Denník N

Aj Rakúšania chcú elektronické diaľničné nálepky – no takmer trikrát lacnejšie

Foto – TASR
Foto – TASR

Rakúšania ukazujú, ako ponúknuť šoférom diaľničné nálepky bez toho, aby ich lepili a zoškrabávali. Takýto zámer máme aj u nás, ale má stáť takmer 31 miliónov eur.

„Dobrá správa pre šoférov“ – takto prezentuje štát svoj plán, aby vodiči mohli za jazdu po diaľnici či rýchloceste platiť aj elektronicky a nemuseli pracne nalepovať a odlepovať diaľničné nálepky.

Všetko už má preto na budúci rok fungovať inak: šofér príde na benzínku, zadá obsluhe údaje o aute, zaplatí, údaje sa zadajú do systému a dostane bloček. Alebo si nálepku kúpi cez mobilnú aplikáciu či cez internet, prípadne v automate na hraničnom priechode.

Zariadenia a kontrolóri na cestách potom len skontrolujú, či evidenčné číslo auta, ktoré okolo nich prefrčalo, je v databáze tých, čo zaplatili, alebo nie.

Za vybudovanie a osemročnú prevádzku tohto pohodlia pre vodičov štát plánuje zaplatiť 30,8 milióna eur bez DPH.

Tunajších vyše 30 miliónov vyzerá v porovnaní s plánmi Rakúšanov cez čiaru. Tí totiž v polovici júla oznámili, že podobný komfort umožnia šoférom aj oni. Akurát odhadujú, že ich to vyjde takmer 3-krát lacnejšie (približne 12 miliónov eur bez DPH).

Nálepky u nás a v Rakúsku

  • Na budúci rok plánuje štát ponúknuť šoférom možnosť platiť elektronicky za jazdu autom po diaľnici.
  • Zavedenie systému má odhadom stáť 30,8 milióna eur bez DPH.
  • Očakáva sa, že e-nálepky sa postupne stanú náhradou dnešných známok. Najprv však majú fungovať oba systémy popri sebe.
  • V Rakúsku plánujú podobný systém zaviesť v roku 2018. Elektronické nálepky budú však aspoň na štart ponúkať iba cez internet či telefón. Na pumpách starý nálepkový systém zostane.

Prečo sme drahší ako Rakúšania?

Rakúsky odhad neráta s tým, že by ich systém mal prevádzkovať súkromník, ale že to Asfinag zvládne sám.

„Investícia vo výške 12 miliónov eur bude pokrývať všetky náklady od vývoja až po zavedenie nového systému,“ opisuje hovorca Asfinagu (rakúskej obdoby našej Národnej diaľničnej spoločnosti) Alex Holzedl.

Faktom je, že náš a rakúsky systém sa budú v niečom líšiť. V Rakúsku si elektronické nálepky nebudete môcť kúpiť aj na čerpačkách, ako sa to plánuje u nás. To znamená, že na rozdiel od Rakúšanov u nás budeme musieť priniesť nové technológie na čerpačky, a to nie je zadarmo.

Prečo Rakúšania nezavedú predaj e-nálepiek aj na pumpy, ako to plánujeme my? „Vytvoriť možnosť zakúpiť si takzvanú video-nálepku na čerpacej stanici by bolo vzhľadom na naše ciele neefektívne. Myslíme si, že klientom poskytneme kompletný servis, ak na jednej strane ponúkneme overenú kúpu tradičných nálepiek, ale zároveň aj moderný elektronický systém ako dôsledok života, ktorého samozrejmou súčasťou sa stali vysokorýchlostný internet, smartfóny a on-line nákupy,“ hovorí Holzedl.

Stojí preplatok za to?

Z pohľadu šoférov je rakúsky model v praxi rovnaký ako slovenský s tým, že Rakúšania si budú musieť známku kúpenú na čerpačke nalepiť na okno. Starú zmyjú vodou a nalepia novú.

Jediná hmatateľnejšia pridaná hodnota elektronických nálepiek oproti obyčajným je v tom, že si ju možno kúpiť aj cez telefón alebo priamo cez internet. Rozdiel je v tom, že Rakúšania to získajú za zlomok našich nákladov.

„Sú to zbytočné výdavky, zavádzať takýto systém aj na čerpacie stanice. Iba sa to predraží,“ myslí si Peter Pokorný zo Slovenského autoturist klubu o tom, že u nás sa zavedú elektronické diaľničné známky aj do predaja na pumpy.

Skúsenosť z Maďarska pritom ukazuje, že sa niet kam ponáhľať a že aj nákup cez internet či cez telefón svoje zlaté časy ešte len zažije. Cez internet či telefón si tam kupuje e-nálepku iba 5 percent šoférov, hovorí šéf Autoklubu SR Štefan Mihálik.

Rakúšania majú iný systém aj v inom

Mihálik hovorí, že ak už štát chce robiť niečo užitočné, mohol by od Rakúšanov prevziať ich model, v ktorom má viacero áut jedno evidenčné číslo. Povinné zmluvné poistenie sa potom za tieto autá platí len raz, čo by pomohlo našim podnikateľom viac než nový e-systém, dodal Mihálik.

Treba spomenúť, že uvedené autokluby dnes majú svoje miesto v distribučnom reťazci tradičných nálepiek, čiže berú istú províziu. V oboch prípadoch však tiež platí, že ide o doplnkovú službu, ktorej výpadok zavedením e-nálepiek nie je pre nich významný. Skôr sa venujú pomoci členom klubov, keď majú problémy na cestách, a predávajú aj zahraničné nálepky.

A ešte aj potom to môže byť priveľa

Národná diaľničná spoločnosť o elektronických nálepkách odmieta hovoriť s vysvetlením, že o zákazku práve prebieha súťaž. Tajnosti idú až tak ďaleko, že odmieta povedať, nakedy je vlastne naplánovaná elektronická aukcia, v ktorej sa majú firmy pobiť o desiatky miliónov eur.

V hre o  zákazku je v tomto momente prinajmenšom spoločnosť SkyToll. Tá vlastní a prevádzkuje tunajší mýtny systém, ktorý sa preslávil, keď v súťaži oň zvíťazila najdrahšia verzia mýta od SkyTollu.

Spomínaná firma má teda pod palcom aj kamery, ktorými sa kontrolujú nákladiaky, či majú zaplatené mýtne. V prípade e-nálepiek však kontrola úhrady za osobné autá nie je v tendrovom zadaní.

Ako budú diaľničiari kontrolovať platenie nálepiek elektronickou cestou, zatiaľ nie je jasné. Jasné nie je ani to, či hodlajú ešte prikúpiť kamerové služby od SkyTollu alebo viac spolupracovať s políciou.

Tento pokus zaviesť u nás elektronické nálepky nie je prvý. Pôvodný tender museli zrušiť po tom, ako to nakázal Úrad pre verejné obstarávanie. Podľa jeho stanoviska štát zužoval okruh potenciálnych víťazov podmienkami, ktoré si v súťaži stanovil.

Vtedy sa do hry prihlásili firmy ako Paywell (spájaný s J&T) alebo aj SBS Bonul.

Ten, kto vyhrá novú súťaž, bude mať možnosť zarobiť si aj o pár rokov. Majiteľom nového systému totiž zostane počas trvania zmluvy súkromník. Ak bude štát chcieť, po vypršaní zmluvy si ho bude môcť kúpiť.

Dnes na dennike.sk

Diaľničné známky

Ekonomika

Teraz najčítanejšie