Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Prišli sme o príjem, fungujeme iba z toho, čo sme predali na Vianoce, hovorí majiteľka odevnej značky Ala Krivá

Dizajnérka a krajčírka Ala Krivá. Foto - Petra Rjabinin
Dizajnérka a krajčírka Ala Krivá. Foto – Petra Rjabinin

V Anglicku vyšívala prikrývky s krajkami pre pohrebníctva. Naučila sa tam, ako funguje malý rodinný biznis, a už desať rokov vedie vlastnú odevnú firmu.

Ala Krivá je krajčírka z Považia a venuje sa udržateľnej móde. Stala sa súčasťou hnutia Fashion Revolution, ktoré bojuje za transparentný, etický a udržateľný módny priemysel. V rámci toho vzdeláva mladých ľudí na rôznych workshopoch. V roku 2016 ju ocenila nadácia Via Bona za inšpiratívny projekt v kategórii Zelená firma.

Nakupovanie oblečenia za posledných pätnásť rokov narástlo až o šesťdesiat percent. Čím to podľa vás je?

Sme konzumná spoločnosť. Chceme mať všetkého dostatok, a tak vznikajú prebytky. Oblečenie je také lacné, že si ho môžeme ľahko dovoliť a spraviť si rýchlu radosť, z čoho môže vzniknúť závislosť. Chceme mať to, čo majú druhí, a veľa si aj závidíme. Málokto sa zaujíma, čo je za módnym priemyslom, aká veľká ekologická katastrofa ním vzniká. Koľko odpadu vytvárame, aké zlé sú pracovné podmienky ľudí, ktorí pracujú v odevnom priemysle.

Ako by ste presvedčili mladých ľudí, aby nakupovali slow fashion, teda pomalú módu, ktorá je ekologickejšia? 

Presvedčiť nemôžete nikoho. Môžete mu iba ponúknuť alebo ukázať alternatívu a svoje dôvody, prečo ste na tejto ceste. Priala by som si, aby sme boli hrdí na lokálne veci a dizajnérov. Treba vytvoriť diskusiu a neustále vysvetľovať a pripomínať, prečo je dôležité podporovať náš trh a ľudí, ktorí tvoria. Myslím si, že sa o tom v našej spoločnosti rozpráva málo. Na druhej strane mám veľkú vieru v mladých. Vedia byť veľmi zanietení, idú do hĺbky a sú akční.

Hovoríte, že ľudia majú rozmýšľať nad tým, čo kupujú a nemajú kupovať impulzívne. Často sa však stáva, že natrafia na akciu a konajú impulzívne. Ako sa tomu brániť? 

Tak, ako som povedala, keď budete niekoho nútiť, ťažko to prijme. O ekológii sa treba začať rozprávať už s deťmi a učiť ich inak rozmýšľať. Za impulzívne konanie môže predovšetkým to, že chceme stále niečo nové. Ale aj preto, že výroba oblečenia v zahraničí je často príliš lacná. Ale za tým sa skrýva celý pokrivený systém. Rada by som o tomto probléme diskutovala oveľa viac.

Ako by sa o tom malo viac diskutovať? 

Napríklad v médiach, ale aj v rodinách. Keď mi to čas dovolí, robím workshopy s deťmi a rozprávam im o ekológii. Celkom ma to napĺňa a posúva ďalej.

Ala Krivá vlastní vlastnú odevnú značku Cila. Foto – Petra Rjabinin

Keď ste začínali so šitím na Slovensku, začali ste s výrobou hračiek. Prečo teraz šijete dámske oblečenie? 

Začínala som s minimálnym kapitálom a materiál na výrobu bol veľmi drahý, preto som sa snažila na začiatku vyrábať malé hračky, zástery či iné drobné veci. Predávala som ich na internetovej stránke Sashe. Nemala som certifikát na hračky, skoro každý kus bol originál z inej látky, takže certifikácia by bola veľmi drahá. To si môžu dovoliť len veľké korporáty. Takisto som sa stretávala s tým, že moja práca nebola ohodnotená. Nedokázala som konkurovať korporátnym produktom.

Zoberme si ako príklad matku s dvoma deťmi, ktorá je na materskej, a jej manžel zarába sedemsto eur. Môže si dovoliť nakupovať v slow fashion pre seba a pre deti?

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: V Arce naozaj uviazli peniaze premiérovej rodiny, šanca na slušné oddlženie sa tak zväčšuje
  • Železničná doprava: Namiesto RegioJetu budú na trati do Komárna premávať rakúske ÖBB a Železničná spoločnosť Slovensko
  • Investovanie: Premiér Matovič chce inicovať zmenu legislatívy, aby lepšie chránila občanovo pred investovaním s vysokým rizikom
  • Burzy: Akcie na Wall Street začali týždeň prudkým poklesom
  • Funkcie: Podpredsedníčka SŠHR Zuzana Šubová sa vzdáva funkcie
  • Energetika: GE plánuje ukončiť produkciu pre uhoľné elektrárne
  • Financie: Akcie HSBC na hongkonskej burze sa prepadli na 25-ročné minimum
  • Vývoj: Globálny HDP sa vráti na úroveň pred vypuknutím pandémie do polovice roku 2021, prognózuje Deutsche Bank
  • Nemecko: Oživenie bude pokračovať pomalšie
  • Uniknutý plán reforiem: Prečítajte si náčrt zmien v daniach, dôchodkoch a ďalších oblastiach
  • Poradňa: Mám 100 eur investovať do jedného fondu alebo ich rozdeliť?

Teplárne bez uhlia, kotlíkové dotácie a lepšie vlaky. Pozrite si plán zelených reforiem

Ilustračné foto – TASR/AP
Ilustračné foto – TASR/AP

Až 80-tisíc domácností dostane dotáciu na nový kotol a štátne teplárne prestanú používať uhlie. Počíta s tým prvá verzia vládneho programu reforiem. V oblasti životného prostredia ráta aj s ďalším rozširovaním kanalizácií.

Minúta po minúte

Česká mediálna skupina Economia daruje 200 000 eur nezávislému maďarskému portálu Telex.hu. Ten založili bývalí novinári portálu Index, ktorí v júli podali hromadnú výpoveď pre nátlak zo strany vlády. Economia vlastní týždenník Respect či české Hospodárske noviny.

Index bol najväčším maďarským médiom kritickým k vláde. Takmer všetci zamestnanci Indexu odišli po prepustení šéfredaktora, čo nazvali „otvoreným pokusom o nátlak“. To zvýšilo obavy, že vláda Viktora Orbána zvyšuje snahy o umlčanie kritických hlasov. (tasr, e15)

Premiér chce zmenu zákona o nebankových investičných spoločnostiach. Hovorí o tom, že treba zreteľne, napríklad na bilbordoch, označiť riziká investovania do nich.

Lufthansa napriek masívnej štátnej podpore prepustí viac zamestnancov na plný úväzok než plánovaných 22-tisíc. Na zemi zostane natrvalo najmenej 150 z pôvodných 760 lietadiel, čo je aspoň o polovicu viac, než firma zamýšľala.

Dopravca siaha k výraznejším škrtom vzhľadom na nové odhady, podľa ktorých ponuka letov v tomto roku bude pre cestovné obmedzenia na 20 až 30 % v porovnaní s predkrízovým obdobím. Pôvodne predpokladal, že koncom roka bude mať naspäť vo vzduchu polovicu lietadiel.

Lufthansa získala od vlády podporu na prežitie koronakrízy za 9 miliárd eur. V súčasnom kvartáli sa chystá odpísať 1,1 miliardy eur.

Viac o škrtoch Lufthansy:

  • dlhodobo vyradí z prevádzky osem veľkokapacitných lietadiel A380 a desať strojov A340-600, s ktorých návratom do prevádzky pôvodne počítala. Trvalo mimo prevádzky bude aj zostávajúcich sedem lietadiel A340-600;
  • v 1. štvrťroku 2021 plánuje škrtnúť 20 % manažérskych pozícií a v Nemecku zníži administratívne kancelárske priestory o 30 %;
  • podľa najnovších údajov zamestnáva 128-tisíc ľudí. Vlani ich bolo o 10-tisíc viac, pričom väčšinou firmu opúšťali ľudia, ktorí pre ňu pracovali v cudzine.

Koronakríza tvrdo zasiahla leteckú dopravu po celom svete. Lufthansa prichádza mesačne o 500 miliónov eur a dúfa, že vďaka redukcii kancelárskych plôch to v zime bude o 100 miliónov eur za mesiac menej. (čtk, reuters)

Vláda USA sa odvolá voči rozhodnutiu súdu, ktorým pozastavil odstránenie aplikácie WeChat z obchodov Googlu a Applu. Vlastníkom aplikácie je čínsky Tencent Holding, jej odstránenie nariadilo minulý týždeň americké ministerstvo obchodu.

„Zákaz uvedených transakcií je potrebný na ochranu národnej bezpečnosti Spojených štátov,“ uviedlo ministerstvo s tým, že sa bude usilovať o skorú zmenu súdneho opatrenia.

Prečo je súd proti:

  • predbežné opatrenie, ktorým zablokovala platnosť nariadenia ministerstva obchodu, vydala americká sudkyňa Laurel Beelerová. Žaloba, ktorú podali používatelia, podľa nej prináša vážne otázky ohľadne opodstatnenosti požiadavky. Osobitne v súvislosti s prvým dodatkom ústavy, ktorý garantuje slobodu prejavu;
  • opatrenie blokuje tiež nariadenie, podľa ktorého malo byť v USA výrazne obmedzené aj ďalšie fungovanie WeChatu, čo by mohlo v krajine zhoršiť použiteľnosť tejto služby pre súčasných používateľov;
  • ministerstvo obchodu zdôvodnilo nariadenie ochranou národnej bezpečnosti. Sudkyňa Beelerová však uviedla, že kým všeobecné dôkazy o ohrození národnej bezpečnosti v súvislosti s Čínou a týkajúce sa technológie, a to i mobilnej, sú značné, konkrétne dôkazy týkajúce sa WeChatu sú slabé.

WeChat je mobilná aplikácia typu všetko v jednom, kombinuje služby podobné sieťam Facebook, WhatsApp či Instagram. Podľa analytickej firmy Apptopia mala na začiatku septembra v USA v priemere 19 miliónov aktívnych používateľov denne. (čtk, reuters)

Akcie na Wall Street začali nový týždeň prudkým poklesom. Trh ovplyvňujú obavy z návratu koronavírusových reštrikcií súvisiace so zhoršovaním epidémie a neistota týkajúca sa ďalších fiškálnych stimulov v Spojených štátoch.

  • Dow Jones Industrial Average otvoril obchodovanie pádom o vyše 2 %, okolo 15.45 h sa nachádzal na 27 060,1 bodu;
  • širší index S&P 500 klesol o 1,64 % na 3265,03 bodu;
  • technologický Nasdaq Composite sa oslabil o 1,07 % na 10 678,14 bodu.

Výraznejšie straty si popoludní pripisovali tiež európske burzy, hlavné indexy strácali viac ako 3 %. (tasr, n)

Nemecký minister dopravy Andreas Scheuer navrhuje prepojiť Európu vysokorýchlostnými vlakmi a nočnými železničnými spojmi. Zámer predniesol pred začiatkom schôdzky ministrov dopravy EÚ v Berlíne.

Podľa Scheuera je transeurópske železničné prepojenie nutné aj s ohľadom na ochranu klímy. „Trans Europ Express je síce minulosť, ale túto sieť chceme obnoviť a jej meno znovu použiť.“

Sieť transeurópskych expresov TEE spájala Európu od 50. do začiatku 90. rokov, následne ju nahradili vlaky EuroCity.

„Chceme inovatívnu, prepojenú, udržateľnú a digitálnu európsku železničnú dopravu,“ povedal Scheuer. Koronakríza podľa neho ukázala, aká významná je pre Európu aj nákladná železničná doprava, ktorú treba zefektívniť cestou digitalizácie a automatizácie. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať