Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Sulík o vodíku nežartuje. Vyrábať ho môžu naše atómové elektrárne a na hornej Nitre chce vodíkové vlaky 

Richard Sulík. Foto - TASR
Richard Sulík. Foto – TASR

Viaceré veľké svetové automobilky, ako Volkswagen, Daimler či Honda, sa výskumu vodíka v pohone áut už pred časom zriekli a sústreďujú sa len na elektromobily. No minister hospodárstva Richard Sulík vyhlasuje, že vodíkové autá považuje pre Slovensko za ešte perspektívnejšie ako klasické elektrické.

Svoje plány s vodíkom nielen v tuzemskej doprave, ale aj v priemysle a energetike bližšie rozviedol v rozhovore s Denníkom E. Slovensko podľa neho s vodíkom už nesmie zaspať tak, ako zaspalo v elektromobilite, kde nielen naša krajina, ale celá Európa skôr iba naskakuje na dobré ázijské nápady a technológie. Vo štvrtok minister organizuje v Bratislave o vodíku veľkú odbornú konferenciu.

V rozhovore sa dočítate aj o tom:

  • prečo môže byť podľa Sulíka Slovensko vo vývoji nových vodíkových technológií úspešné na celosvetovej úrovni,
  • ktorý z ťahúňov domáceho priemyslu môže rozmýšľať o prechode na vodík,
  • v čom je šéf SaS s EÚ pri vodíku zajedno a kde sa ich plány rozchádzajú.

Prečo považujete vodíkové automobily za perspektívnejšie ako klasické elektromobily, keď väčšina svetových automobiliek sa vidí v elektromobiloch či elektrických hybridoch, lebo sú lacnejšie? Vodíkovému pohonu sa dávajú väčšie šance len pri nákladných autách či autobusoch, ktoré by inak potrebovali na elektrinu nerozumne veľké batérie.

Môže to napokon dopadnúť tak, ako hovoríte. Ja určite nechcem do toho mudrovať špecialistom. Ide mi len o to, aby sme mysleli a aby sme dali šancu aj vodíku.

Vnímate to teda tak: nech rozhodne o budúcnosti skôr trh, nie mantinely od politikov?

Presne tak. Nech rozhodne trh. Podporíme všetko približne rovnako. A to hlavne z peňazí EÚ. Vodík je tiež súčasťou environmentálnych politík Únie, a tak sa do toho zapojíme aj my. Vyskúšame všetky potenciálne dostupné technológie a uvidíme, ktoré budú schopné prežiť aj na voľnom trhu.

Sila slovenského vodíkového vývoja

Hovoríte pri vodíku aj o jeho domácom slovenskom vývoji. Prečo si myslíte, že práve Slovensko môže prispieť k vývoju lepších a lacnejších vodíkových pohonov, keď mnohé bohaté svetové automobilky to už vzdali a radšej sa sústreďujú len na elektromobily, ktoré už skôr posunula vpred Ázia?

Prvoradé je práve, aby sa nám nestalo to, čo s baterkami. Nech zasa nezaostávame za Áziou. Treba sa vodíka chytiť skôr. A my naozaj máme šancu priniesť pre vodík nové riešenia. Bol som na našej košickej technickej univerzite a reálne som tam videl, že s vodíkom naozaj napredujú. Konkrétne v problematike jeho skladovania a uchovávania. Tu hrajú vo svete prvé husle.

Treba to

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Štatistika: Ženy na Slovensku zarobili vlani v priemere o 283 eur menej ako muži
  • Diaľnice: Dostavba úseku D1 Ivachnová – Hubová sa oneskorí, podľa ministra Doležala bude skôr v roku 2023 ako 2022
  • Obchod: Slovenský export sa spamätal z koronakrízového prepadu, v júni klesol medziročne už len o 1,2 %
  • Odvody: Živnostníci, ktorí podali daňové priznanie do konca marca, musia zaplatiť poistné za júl v novej výške do 10. augusta
Zdieľať

Oplatí sa ešte investovať do zlata alebo striebra? Ako rýchlo sa k takej investícii dostanem?

Foto - JumpStory
Foto – JumpStory

Zlato má za sebou pomerne solídny rast o 25 % od vypuknutia pandémie a darilo sa mu prakticky celý posledný rok, vraví Dominik Hapl z Acrossu. „Ak chce niekto využiť zlato na krátkodobú špekuláciu a zviezť sa na jeho raste, tento vlak je už pravdepodobne preč,“ hovorí v ankete, či sa ešte oplatí investovať do zlata.

Zdieľať

Čierny scenár sa nenaplnil, ale potrebujeme vykryť prepad z minulých mesiacov, tvrdia majitelia reštaurácií

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Reštaurácie na Slovensku už hlásia zlepšenie z pohľadu tržieb, ale malé na to, aby vykompenzovali straty z úvodu koronakrízy. Asociácia hotelov a reštaurácií odhadla, že za jún sa gastrobiznis posunul na 80 % tržieb júna 2019, štatistický úrad vidí lepšie čísla.

Minúta po minúte

Zdieľať

Ženy na Slovensku zarobili vlani v priemere o 283 eur menej ako muži, vyplýva z údajov Štatistického úradu SR o priemerných hrubých mesačných mzdách.

Napriek snahám dosiahnuť rovnaké postavenie pohlaví na trhu práce a v spoločnosti sa v posledných rokoch rozdiel medzi mzdami mužov a žien prehlbuje.

Vlani dosiahla priemerná hrubá mesačná mzda mužov 1399 eur. „Priemerná hrubá mzda žien v percentuálnom vyjadrení predstavovala 79,8 % z priemernej hrubej mzdy mužov, teda o 283 eur menej v neprospech žien,“ vyčíslili štatistici.

Porovnaním mzdovej štruktúry dosiahla základná mzda mužov 65,2 % z ich priemernej hrubej mesačnej mzdy, u žien to bolo 67,9 %. Druhou najväčšou mzdovou zložkou boli náhrady mzdy u mužov (11,8 %), ako aj u žien (12,8 %).

Prémie a odmeny predstavovali u mužov 11,4 %, u žien 7,8 % z ich priemernej hrubej mesačnej mzdy. Príplatky a doplatky dosiahli u mužov 7,3 % a u žien 7,9 %. Nepravidelné odmeny sa na priemernej mzde mužov podieľali 4,2 % a na mzde žien v priemere 3,5 %.

„Mzda žien sa nachádzala o 11,6 % pod celoslovenským priemerom, zatiaľ čo mzda mužov ho prevýšila o 10,9 %,“ uviedol ŠÚ SR.

Zo štatistík ďalej vyplýva, že v mzdovom pásme do 1300 eur sa nachádzalo 62,8 % mužov. V pásme medzi 1300 eur a 1400 eur bolo 5,3 % mužov a 31,9 % mužov zarobilo nad 1400 eur. Medián hrubých miezd mužov dosiahol 1108 eur, čo je približne 79,2 % priemernej hrubej mesačnej mzdy mužov.

Nižšiu priemernú mzdu, ako je celoslovenská priemerná mzda žien, dosiahlo 64,2 % z nich. V intervale od 1100 eur do 1200 eur sa nachádzalo 6,8 % žien. Viac ako 1200 eur vlani zarobilo 29 % žien. Medián hrubých miezd žien (939 eur) predstavoval 84,1 % z priemernej hrubej mesačnej mzdy žien.

Medzi faktory, ktoré vplývajú na pomalší rast miezd žien oproti mzdám mužov, patria najmä vzdelanie a zastúpenie mužov a žien v jednotlivých nízko alebo vysoko príjmových ekonomických činnostiach a zamestnaniach.

„Mzdové rozdiely ovplyvňujú aj zakorenené predsudky o vhodnosti mužov a žien vykonávať určité práce a funkcie, postup v zamestnaní a participácia na vedúcich funkciách, materské a rodičovské povinnosti,“ uvádza štatistický úrad.

Nezanedbateľný vplyv na celkovú hrubú mesačnú mzdu má aj celkové množstvo odpracovaných hodín a nadčasov, najmä v súvislosti so starostlivosťou o osoby v domácnosti. (tasr)

Zdieľať

Smer aj strana Dobrá voľba kritizujú zmluvu medzi štátnou spoločnosťou Tipos a firmou Borisa Kollára (Sme rodina), ktorá je vlastníkom Fun rádia. „Zaujímavou nie je len suma 240-tisíc eur, ale aj to, že doteraz Fun rádio nikdy nedostalo peniaze od spoločnosti Tipos,“ píše Smer.

„Stalo sa tak zhodou okolností až po tom, čo sa Kollár stal súčasťou vládnej koalície,“ dodáva opozičná strana a vyzýva vedenie Tiposu, aby objasnilo, prečo sa rozhodli uzavrieť zmluvu s Fun rádiom vo výške 240.000 eur, čo podľa Smeru „absolútne neodzrkadľuje postavenie Fun rádia na mediálnom trhu ani štruktúru jeho poslucháčov“.

Ak vedenie Tiposu neobjasní dôvod uzavretia zmluvy, bude Smer žiadať, aby ho minister financií Eduard Heger (OĽaNO) odvolal.

Hovorkyňa Dobrej voľby uviedla, že zmluva bola podpísaná 6. augusta.

Hovorca Tiposu uviedol, že sa k veci vyjadria v pondelok.

Boris Kollár sa k reklamnej zmluve tiež vyjadrí v pondelok. (tasr)

Zdieľať

Americké akcie uzavreli dnešné obchodovanie zmiešane. Rast zamestnanosti v USA prudko spomalil, technologické firmy oslabovali. Zástupcovia demokratov, republikánov a Bieleho domu sa nezhodli ohľadom ďalšieho balíka ekonomickej pomoci.

  • Dow Jonesov index si pripísal 0,17 percenta, uzavrel na 27 433,48 bodu
  • S&P 500 vzrástol o 0,06 percenta na 3351,28 bodu
  • Index Nasdaq si odpísal 0,87 percenta na 11 010,98 bodu

Americká ekonomika v júli vytvorila 1,763 milióna nových pracovných miest. Miera nezamestnanosti tak klesla na 10,2 percenta z 11,1 percenta v predchádzajúcom mesiaci. Rast zamestnanosti prudko spomalil v porovnaní s júnom, kedy vzniklo rekordných 4,791 milióna pracovných miest. Prekonal však očakávania analytikov. Tí podľa prieskumu agentúry Reuters počítali so vznikom zhruba 1,6 milióna pracovných miest.

Zástupcovia demokratov, republikánov a Bieleho domu sa dnes nezhodli ohľadom ďalšieho balíka ekonomickej pomoci. Kým demokrati presadzujú finančnú pomoc tri bilióny dolárov a viac, republikáni trvajú na jednom bilióne. Predsedníčka snemovne Nancy Pelosiová z Demokratickej strany uviedla, že kompromisný návrh demokratov dva bilióny dolárov odmietol za Biely dom Steve Mnuchin.

Čo sa týka prípadných exekutívnych príkazov Trumpa, ich pôsobnosť je nejasná. Šéf demokratickej senátnej menšiny Chuck Schumer na tlačovej konferencii uviedol, že prezident nemôže nariadiť ďalšie výdavky, pretože to spadá do právomocí Kongresu.

Prezident Trump ďalej vydal príkaz, ktorým Američanom zakázal bližšie nešpecifikované obchodné transakcie s čínskymi spoločnosťami, ktoré vlastnia platformy TikTok a WeChat.

Trumpovo nariadenie začne platiť o 45 dní. Aplikácia na zdieľanie videí TikTok patrí spoločnosti ByteDance, WeChat firme Tencent Holdings. Tento bezprecedentný krok predstavuje výraznú eskaláciu vzťahov medzi USA a Čínou. Peking už naznačil, že podnikne odvetné kroky.

Na devízových trhoch posilnil dolár. Dolárový index si okolo 22:00 SELČ pripisoval 0,7 percenta na 93,42 bodu. Euro v rovnakom čase voči doláru strácalo 0,8 percenta na 1,1787 USD. Dolár posilňoval voči japonskému jenu o 0,4 percenta na 105,93 JPY. (čtk, reuters)

Zdieľať

Taliani z Višňového zaplatili dlžoby, až keď mali na krku konkurzné konanie

Slávnostný začiatok razenia tunela Višňové v roku 2015. Foto – TASR
Slávnostný začiatok razenia tunela Višňové v roku 2015. Foto – TASR

Talianska firma Webuild, ktorá stavala a nedokončila tunel Višňové, je v konkurznom konaní. Podnet podala firma Tubau, ktorá týmto spôsobom prinútila Talianov zaplatiť faktúry za 450-tisíc eur. K bankrotu vzhľadom na silu firmy zrejme nedôjde.

Zdieľať

Letisko v Budapešti vybavilo v júli o 80 % menej cestujúcich než vlani v tomto období. Oproti predchádzajúcemu mesiacu však stúpol počet pasažierov trojnásobne.

V júli tohto roka využilo služby vzdušného prístavu 301 000 cestujúcich. Čoraz viac leteckých spojov, ktoré boli pre pandémiu nového koronavírusu zastavené, teraz obnovujú, preto zaznamenali oproti júnu trojnásobný nárast počtu pasažierov.

V auguste poletí z maďarského hlavného mesta už 500 priamych spojov do 98 miest. K obnoveniu ochoty lietať podľa letiska prispieva aj skutočnosť, že cestujúci považujú za bezpečné letieť z Budapešti.

Tento rok prešlo dosiaľ budapeštianskym letiskom 3,2 milióna pasažierov, čo je v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajšieho roka pokles o 65 %. (tasr, mti)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať