiteľských produktov;
  • Ford, automobilka;
  • Honda, automobilka;
  • Starbucks, reťazec kaviarní;
  • Levi’s, značka džínsov;
  • Pfizer, výrobca liekov;
  • HP, technologická spoločnosť;
  • Patreon, crowdfundingová platforma;
  • Viber, komunikačná platforma;
  • Hershey, cukrovinkárska spoločnosť;
  • Ben & Jerry’s, značka zmrzliny;
  • desiatky ďalších firiem, ktorých počet sa blíži k dvom stovkám.

Prečo sa to deje práve teraz?

Frustrácia dosiahla vrchol počas aktuálnych protestov proti rasizmu v USA. Facebook sa dostal pod tlak pre neochotu adekvátne zakročiť proti nenávistným príspevkom bežných ľudí či politikov, vrátane prezidenta Donalda Trumpa.

Viaceré organizácie – napríklad Anti-Defamation League, Common Sense, Color of Change, Sleeping Giants, Free Press, National Association for the Advancement of Colored People či National Hispanic Media Coalition – preto spustili iniciatívu Stop Hate For Profit, ktorá vyzýva na mesačný bojkot inzercie na Facebooku a Instagrame.

K iniciatíve sa pripojili najprv americké značky, organizátori sa však snažia osloviť aj európske firmy.

Facebook má viac ako 98 percent príjmov z reklamy, pričom Severná Amerika a Európa sú pre firmu najdôležitejšie trhy. Na jedného používateľa tu v prvom štvrťroku zarobila 34, respektíve 10 dolárov, v Ázii sú to len 3 doláre na používateľa kvartálne.

Čo firmy žiadajú?

Organizátori bojkotu žiadajú, aby sociálne siete bezodkladne dokázali, že majú vážny záujem riešiť problém nenávisti na internete.

Požadujú napríklad odstránenie stránok a skupín, ktoré šíria nenávisť a nebezpečné konšpirácie. Očakávajú aj nezávislý audit, ktorý by mala robiť organizácia bez finančného prepojenia na Facebook.

Veľké súkromné facebookové skupiny, ktoré majú tisícky členov, by mali byť kontrolované moderátormi.

Organizátori zároveň požadujú zmenu algoritmov, aby ľuďom neboli odporúčané skupiny a stránky so škodlivým obsahom.

Samozrejmosťou má byť aj zverejňovanie podrobných dát a štatistík.

Ľudia, ktorí sú terčom vážneho obťažovania, by mali mať možnosť kontaktovať zamestnancov Facebooku so žiadosťou o pomoc.

Prihláste sa na odber newslettra MediaBrífing a každý piatok dostanete súhrn všetkého dôležitého o médiách.

Ako na kritiku reaguje Facebook?

Zuckerberg mal v piatok mimoriadne tlačové vyhlásenie a oznámil, že sociálna sieť zakáže reklamy s nenávistným obsahom. Odstraňovať by tak mala reklamy, podľa ktorých ľudia nejakého pôvodu, národnosti či pohlavia predstavujú hrozbu pre bezpečnosť alebo zdravie. Tieto nové pravidlá sa teda týkajú len platených príspevkov, no problém je oveľa väčší.

Facebook zároveň sprísni pravidlá 72 hodín pred konaním volieb, aby zastavil pokusy o zastrašovanie voličov. Týždne a mesiace pred voľbami, keď sa šíri množstvo dezinformácií, však nové pravidlá nepokryjú.

Zuckerberg sľúbil aj to, že príspevky, ktoré porušujú pravidlá, ale majú spravodajskú hodnotu (napríklad statusy politikov), nebudú zmazané, ale bude pri nich upozornenie. Online tak môžu ostať vyjadrenia politikov, ktoré môžu byť byť potenciálne nebezpečné.

Facebook vo svojej obhajobe opakuje, že takmer 90 percent nenávistných príspevkov je zmazaných, skôr ako ich niekto nahlási. Problémom tejto štatistiky je, že ide o 90 percent ZMAZANÝCH nenávistných príspevkov, nie 90 percent VŠETKÝCH nenávistných príspevkov. Na sieti ostávajú milióny príspevkov, ktoré nikdy neboli odstránené, nik ich nenahlásil a umelá inteligencia ich prehliadla.

Čo urobí Facebook na Slovensku?

Facebook dnes oznámil, že spúšťa

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Facebook

Ekonomika

Teraz najčítanejšie