Denník N

Česi prekonali Jahnátka s jeho logom za tisícku, oni ho majú zadarmo

Jahnátek si vypočul kritiku, že si s logom Slovenská potravina nedal veľa práce. Teraz sa môže brániť ukazovaním na Českú potravinu.

Skoro to vyzerá, že úradníci z Česka a zo Slovenska spolu súťažili, kto z nich bude mať čo najmenej vydarené logo.

Slovenský minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek začiatkom júla ukázal logo „Slovenská potravina“.

Myslel to dobre. Domácim producentom chcel ponúknuť značku, ktorú si môžu pridať na obaly svojich výrobkov, aby sa odlíšili od zahraničnej konkurencie.

Lenže logo svojou úpravou vzbudilo skôr posmešky a kritiku, že je „odfláknuté“.

Jahnátka však nechcene podržal jeho český kolega Marian Jurečka. Jeho ministerstvo poľnohospodárstva predviedlo logo „Česká potravina“, ktoré je ešte menej nápadité než to Jahnátkovo.

Pozostáva len z vlajky a zo stručného nápisu na bielom podklade.

[poll id=“129″]

2390814_potravina-ceska-jidlo-nakup-nakupovani-obchod-potraviny

Príliš mnoho detailov?

Jahnátkovo ministerstvo zadalo prácu na svojich logách absolventke masmediálnej a marketingovej komunikácie (jej meno úradníci neprezradili). Za sériu jedenástich log zaplatilo 990 eur.

Svoj vlastný symbol majú dostať napríklad slovenské vajcia, slovenský med, slovenské bravčové a dokonca aj mäso zo slovenských kôz.

jahnatek logo

Dizajnéri, s ktorými Denník N hovoril, však sériu označili nielen za nekvalitnú, ale aj za nepraktickú.

„Symboly sú spracované príliš ilustratívne s množstvom zbytočných detailov a so zlým kompozičným umiestnením v logu,“ hovorí grafický dizajnér Juraj Blaško.

Napríklad pri umiestnení na obale v malých veľkostiach podľa neho hrozí, že bude nečitateľné.

jahnatek logo

Písmo pre metro

Česi na to išli inak. Tamojšie ministerstvo poľnohospodárstva pôvodne ponúklo odmenu zhruba tritisíc eur pre toho, kto vytvorí najzaujímavejšie logo – univerzálne použiteľné, pre rôzne typy potravín.

Zo stovky rôznych návrhov si však nevedelo vybrať, a tak si úradníci nakreslili logo sami. A zadarmo.

„Vzhľadom na to, že finálne logo vzniklo priamo na ministerstve, nebola odmena nikomu vyplatená, a to ani žiadnemu zamestnancovi,“ povedal hovorca českého ministerstva Hynek Jordán.

Výsledok však ukazuje, že zrejme nešlo o najlepší spôsob. „Spracovanie považujem sa veľmi zlé. Napríklad s vlajkou pracuje autor loga dosť neohrabane a prvoplánovo,“ hovorí Blaško.

Takto bude vyzerať Česká potravina v praxi. Foto - MzE / Český rozhlas
Takto bude vyzerať Česká potravina v praxi. Foto – MzE / Český rozhlas

Pochybný je vraj aj samotný výber písma – podľa Blaška ide o písmo Gill Sans, pochádzajúce ešte z roku 1930, ktoré vychádza z typu určeného pre londýnske metro.

„Nechápem, prečo si vybrali práve toto písmo, keď v Česku pôsobí hneď niekoľko špičkových a svetovo uznávaných dizajnérov písma,“ poznamenáva Blaško.

Česko-slovenská remíza

Povedať jednoznačne, či je menej vydarené české alebo slovenské logo, podľa Blaška nejde.

„Logo má byť zrozumiteľné, čitateľné aj v malých veľkostiach a vizuálne príťažlivé. Tieto podmienky ani jedno nespĺňa,“ hovorí.

Podľa neho úradníci v oboch častiach bývalej federácie len ukázali, že príliš nerozumejú grafickému dizajnu. „U nás aj v Česku je stále prítomný mýtus, že dobré logo dokáže urobiť každý, kto má doma počítač a vie pekne kresliť,“ dodáva Blaško.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie