Denník N

Predajca áut Volkswagen hovorí, že s kartelom nemá nič spoločné, a žaluje štát

Foto – TASR
Foto – TASR

Pred mesiacom udelil Protimonopolný úrad SR (PMÚ) jednu z najväčších pokút vo svojej histórii. Predajcovia áut značky Volkswagen majú zaplatiť spolu 6,7 milióna eur za kartelovú dohodu. Rozdelili si regióny, zákazníkov a dohodli maximálne zľavy, čím mohli zhruba päť rokov zákazníkov oberať o peniaze. Podmienky rozdelenia trhu si dohodovali na osobných stretnutiach aj cez e-maily.

Okrem pokuty im hrozí aj to, že budú musieť klientom vyplácať odškodné. Viacerí predajcovia chcú však PMÚ zažalovať, aby pokutu ani odškodné platiť nemuseli.

Jeden z nich, Š-Autoservis Vranov, sa bráni, že sa na kartelovej dohode nepodieľal a ani o nej nevedel.

Majiteľ firmy Ján Holub v rozhovore pre Denník E povedal:

  • že kedysi bolo rozdelenie trhu legálne, ale už nie je;
  • že PMÚ nemá voči nim žiadne dôkazy, len klamlivé svedectvá;
  • ako sa tvoria ceny a ako funguje trh s autami;
  • čo podľa neho je a čo nie je kartelová dohoda;
  • ako pokuta za kartel pokazila vzťahy medzi dílermi áut.

Existovala dohoda o rozdelení regiónov a o cenách?

V minulosti platila na predaj a servis automobilov takzvaná bloková výnimka Európskej komisie (nariadenie, ktoré umožňovalo dohody o rozdelení trhu – pozn. red.). Vtedy boli regióny medzi dílerov rozdelené dokonca až na obce. Potom sa zmenili podmienky v EÚ – bloková výnimka prestala platiť. Dnes môžeme predať auto kamkoľvek do EÚ bez akéhokoľvek obmedzenia ktorémukoľvek občanovi EÚ a občan EÚ, teda aj Slovák, si môže vybrať ktoréhokoľvek dílera v EÚ, od ktorého auto kúpi.

Keď boli predtým regióny rozdelené medzi predajcov až na úroveň obcí, dá sa povedať, že to bol legálny kartel?

Nechcem špekulovať, ale v súčasnosti to už neplatí. Možno niektorí díleri nečítali príslušné normy EÚ. Potom, silou zvyku, tvrdili to, čo tvrdili. Pravda je taká, že to, čo bolo v niektorých e-mailoch, je v absolútnom rozpore s normami EÚ. Niektorí díleri komunikovali o cenách a dohodovali sa na výberových konaniach. Toto sa dá považovať za kartel. Ale na tom sme sa my nepodieľali.

Kedy ste sa dozvedeli, že medzi predajcami chodia e-maily, ktoré sú v rozpore so súťažným právom?

Až na základe výzvy PMÚ. Nedostali sme ani

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Firmy

Rozhovory

Ekonomika

Teraz najčítanejšie