Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Odborárka Uhlerová: Čakala by som iný plán na koronakrízu ako Sulíkovo kilečko, to nás z biedy nevytrhne

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Viceprezidentka Konfederácie odborových zväzov (KOZ) Monika Uhlerová nie je spokojná s tým, akú vážnosť vláda Igora Matoviča prikladá tripartite a sociálnemu dialógu. Vraví, že sú síce vťahovaní do rôznych diskusií, ale nevidno z nich reálne výsledky alebo záväznosť. Preto to nazvala „iluzórna participácia“.

Hovorí tiež, že od ministra hospodárstva Richarda Sulíka (SaS) aj od vlády by očakávala iný plán, ako zvládnuť koronakrízu, nie „takéto miestami až malichernosti“, ktoré nás nevytrhnú z biedy.

Uhlerová potvrdila, že na novembrovom zjazde KOZ, kde sa bude voliť nové predsedníctvo, sa bude uchádzať o post predsedníčky. Vraví, či podľa nej treba odborovú organizáciu prekopať.

V rozhovore sa dočítate:

  • ako vníma to, že sa odborom vyčítalo spojenectvo so Smerom;
  • prečo si myslí, že aj počas koronakrízy treba zachovať rast minimálnej mzdy;
  • ako by podľa nej mala vyzerať nová daňová reforma.

Aký máte pocit z fungovania vlády Igora Matoviča? Berie vás vážne?

Myslím si, že sa potvrdzuje môj prvý dojem, že pokiaľ ide o tripartitu a sociálny dialóg, ide o nováčikov vo vláde aj vo vládnutí. Začalo sa to potvrdzovať v období, keď vypukla koronakríza a sociálni partneri, minimálne odbory, neboli prizvaní do diskusií s vládou o sociálnych a ekonomických opatreniach, ktoré mali ísť ruka v ruke. Od začiatku sme to kritizovali a spolu so zamestnávateľmi sme žiadali zvolanie mimoriadnej tripartity. Prvé a zatiaľ jediné stretnutie tripartity bolo v máji, odvtedy bolo len dvakrát mimoriadne predsedníctvo hospodárskej a sociálnej rady k lex korona. Ešte stále je to také neučesané a komunikácia je skôr ťahaná do neštandardnej formy.

Myslíte si, že sociálny dialóg v podstate skončil?

Určite neskončil, keby som ten pocit mala, povedala by som to. Skôr je vedený neštandardnou formou. Zástupcov sociálnych partnerov pozývajú do rôznych pracovných komisií, máme zastúpenie v ekonomickom krízovom štábe. Minister práce zriadil pracovnú skupinu pre dôchodkovú reformu.

Takže pracovná skupina je už naozaj zriadená.

Oznámil nám to listom, zriadil ju od 1. júla, budú tam zastúpení aj sociálni partneri, čo je v poriadku. Len za posledné dva-tri mesiace mám pocit, že sociálni partneri sú síce vťahovaní do rôznych diskusií, ale nevidím z nich reálne výsledky alebo nejakú záväznosť. Ja som si to pomenovala tak, že je to iluzórna participácia, snaha vyvolať dojem, že sociálni partneri participujú na rôznych platformách, v pracovných skupinách, ale nevidieť reálne závery. Nevidím napríklad reálne kroky a závery z ekonomického krízového štábu. Skôr je to ako diskusný klub sociálnych partnerov, ekonómov, poradcov vlády, ale nevidíme reálne výstupy, ktoré by sa premietli v praxi.

Pripisujete to skôr nováčikovskej chybe vlády alebo aj tomu, že premiér si možno buduje pozíciu, že to bude on, kto o všetkom rozhodne?

Zo začiatku som to pripisovala fenoménu nováčikovstva a neskúsenosti s vládnutím aj sociálnym dialógom, ale môžu do toho vstupovať aj ďalšie faktory. Čas ukáže a pomaly sa to aj kryštalizuje, že do toho vstupujú aj iné, možno iracionálne faktory.

Jozef Mihál v rozhovore pre Denník E povedal, že minister práce Milan Krajniak urobil chybu, že sa s odborármi nestretol hneď po nástupe do funkcie, urobil to až po 10 dňoch. Podľa neho to bola zbytočná politická chyba. Aj vy to tak vnímate?

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Microsoft chce kúpiť TikTok, skôr ako ho Trump zakáže
  • Vývoj: Slovenská ekonomika klesla v druhom štvrťroku podľa odhadu rozpočtovej rady medziročne o 14,8 %
  • Financie: Štátny rozpočet mal ku koncu júla schodok vo výške 3,8 miliardy eur
  • Podpis: Prezidentka podpísala novelu zákona, ktorou sa mení zákon o štátnom rozpočte na tento rok
  • Mýto: Minister dopravy Andrej Doležal chce kúpiť nový mýtny systém, ktorý bude prevádzkovať štát
  • Doprava: Ryanair spustil novú leteckú linku Košice – Praha, lietať na nej bude v pondelok a v piatok
  • Automobilky: Jaguar Land Rover odkladá spustenie menšej verzie nového modelu Defender, ktorý vyrába v Nitre
  • Firmy: Spoločnosť Xiao-i podala žalobu na Apple, spor sa týka patentu na technológie rozpoznávania hlasu Siri
  • Komodity: Cena zlata sa dostala na nové historické maximum

Minúta po minúte

Zdieľať

Počet žiadostí o štátnu dotáciu na kúpu elektrického automobilu v Nemecku dosiahol v júli nové maximum takmer 20 000. Bolo to najviac od zavedenia tohto príspevku v roku 2016, informovalo ministerstvo hospodárstva.

Podľa ministerstva bolo v júli zaregistrovaných 19 993 žiadostí o tzv. inovačnú prémiu, ktorá sa vzťahuje na plne elektrické aj hybridné autá. „Inovačná prémia nadobúda účinnosť a zvyšuje elektromobilitu v Nemecku,“ uviedol minister hospodárstva Peter Altmaier.

Od začiatku roka do konca júla bolo v Nemecku podaných 69 606 žiadostí o dotáciu, čo predstavuje medziročný nárast o 78,6 %.

Nemecká vláda zvýšila dotáciu na kúpu týchto vozidiel v rámci svojho balíka opatrení na podporu ekonomiky počas pandémie nového koronavírusu. Predtým si náklady na dotáciu delila vláda v Berlíne napoly s vládami jednotlivých spolkových krajín. Teraz centrálna vláda zdvojnásobila svoj podiel.

Altmaier vyjadril spokojnosť so zvýšením dotácie do konca roku 2021, čo podľa neho poskytlo ekonomike v pravý čas podporu. Nemecko poskytuje dotáciu na kúpu plne elektrického auta do výšky 9000 eur a na hybridy do výšky 6750 eur. (tasr)

Zdieľať

Škoda prejde viac na lacnejšie autá, myslia si analytici

Nový šéf spoločnosti Škoda Auto Thomas Schäfer zrejme zmení jej smerovanie k lacnejším vozidlám, predpokladajú analytici oslovení ČTK. Očakávajú od neho aj úsporné opatrenia v dôsledku ekonomických výpadkov súvisiacich s koronakrízou.

Schäfera si zvolilo predstavenstvo Škody za svojho nového predsedu. Vo funkcii strieda Bernharda Maiera, ktorý skončil po necelých 5 rokoch. Schäfer prichádza do Česka po päťročnom pôsobení na čele zastúpenia materského VW v Južnej Afrike.

Podľa všetkých oslovených analytikov bude Schäferovou úlohou pozmeniť ďalšie fungovanie Škody. Vedenie VW chce, aby česká automobilka menej konkurovala prémiovým značkám koncernu, ako sú VW či Audi, a viac sa zamerala na lacnejšie autá. „Mala by tak konkurovať napríklad Dacii či Fiatu,“ domnieva sa Radek Pecák z Deník.cz.

Analytik Natlandu Petr Bartoň si myslí, že prechod k agresívnejšej stratégii v segmente lacnejších áut môže byť z krátkodobého hľadiska výhodný, pretože ľudia budú pri prehĺbení krízy na autách šetriť.

Kľúčové dlhodobé plány Schäfera budú podľa Bartoňa v oblasti rozvoja elektrických áut. V osobe nového šéfa Škody vidí snahu o väčšiu centralizáciu v riadení českej automobilky, keďže sa ním nestal „miestny“ manažér Martin Jahn, o ktorom sa tiež špekulovalo.

Ako sa darilo Škode v 1. polroku:

  • prevádzkový zisk pre koronakrízu klesol na 228 mil. eur z 824 mil. eur pred rokom;
  • tržby sa znížili o vyše štvrtinu na 7,5 miliardy eur;
  • dodávky zákazníkom sa prepadli o necelú tretinu na 426 700 automobilov.

Škoda Auto očakáva postupné oživenie trhu v 3. štvrťroku a pripúšťa, že v záverečnom kvartáli sa môže vrátiť na vlaňajšiu úroveň. (čtk, n)

Zdieľať

Nemusíme zaplatiť ani cent, vysvetľuje štátny tajomník z OĽaNO nový poradenský kontrakt

Ján Lazar Foto N - Tomáš Benedikovič
Ján Lazar Foto N – Tomáš Benedikovič

Štátny tajomník ministerstva vnútra Ján Lazar z OĽaNO tvrdí, že nový poradenský kontrakt za desiatky miliónov eur nie je riziko. „Zistili sme, že obstarávanie prebehlo dobre, že vysúťažené ceny sú fajn a nič nás nezaväzuje k tomu, aby sme služby z tej zmluvy aj naozaj čerpali, len nám to otvára možnosti.“

Zdieľať

Rozpočtová rada odhaduje, že deficit verejných financií môže v tomto roku dosiahnuť až 8,2 miliardy eur (9,4 % HDP). V porovnaní s júnovou prognózou rada zhoršila odhad takmer o 1,5 miliardy (1,7 % HDP).

„Zhoršenie nášho predpokladu je spôsobené najmä rastom výdavkov štátneho rozpočtu v dôsledku zmien zahrnutých vo vládnej novele zákona o štátnom rozpočte z júla. Veľká časť zvýšených výdavkov nesúvisí s riešením dôsledkov pandémie,“ uviedla rada.

Dôvody zhoršenia predpokladaného vývoja rozpočtu podľa rozpočtovej rady:

  • Najväčšou mierou sa pod očakávaný celoročný deficit podpíše výpadok daňových a odvodových príjmov vo výške 2,759 miliardy eur (3,5 % HDP).
  • Okrem výpadku daňových príjmov je najväčšie riziko pre rozpočet v predpokladaných vyšších výdavkoch štátneho rozpočtu vo výške 2,017 miliardy.
Zdieľať

EÚ chystá ústupky v kľúčovom spore s Britániou, ktorý dlhodobo blokuje rozhovory o budúcich vzťahoch. S odvolaním sa na diplomatické zdroje to napísala agentúra Reuters, podľa ktorej by Brusel mohol zľaviť z požiadavky, aby Londýn prispôsobil Únii svoje pravidlá štátnej pomoci firmám.

Ústupok by mohli vyjednávači EÚ ponúknuť počas ďalšieho kola rozhovorov, ktoré je plánované na druhú polovicu augusta.

Británia opustila európsky blok na konci januára a obe strany sa odvtedy snažia priblížiť k dohode, ktorá by upravila budúce obchodné či bezpečnostné vzťahy. (reuters, čtk)

Zdieľať

Nezamestnanosť v Česku v júli stúpla na 3,8 % z júnových 3,7 %. Na úradoch práce pribudlo 9-tisíc uchádzačov, celkovo ich evidujú takmer 279-tisíc. Nezamestnanosť počas koronakrízy vzrástla len mierne, vo februári bola na 3 %. (čtk)

Zdieľať

Ryanair dnes spustil novú leteckú linku Košice – Praha, prvý let bol naplnený na 80 %. Lietať na tejto trase bude dvakrát týždenne, vždy v pondelok a v piatok.

Odlety z Prahy sú naplánované o 12.35 h s príletom do Košíc o 13.55 h a z Košíc o 14.20 h s príletom do Prahy o 15.35 h. Na linke bude nasadzované lietadlo typu Boeing 737-800 s kapacitou 189 sedadiel.

„Momentálne máme najväčšiu krízu v rámci leteckého priemyslu a sme veľmi radi za dôveru, ktorú letecký prepravca dáva spádovej oblasti Košíc, čo predstavuje celé východné Slovensko,“ povedal výkonný riaditeľ a predseda predstavenstva letiska Košice Michael Tmej.

Z Košíc do Prahy a späť sa dá dostať približne za hodinu a pol aj leteckou spoločnosťou České aerolínie. „Pred koronakrízou lietali 12- až 13-krát týždenne, momentálne ponúkajú konektivitu osemkrát do týždňa, čo sa nedá porovnať s nízkonákladovým leteckým prepravcom s konektivitou dvakrát týždenne. Cielime však na úplne iný segment cestujúcich,“ uviedol Tomáš Jančuš z košického letiska.

Spresnil, že uvedenú trasu mesačne pravidelne využívajú tisíce ľudí, zameriavajú sa tak na tých, ktorí ju doposiaľ prekonávali autom, vlakom či autobusom. Letisko spustením novej linky zároveň vníma Košice a celé východné Slovensko ako dostupnejšie pre českých turistov a naopak. „Aj súčasné bookingy leteniek ukazujú, že o túto linku je záujem,“ dodal.

Ryanair ponúka letenky na tejto linke zatiaľ do konca októbra. Ako potvrdilo letisko, jej prevádzka je naplánovaná do leta 2021, následne by jej fungovanie chceli predĺžiť. (tasr)

Zdieľať

Francúzska prokuratúra obvinila farmaceutickú firmu Sanofi z neúmyselného zabitia v prípade detí, ktoré sa narodili s poškodením po tom, ako ich matky počas tehotenstva užívali liek Dépakine pôvodne určený na zmiernenie kŕčov pri epilepsii.

Sanofi trvá na tom, že si „splnila svoju povinnosť“, keďže poskytla informácie o tomto lieku a jeho vedľajších účinkoch. Firma dodala, že „spochybňuje oprávnenosť týchto (najnovších) obvinení“. Uviedla tiež, že proti nim podala námietku.

Súd potrestal aj štát

Agentúra AFP pripomenula, že súd vo Francúzsku v júli rozhodol, že francúzsky štát musí zaplatiť desaťtisíce eur ako náhradu škody rodinám detí narodených s vrodenými postihnutiami, ktoré súvisia s tým, že matky v tehotenstve užívali antiepileptický liek Dépakine od Sanofi.

Súd vtedy rozhodol, že zodpovednosť nesú okrem štátu aj spoločnosť Sanofi i lekári, ktorí liek Dépakine ženám predpisovali. Súd vo svojom zdôvodnení deklaroval, že „štát zanedbával svoje povinnosti monitorovať (lieky)“.

Počas pojednávania, ktoré sa konalo v júni, súdny znalec uviedol, že francúzsky štát vedel o rizikách týkajúcich sa malformácií plodu od roku 1983. Od roku 2004 mal informácie aj o súvislosti medzi liekom Dépakine v tehotenstve a poruchami učenia sa a autizmom u detí narodených ženám, ktoré ho na radu lekára užívali.

Farmaceutická spoločnosť Sanofi počas tohto procesu odmietla akékoľvek pochybenie na svojej strane a uviedla, že zdravotnícke orgány varuje pred rizikami lieku Dépakine od 80. rokov.

Tisíce detí s postihnutím

Liek proti kŕčom Dépakine predávala firma Sanofi vo Francúzsku od roku 1967. Okrem epilepsie sa používal aj pri liečbe migrén a prejavov bipolárnej poruchy.

Podľa agentúry AFP, ktorá sa odvolala na vedeckú štúdiu, sa v dôsledku užívania tohto lieku budúcimi matkami narodilo vo Francúzsku 15- až 30-tisíc detí s rôznou mierou postihnutia. (le monde, afp, tasr)

Zdieľať

Marathon Petroleum predá americké čerpačky s obchodmi Speedway japonskej firme Seven & i Holdings za 21 miliárd dolárov. Ide o jednu z najväčších akvizícií v tomto roku, kupujúci už v USA prevádzkuje sieť malých potravín 7-Eleven.

Transakcia pomôže Seven & i k expanzii mimo domáci trh, na ktorom sa maloobchodníci potýkajú s poklesom počtu obyvateľov, slabým ekonomickým rastom a silnou cenovou konkurenciou.

Dohoda zahŕňa 15-ročný kontrakt na dodávky pohonných hmôt, dokončená by mala byť v 1. štvrťroku 2021.

Marathon Petroleum je podľa spracovaného objemu najväčšou rafinériou v Spojených štátoch. Zisk z predaja Speedway chce použiť na zníženie dlhu.

Seven & i vďaka akvizícii zvýši počet prevádzok v USA a Kanade o necelých 4-tisíc na celkových 14-tisíc a zvýrazní svoj náskok pred kanadskou firmou Alimentation Couche-Tard.

Pred tromi rokmi Seven & i kúpila za 3,3 miliardy dolárov sieť amerických čerpacích staníc s obchodmi Sunoco. Po celom svete má japonský holding vyše 69-tisíc retailových prevádzok.

Pochybnosti o výhodnosti obchodu

Analytici a investori sa domnievajú, že vzhľadom na prepad globálnej ekonomiky v dôsledku pandémie je dohodnutá cena za Speedway príliš vysoká.

Napríklad ceny ropy a spotreba pohonných látok tento rok klesnú, pretože viac ľudí pracuje z domova a vyhýbajú sa cestovaniu. Akcie Seven & i sa preto na burze v Tokiu dnes oslabili o 4,8 %.

Podľa prezidenta Seven & i Rjudžiho Isaku je expanzia v Spojených štátoch stále prospešná vzhľadom na rastúcu populáciu a ekonomiku, a to bez ohľadu na to, aký dosah bude mať pandémia na výdavky spotrebiteľov. (čtk, reuters, bloomberg)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať