Denník N

Ďalší Váhostav? Stavbári rozprávajú, ako stavali rýchlu železnicu, ale peniaze nedostali

Železnice chcú zrýchliť vlaky na 160-ku. Stojí to stámilióny eur. Niektorí stavbári pri pohľade na preplácanie faktúr cítia déja vu kauzy Váhostav.

Dvadsať z osemdesiatich ľudí, ktorí pracujú pre spoločnosť ENZA, príde do konca roka o živobytie. Šéf firmy Jozef Moskál vysvetľuje, že nemá na výber. Nedostal zaplatené za práce, ktoré jeho firma robila, keď pomáhala zrýchliť štátne železničné koľajnice z tradičných 120 kilometrov za hodinu na „160-ku“.

„V Bytči sme robili premostenie, v Predmieri sme rekonštruovali stanicu. Nezaplatili vôbec nič,“ hovorí Moskál s dôvetkom, že ak sa aspoň niečo nevyplatí, môže to pre firmu postupne znamenať likvidáciu. ENZA teraz eviduje nevyplatené práce na železnici v hodnote vyše 200-tisíc eur.

Moskál hovorí o podvode, ktorým by sa mala zaoberať polícia. Pomery, aké panujú pri rekonštrukcii tratí, opisuje takto: „Ja by som sa bál tadiaľ ísť vlakom, keď vidím, v akej kvalite sa to robí.“

A nie je jediný

Niekoľko desiatok tisícov eur chýba aj firme Autožeriavy Staňo.

„Neviem, čo si mám o tom myslieť,“ odpovedá šéf firmy Vladimír Staňo, keď sa pýtame, prečo im peniaze na účet neprišli. Zaspomínal na Váhostav, od ktorého sa tiež stavbári dlho nedočkali platieb. „Keď sa pozriete na Váhostav, človek nikdy nevie…“ uvažuje Staňo pri otázke, čo sa vlastne mohlo udiať. Po novom si Staňo dáva pozor a pomáha zrýchľovať železnicu už len tam, kde mu sľúbia 30-dňovú splatnosť faktúr.

Staňo si musel vziať úvery, približne desaťčlenná posádka jeho firmy sa aj vďaka tomu nemusela pre nevyplatené faktúry zredukovať.

Živnostníkovi Milanovi Kizekovi chýba 4-tisíc eur, o ktorých hovorí, že si ich odrobil, no nedostal. „Pracoval som v Beluši, s partiou sme robili premostenie, zvyšok prác sme odviedli na železničnej stanici v Púchove. Na tých podchodoch sme robili zadarmo,“ opisuje Kizek.

Do podobných problémov sa dostali aj iní, neradi hovoria oficiálne. Niekde napríklad dostali od bánk ultimátum: Na splátky úverov počkajú najviac do konca roka.

Prečo stavbári nedostali zaplatené?

Železnice Slovenskej republiky u seba problém s platbami nevidia. Pýtali sme sa ich na úseky, ktoré označili stavbári za problematické. Tie stavajú konzorciá pod vedením firmy OHL či TSS GRADE.

„Podla informacií Železníc Slovenskej republiky ani firma OHL, ani TSS GRADE nemajú neuhradené finančné záväzky voči dodávateľom,“ zareagovala hovorkyňa železníc Martina Pavliková.

Spomínaná TSS GRADE sa zviditeľnila, keď pred časom vyškrtala veľkú časť svojich dlhov v rámci takzvanej reštrukturalizácie.

Manažmenty OHL a TSS Grade si nie sú vzdialené. Šéf tunajšej TSS GRADE, Dušan Chovanec, manažérsky vyrastal aj v spoločnosti OHL, za ktorou stojí španielsky kapitál.

Kde sa teda stala chyba? V TSS GRADE hovoria, že za všetko môže firma Euro Continental Building (ECB), ktorá pre nich pracovala ako subdodávateľ, no nevyplácala firmy, ktoré zasa zamestnala ona ako svojich subdodávateľov. Rovnako OHL hovorí, že oni vyplatili všetko, čo mali.

Nemusí to byť však pravda. Práve majiteľ firmy ECB sa na Denník N obrátil s tým, že má, naopak, problém vydobyť si svoje peniaze od OHL či TSS GRADE, a preto nemá čo poslať ďalej svojim subdodávateľom. Šéf firmy Marcel Fábry hovorí, že v zúfalej situácii je v dôsledku toho asi 30 stavebných podnikateľov, ktorých nemajú čím vyplatiť.

Zrátal, že OHL a TSS dlhujú firme ECB asi dva milióny eur. Fábry hovorí, že problémy s platbami od týchto firiem majú na troch úsekoch.

Kde podľa ECB chýbajú peniaze

  • Úsek Zlatovce – Trenčianska Teplá stavia konzorcium Združenie pod Brezinou pod vedením TSS Grade. Zmluvná cena: 244 miliónov eur. V konzorciu s TSS GRADE figuruje ešte Bögl a Krýsl a chorvátsky Konstruktor-Inženjering.
  • Na trati medzi Belušou a Púchovom zvýšilo maximálnu rýchlosť na 160 km/h za zmluvnú cenu 92 miliónov eur bez DPH Združenie Púchov pod vedením firmy OHL ŽS. V konzorciu má podľa zmluvy ešte Váhostav. Trať práve odovzdali cestujúcim.
  • Považská Teplá – Žilina. Zmluvná cena: 127,8 mil. eur bez DPH. Zákazku realizuje združenie TEBS pod vedením TSS GRADE. Ďalšími členmi konzorcia sú Bögl a Krýsl,  Eiffage Construction Slovenská republika a rakúska spoločnosť Swietelsky Baugesellschaft.

OHL podľa Fábryho vôbec neodpovedá ani na listy. Podobne ako TSS GRADE robí prieťahy a naschvály, len aby platiť nemusela, hovorí Fábry.

Šéf firmy ECB preto už zmobilizoval podnetmi na trestné stíhanie policajtov, vypisuje železničiarom aj ministerstvu dopravy, no zatiaľ neúspešne.

Fábry hovorí, že bojuje so stavebnými kolosmi, ktoré patria medzi častých víťazov veľkých štátnych tendrov už len kvôli firmám, ktorým ich vinou teraz sám dlhuje. Tvrdí, že sa pre dlhy a vojnu s veľkými už bojí o život.

Zoznam pochybných praktík, ktoré v listoch vymenováva Fábry, je dlhý. Tvrdí, že sa  ich TSS snažila dokonca nahovoriť na podvod, aby vyúčtovali čosi iné, než naozaj odrobili. Keď nastali problémy, stavebný gigant ich chcel ako zmluvného partnera zaprieť, a to napriek tomu, že na železnici evidentne pracovali.

„Fakturovať práce, ktoré sme nevykonali, a tým porušiť zmluvné podmienky a právne predpisy, naša spoločnosť odmietla aj napriek tomu, že sa nachádzala vo finančnej tiesni zapríčinenej nedodržiavaním zmluvných povinností zo strany objednávateľa,“ hovorí Fábry.

TSS vidí špekulantov

Šéf TSS Grade, Chovanec, naopak označuje za špekulanta a podvodníka Fábryho. Opisuje, že ECB nebolo schopné platiť napríklad za dodávku betónu, a tak betón platili namiesto ECB.  Teraz si ho len zúčtovávajú, keď ECB pýta peniaze za odrobenú prácu. Ani ostatné Fábryho argumenty podľa Chovanca nesedia.

„Ak sa spoločnosť ECB domnieva, že je v práve a existuje pohľadávka voči našej spoločnosti, na ktorej úhradu má nárok, môže sa svojich práv domáhať súdnou cestou. Konáme výhradne v súlade so zákonom. Máme dostatok dôkazov o tom, že práve spoločnosť ECB sa dlhodobo dopúšťala porušovania svojich zmluvných záväzkov,“ vyhlásil Chovanec.

Fábry súhlasí, že betón platiť nestíhali, akurát toho od TSS vôbec nebolo toľko, koľko im zaň strhli, a to navyše strhávali aj pohľadávky, ktoré ani neboli splatné, a ešte krížom medzi rôznymi stavbami. „Je to jeden veľký podvod,“ vraví Fábry.

Kto má pravdu, sa nezhodnú ani nevyplatené drobné firmy, ktoré ťahajú za najkratší koniec. Jedny sú skalopevne presvedčené, že stavební giganti typu OHL a TSS sa dopustili podvodu, ďalší upozorňujú, že keď pre nich stavajú napriamo, a nie cez ECB, peniaze dostávajú.

Inde si myslia, že postoj k jednotlivým firmám sa líši aj podľa toho, koho si môžu modernizátori koľajníc dovoliť stratiť ako dodávateľa do budúcnosti.

Odovzdali nezaplatenú stavbu?

Veľa bude teraz záležať na štáte, či do sporu zasiahne, alebo či pre spory budú trpieť drobnejší subdodávatelia, ktorí márne čakajú na peniaze. Motivovať ministerstvo dopravy môže minimálne to, že pred voľbami plánuje ľuďom odovzdať na cestovanie ďalšie rýchlokoľajnice.

Ten, ktorý modernizovala OHL a mal byť dokončený v septembri, sa už aj potichu odovzdal. Žiadne tradičné strihanie pásky za prítomnosti ministra dopravy Jána Počiatka však médiá nemali možnosť vidieť.

Zrejme aj preto, lebo firma ECB chcela kolaudáciu blokovať. Tvrdí, že štát nemôže odovzdať ľuďom na užívanie aj stavby, za práce na ktorých nedostali firmy zaplatené. Inak povedané, myslí si, že ak niečo postavila a nezaplatili jej to, tak si to predsa nemôžu zobrať železnice a odovzdať ľuďom.

Keby si chcela firma ECB jednoducho ponechať vo svojom vlastníctve stavby, ktoré jej podľa jej názoru patria, pretože neboli preplatené, len tak rýchlo nepochodí. „O vlastníctvo by sa v prípade snahy o exekúciu určite viedol súdny spor,“ myslí si advokát kancelárie TaylorWessing, Michal Toman.

Podľa Tomana vo všeobecnosti platí, že ten, na koho pozemku sa stavia, je aj majiteľom stavieb, jedine že by zmluvy vyslovene hovorili niečo iné.

„V zmysle Obchodného zákonníka platí, že ak zhotoviteľ zhotovuje vec u objednávateľa, na jeho pozemku alebo na pozemku, ktorý objednávateľ obstaral, objednávateľ znáša nebezpečenstvo škody na zhotovovanej veci a je jej vlastníkom, ak zmluva neurčuje niečo iné,“ hovorí Toman.

 

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie