Denník N

Ekonomický newsfilter: Povesť štátnych inžinierov je už taká zlá, že diaľnica načas je šokom

Komplexné IT riešenia. Kompletne od VNETu. Poďme robiť biznis spolu v časoch ktoré sa menia
Podcasty nájdete na: Apple Google Spotify Podbean Amazon Alexa RSS

Dobrý deň,

posledný tohtotýždňový letný Ekonomický newsfilter má 800 slov, prečítate ho za 3 a pol minúty. Pripravil Konštantín Čikovský.


1. Pomery v ubytovniach môžu ohroziť aj chod podnikov

Rozšírenie koronavírusu v okrese Galanta ohrozuje svojou veľkosťou fungovanie miestnych podnikov. Vedenia najväčších firiem preto požiadali mesto, aby stoplo hromadné podujatia, pri ktorých by sa mohla nákaza šíriť ešte viac.

  • Najhoršia je situácia u výrobcu bagiet Fekollini v Sládkovičove, kde zistili celkovo 31 prípadov nákazy.
  • Firma tento týždeň otestovala takmer všetkých svojich 569 zamestnancov, ďalej vyrába a hygienici zatiaľ nevidia dôvod na to, aby ju zavreli.

V čom sú prípady pri Galante špecifické: Rozšírenie choroby pravdepodobne súvisí s tým, že v miestnych firmách pracuje veľa ľudí, ktorí prespávajú v ubytovniach. Samotné firmy pritom nemajú dosah na to, či sa v ubytovniach pre desiatky až stovky ľudí dodržujú opatrenia proti šíreniu nákazy.

  • Primátor Galanty Peter Paška tvrdí, že jedna z ubytovní už bola v minulosti pre koronavírus uzavretá.
  • V miestnych ubytovniach sú pracovníci zo slovenských regiónov, ale aj zo Srbska či z Ukrajiny. Primátor však tvrdí, že ide o ľudí, ktorí už niekoľko mesiacov pracujú na Slovensku a počas tohto obdobia ho neopustili.

Viac o téme: U výrobcu bagiet zo Sládkovičova potvrdili 31 prípadov nákazy koronavírusom, skontrolujú aj výrobky (Daniela Krajanová/E)


2. NDS šokuje, diaľnicu odovzdá načas

Diaľničný obchvat Čadce spustia do prevádzky s veľkou pravdepodobnosťou tento rok, tak ako je dohodnuté v zmluve.

Prečo je to prekvapivé: Väčšina termínov príprav stavieb, súťaží, aj samotných stavieb, ktoré organizujú NDS alebo aj ŽSR, mešká. Naposledy oznámila národná diaľničná zväčšenie meškania pri obchvate Ružomberka.

Podobnou výnimkou ako obchvat Čadce bol minulý rok spustený úsek D1 Budimír – Bidovce pri Košiciach, ktorý stavala pobočka švédskeho koncernu Skanska. Úsek D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec zasa stavala trojica firiem Strabag, Porr, Hochtief.

Zelenou plánované, čiernou hotové a červenou rozostavané úseky diaľnic. Mapa – NDS

Predsa len smutný rekord: Hoci diaľnica pri Čadci bude napokon dostavaná načas a zrejme v cenách dohodnutých v zmluve, aj tak nebude patriť medzi výstavné projekty. Priemerný kilometer tejto diaľnice totiž vyjde na 42 miliónov eur, čo je cena, za ktorú sa inde stavajú aj tunely. Hlavnou príčinou je asi nevhodné tendrovanie skombinované s projektom, v ktorom nie je žiaden tunel, ale zato je väčšina úseku vedená po mostoch a estakádach.

Viac o téme: Neobvykle sa črtá ďalšia diaľnica bez meškania: obchvat Čadce má byť hotový ešte tento rok (Daniela Krajanová/E)

Po obchvate Ružomberka sa už malo tri roky jazdiť. Prečo bude hotový až v roku 2023? (Daniela Krajanová/E)


3. Zmenili jeden parameter a odporúčanie je zrazu opačné

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Doprava

Ekonomický newsfilter

  • Ekonomický newsfilter Denníka E píšu skúsení editori Oliver Brunovský, Ján Kováč a Radoslav Tomek
  • Nové vydanie sumáru najdôležitejších udalostí z ekonomiky a spoločnosti vychádza každý deň najneskôr o 7:00 ráno, súčasne so zverejnením na webe posielame aj newslettrovú verziu (aktivujte si odber tu)
  • Do 8:00 ráno garantujeme zverejnenie audioverzie pre predplatiteľov, ktorí si ho môžu vypočuť na webe alebo v aplikácii Denník N
  • Ostatní poslucháči si ho môžu vypočuť po 12:00 na kanáli Denník E kdekoľvek počúvate podcasty

Ekonomika

Teraz najčítanejšie