Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Polícia vyšetruje, ako sa stavala železnica a tunel za 260 miliónov

Železnice zrýchľujú koľaje, aby sa po nich jazdilo rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Od roku 2013 je v užívaní zrýchlený úsek, súčasťou ktorého je aj tunel Turcký vrch.
Železnice zrýchľujú koľaje, aby sa po nich jazdilo rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Od roku 2013 je v užívaní zrýchlený úsek, súčasťou ktorého je aj tunel Turcký vrch.

Nedávno štát prišiel o eurofondy na modernizáciu železničnej trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou. Teraz sa stavbou s koreňmi v ére Ľubomíra Vážneho, zaoberá polícia. Zrejme rieši, či sa nešpekulovalo s materiálom, ktorý sa vyťažil pri stavbe železničného tunela.

Približne pred dvoma rokmi minister dopravy Ján Počiatek slávnostne prestrihával pásku na zmodernizovaných koľajniciach vedúcich od Nového Mesta nad Váhom po Zlatovce. Do užívania vtedy odovzdal vyše 17 kilometrov železnice, po ktorej môžu odvtedy vlaky jazdiť rýchlosťou aj 160 kilometrov za hodinu.

Dnes časť tejto stavby, ktorú rozbehli a zazmluvnili ešte za ministra dopravy Ľubomíra Vážneho z čias prvej vlády Roberta Fica, stavali aj počas vlády Ivety Radičovej, v hodnote vyše 260 miliónov eur, prešetrujú policajti.

„Národná kriminálna agentúra vykonáva v danej veci dokumentovanie a aj úkony podľa zákona o Policajnom zbore. Vzhľadom na súčasný stav stále prebiehajúceho dokumentovania nie je možné poskytnúť žiadne bližšie informácie o konkrétnostiach alebo výsledkoch jednotlivých úkonov,“ povedal  hovorca policajného prezídia Michal Slivka.

Policajtov sme sa pýtali hlavne na stavbu na úseku medzi Novým Mestom nad Váhom a Trenčianskymi Bohuslavicami, konkrétne v mieste, kde sa staval 1,75 kilometrov dlhý tunel Turecký vrch. Podľa neoficiálnych informácií, práve tunel policajtov zaujíma najviac.

O čo presne však ide, nie je jasné. Neoficiálne sa špekuluje o tom, že policajti približne od apríla preverujú, ako to bolo s materiálom, ktorý sa pri stavbe vyťažil.

Možností, čo všetko môžu policajti vyšetrovať, je viacero. Napríklad sa môžu pozrieť na to, či náhodou materiál vyťažený z tunela nebol oficiálne vyvážaný ako odpad, ale v skutočnosti ho železniciam nafakturovali ako nákup materiálu na stavbu.

Informácie chýbajú

S otázkou, či sa u nich zastavili policajti a čo chceli vedieť, sme sa pýtali aj firiem, ktoré štátu v zmluve sľúbili, že koľajnice zrýchlia. Vyjadrenie od vedúceho konzorcia, spoločnosti OHL, ktorá viedla ďalších stavbárov, sa zatiaľ nepodarilo získať.

Podobne ani od ďalších zmluvných partnerov, medzi ktorými figuruje Doprastav, Skanska či firma Eltra, sme sa veľa nedozvedeli. Doprastav nereagoval vôbec. Skanska podobné záležitosti nekomentuje. Eltra odpísala, že sa na danej stavbe ničoho nezákonného nedopustila a ani nemá „vedomie o tom, že by tak robil niektorý člen združenia, alebo podzhotovitelia na tejto stavbe“.

Váhostav odkázal, že „pozastavil komunikáciu s Denníkom N pre niekoľkonásobné porušenie novinárskej etiky v zmysle zámerného nepravdivého komunikovania a zavádzania čitateľov“. Spoločnosť dodala, že v prvom rade má o stavbe informovať vedúci člen konzorcia, čiže OHL.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré spravujú koľaje, nekomentujú konanie orgánov činných v trestnom konaní. Dodali však, že na ich strane chyba nie je.

„Konanie ŽSR vo veci realizácie tunela Turecký vrch považujeme za súladné so všeobecne záväznými právnymi predpismi,“ dodala na margo stavby Dana Šinková z odboru komunikácie železníc.

Dnes sa zrejme deje asi toľko, že železnice dostávajú od policajtov žiadosti o dokumenty, tie potom pýtajú od hlavného staviteľa, OHL.

Veľké problémy už boli

Železnice už majú s problémami pri zrýchľovaní koľajníc skúsenosti. Naposledy nám Brusel jasne naznačil, že ak sa sami nevzdáme eurofondov na jednu z modernizovaných tratí, tak nám ich vezme. Reč je o trati medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou. Európska komisia má podozrenie, že sme pri hľadaní modernizátora diskriminovali iných stavbárov. Vtedy zvíťazilo konzorcium okolo firmy TSS Grade s cenou okolo 240 miliónov eur. Najlacnejšia bola Skanska.

Iné úseky modernizovaných tratí zasa prešetroval Európsky úrad boja proti korupcii (OLAF).

„Vyšetrovanie OLAFu týkajúce sa kartelových dohôd bolo ukončené v roku 2013 počas môjho úradovania bez ďalších konzekvencií z toho vyplývajúcich,“ odpovedal kedysi minister dopravy Ján Počiatek na parlamentnú interpeláciu k modernizácii.

Olaf sa vtedy zaoberal aj úsekom medzi Zlatovcami a Novým Mestom nad Váhom, ktorý teraz riešia policajti. Ten sa má tiež platiť z eurofondov. Peniaze zrejme odtiaľ už aj prišli, to ale neznamená, že teoreticky nebudeme musieť časť z nich vrátiť, keby sa náhodou Bruselu niečo nepozdávalo na základe vyšetrovania našich policajtov.

Tlačové oddelenie Olafu upresnilo, že v prípade zrýchlenia trase medzi Trenčianskou Teplou a Belušou vydali predsalen „odporúčanie eurokomisariátu pre regionálny rozvoj, aby zabezpečil, že sa všetky eurofondy nenáležite preinvestované na tejto trati vrátia pre chyby vo verejnom obstarávaní“.

Dnes na DennikE.sk

Na daňové priznanie k autu má podnikateľ čas do konca marca. Pozor, podáva sa na novom tlačive

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Na daňové priznanie k autu má tento rok podnikateľ čas až do 31. marca. Podáva sa na novom tlačive, ktoré však finančná správa ešte nezverejnila. Ak podnikateľ podal priznanie na starom tlačive, bude ho musieť poslať ešte raz na novom formulári.

Minúta po minúte

Zakladateľ čínskej Alibaby Jack Ma mal prvé verejné vystúpenie, odkedy v októbri verejne kritizoval čínsky regulačný systém, ktorý podľa neho brzdí inovácie. Miliardárovo zmiznutie z očí verejnosti vyvolalo pozornosť svetových médií.

Ma sa prostredníctvom videohovoru spojil so stovkou dedinských učiteľov v Číne, informoval spravodajský server čínskou vládou podporovaného webu Če-ťiang Online.

Jeden z najbohatších Číňanov sa predtým objavil na verejnosti vlani v októbri, keď v Šanghaji vyslovil svoju kritiku. (bloomberg, čtk)

Ekonomický newsfilter: Vlna veľkého prepúšťania sa práve spustila +

  • Johnson Controls ohlásili sťahovanie časti biznisu zo Slovenska, nasledovať ich zrejme budú AT&T aj IBM
  • Pošta sa prebúdza a chce sa zmodernizovať
  • Európa bola na pokraji masívneho kolapsu dodávok elektriny

Americký prepravca zásielok FedEx hodlá v Európe zrušiť 5500 až 6300 pracovných miest. Tento krok súvisí s dokončením integrácie holandskej spoločnosti TNT Express, ktorú kúpil v roku 2016.

FedEx podľa svojich údajov zamestnáva po celom svete takmer 600 000 ľudí. Ohlásené rušenie pracovných miest je súčasťou plánov FedExu odstrániť duplicitu európskych aktivít, ktorá je dôsledkom prevzatia TNT.

Tieto plány si podľa firmy vyžiadajú náklady od 300 do do 575 milónov dolárov. Mali by však priniesť ročnú úsporu od 275 do 350 miliónov dolárov.

FedEx v roku 2016 kúpil TNT v rámci svojho plánu na rozšírenie aktivít v Európe. Rast divízie TNT však bol v posledných niekoľkých rokoch slabý a nízky objem zásielok v Európe mal na celkové výsledky FedExu negatívny vplyv, napísala agentúra Reuters. (čtk)

Banky v eurozóne sprísnili úverové podmienky aj vo štvrtom štvrťroku 2020, a to pre všetky kategórie úverov. Poukázal na to prieskum Európskej centrálnej banky.

Podľa prieskumu komerčné banky v eurozóne sprísnili kritériá pri poskytovaní pôžičiek firmám, ako aj spotrebiteľom. V druhom prípade k sprísneniu došlo ako pri pôžičkách na bývanie, tak aj pri spotrebných úveroch.

Ako dôvod banky uviedli zhoršenie vyhliadok ekonomiky, zvýšené úverové riziko klientov, ako aj nižšiu toleranciu rizika. Banky okrem toho očakávajú, že kritériá na poskytovanie úverov pre firmy a domácnosti sa budú sprísňovať aj v 1. štvrťroku tohto roka.

Prieskum tiež ukázal, že dopyt firiem po úveroch v poslednom štvrťroku minulého roka klesol. Naopak, dopyt po hypotekárnych úveroch pokračoval v raste. (tasr)

Minister financií Eduard Heger predstavil na rokovaní európskych ministrov financií priority slovenského plánu obnovy. Upozornil tiež na potrebu čo najrýchlejšie uvoľniť peniaze z plánu obnovy do reálnej ekonomiky a pri čo najmenšej byrokracii.

Pracovné verzie plánov obnovy po pandémii majú nedostatky, ktoré by štátom komplikovali plné čerpanie peňazí z mimoriadneho krízového fondu, povedal podpredseda EK Valdis Dombrovskis. Členské krajiny posielajú zámery na posúdenie Bruselu.

Podľa portugalského predsedníctva štáty smerujú k tomu, aby v polovici roka mohli z balíka obsahujúceho 672 miliárd eur dostať prvé peniaze.

Národné plány majú spĺňať viaceré kritériá, okrem iného smerovať viac ako tretinu peňazí do ekologických projektov a len o niečo menší podiel do digitalizácie.

Podľa ČTK majú plány nedostatky práve v plnení ekologických či digitálnych požiadaviek. Niektoré navyše zatiaľ nenapĺňajú požiadavky EK na reformu svojich ekonomík, ktoré sú ďalšou podmienkou na čerpanie peňazí.

Čo musia urobiť členské štáty

Na to, aby si EK mohla na naplnenie fondu požičať peniaze na finančných trhoch, musia členské štáty najprv schváliť takzvané rozhodnutie o vlastných zdrojoch, ktoré umožní zvýšiť spoločné výdavky kasy EÚ.

„Práca na hladkom schválení [fondu] a jeho uvedení do praxe je prioritou portugalského predsedníctva,“ uviedol po dnešnej videokonferencii portugalský minister financií João Leão.

Od svojich kolegov nemá informácie, že by sa niekde mohlo schvaľovanie zaseknúť. Hladko by podľa neho malo ísť aj v Holandsku, kde vláda podala demisiu.

Všetky krajiny by mali rozhodnutie potvrdiť do polovice roka, keď by Komisia chcela poskytnúť prvých 13 % peňazí z fondu na predfinancovanie časti projektov. (čtk)

Tabuľka s evidenčným číslom vozidla by mohla byť prenosná z pôvodného na nového majiteľa bez ohľadu na to, či má v danom okrese trvalý pobyt. Navrhla to skupina koaličných poslancov v novele zákona o cestnej premávke.

„Viazanosť EČV na okres trvalého pobytu vlastníka vozidla sa vypúšťa úplne. Zároveň sa navrhuje možnosť ponechania EČV pre predávajúceho pri zmene držby vozidla na inú osobu. Takúto EČV si bude môcť predávajúci prideliť na svoje ďalšie vozidlo,“ priblížili poslanci v dôvodovej správe.

Kupujúci by mal mať aj fakultatívnu možnosť požiadať o výmenu tabuliek s evidenčným číslom na orgáne Policajného zboru príslušnom podľa miesta pobytu alebo sídla nového držiteľa vozidla.

Predkladatelia novely argumentujú tým, že zmena ušetrí značné finančné prostriedky štátu za nákup nových EČV, ale aj jednotlivcom v situácii, keď majiteľ predá staré vozidlo a kúpi si nové. „Znovupoužitie pôvodnej EČV však okrem finančnej úspory pre majiteľa vozidla prináša aj ekologický efekt pre spoločnosť, pretože pri súčasnom systéme sa už dá hovoriť o plytvaní,“ konštatujú predkladatelia.

Aktuálne je na Slovensku zaužívaný model evidenčného čísla, ktorý sa viaže na auto a okres. Zloženie tradičného identifikátora auta je také, že prvé dva znaky predstavujú okres, tri znaky arabské číslice od 001 do 999 a posledné dva znaky sú séria AA – ZZ.

Ak podľa platnej legislatívy majiteľ vozidlo predá a to ostáva v okrese, ostáva na ňom aj rovnaká tabuľka s evidenčným číslom a v systéme rovnaké EČV. Ak sa majiteľ vozidla ako vlastník sťahuje do iného okresu a mení si tým trvalý pobyt, musí zmeniť aj EČV vozidla.

Aj to je podľa poslancov dôvod, prečo by mal byť zavedený systém prideľovania evidenčných čísel a s tým súvisiacich tabuliek tak, aby bolo viazané striktne na auto. „Ak ju auto raz dostane, môže ju mať do konca svojho využitia. Či sa nachádza adresa trvalého pobytu vlastníka v jednom okrese a o určitý čas v inom okrese, stále bude mať jedno EČV,“ navrhujú. Naviazanie EČV na vozidlo je podľa nich najjednoduchšie, najlogickejšie a najlacnejšie riešenie. (tasr)

Aerolínie Emirates a Etihad zavádzajú cestovné preukazy pre pasažierov, ktorí boli očkovaní proti covidu-19 alebo majú negatívny test. Dopravcovia zo SAE vyskúšajú novinku v spolupráci s medzinárodným združením IATA.

Cestovný preukaz IATA sa bude predkladať na vybraných letoch z Abú Zabí v 1. štvrťroku, informovala národná letecká spoločnosť Etihad. Ak bude skúška úspešná, preukaz neskôr rozšíri na ďalšie lety.

Emirates odštartujú prvú fázu zavádzania cestovného preukazu v apríli na letoch z domovského Dubaja.

Spojené arabské emiráty zaočkovali proti covidu-19 takmer dva milióny ľudí a majú po Izraeli najviac očkovaných na 100 obyvateľov.

Združenie IATA so skupinou IAG (matka British Airways) na konci roka naplánovalo testovací program. V decembri začali skúšať nový proces digitálneho overovania založeného na systéme cestovného preukazu IATA Singapore Airlines. (čtk, bloomberg)

Slovenská aliancia moderného obchodu víta návrh ministerstva financií, aby sa obmedzili jedno- a dvojcentové mince pri platbách v hotovosti. Obchodníci argumentujú tým, že im to pomôže znížiť náklady a ľudia sa nemusia obávať zdražovania, keďže sa zaokrúhli až výsledný nákup hradený v hotovosti.

Bezhotovostné platby pôjdu naďalej bez zaokrúhľovania, keďže tie na používanie centových a dvojcentových mincí nemajú vplyv.

„Skúsenosť z iných európskych krajín ukazuje, že už v prvom roku platnosti sa stiahne z obehu výrazná väčšina týchto mincí. Napriek tomu obchodníci budú musieť aj naďalej prijímať tieto mince, keďže zostanú platným platidlom, pretože samotné zrušenie týchto mincí sa musí urobiť na centrálnej európskej úrovni“ uviedla aliancia.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať