Týždeň v európskej ekonomike: EÚ hľadá, ako obmedziť moc digitálnych gigantov
Autor je vydavateľom portálu Euractiv.sk
- Komisia pripravuje pravidlá, ktoré zabezpečia lepšiu konkurenciu na digitálnom trhu.
- Ekonomika sa spamätáva z najhoršej krízy, na optimizmus je však priskoro.
- EÚ chce posilniť svoju pozíciu v arktickej oblasti.
1. Ako zabezpečiť konkurenciu na digitálnom trhu
Už začiatkom roka Komisia oznámila, že chce pred koncom roku 2020 zverejniť návrh nástrojov, ktoré by zabezpečili konkurenciu na digitálnom trhu. Má dva ciele: obmedziť štrukturálne riziká a byť schopná intervenovať, keď je trh ohrozený.
Ohrozením môže byť situácia, keď jedna firma získa monopolné postavenie v sektore, čo jej umožní realizovať vysoké monopolné zisky a obmedzovať konkurenciu ostatných firiem. Nástroje budú uplatniteľné pre akýkoľvek sektor, najpravdepodobnejším kandidátom je však práve digitálny sektor.
Druhou častou plánu je vytvorenie ex-ante pravidiel pre platformy, ktoré sú pre ostatných účastníkov nevyhnutné na vstup na trh (gatekeeper platforms). Majú byť súčasťou zákona o digitálnych službách – balíka regulácií pre online ekosystém.
Pravidlá majú zaručiť, aby trhy, na ktorých existujú takéto typy platforiem, ostali otvorené a ponúkali férové podmienky aj malým hráčom a firmám, ktoré sa na trh snažia vstúpiť. Inak povedané, aby firma vlastniaca takúto platformu nemohla zvýhodňovať vlastné služby a riešenia, a tým zo sektora vytláčať ostatných.
Prečo je to dôležité
Digitálny sektor je vysoko koncentrovaný. Dominuje mu niekoľko firiem, ktoré získali dominantné postavenie v určitom segmente – napríklad Google medzi internetovými vyhľadávacími službami – a prostredníctvom neho sa snažia ovládnuť aj ďalšie.
Cieľom EÚ je regulovať dominantné postavenie firiem ako Apple, Alphabet (majiteľ Google), Facebook či Amazon. Ekonomickým argumentom je vytvorenie konkurenčného prostredia, ktoré vytvára silnejší tlak na inovácie a skvalitňovanie či zlacňovanie služieb.
EÚ nie je