Denník N

Polícia vyšetruje, ako sa stavala železnica a tunel za 260 miliónov

Železnice zrýchľujú koľaje, aby sa po nich jazdilo rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Od roku 2013 je v užívaní zrýchlený úsek, súčasťou ktorého je aj tunel Turcký vrch.
Železnice zrýchľujú koľaje, aby sa po nich jazdilo rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Od roku 2013 je v užívaní zrýchlený úsek, súčasťou ktorého je aj tunel Turcký vrch.

Nedávno štát prišiel o eurofondy na modernizáciu železničnej trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou. Teraz sa stavbou s koreňmi v ére Ľubomíra Vážneho, zaoberá polícia. Zrejme rieši, či sa nešpekulovalo s materiálom, ktorý sa vyťažil pri stavbe železničného tunela.

Približne pred dvoma rokmi minister dopravy Ján Počiatek slávnostne prestrihával pásku na zmodernizovaných koľajniciach vedúcich od Nového Mesta nad Váhom po Zlatovce. Do užívania vtedy odovzdal vyše 17 kilometrov železnice, po ktorej môžu odvtedy vlaky jazdiť rýchlosťou aj 160 kilometrov za hodinu.

Dnes časť tejto stavby, ktorú rozbehli a zazmluvnili ešte za ministra dopravy Ľubomíra Vážneho z čias prvej vlády Roberta Fica, stavali aj počas vlády Ivety Radičovej, v hodnote vyše 260 miliónov eur, prešetrujú policajti.

„Národná kriminálna agentúra vykonáva v danej veci dokumentovanie a aj úkony podľa zákona o Policajnom zbore. Vzhľadom na súčasný stav stále prebiehajúceho dokumentovania nie je možné poskytnúť žiadne bližšie informácie o konkrétnostiach alebo výsledkoch jednotlivých úkonov,“ povedal  hovorca policajného prezídia Michal Slivka.

Policajtov sme sa pýtali hlavne na stavbu na úseku medzi Novým Mestom nad Váhom a Trenčianskymi Bohuslavicami, konkrétne v mieste, kde sa staval 1,75 kilometrov dlhý tunel Turecký vrch. Podľa neoficiálnych informácií, práve tunel policajtov zaujíma najviac.

O čo presne však ide, nie je jasné. Neoficiálne sa špekuluje o tom, že policajti približne od apríla preverujú, ako to bolo s materiálom, ktorý sa pri stavbe vyťažil.

Možností, čo všetko môžu policajti vyšetrovať, je viacero. Napríklad sa môžu pozrieť na to, či náhodou materiál vyťažený z tunela nebol oficiálne vyvážaný ako odpad, ale v skutočnosti ho železniciam nafakturovali ako nákup materiálu na stavbu.

Informácie chýbajú

S otázkou, či sa u nich zastavili policajti a čo chceli vedieť, sme sa pýtali aj firiem, ktoré štátu v zmluve sľúbili, že koľajnice zrýchlia. Vyjadrenie od vedúceho konzorcia, spoločnosti OHL, ktorá viedla ďalších stavbárov, sa zatiaľ nepodarilo získať.

Podobne ani od ďalších zmluvných partnerov, medzi ktorými figuruje Doprastav, Skanska či firma Eltra, sme sa veľa nedozvedeli. Doprastav nereagoval vôbec. Skanska podobné záležitosti nekomentuje. Eltra odpísala, že sa na danej stavbe ničoho nezákonného nedopustila a ani nemá „vedomie o tom, že by tak robil niektorý člen združenia, alebo podzhotovitelia na tejto stavbe“.

Váhostav odkázal, že „pozastavil komunikáciu s Denníkom N pre niekoľkonásobné porušenie novinárskej etiky v zmysle zámerného nepravdivého komunikovania a zavádzania čitateľov“. Spoločnosť dodala, že v prvom rade má o stavbe informovať vedúci člen konzorcia, čiže OHL.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré spravujú koľaje, nekomentujú konanie orgánov činných v trestnom konaní. Dodali však, že na ich strane chyba nie je.

„Konanie ŽSR vo veci realizácie tunela Turecký vrch považujeme za súladné so všeobecne záväznými právnymi predpismi,“ dodala na margo stavby Dana Šinková z odboru komunikácie železníc.

Dnes sa zrejme deje asi toľko, že železnice dostávajú od policajtov žiadosti o dokumenty, tie potom pýtajú od hlavného staviteľa, OHL.

Veľké problémy už boli

Železnice už majú s problémami pri zrýchľovaní koľajníc skúsenosti. Naposledy nám Brusel jasne naznačil, že ak sa sami nevzdáme eurofondov na jednu z modernizovaných tratí, tak nám ich vezme. Reč je o trati medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou. Európska komisia má podozrenie, že sme pri hľadaní modernizátora diskriminovali iných stavbárov. Vtedy zvíťazilo konzorcium okolo firmy TSS Grade s cenou okolo 240 miliónov eur. Najlacnejšia bola Skanska.

Iné úseky modernizovaných tratí zasa prešetroval Európsky úrad boja proti korupcii (OLAF).

„Vyšetrovanie OLAFu týkajúce sa kartelových dohôd bolo ukončené v roku 2013 počas môjho úradovania bez ďalších konzekvencií z toho vyplývajúcich,“ odpovedal kedysi minister dopravy Ján Počiatek na parlamentnú interpeláciu k modernizácii.

Olaf sa vtedy zaoberal aj úsekom medzi Zlatovcami a Novým Mestom nad Váhom, ktorý teraz riešia policajti. Ten sa má tiež platiť z eurofondov. Peniaze zrejme odtiaľ už aj prišli, to ale neznamená, že teoreticky nebudeme musieť časť z nich vrátiť, keby sa náhodou Bruselu niečo nepozdávalo na základe vyšetrovania našich policajtov.

Tlačové oddelenie Olafu upresnilo, že v prípade zrýchlenia trase medzi Trenčianskou Teplou a Belušou vydali predsalen „odporúčanie eurokomisariátu pre regionálny rozvoj, aby zabezpečil, že sa všetky eurofondy nenáležite preinvestované na tejto trati vrátia pre chyby vo verejnom obstarávaní“.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie