Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Na obrane plánujú ďalší nákup lietadiel. Hľadá sa nástupca slávnych albatrosov, veľký záujem majú Česi

O slovenskú zákazku sa usiluje české Aero, ktoré potrebuje zákazníka pre svoj nový model albatrosa L-39 NG. Foto – Aero
O slovenskú zákazku sa usiluje české Aero, ktoré potrebuje zákazníka pre svoj nový model albatrosa L-39 NG. Foto – Aero

O slovenskú zákazku sa usiluje fabrika Aero Vodochody, ktorú donedávna vlastnila Penta. Slovenského ministra si k sebe pozvala počas jeho nedávnej návštevy Česka. V hre sú aj ponuky od Britov a Talianov.

Veľké vojenské obchody nebudú mať útlm ani počas vlády Igora Matoviča, ktorá musí počítať s výrazným prepadom rozpočtových príjmov.

Na ministerstve obrany aktuálne finišujú s prípravou tendra na radary pre protivzdušnú obranu, ktorý vzhľadom na životnosť súčasných radarov neznesie odklad. Popritom podľa informácií Denníka E začali sondovať aj možnosti ďalšieho nákupu, ktorý by sa tentokrát

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Kriminalita: Zlodeji v Košiciach poškodili budovu VUB banky
  • Reformy: Matovičovci uvažujú o zlúčení Sociálnej poisťovne so zdravotnými poisťovňami
  • Gastrolístky: Až 70 % firiem v prieskume bolo za ich zrušenie alebo využívanie ako alternatíva k finančným príspevkom na stravovanie
  • Agro: Dotácie sa budú na budúci rok zrejme rozdeľovať podľa súčasného nastavenia
  • Letectvo: Boeingy 737 Max stopnuté po nehodách by sa mohli do konca roka vrátiť do prevádzky
  • Pandémia: Podľa Gatesa budú dôsledky väčšie, ako si uvedomujeme
  • Lesy: Mičovský už lesy nechce dať pod životné prostredie

Zbytočne to chcú vŕtať, na konci tunela Soroška je len veľmi slabé svetlo

Foto N - Andrej Sarvaš
Foto N – Andrej Sarvaš

Väčšina dospelých Gemerčanov prežije v ilúzii, že im vláda postaví tunel cez Sorošku a prídu investori, najmenej polovicu svojho dospelého života, píše v brilantnej analýze Konštantín Čikovský. Ako by mala znieť férová a realistická ponuka pre Gemer a iné regióny, ktoré sa novej diaľnice možno nikdy nedočkajú?

Minúta po minúte

Maďarské strany Most-Híd, SMK a Spolupatričnosť protestujú proti prioritizácii výstavby cestnej infraštruktúry. Listom oslovili ministra dopravy Andreja Doležala a tvrdia, že vládou schválený dokument nereflektuje potreby ľudí v južných a východných okresoch Slovenska. (tasr)

Verili, že si v družstve budujú lepší dôchodok, teraz môžu o svoje peniaze prísť

Takto nejako mal vyzerať Eco Energy Point, do ktorého sa Naše finančné družstvo chystalo investovať. Vizualizácia - NFD.sk
Takto nejako mal vyzerať Eco Energy Point, do ktorého sa Naše finančné družstvo chystalo investovať. Vizualizácia – NFD.sk

. Platforma, ktorú si družstevníci zriadili a využívali ju ako vlastný internetbanking, prestala fungovať a ľudia sa už k peniazom nevedia dostať. Nad osudom staroľubovnianskeho projektu visí otáznik.

Zlodeji v Košiciach výbušninou poškodili budovu banky. Výbuch sa stal v sobotu v noci okolo 3.00 hod., cieľom páchateľa bol zrejme bankomat.

Bankomatový prístroj výbuch vytrhol zo steny a odhodil ho do vzdialenosti približne 15 metrov.

Mohutný výbuch zdemoloval časť budovy, výklady a aj steny sú značne poškodené alebo úplne zničené.

Polícia miesto a priľahlé cesty uzavrela. Policajná hovorkyňa Jana Mésarová bližšie informácie neposkytla. (korzar, tv kosice)

Spotrebitelia v EÚ začali po vypuknutí pandémie nakupovať viac kvalitnejších potravín a zdravých výrobkov. Ukázala to štúdia poradenskej spoločnosti McKinsey. Mení sa aj celkový životný štýl spotrebiteľov, ktorí sa viac orientujú nielen na potraviny dopestované tzv. udržateľným spôsobom, ale aj na lokálne produkty. (tasr)

Súkromné zdravotné poisťovne kritizujú úvahy predstaviteľov vládnej koalície o zlúčení zdravotných a sociálnych odvodov. Union vníma prípadný vznik „takéhoto štátneho kolosu“ ako návrat do socialistickej reality. Dôvera hovorí o riziku, že sa zhorší zdravotná starostlivosť na Slovensku. (tasr)

Ropa sa na svetových trhoch zlacňuje, severomorský Brent okolo 17.30 strácal 0,4 % na 41,78 dolára za barel, americká WTI 0,5 % na 40,10 dolára. Cena suroviny tak smeruje k týždennému poklesu okolo 3 % a zrejme aj k poklesu za celý mesiac.

V prípade Brentu by išlo o prvý mesačný prepad za pol roka.

„Tento mesiac nebol pre trh s ropou priaznivý,“ konštatoval Stephen Brennock zo spoločnosti PVM.

„Nárast počtu prípadov nákazy koronavírusom, obnovené plošné karanténne opatrenia, spomalenie hospodárskeho rastu a pozastavené rokovania o súbore opatrení na podporu americkej ekonomiky – to všetko brzdí krehkú obnovu dopytu po rope,“ dodal. (čtk)

Nahnevaní indickí farmári druhý deň blokovali cesty a železnice na protest proti agrárnej reforme. Podľa ich názoru ich vydá na do rúk poľnohospodárskym konglomerátom.

Informoval o tom portál denníka Financial Times.

O čo ide: Nový súbor zákonov schválený v parlamente má za cieľ zbaviť trh s poľnohospodárskymi komoditami obmedzení a ruší starú legislatívu, ktorá farmárom káže predávať vypestované plodiny licencovaným priekupníkom na vládou kontrolovanom trhu. Farmári sa však obávajú, že sa ich pozícia teraz ešte zhorší.

Na štrajky vyzvali podľa BBC takmer všetky odborové organizácie združujúce farmárov v poľnohospodárskom štáte Pandžáb na severe Indie. Fotografie zachytávajú protestujúcich, ako ležia na koľajniciach, stoja vo veľkých skupinách na cestách alebo pália pneumatiky.

Premiér Naréndra Módí tvrdí, že slobodnejší trh otvorí poľnohospodárom dvere k vyšším ziskom, pretože si budú môcť vybojovať lepšiu cenu vďaka vyššiemu počtu možných zákazníkov.

„Indického farmára desiatky rokov zväzovali rôzne obmedzenia a šikanovali priekupníci,“ napísal Módí na Twitteri. Nový zákon podľa neho farmárov od týchto strastí oslobodí.

Čoho sa farmári boja: Predovšetkým v štátoch Pandžáb a Haríjána však plánovaná reforma vyvoláva obavy, či bude štátom vlastnená spoločnosť Food Corporation of India ďalej nakupovať vypestované produkty za cenu stanovenú štátom, čo bol systém, ktorý dosiaľ farmárom zaručoval aspoň minimálne zisky.

Demonštrujúci farmári majú strach, že sa pre dereguláciu dostanú do zraniteľného postavenia voči veľkým spoločnostiam a ich možnosti na rokovania sa ešte zhoršia.

„Proti týmto novým zákonom budeme protestovať, kým budeme nažive, pretože nás zničia,“ hovorí jeden z pestovateľov pšenice a ryže z Pandžábu. „Nový systém nás zotročí ešte viac než Briti, vydá nás na milosť a nemilosť súkromným obchodníkom,“ tvrdí. (čtk)

Foto - TASR/AP
Foto – TASR/AP

Ministerka Remišová sa stretla so zástupcami Slovenskej klimatickej iniciatívy a iných zelených organizácií. „Som presvedčená, že zmenu klímy nemožno bagatelizovať a už vôbec nie popierať,“ povedala a dodala, že na Slovensku zomrie ročne predčasne 5000 ľudí v dôsledku znečisteného ovzdušia.

Podľa ministerky už dávno neplatí, že zodpovednosť k životnému prostrediu predstavuje brzdu ekonomickému rastu. (tasr)

Krajiny EÚ na čele s Nemeckom vinia europarlament z ohrozenia plánu obnovy po koronakríze. Poslanci napríklad trvajú na tom, aby bol prístup k peniazom podmienený dodržiavaním zásad právneho štátu. Žiadajú aj nové dane.

„Bez rýchlej všeobecnej dohody medzi Radou EÚ a Európskym parlamentom o viacročnom rozpočte na roky 2021 – 2027 riskujeme oneskorenie ozdravného plánu,“ upozornil nemecký veľvyslanec pri EÚ Michael Clauss.

Clauss vyjadril znepokojenie z pomalého napredovania rokovaní medzi inštitúciami EÚ. Rokovania treba podľa neho urýchliť, a preto členské štáty navrhli europoslancom, aby pracovali aj cez víkendy.

Európsky parlament už dal najavo, že suma vo výške 1,074 bilióna eur pre budúci sedemročný rozpočet je podľa neho nedostatočná.

Poslanci okrem toho požadujú záruky na vytvorenie nových zdrojov pre európsky rozpočet, napríklad v podobe nových daní v oblasti životného prostredia či pre digitálny sektor.

Najviac nespokojnosti prejavili šéfovia hlavných politických skupín v EP v súvislosti s tým, že čerpanie dohodnutých prostriedkov nie je podmienené dodržiavaním princípov právneho štátu.

Nemecký veľvyslanec pri EÚ však upozornil, že fond na obnovu a sedemročný rozpočet sú „politicky a technicky neoddeliteľné“. To znamená, že ak europoslanci nezahlasujú za dohodnutú podobu dlhodobého rozpočtu, všetko sa zablokuje a ohrozený bude aj ozdravný plán, ktorý má zachrániť a zároveň zmodernizovať európsku ekonomiku.

O návrhu podmieniť prístup k eurofondom rešpektovaním zásad právneho štátu sa diskutovalo aj počas júlového samitu EÚ, pričom sa prejavili veľké názorové rozdiely medzi členskými štátmi.

Clauss zdôraznil, že krajiny EÚ vedú o tejto otázke „intenzívne a komplikované diskusie“. Nemecko sa podľa neho chystá predložiť návrh, ktorý sa bude týkať najmä zavedenia sankčného mechanizmu EÚ pre zneužívanie európskych fondov. (tasr)

Chceme zvýšenie recyklačných poplatkov, odkazujú výrobcom obce a mestá v liste, pod ktorý sa podpísala Únia miest Slovenska, ZMOS, zberové spoločnosti aj Priatelia zeme. Výrobcovia podľa nich klamú, keď tvrdia, že cenu tovarov by to drasticky zvýšilo. Pôjde najviac o pár centov, odkazujú.

Harley Davidson sa sťahuje z Indie, ktorá je najväčším motocyklovým trhom na svete. Firma vyrába v Indii motorky od roku 2011, z trhu ju vytláča konkurencia miestnej značky Hero či japonskej Hondy.

Ikonická americká značka motoriek ukončí výrobu v továrni Bawal na severe Indie, prepustí 70 ľudí a masívne obmedzí predajné aktivity.

V Indii sa ročné predá približne 17 miliónov motocyklov a skútrov. Hoci ide o lacnejší trh než v prípade iných rozvíjajúcich sa krajín, zahraniční výrobcovia vozidiel sa na ňom ťažko presadzujú.

V roku 2017 sa z Indie stiahla automobilka General Motors, Ford vlani súhlasil s prevodom väčšiny indických aktív do spoločného podniku s miestnym výrobcom Mahindra & Mahindra. (bbc)

Maďarské strany tvrdia, že vládny rebríček priorít výstavby a opráv ciest nezohľadňuje ľudí na juhu a východe. List ministrovi Doležalovi napísali spoločne SMK, Spolupatričnosť a Most, ktorý do volieb viedol ministerstvo dopravy.

„Po zverejnení strategického dokumentu je nad slnko jasné, že diaľnice a rýchlostné cesty, ktoré sú nevyhnutné pre rozvoj južných regiónov, nie sú prioritou tejto vlády. Až na nepatrné výnimky sa nachádzajú až v druhej päťdesiatke jej zoznamu,“ napísal predseda Mosta-Híd László Solymos.

Práve Most mal v predchádzajúcom volebnom období ministra dopravy. Za Árpáda Érseka štát vyhlásil verejné obstarávanie na tunel Soroška neďaleko Rožňavy, hoci vládni analytici ho považovali za pridrahý. V zozname priorít je teraz na 56. mieste.

Predseda Spolupatričnosti Szabolcs Mózes kritizuje aj to, že obchvat Komárna, ktorý by okrem iného nadviazal na nový most do maďarského Komáromu, sa ocitol na 83. mieste.

Ministerstvo pod vedením Andreja Doležala (Sme rodina) podľa TASR odpovedalo, že nevidí dôvod reagovať na vyhlásenia mimoparlamentných strán.

Priority schválila vláda tento mesiac, nasledovať by mal presnejší harmonogram. Most-Híd, SMK a ďalšie strany sa pokúšali pred voľbami dohodnúť na jednotnej kandidátke, čo sa im nepodarilo, a nedostali sa do parlamentu. (e, tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať