Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Tatra vyrobila svoj najväčší nákladiak v histórii, bude pre špeciálneho zákazníka

Nová špeciálna Tatra má osem náprav, z toho šesť bude môcť šofér otáčať. Dĺžka vozidla dosiahne osemnásť metrov, hmotnosť 90 ton. Jej motor bude mať výkon 1200 koní. Foto - Tatra
Nová špeciálna Tatra má osem náprav, z toho šesť bude môcť šofér otáčať. Dĺžka vozidla dosiahne osemnásť metrov, hmotnosť 90 ton. Jej motor bude mať výkon 1200 koní. Foto – Tatra

Najstaršej českej automobilke hrozil ešte nedávno zánik. Aj vďaka obchodom s Ficovou vládou je z najhoršieho vonku.

Ešte pred tromi rokmi to s českou Tatrou vyzeralo zle-nedobre. Jej indický spolumajiteľ bol zatknutý pre úplatky, firmu dusili rastúce dlhy a musela prepúšťať. Situácia došla tak ďaleko, že celý jej majetok skončil v dražbe.

V súčasnosti už najstaršia česká automobilka ukazuje iný príbeh.

Naberá nových zamestnancov, Ficovej vláde dodáva desiatky hasičských áut a najnovšie predviedla i jeden špeciálny kúsok – vôbec najväčšie nákladné auto, aké za 118 rokov svojej existencie vyrobila.

„Toto vozidlo má celkovo osem náprav a je dlhé rekordných osemnásť metrov,“ približuje mediálna zástupkyňa firmy Kateřina Navarová.

Pre ilustráciu: nová Tatra je dlhšia ako štyri Škody Fabia alebo ako bežný kamión s návesom.

Využitie tohto „dlháňa“ však bude veľmi obmedzené. Ako upozornil český týždenník Ekonom, vozidlo si objednal nemecký zákazník, aby slúžilo na prevoz vrtnej plošiny.

Dvakrát drahšie ako Ferrari

Samotná automobilka o novom výrobku rada hovorí, že je to „najdlhšie cestné vozidlo v histórii českého automobilového priemyslu“.

To je však trochu prehnané. Napríklad kĺbové autobusy SOR, ktoré sa vyrábajú vo východných Čechách, merajú tiež osemnásť metrov.

V každom prípade je predĺžená Tatra, pracovne označovaná ako 16 x 8, unikátnym projektom. Napríklad motor je podľa Ekonomu prispôsobený tak, aby mohol poháňať vozidlo i vrtné zariadenie.

Na prevážanie zariadení na ťažbu ropy či plynu upravuje Tatra hlavne modely radu 817. Doteraz šlo ale maximálne o vozidlá so šiestimi nápravami. Foto - Tatra
Na prevoz zariadení na ťažbu ropy či plynu upravuje Tatra hlavne modely radu 817. Doteraz šlo však maximálne o vozidlá so šiestimi nápravami. Foto – Tatra

„Výroba vozidla trvala šesť mesiacov. Práce na ňom sa dajú prirovnať k vývoju úplne nového modelu,“ približuje Navarová.

Tomu zodpovedá aj cena. Šestnásťkolesová Tatra vyjde na necelých štyristotisíc eur.

Za túto sumu by mohol mať zákazník napríklad dve moderné Ferrari 458 Spider v základnej výbave.

Zástupcovia Tatry hovoria, že vozidlá tohto typu sa v Európe bežne nevyrábajú – s produkciou podobne dlhých vozidiel majú skúsenosti prevažne len špecializované automobilky v Rakúsku, Švajčiarsku, prípadne v Rusku a Bielorusku.

„V prípade Ruska a Bieloruska ide väčšinou o vozidlá, ktoré boli pôvodne vyvinuté ako raketové nosiče,“ približuje Navarová. Ich nevýhodou však je, že sú príliš široké, čo znemožňuje prevádzku po európskych cestách.

Na výrobu nadrozmerných vozidiel sa špecializuje napríklad bieloruská automobilka MAZ (Minský Automobilový Závod). Pôvodne raketové nosiče sa dajú upravovať pre rôzne účely. Foto - Wikipedia
Na výrobu nadrozmerných vozidiel sa špecializuje napríklad bieloruská automobilka MAZ (Minský automobilový závod). Pôvodne raketové nosiče sa dajú upravovať na rôzne účely, vrátane hasičských vozidiel pre letiská. Foto – Wikipedia

„Naproti tomu pri našom vozidle sa inžinierom podarilo udržať štandardnú šírku podvozku 2,5 metra, takže bude môcť aj do bežnej premávky,“ dodáva Navarová.

Tatra vs. veľkí hráči

Vozidlo na prevoz vrtnej plošiny zapadá do nového biznis modelu, pre ktorý sa automobilka rozhodla pred dvoma rokmi.

Jej manažéri si uvedomili, že zvlášť v Európskej únii môže Tatra len ťažko konkurovať veľkým výrobcom, ako je MAN, Mercedes, či Scania vo výrobe klasických nákladiakov.

Video: V roku 1983 Tatra vyvinula model 815, ktorý jazdil aj Rallye Paríž – Dakar

Rozhodli sa preto staviť na vozidlá pre špeciálne účely, ako je v tomto prípade prevoz nadrozmerných vrtných plošín.

„Všetci teraz čakáme, keď sa tento prvý exemplár vyskúša. Predpokladáme, že behom desiatich rokov predáme päťdesiat takýchto vozidiel,“ povedal Ekonomu generálny riaditeľ firmy Petr Karásek.

Príbeh obvineného Inda

Tatra sa týmto spôsobom snaží hľadať voľné medzery na trhu, pretože pod bývalým manažmentom začala výrazne zaostávať za európskymi štandardmi.

Do začiatku roku 2013 automobilku ovládala skupina americko-indických vlastníkov. Najväčším akcionárom bol podnikateľ Ravinder Kumar Rishi, ktorý mal podľa starších informácií podiel aj v slovenskej automobilke Tanax (niekdajšia pobočka závodu Tatry v Bánovciach nad Bebravou).

Rishi si vyslúžil publicitu pred tromi rokmi, keď ho indická polícia obvinila z podplácania miestnych úradníkov ministerstva obrany.

Kumar Rishi: vlastník, ktorý príliš nepomáhal. Foto - Jagran Post
Kumar Rishi: vlastník, ktorý Tatre príliš nepomáhal. Foto – Jagran Post

Hoci sa prípad zatiaľ neskončil právoplatným rozsudkom, Tatra pre škandál prišla o zákazky od indickej armády, s ktorou obchodovala viac než štvrťstoročie.

Nešlo však len o Rishiho. Predchádzajúci vlastníci nedokázali čeliť príchodu hospodárskej krízy, príliš neinvestovali do vývoja a nestarali sa ani o bežné prevádzkové veci.

Tatra napríklad nemala pod kontrolou dodávky náhradných dielov na svoje vozidlá, čím sa pripravovala o veľkú časť tržieb.

„Súčiastky sa vyrábali  nezriedka načierno mimo nášho podniku. Neboli zabezpečené dokonca ani prísuny náhradných dielov na Slovensko, takže slovenskí zákazníci si po ne museli jazdiť k nám do Kopřivnice,“ povedala vlani riaditeľka popredajných služieb Iva Hovadová.

Tatru pomáhala držať nad vodou česká armáda, ktorá si v roku 2006 objednala viac než 500 vozidiel T-810. Už menej sa vedelo, že veľkú časť súčiastok dodal francúzsky Renault. Foto - Army.cz
Tatru pomáhala držať nad vodou česká armáda, ktorá si v roku 2006 objednala viac než 500 vozidiel T-810. Už menej sa vedelo, že veľkú časť súčiastok dodal francúzsky Renault. Foto – Army.cz

Hlavný nedostatok sa však týkal motora. Tatra zaspala pri vylepšovaní vlastného pohonu a zrazu jej chýbal moderný motor, ktorý spĺňa ekologickú normu Euro 6.

Z toho dôvodu nemohla legálne predávať svoje vozidlá v rámci Európskej únie (s výnimkou dodávok pre armádu alebo hasičov).

Automobilka postupne strácala jeden trh za druhým, musela prepúšťať a rástli jej dlhy.

Začiatkom roku 2013 poslali veritelia jej majetok do dražby (klasickému konkurzu sa chceli vyhnúť, aby automobilku mohol hneď prevziať nový vlastník).

Jedným z posledných modelov je Tatra Phoenix. Až do minulého roku mu však chýbal potrebný motor triedy Euro 6. Foto - Tatra
Jedným z posledných modelov je Tatra Phoenix. Až do minulého roku mu však chýbal potrebný motor triedy Euro 6. Foto – Tatra

Autá na zákazku

V dražbe získala majetok nová spoločnosť Tatra Trucks, za ktorou stoja českí podnikatelia Jaroslav Strnad a René Matera.

Prvý menovaný je dobre známou postavou i na Slovensku – Strnadove firmy si od Ficovej vlády prenajali dva vojenské opravárenské podniky v Trenčíne a v Novákoch.

Jaroslav Strnad (vľavo) je vplyvný český zbrojár, ktorý okrem Tatry ovláda aj spoločnosť Excalibur Army. Od Ficovej vlády si v uplynulých rokoch prenajal opravárenské podniky Nováky a Trenčín. Foto N – Tomáš Benedikovič
Jaroslav Strnad (vpravo) je vplyvný český zbrojár, ktorý okrem Tatry ovláda aj spoločnosť Excalibur Army. Od Ficovej vlády si v uplynulých rokoch prenajal opravárenské podniky Nováky a Trenčín. Foto N – Tomáš Benedikovič

Pod českými vlastníkmi začala Tatra doháňať resty. Problém s chýbajúcim motorom vyriešila vďaka spolupráci s holandským výrobcom DAF, od ktorého dnes odoberá jeho motory.

Tatre sa podarilo znovu vrátiť sa na indický trh, získala i niekoľko veľkých objednávok zo Saudskej Arábie.

Predovšetkým však zmenila stratégiu. Nový manažment sa rozhodol sústrediť sa na veci, v ktorých je Tatra dobrá. Sem patrí predovšetkým „tatrovácky“ podvozok, ktorý umožňuje priechodnosť i veľmi náročným terénom.

Tatra preto začala ponúkať autá pre špeciálne nástavby, do ktorých sa veľkým automobilkám príliš nechce – napríklad ťahače tankov do púšťových podmienok, nákladné autá pre farmárov alebo vozidlá pre hasičov.

Jednou z cieľových skupín Tatry sú farmári, ktorí môžu využiť dobrú priechodnosť terénom  českých vozidiel. Foto - Tatra
Jednou z cieľových skupín Tatry sú farmári, ktorí môžu využiť dobrú priechodnosť terénom českých vozidiel. Foto – Tatra

„Nechceme konkurovať obrovským automobilkám v masovej produkcii bežných vozidiel. Miesto toho sa venujeme prácnym špecialitám,“ povedal týždenníku Ekonom generálny riaditeľ Karásek.

Pomoc zo Slovenska

V tomto snažení Tatru podporila aj Ficova vláda. Slovenské ministerstvo vnútra si od nej vlani objednalo 166 hasičských vozidiel za viac než 20 miliónov eur.

„Dlho na trhu neposkytovala žiadna automobilka také nízke auto, aby dokázalo zdolať náročný terén, ktorý na Slovensku máme,“ vysvetľoval kontrakt minister vnútra Robert Kaliňák.

Nové tatry pre hasičov majú štandardnú, 9 000 litrovú nádrž, ale zároveň i schopnosť prekonávať náročný lesný terén.

Nákupom nových tatroviek sa Kaliňák zavďačil hasičom. Foto - TASR
Nákupom nových tatroviek sa Kaliňák zavďačil hasičom. Foto – TASR

„Toto auto je pojazdným rybníkom. Dokáže dopraviť veľké množstvo vody tam, kam potrebujeme,“ pochválil Tatru Kaliňák.

Kopřivnická automobilka vďaka tejto objednávke pokryla nielen veľkú časť ročnej produkcie (ročne vyrobí zhruba 900 vozidiel), ale získala aj veľmi cennú referenciu.

„Dúfame, že tento projekt nám umožní ukázať mimoriadne vlastnosti moderných hasičských vozidiel. Časom azda pribudnú i ďalšie vozidlá pre širšie potreby záchranárov,“ uviedla Tatra pri oznámení slovenského kontraktu.

Tatra v číslach

  • Prvý automobil vyrobili v Kopřivnici už v roku 1897, vtedy ešte pod názvom Präsident.
  • V roku 2014 dosiahla automobilka tržby 137 miliónov eur, zisk pred zdanením bol zhruba 10 miliónov.
  • Vlani vyrobila 821 áut, väčšina šla na export.
  • V súčasnosti zamestnáva zhruba 850 ľudí.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Najväčšie riziko pre biznis je, že po lete sa môže vírus vrátiť
  • Automobilky: Francúzsky prezident Macron oznámil balík na záchranu domáceho autopriemyslu za viac ako 8 mld. eur
  • Obchod: Tesco chce na Slovensku spustiť franšízovú sieť Žabka, ktorú prevádzkuje v Česku
  • EÚ: Rozpočtu Únie a fondu pokrízovej obnovy ekonomík majú pomôcť nové ekologické dane a poplatky
  • Financie: ECB pripravuje plány na program nákupu dlhopisov bez Bundesbank, ak by ju najvyšší súd v Nemecku donútil opustiť systém
  • Vývoj: Ekonomiky krajín OECD klesli v 1. štvrťroku o 1,8 %, najviac od vrcholu krízy začiatkom roka 2009, keď sa medzikvartálne prepadli o 2,3 %
Zdieľať

Jún začnú dve automobilky na plný a ďalšie dve na dvojtretinový výkon. Každá má na krízu tromf

Nový Land Rover Defender predstavili vo Frankfurte nad Mohanom vlani v septembri, vyrába sa v Nitre. Foto - TASR/AP
Nový Land Rover Defender predstavili vo Frankfurte nad Mohanom vlani v septembri, vyrába sa v Nitre. Foto – TASR/AP

Slovenské automobilky sa v júni už budú približovať k predkrízovým výkonom. Volkswagen a trnavská PSA budú vyrábať na tri zmeny a Jaguar Land Rover s Kiou na dve.

Zdieľať

Rodičia o OČR po 1. júni neprídu, ak ich dieťa nepôjde do školy či škôlky

Ilustračné foto - Filip Davali/Ritzau Scanpix via AP
Ilustračné foto – Filip Davali/Ritzau Scanpix via AP

Rodičia detí, ktoré 1. júna nenastúpia do školy, neprídu o ošetrovné a nemusia ani podávať novú žiadosť, ak už OČR počas krízy poberali. Na konci mesiaca len budú musieť poslať Sociálnej poisťovni čestné vyhlásenie na novom formulári.

Minúta po minúte

Zdieľať

Tranzit ruského plynu do Európy cez plynovod Jamal vedúci Poľskom sa dočasne zastavil. Dôvodom je vypršanie platnosti dohody medzi Ruskom a Poľskom.

Výsledky aukcií na kapacity plynovodu však signalizujú, že tok plynu by už v júni mal dosahovať opätovne vysokú úroveň, tvrdí poľský prevádzkovateľ plynovodov Gaz-System.

Dohoda o tranzite plynu medzi Ruskom a Poľskom bola uzatvorená ešte v 90. rokoch minulého storočia, jej platnosť sa skončila 17. mája. Navyše, Poľsko zlaďuje svoje predpisy v energetickej oblasti s pravidlami Európskej únie a zároveň obmedzuje závislosť od dovozu energií z Ruska.

Po skončení dohody začal Gaz-System predávať kapacitu plynovodu prostredníctvom denných, mesačných, štvrťročných a ročných aukcií, pričom podľa dvoch zdrojov z plynárenského sektora je kapacita v rámci denných aukcií najdrahšia. Gaz-System uviedol, že napríklad rezervácie kapacít na nedeľu a pondelok boli omnoho nižšie než v predchádzajúcom období. Avšak výsledky aukcií ukázali, že na mesiac jún bolo zarezervovaných až 92 % kapacity plynovodu. Navyše, zhruba 80 % kapacity plynovodu bolo zarezervovaných na 3. kvartál. (tasr, reuters)

Zdieľať

Macron oznámil balíček na záchranu francúzskeho autopriemyslu v hodnote viac ako 8 miliárd eur. Štátna podpora na nákup nového auta sa zvýši, v prípade elektromobilu stúpne z doterajších 6000 na 7000 eur.

„Je tu 400 000 nepredaných áut,“ vysvetľoval prezident rozhodnutie vlády. Dodal, že opatrením chce vytvoriť „dopytový šok“. Vláda podporí aj tých spotrebiteľov, ktorí sa rozhodnú vymeniť svoje staré auto za nové a menej škodlivé pre životné prostredie.

Z Francúzska sa podľa prezidenta má stať európska jednotka vo výrobe ekologických áut a do krajiny sa má vrátiť výroba preložená do iných krajín. „Potrebujeme motivačný cieľ: urobiť z Francúzska najvýznamnejšieho výrobcu čistých vozidiel v Európe tak, že počas budúcich piatich rokov vyrobí viac než milión elektrických a hybridných automobilov ročne,“ povedal Macron. Dodal, že žiadny model, ktorý sa teraz vyrába vo Francúzsku, sa nebude môcť produkovať v iných štátoch.

Dve najväčšie domáce automobilky sa výmenou za vládnu podporu zaviazali, že zvýšia produkciu ekologických áut na francúzskej pôde. PSA bude vo Francúzsku od tohto roku vyrábať 120 000 takých áut a Renault sľúbil, že francúzsku výrobu do roku 2022 znásobí štvornásobne na 240 000 áut ročne, citoval Macrona Les Echos.

Prezident tiež oznámil, že automobilka Renault sa pripojí k Peugeotu PSA, jeho nemeckej dcére Opel a k francúzskej energetickej firme Total a jej dcére Saft a vytvoria veľký francúzsko-nemecký podnik na výrobu batérií pre elektrické a hybridné automobily. Prostredníctvom tohto „batériového Airbusu“ chcú Európania získať nezávislosť od ázijských dodávateľov batérií, uviedli agentúry. (čtk)

Zdieľať

Predaj nových domov v USA sa minulý mesiac nečakane zvýšil, analytikov to prekvapilo. Vzhľadom na dôsledky koronavírusu na ekonomiku a trh práce však očakávajú, že rast bude iba dočasný.

Podľa ministerstva vzrástol predaj nových domov v USA v apríli o 0,6 % na sezónne upravenú ročnú mieru 623 000. Výsledok je nečakaný, keďže ekonómovia oslovení agentúrou Reuters počítali s ďalším prepadom trhu, konkrétne až o 21,9 % na 480 000 domov.

Napriek tomu aprílové údaje len minimálne zmiernili situáciu na trhu s novými domami po tom, ako sa v marci predaj prepadol o 13,7 %. Ministerstvo obchodu údaje za marec revidovalo smerom nadol, keď pôvodne uvádzalo predaj 627 000 domov, zatiaľ čo nový údaj uvádza predaj na úrovni 619 000 domov. (tasr)

Zdieľať

Pandémia koronavírusu ešte viac odhalila slabé miesta finančného sektora eurozóny a zvýšila riziko ďalších kríz. Uviedla to v správe o finančnej stabilite Európska centrálna banka, ktorá poukázala na rastúci dlh štátov a zvyšujúce sa problémy bánk.

Vlády eurozóny, ktorej ekonomika môže tento rok zaznamenať pokles až o desatinu, urobili určité kroky na obmedzenie škôd, ECB však upozorňuje, že dôsledky pandémie bude eurozóna cítiť omnoho dlhšie.

Niektoré krajiny budú mať problémy splácať svoje dlhy, čo zvyšuje riziko ich odchodu z eurozóny. K rizikám patria aj vysoko zadlžené firmy, ktoré nebudú schopné vyriešiť svoju situáciu, ako aj mimoriadne nízka ziskovosť bánk.

„Napriek tomu, že počty nakazených novým koronavírusom v jednotlivých krajinách klesajú, pandémia ešte umocnila doterajšie citlivé miesta finančnej stability eurozóny,“ uviedla ECB, ktorú citovala agentúra Reuters.

Celkový vládny dlh eurozóny by mohol prekročiť 100 % HDP. Dostal by sa tak výrazne nad úroveň dlhu z obdobia dlhovej krízy. V Taliansku by sa mohol priblížiť k 160 % HDP, pričom trhy postupne zvyšujú stávky na odchod krajiny z jednotného trhu.

Ak budú opatrenia prijaté na národnej alebo európskej úrovni považované za nedostatočné na zabezpečenie udržateľnosti dlhu, odrazí sa to na výnosoch dlhopisov najzraniteľnejších krajín eurozóny. Ako dodala ECB, takýto vývoj sa následne môže preliať do súkromného sektora a zasiahnuť banky, ktoré už teraz čelia vysokým stratám. (tasr)

Zdieľať

Európska komisia chce naplniť budúci sedemročný rozpočet a fond pokrízovej obnovy ekonomík aj s pomocou nových ekologických daní a poplatkov. Podľa činiteľov Únie bude jej návrh pripravený na stredu počítať aj s príjmami z novej dane z nerecyklovaných plastov či z predaja emisných povoleniek.

Diplomati očakávajú, že tieto plány narazia na odpor časti členských krajín. O fonde obnovy dnes rokovali zástupcovia vlád EÚ, podľa ktorých by sa napriek očakávaným sporom mala Únia dohodnúť na kompromise čo najskôr.

Podľa zdrojov oboznámených s chystaným návrhom komisie počíta jej šéfka Ursula von der Leyenová s tým, že výdavky na oživenie ekonomík zasiahnutých krízou pomôžu financovať nové zdroje príjmov. Má medzi nimi byť napríklad spomínaná daň z plastov, od ktorej si Brusel podľa skorších odhadov sľubuje rádovo miliardy eur ročne. Obdobne vysoké príjmy by mohlo priniesť i clo z neekologicky vyrábaných produktov dovážaných zo štátov mimo EÚ. Komisia by chcela rozšíriť príjmy rozpočtu aj o poplatky hradené firmami produkujúcimi emisie skleníkových plynov. (čtk)

Zdieľať

Nedeľný predaj by mali vyriešiť zamestnávatelia so zamestnancami na dobrovoľnej báze, tvrdí Iniciatíva slovenských maloobchodníkov. Ako alternatívu navrhuje, aby sa zamestnanec mohol pri nástupe do práce vyjadriť, či chce pracovať v nedeľu a zamestnávateľ bude povinný jeho voľbu rešpektovať.

Týmto prístupom by sa podľa nej zabezpečilo, že v maloobchode nepríde o prácu približne 40-tisíc zamestnancov, ktorí sa stanú nadbytočnými.

Iniciatíva, ktorý združuje asi 150 členov s vyše 1000 prevádzkami, tvrdí, že sa nebráni diskusii, ale nerozumie, prečo by sa mala v kritických časoch ekonomika ešte viac spomaliť. „V aktuálnej situácii si obchodníci vážia každý jeden deň, keď môžu dobiehať straty, ktoré im vznikli núteným zatvorením na takmer dva mesiace,““ uviedla iniciatíva.

Pripomína analýzu INESS, podľa ktorej sa toto opatrenie dotkne iba 13 % všetkých zamestnancov, ktorí musia cez víkend pracovať.

„Prečo sa rieši len oblasť maloobchodu? Zanalyzujme, prečo Maďarsko od modelu povinne zatvorených nedieľ po roku ustupuje. Za aktuálnej situácie bude takéto opatrenie mať za následok prepúšťanie, zatváranie prevádzok a odliv peňazí do okolitých krajín, kam pôjdu naši občania míňať peniaze zarobené u nás,“ tvrdí Daniel Krakovský, zástupca iniciatívy.

Zdieľať

Grafobal Group development Ivana Kmotríka zaplatí pokutu 27-tisíc eur od Protimonopolného úradu. Firma ju dostala za to, že spolu s Bratislavskou vodárenskou spoločnosťou neoznámili koncentráciu, ktorá spočíva v získaní ich kontroly nad firmou Infra Services.

GGD tvrdí, že záležitosť už považuje za uzavretú a bude sledovať „vývoj praxe PMÚ a iných súťažných orgánov v obdobných prípadoch“.

Argumentuje, že konanie bolo iniciované PMÚ v súvislosti s transakciou, ktorá bola rozdelená do dvoch fáz. V prvej došlo podľa súkromníka k nadobudnutiu menšinového akcionárskeho podielu (bez kontrolných práv) s tým, že k nadobudnutiu kontrolných práv došlo až v druhej fáze, po schválení transakcie PMÚ.

„Otázka, či v danej situácii došlo už v prvej fáze k vzniku povinnosti oznámiť koncentráciu, nebola doposiaľ jednoznačne vyriešená ani v predchádzajúcej praxi PMÚ ani na európskej úrovni, čo v konaní konštatoval aj PMÚ,“ uviedla spoločnosť.

V konaní zastávala na hodnotenie situácie iný právny názor ako PMÚ. Vzhľadom na úpravu výšky sankcie pri urovnaní sa však GGD v záujme „procesnej ekonómie a limitácie ďalších nákladov súvisiacich s konaním“ rozhodla spor urovnať.

BVS uviedla, že zmena menšinového akcionára v spoločnosti Infra Services bola rovnako prekvapujúca pre BVS ako pre Protimonopolný úrad. „Ani BVS nebola o transakcii vopred informovaná a nemohla sa k nej vyjadriť, a teda logicky ani v zákonnej lehote informovať PMÚ. Aj preto PMÚ podľa nášho názoru správne rozhodol v tomto prípade o uložení iba symbolickej pokuty pre BVS a reálnu pokutu zaplatí menšinový akcionár v Infra Services, teda spoločnosť GGD,“ povedal hovorca BVS Peter Podstupka. (tasr)

Zdieľať

ECB pripravuje plány na realizáciu programu nákupu dlhopisov za bilióny eur bez Bundesbank, ak by ju najvyšší súd v Nemecku donútil opustiť systém. Nemecká centrálna banka je hlavným účastníkom programu nákupov.

V najhoršom prípade by ECB začala voči Bundesbank, ktorá je jej najväčším akcionárom, nebývalé právne kroky, aby ju prinútila vrátiť sa do systému. Pre euro by to znamenalo okamih pravdy a ECB by otestovala vernosť Nemecka jednotnej mene.

Čo sa stalo

Nemecký ústavný súd dal ECB čas do začiatku augusta, aby zdôvodnila masívne nákupy vládnych dlhopisov alebo pokračovala v programe bez Bundesbank, ktorá sa na ňom podieľa viac ako štvrtinou.

Očakáva sa, že právny spor na súde v Karlsruhe vyrieši Bundesbank tak, že preukáže primeranosť politiky nákupov a rozptýli obavy z vedľajších dosahov.

Zamestnanci ECB a centrálnych bánk krajín eurozóny sa ale pripravujú na „neuveriteľný“ scenár, že súd zakáže Bundesbank účasť na programe.

Čo hrozí, ak Bundesbank vypadne z programu ECB:

  • ECB, prípadne ďalšie centrálne banky eurozóny prevezmú jej kvótu v programe nákupu cenných papierov verejného sektora PSPP a budú kupovať nemecké dlhopisy,
  • ak by ďalšie centrálne banky nakupovali nemecké dlhopisy, došlo by k porušeniu zásady nezdieľať riziká, na ktorej Bundesbank trvala pri spustení programu v roku 2015 (podľa nej každá centrálna banka nakupuje vlastné štátne dlhopisy a riziko sa rozdeľuje v rámci obmedzeného množstva dlhu nakúpeného ECB).

Aké sú riziká

Aj keby Bundesbank program opustila, nie je možné nemecké dlhopisy ponechať bokom, pretože slúžia súkromným investorom de facto ako referenčná hodnota pre celú eurozónu (vďaka vysokému úverovému ratingu a širokej dostupnosti).

Odrezanie Nemecka od hlavného stimulačného programu ECB by navyše mohlo vyvolať špekulácie o rozpade eurozóny, ktoré sa ECB snaží odvrátiť už od krízy v rokoch 2010 až 2012.

Aké páky má ECB

ECB by zrejme spustila voči Bundesbank konanie za porušenie povinností a za to, že si ako člen tzv. eurosystému nesplnila povinnosti, keď zastavila nákup dlhopisov.

Ak by Bundesbank nesplnila podmienky, mohla by ECB predložiť záležitosť Európskemu súdnemu dvoru, čo by bol prvý takýto prípad od vzniku eura v roku 1999.

Súd už potvrdil platnosť PSPP, nemecký ústavný súd ale rozsudok ignoroval.

Nemecká vláda je zatiaľ optimistická a verí, že takémuto scenáru sa podarí zabrániť. Kancelárka Angela Merkelová začiatkom mája vyhlásila, že problém je riešiteľný, ak centrálna banka plán vysvetlí. (reuters, čtk)

Zdieľať

Bratislavské Staré Mesto očakáva výpadok na daniach viac ako 1,9 milióna eur. Týka sa to dane z príjmov fyzických osôb, dane za užívanie verejného priestranstva i dane z nehnuteľnosti.

Výpadok tiež očakáva v nedaňových príjmoch. Ide zatiaľ o odhad, celková suma môže byť aj vyššia.

„Bude to závisieť od toho, ako sa budú vyvíjať príjmy, na čo budeme musieť reflektovať. Toto je v podstate pesimistický odhad, ale môže sa stať, že výpadky budú vyššie,“ uviedol Martin Mlýnek, zástupca prednostu staromestského miestneho úradu.

Konkrétnejšie čísla, teda reálnejšie výpadky by mohli byť predložené na júnové rokovanie miestneho zastupiteľstva.

Poslanci budú schvaľovať spôsob sanácie rozpočtových výpadkov, úspory hľadá miestny úrad vo všetkých výdavkových kapitolách rozpočtu. „Ak nastane optimistická situácia, že ekonomika nebude až tak hlboko zasiahnutá tým všetkým, čo bolo vykonané, potom možno niektoré výdavky v kapitolách, ktoré navrhneme znížiť, zvýšime,“ poznamenal Mlýnek.

Okrem hľadania úspor, znižovania niektorých výdavkov či presunov financií v rámci rozpočtových kapitol sa uvažuje aj nad čerpaním návratných finančných výpomocí. V hre je napríklad krátkodobý kontokorentný úver či investičný úver.

Ďalším zdrojom príjmov by mohol byť odpredaj majetku. Návrh by sa mal týkať majetku, ktorý je s vysokým investičným deficitom, na ktorého obnovu nemá mestská časť zdroje, respektíve nie je ochota do neho investovať alebo taký majetok, ktorý nepredstavuje prioritný majetok z hľadiska funkcií a kompetencií mestskej časti. (tasr)

Zdieľať

Protimonopolný úrad zrušil predbežné opatrenie, ktoré vydal v správnom konaní voči spoločnosti Chemes Humenné. Správne konanie vo veci naďalej pokračuje.

Úrad začal v apríli z vlastného podnetu voči Chemesu správne konanie vo veci možného zneužívania dominantného postavenia podľa zákona o ochrane hospodárskej súťaže a Zmluvy o fungovaní EÚ. Podľa nich je zneužitím dominantného postavenia na relevantnom trhu priame alebo nepriame uplatňovanie neprimeraných cien či iných neprimeraných obchodných podmienok. Na základe prešetrovania úrad získal informácie a podklady vyvolávajúce dôvodné podozrenie, že mohol byť porušený zákon.

Vzhľadom na to, že v humenskom priemyselnom parku došlo k prerušeniu dodávok energií a médií firme Nexis Fibers, úrad na základe zákona o správnom konaní vydal dňa 12. mája 2020 predbežné opatrenie. Malo zabezpečiť dodávky energií a médií a zabrániť tomu, aby spoločnosť bola eventuálne nútená opustiť trh v dôsledku postupu dodávateľa energií a médií.

Po víkendovom obnovení dodávok energií a uzavretí dohody o podmienkach ďalšieho poskytovania energií a médií úrad dospel k záveru, že pominul dôvod, pre ktorý nariadil toto predbežné opatrenie.

Viac k téme: Chemesu hrozí dvojmiliónová pokuta, aj keď sa s firmou Nexis Fibers zmieril

Zdieľať

Pesimizmus medzi nemeckými exportérmi v máji mierne opadol vďaka otváraniu ekonomík. Očakávania sa najviac zlepšili medzi výrobcami áut a v odvetví elektroniky, vyplýva z prieskumu mníchovského inštitútu Ifo.

Index, ktorý sleduje očakávania výrobcov ohľadne budúceho vývoja exportu, rekordne stúpol na mínus 26,9 bodu z aprílových mínus 50,2 bodu.

Podľa Ifo v podstate každý sektor ešte počíta s poklesom, ale už nebude taký ostrý, ako sa čakalo minulý mesiac.

Nemeckú ekonomiku, v ktorej má export významnú pozíciu, zasiahla koronakríza menej než krajiny, ktoré sa sústreďujú na služby. Bundesbank predpokladá, že ekonomika sa začne oživovať v prebiehajúcom štvrťroku s otváraním obchodov a tovární. (bloomberg, čtk)

Zdieľať

Väčšina pracovísk Sociálnej poisťovne je po bombovom poplachu opäť otvorená a v prevádzke.  (tasr)

Zdieľať

Podnikatelia žiadali rýchlu, jednoduchú a účinnú pomoc. Stal sa opak, ukazuje ich prieskum

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Viac než polovica podnikateľov považuje možnosti a podmienky vládnej pomoci za nedostatočné. Ukázal to prieskum Združenia podnikateľov Slovenska, Slovenského živnostenského zväzu a Slovak Business Agency, do ktorého sa zapojilo 1043 podnikateľov.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať