Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Kongres vypočúval šéfov internetových gigantov. Sledovali sme začiatok ich konca?

MediaBrífing je týždňový newsletter o médiách a internete. Prihláste sa na odber a dostanete ho každý piatok mailom. Dnes sa okrem iného dočítate:

  • Ako americkí kongresmani grilovali šéfov online gigantov.
  • Čech bol odsúdený za nenávistný príspevok na internete.
  • Najväčší konšpiračný virál o korone bol zmazaný.
  • Británia chce zakázať reklamy na nezdravé jedlo.

„Z tohto vypočúvania si odnášam jeden fakt: tieto firmy v podobe, v akej dnes existujú, majú monopolnú moc. Niektoré musia byť rozdelené a všetky musia byť riadne regulované a brané na zodpovednosť. Musíme zabezpečiť, aby zákony na ochranu hospodárskej súťaže, ktoré vznikli pred viac ako storočím, fungovali aj v digitálnej dobe.“

Keď tieto zákony vznikali, monopoly mali ľudia ako Rockefeller a Carnegie. „Mená sa zmenili, ale príbeh je stále ten istý. Dnes sa títo muži volajú Zuckerberg, Cook, Pichai a Bezos. Ich kontrola nad trhom im opäť umožňuje robiť všetko, čo je potrebné na rozdrvenie nezávislých podnikov a rozšírenie ich vlastnej moci. Toto musí skončiť.“

Týmito slovami uzavrel kongresman David Cicilline stredajšie vypočúvanie šéfov firiem Amazon, Apple, Facebook a Google na protimonopolnom výbore amerického kongresu. Zákonodarcovia tam päť hodín grilovali Jeffa Bezosa, Tima Cooka, Marka Zuckerberga a Sundara Pichaia.

Laik mohol mať pri sledovaní dojem, že nad internetovými gigantmi sa sťahujú mračná a americkí politici sa zhodujú, že s nimi treba urobiť poriadky. Ako to vyzerá pri odbornejšom pohľade?

Prečo došlo k vypočúvaniu?

Vypočúvanie bolo súčasťou rozsiahleho vyšetrovania, ktoré skúma, či americké protimonopolné zákony potrebujú zmenu a či môžu byť využité aj proti internetovým firmám, ktoré svoje služby poskytujú zadarmo.

Americké inštitúcie sa prípadom zaoberajú už 13 mesiacov, urobili stovky rozhovorov a zhromaždili vraj už 1,3 milióna dokumentov o fungovaní online gigantov.

Na vypočúvaní úrady ukázali, čo zistili a čo ich zaujíma. Pre pandémiu koronavírusu neprišli šéfovia firiem do Washingtonu osobne, ale odpovedali na otázky cez videohovor.

Foto – TASR/AP

Aké boli hlavné témy?

Tieto štyri spoločnosti sú v mnohých oblastiach úplne odlišné, no vypočúvanie ukázalo, že sa na trhu správajú podobne. Svoju dominanciu využívajú na ničenie súperov, kupujú potenciálnych konkurentov alebo sa ich snažia okopírovať, zneužívajú svoju pozíciu na uprednostňovanie vlastných služieb a svojvoľné zmeny pravidiel pre konkurenciu.

Amazon. Zákonodarcov zaujímalo najmä to, či

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Facebook

Google

Mediabriefing logoMediaBrífing

Ekonomika, Svet

Teraz najčítanejšie