Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Sulík na rozbehnutie vodíka „vyhecoval“ smotánku domácej vedy a biznisu 

Foto - ministerstvo hospodárstva
Foto – ministerstvo hospodárstva

Do roku 2030 by mohlo na Slovensku jazdiť na plne ekologický bezodpadový vodík okolo desaťtisíc nákladiakov a autobusov. Pološtátny dopravca zemného plynu Eustream môže mať časom nový veľký biznis z toho, že začne prepravovať do západnej Európy vodík produkovaný z elektriny zo zamýšľaných rozľahlých solárnych parkov pri čiernomorskom pobreží Ukrajiny.

Vodík sa dá využívať namiesto zemného plynu aj pri vykurovaní celých miest a dedín. To sú len tri z vízií, ktoré zazneli na štvrtkovej konferencii ministra hospodárstva Richarda Sulíka.

Predseda SaS sa pokúša naštartovať masové využívanie vodíka na Slovensku. Konferencia je len prvý malý krok, no záujem sa mu podarilo vyvolať. V sále sedelo v rúškach takmer dvesto ľudí. Medzi nimi mnohé špičky slovenskej hospodárskej politiky, biznisu a vedy. „Pôvodne som si myslel, že nám sem príde len hŕstka nadšencov,“ povedal pri otvorení konferencie minister.

Čo hovorili o vodíku

  • Akademici vyzývali biznismenov, aby sa pripojili k ich vývojovým projektom. Teda žiadne tradičné chránenie akademickej pôdy.
  • Zástupcovia slovenského priemyslu na čele so Štefanom Rosinom (Matador), Vladimírom Sotákom (Železiarne Podbrezová) či šéfmi Slovnaftu, Dusla i Fortischemu sa tentoraz ani náznakom nevyhovárali na to, ako im investície do prísnejšej ekologizácie znižujú konkurencieschopnosť.
  • Zhodovali sa, že Slovensko musí naskočiť na novú vlnu vodíka čo najskôr a v čo najširšej miere, aby nezostalo pozadu ako pri elektromobilite. Pri tej nielen Slovensko, ale celá Európa využívajú hlavne technológie z rýchlejšej Ázie.

Konferenciu si

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Vláda chce zachrániť, čo sa dá, lockdown má zároveň udržať hospodárstvo v chode
  • Koniec letného času: Zo soboty na nedeľu posunieme hodinky o hodinu späť
  • Automobilky: Kia Motors Slovakia včera zastavila výrobu, dnes ju obnoví
  • Financie: Eurostat revidoval dlh Slovenska z úrovne tesne pod 48 % na 48,5 % HDP, vracia sa do sankčných pásiem dlhovej brzdy
  • Obchod: Predaj nových áut klesol v prvých troch štvrťrokoch o vyše 25 %
  • Cestovný ruch: Medziročný prepad sa v auguste zmiernil na 13,6 %
  • Pomoc od štátu: Aké budú zmeny v pomoci v druhej vlne
  • Zasiahla druhá vlna vaše podnikanie? Napíšte nám

Ceny bytov v Bratislave ďalej rastú, priemer ťahajú nahor lokality s cenami až za 6-tisíc na meter štvorcový

Ceny bytov v Bratislave ďalej rastú, priemer ťahajú nahor lokality s cenami až za 6-tisíc na meter štvorcový. Najlepšie sa predávajú menšie byty, priemerná rozloha ponúkaných bytov klesla podľa analýzy Bencont zo 71 m² na 66 m².

Minúta po minúte

Británia a Japonsko podpísali dohodu o voľnom obchode, schváliť ju ešte musia parlamenty oboch krajín. Pre Britániu je to prvá veľká obchodná dohoda, ktorú uzavrela po januárovom odchode z EÚ.

Dohoda s Tokiom by mala vstúpiť do platnosti od 1. januára 2021, teda okamžite po skončení prechodného obdobia, počas ktorého sa Británia riadi pravidlami Únie.

Podrobnosti dohody:

  • 99 % britského vývozu do Japonska bude bez cla;
  • vo fázach znižuje clá na japonské autá až do roku 2026, keď by mali byť zrušené;
  • z veľkej časti kopíruje súčasnú dohodu o voľnom obchode medzi Japonskom a EÚ, viac sa však venuje elektronickému obchodu a finančným službám.

Ako spolu obchodujú

Japonsko ročne vyvezie do Británie tovar v prepočte za 12 miliárd eur. Väčšinu tvoria autá, automobilové súčiastky a ďalšie strojné vybavenie. Z Británie dovezie tovar za 8 miliárd eur, napríklad lieky, zdravotnícke vybavenie a autá.

V dlhodobom výhľade by sa obchod Británie s Japonskom mohol zvýšiť o 15,2 miliardy libier v porovnaní s rokom 2018. (čtk, reuters)

Euro sa ráno mierne oslabilo, predávalo sa približne po 1,18 USD. Kurz v noci padol na 1,1787, včera sa pohyboval jasne nad hranicou 1,18 USD/EUR. (tasr)

Ekonomický newsfilter: Vláda chce zachrániť, čo sa dá, lockdown má zároveň udržať hospodárstvo v chode +

  • Vyše polovice malých a stredných firiem v Európe má strach o prežitie
  • Veľké zelené elektrárne sa vracajú, tentoraz azda bez solárnych barónov
  • Najviac daní a odvodov platia na Slovensku nemecké firmy

Štát sa chce dohodnúť s veľkými zamestnávateľmi na periodickom testovaní. „S tým istým rátame napríklad aj pri zariadeniach sociálnych služieb,“ oznámil premiér Matovič.

Štát podľa jeho slov zabezpečí testy, testovanie bude mať na starosti druhá strana. Systematické pretestovávanie by malo udržať vedomosť o vývoji a kontrolu nad možným šírením pandémie.

Minister práce Milan Krajniak doplnil, že ide vlastne o priblíženie sa systému periodického testovania, ktoré musia používať profesionálni športovci v rámci piatich najvyšších líg vo futbale, hokeji, volejbale, basketbale a hádzanej.

„V prípade týchto líg a chodu súťaží sa nič nemení, rád by som ale vyzval aj týchto športovcov, aby minimalizovali kontakty na nevyhnutnosť,“ uviedol minister zdravotníctva Marek Krajčí. (tasr)

V rokoch 2021 a 2022 by sa v trnavskej automobilke PSA mala zvyšovať len mesačná individuálna prémia, navrhol to sprostredkovateľ sporu medzi vedením fabriky a odborármi. Podporil návrh zamestnávateľa zaviesť 13. a 14. plat s ohľadom na odpracované roky.

Pre roky 2023 a 2024 navrhol zvýšenie mzdy s výrazným podielom (75 %) pohyblivých individuálnych zložiek (tarify, individuálne zvýšenia, mesačné prémie).

Vedenie automobilky si chce návrh sprostredkovateľa preštudovať a následne naň bude reagovať pri rokovacom stole.

Kolektívne vyjednávanie s OZ KOVO sa v automobilke začalo 15. júla a po siedmich kolách bol 17. septembra vyhlásený spor. Koncom septembra dostalo ministerstvo práce žiadosť o určenie sprostredkovateľa.

Ten absolvoval viacero rokovaní s oboma stranami sporu. Vo štvrtok 22. októbra predložil návrh, ktorý je pre obe strany nezáväzný. Lehota na ukončenie mediácie bude ukončená 8. novembra.

Vedenie automobilky naďalej trvá na takom zvýšení odmeňovania, ktoré umožní výrobnému centru zvýšiť konkurencieschopnosť závodu, ako nutnej podmienky pre získanie investície do možného budúceho modelu. V oblasti flexibility treba podľa automobilky brať do úvahy nevyhnutnosť transformácie na nové technológie.

Vedenie automobilky tvrdí, že neistota na trhu ho núti pripraviť sa na scenáre s vysokým dopytom, ako aj na pokles objednávok, a preto presadzuje väčšiu flexibilitu, aby dokázala plniť objednávky klientov. Oceňuje pritom, že mediátor zahrnul do Konta pracovného času aj víkendovú zmenu.

Odborári chceli zachovať v platnosti všetky výhody, ktoré sú obsiahnuté v platnej kolektívnej zmluve. Okrem toho žiadali zvýšiť základné mzdy zamestnancov o 70 eur, zaviesť plnohodnotný 14. plat a vernostnú odmenu pre zamestnancov pracujúcich v závode 20 rokov.

Ak sa niekto rozhodne netestovať, môže si dohodnúť prácu doma. Ak nie, nebude môcť čerpať karanténnu PN-ku, povedal minister práce Krajniak. Ak vykonáva prácu, ktorú nie je možné robiť doma, musí ísť na test alebo ostane doma bez dávky.

Automobilka Kia v Tepličke nad Váhom obnoví výrobu v piatok ráno. Dnes ju musela zastaviť pre problémy v dodávateľskom reťazci zo zahraničia z dôvodu koronakrízy. (tasr)

Nedochádza k ďalšiemu zatvoreniu ekonomiky, hovorí Richard Sulík. Jeden týždeň budú ľudia podľa neho chodiť obmedzene nakupovať, ale nedôjde k ekonomickému lockdownu nad rámec toho, čo je dnes zatvorené.

Zo všetkých zlých riešení považuje minister hospodárstva za to najmenej zlé, že bude na najbližší týždeň obmedzený odchod z domu. „Nie je to smrť byť týždeň doma a zistiť, že manželka je celkom príjemný spoločník na rozhovor,“ povedal.

Keď sa uskutočnia obe plošné testovania, Sulík dúfa, že ľudia s dvomi negatívnymi testami by mohli chodiť aj napríklad do reštaurácií či divadiel.

O zatváraní obchodov ani ďalších prevádzok nehovorí ani premiér Igor Matovič. V Česku zatvorili aj maloobchod s výnimkou obchodov so základnými potrebami.

Predaj starších domov v USA stúpol v septembri najvyššie za 14 rokov, podporili ho rekordne nízke úroky hypoték. Vyplýva to z údajov, ktoré zverejnilo Národné združenie realitných kancelárií.

Počet domov, ktoré v septembri predali ich doterajší majitelia, sa oproti augustu zvýšil o 9,4 % na celoročné tempo 6,54 milióna. To je najvyšší údaj od mája 2006.

Analytici oslovení agentúrou Reuters očakávali zvýšenie predaja o 5 % na 6,3 milióna. Medziročne stúpol predaj o 20,9 %.

Predaj starších domov sa na celkovom predaji domov v USA podieľa 90 %. (čtk)

Kia v Tepličke nad Váhom zastavila výrobu na rannej zmene. Dôvodom sú problémy v dodávateľskom reťazci zo zahraničia pre koronavírus.

Hovorca Ján Žgravčák doplnil, že ide o diely, ktoré sa nedajú do áut domontovať dodatočne. „Popoludňajšiu zmenu sme preto už do práce nevolali a odstávka zatiaľ trvá jeden a pol zmeny,“ uviedol Žgravčák s tým, že o nočnej zmene sa zatiaľ nerozhodlo. (tasr)

Parlament schválil novelu, ktorá má zjednodušiť fungovanie drezín. Podporiť by sa tak mal cestovný ruch. Čiernohronskej železnici nedávno zakázali prevádzkovať cyklodreziny a dostala aj pokutu 30-tisíc eur od Dopravného úradu.

Dreziny sú v súčasnosti prevádzkované iba podľa podmienok platných pre hnacie dráhové vozidlá. Ministerstvo dopravy však poukázalo na jednoduchosť obsluhy a nízku rýchlosť drezín, ktoré sú poháňané len ľudskou silou. Podľa rezortu preto nie je potrebné, aby sa na ich vedenie uplatňovali také požiadavky ako na vedenie hnacích dráhových vozidiel s motorovým pohonom.

Rezort dopravy priblížil, že legislatívna úprava podmienok prevádzkovania drezín bola plánovaná v rámci širšej novely zákona o dráhach, ktorá sa pripravuje a bola naplánovaná na rok 2021.

„Avšak vzhľadom na výnimočnú situáciu v súvislosti so šírením pandémie a pozastavenie voľnočasových aktivít v rámci cestovného ruchu považujeme za potrebné po ukončení tohto výnimočného stavu navrhovanou úpravou podporiť cestovný ruch v prírodne špecifických lokalitách našej krajiny,“ skonštatoval rezort dopravy.

Podľa ministerstva existuje zámer prevádzkovať dreziny na dvoch dráhach, a to na Čiernohronskej železnici a Košickej detskej historickej železnici. Výhľadovo je ich prevádzka plánovaná aj na iných dráhach.

„Prevádzka drezín môže významne prispieť k podpore cestovného ruchu na Horehroní, v Košickej kotline, ale aj v iných oblastiach Slovenska,“ zdôraznilo ministerstvo. (tasr, n)

Výška úverov poskytovaných zo Štátneho fondu rozvoja bývania sa má zvýšiť, aby sa podporila výstavba nájomných bytov. Vyplýva to z novely zákona, ktorú posunul parlament do druhého čítania.

Zo štátneho fondu je možné v určitých prípadoch poskytnúť úver až do 100 % obstarávacej ceny s lehotou splatnosti do 40 rokov. Súčasná legislatíva však ustanovuje maximálny limit výšky úveru na byt, na štvorcový meter (m2) podlahovej plochy bytu alebo na m2 zatepľovanej plochy.

Limit úveru na byt pre fyzické osoby by sa mal zvýšiť z 90 000 eur na 120 000 eur. Pri obstarávaní nájomného bytu obcou, vyšším územným celkom či neziskovou organizáciou sa má zmeniť limit 90 000 eur na byt na 1 350 eur za m2 podlahovej plochy bytu. Limit sa zvyšuje aj pri úvere na modernizáciu bytovej budovy a odstránenie systémovej poruchy z 500 eur na 800 eur na m2 podlahovej plochy bytu.

Pri zateplení bytovej budovy alebo zariadenia sociálnych služieb sa má zvýšiť limit zo 100 eur na m2 zatepľovanej plochy na 200 eur za m2 podlahovej plochy. Na účel výstavby zariadenia sociálnych služieb sa zvýši limit úveru zo 760 eur na 1 200 eur za m2 podlahovej plochy obytnej miestnosti.

Vypustiť by sa malo ustanovenie určujúce maximálnu výšku sumy odpustenej časti úveru (6 000 eur) pre mladomanželov poskytnutého na obstaranie bytu staršieho ako tri roky. „Navrhovanou úpravou však nie je dotknutá možnosť odpustenia časti úveru pri narodení dieťaťa, určená vo výške 2 000 eur na každé dieťa, ktoré žije so žiadateľom v spoločnej domácnosti a dožilo sa jedného roku veku, rovnako ako u všetkých okruhov žiadateľov, ktorými sú fyzické osoby,“ dodal rezort v materiáli. (tasr)

Minister práce Milan Krajniak sa ohradil voči tvrdeniam odborárov o blokovaní zasadnutia tripartity. Zopakoval, že je pripravený rokovať s každým, kto prejaví záujem o sociálny dialóg.

Konfederácia odborových zväzov informovala, že minister práce opätovne porušil zákon o tripartite, keď vláda v stredu schválila koncepciu kurzarbeitu. Tá rovnako ako zákon o štátnom rozpočte nebola podľa odborárov prerokovaná v tripartite.

Ministerstvo práce uviedlo, že rokovanie tripartity nie je možné zrealizovať, ak sa KOZ nezúčastní na predsedníctve Hospodárskej a sociálnej rady SR. „Vzhľadom na oznámenie KOZ SR o tom, že sa nezúčastní na zasadnutí predsedníctva HSR SR predsedníctvo nie je schopné prijímať závery, vrátane záveru o čase, mieste a programe plenárneho zasadnutia tripartity. V dôsledku toho predseda HSR nemôže uskutočniť plenárne zasadnutia tripartity,“ uviedol tlačový odbor rezortu práce. Zasadnutia tak neúčasťou podľa ministerstva blokuje KOZ.

Rezort práce tiež uviedol, že sa neuskutočnilo ani plánované štvrtkové rokovanie predsedníctva tripartity. „Tým sa muselo zrušiť aj plánované plenárne zasadnutie HSR SR,“ upozornilo ministerstvo práce.

KOZ je so všetkými ostatnými členmi Hospodárskej a sociálnej rady súčasťou Riadiaceho výboru pre reformu dôchodkového zabezpečenia, sociálneho poistenia a zavedenia skráteného pracovného času, tzv. „kurzarbeit“. Riadiaci výbor zasadol prvýkrát 16. júla 2020. Hlavným bodom programu bola podľa vyjadrení ministerstva príprava zavedenia kurzarbeitu.

V stredu 23. septembra 2020 sa na ministerstve uskutočnilo rozporové konanie k zásadným pripomienkam k tejto koncepcii, na ktorom sa zúčastnili aj piati zástupcovia KOZ vrátane prezidenta Mariána Magdoška.

„V pondelok 5. októbra 2020 sa uskutočnilo rokovanie riadiaceho výboru s hlasovaním per rollam, ktorého bodom bolo aj schválenie návrhu koncepcie zavedenia kurzarbeitu. Napriek tomu, že prezident KOZ nie je hlasujúcim členom výboru, s návrhom koncepcie súhlasil,“ dodalo ministerstvo práce. (tasr)

Detva prijme od ministerstva financií návratnú finančnú výpomoc 336-tisíc eur. Rozhodlo o tom mestské zastupiteľstvo.

Od štátu ide o finančnú kompenzáciu výpadkov príjmov samospráv v dôsledku pandémie, keďže sa celoštátne znížil výber dane z príjmov fyzických osôb, ktorá plynie do rozpočtu miest a obcí.  Výpomoc musí byť použitá do konca roka, zároveň nesmú byť prekročené limity dlhu.

Primátor Ján Šufliarský po rokovaní zastupiteľstva povedal, že peniaze nedá mesto na žiadny konkrétny projekt alebo investíciu. „Bude to na bežné a kapitálové výdavky tam, kde mala samospráva výpadky,“ spresnil. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať