Denník N

Biznismen Rosina vysvetľuje, prečo dala americká obchodná komora dokopy našich top ekonómov a čo vláde odkazujú

Zakladateľ a líder skupiny Matador Group Štefan Rosina. Foto - Pavol Karell/Matador
Zakladateľ a líder skupiny Matador Group Štefan Rosina. Foto – Pavol Karell/Matador

Spolu s ďalšími pätnástimi osobnosťami domácej vedy, ekonómie a biznisu, ktorých zorganizovala tunajšia americká obchodná komora, vypracoval a podpísal vyhlásenie Vízia Slovenska 2030.

Hovorí, že stanoveniu priorít využitia nových veľkých eurofondov na obnovu po koronakríze by mala predchádzať najskôr jasná dlhodobá stratégia krajiny aspoň na najbližších desať rokov. S priemyselníkom Štefanom Rosinom, ktorého automobilová skupina Matador Group zamestnáva dva a pol tisíca ľudí, sme hovorili o cieľoch vízie, čomu by sa prioritne mal venovať štát, no aj o tom, ako sa uprostred koronakrízy darí jeho biznisu.

Dočítate sa:

  • o čom s Ivanom Miklošom či Ivanou Molnárovou a Petrom Škodným najviac diskutovali pri tvorbe vízie;
  • v čom robia slovenskí politici najväčšie chyby;
  • kto zo slovenských politikov najlepšie zareagoval na víziu odborníkov;
  • ako sa jeho biznis chystá na druhú vlnu pandémie;
  • ako má vyzerať nová expanzia Matadoru do Nemecka.

Prečo ste pristúpili k vytvoreniu a šíreniu národnej vízie, ktorá má byť istým zrkadlom pre vládne plány?

Na biznisovej scéne, a nielen na Slovensku, sa pohybujem už viac ako tri desaťročia. Zažil som rôzne obdobia od 90. rokov, ktoré boli vyslovene stredovekom kapitalizmu, cez vstup do Únie až po dnešok. Zásadne sme popritom menili aj náš biznis model. Od výroby pneumatík cez lisovanie a zváranie dielcov pre automotive po vývoj technológií.

Navyše, spoločné podniky sme mali s Nemcami, Portugalcami, Rusmi, Etiópčanmi, Kórejcami i Číňanmi. Sme preto naučení rokovať s rôznymi vládami u nás na Slovensku, ale hlavne v zahraničí.

Je preto úplne legitímne, že sa aktívne zaujímam o podmienky hospodárskej súťaže a môžem porovnávať aj rôzne vlády a rôzne prístupy. Každý vyvinutý a ekonomicky silný štát má spracovanú dlhodobú stratégiu rozvoja hospodárstva, ktorú nemôže hocijaká nová vláda len tak zhodiť zo stola. To sa však nedá povedať o Slovensku.

Prečo?

Tu žiaľbohu ani nie je čo zhodiť z tohto pomyselného stola. Žijeme v spleti rôznych čiastkových politík a ministerstvá vznikajú a zanikajú podľa počtu aktuálne vládnucich politických strán. Absentuje revízia kompetenčného zákona a každoročne dochádza k iksnásobným zmenám legislatívy.

Horšie je však to, že už viac ako desaťročie žijeme vo svete politického marketingu, klamania a kupovania si voličov rôznymi sociálnymi balíčkami. Slovensko práve teraz pritom stojí na križovatke. Musí systémovo reagovať na následky spôsobené globálnou pandémiou nového koronavírusu.

Osobne som preto veľmi rád prijal aktivitu americkej obchodnej komory na Slovensku, keď ma prizvali k stolu ako experta na priemysel, aby sme sa spoločne pokúsili vytvoriť návrh na začatie diskusie o dlhodobej stratégii rozvoja slovenského hospodárstva.

Boli to veľmi podnetné stretnutia, výsledkom ktorých je spomínaná Vízia Slovensko 2030. Vznikla

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Firmy

Rozhovory

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie