Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Aj keby som dostal dve miliardy, nemám čo stavať, hovorí o diaľniciach Doležal

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Cesty a diaľnice sa konečne majú stavať podľa toho, ako veľmi sú potrebné. Prvý investičný plán postavený na dátach schválila v stredu vláda. Minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina) v rozhovore pre Denník E vysvetľuje, čím je podľa neho prelomový, čo sú jeho riziká a ako zmení štátne investície.

Zoznam alebo rebríček investičných priorít má jeden veľký problém: úseky ciest, ktoré sú pripravené na výstavbu, nie sú až také potrebné. A tie potrebné zas nie sú pripravené. To potvrdzuje, že v plánovaní výstavby panuje dlhé roky chaos.

Zoznam priorít, ktorý vytvorili analytici Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) ministerstva financií, je iba prvý krok k odstráneniu tohto chaosu. Druhým krokom bude časový harmonogram, ktorý zohľadní aj pripravenosť projektov a finančné krytie. Hotový má byť do 15. októbra.

Minister v rozhovore pre Denník E povedal, že:

  • Hlavnou prioritou je dokončenie chýbajúcich úsekov D1 a D3, ktoré sa však nedajú stavať hneď, lebo nie sú pripravené.
  • Veľa peňazí preto pošlú na ich projektovanie.
  • Okrem toho chcú opravovať cesty prvej triedy, lebo tie nepotrebujú dlhoročnú prípravu.
  • Stavať sa dajú aj obchvaty Šale, Košíc, úsek R3 na Orave a rozšírenie D1 po Trnavu.
  • Všetko ostatné je buď zle pripravené, alebo je otázne, či to má význam stavať.

Čím je schválený dokument podľa vás výnimočný?

Že vôbec vznikol. Mne ako osobe a ako manažérovi chýbal nejaký exaktný, uchopiteľný zoznam investičných priorít. Doteraz sa to robilo nekoncepčne.

Ktoré úseky a cesty majú podľa prijatej metodiky najvyššiu prioritu?

Najskôr treba povedať, že úseky, ktoré sú vo výstavbe, budú pokračovať. Potom sú vysoko medzi prioritami diaľnice D1 a D3. Nezabúdajme však ani na prioritu číslo 9, a to sú plošné rekonštrukcie ciest prvej triedy. Tie sa dajú spraviť veľmi rýchlo. Je to v princípe len o peniazoch, lebo tam neriešime problém slabej pripravenosti. Ide o približne 40 percent ciest prvých tried, ktoré sú v katastrofálnom stave.

Kedy sa urýchlia tieto rekonštrukcie?

Hneď ako sa skončí súťaž Slovenskej správy ciest. Súťaž je rozdelená na tri regionálne časti – západ, stred, východ. V každej časti sme vyhlásili troch víťazov. Pre každý úsek rekonštrukcie sa bude robiť elektronická aukcia. Jeden z uchádzačov spochybňuje nízku cenu, výsledky alebo neviem, čo presne, ale to je bezpredmetné, lebo tam ešte bude mikrosúťaž na každý úsek. Tento rok už, bohužiaľ, toho veľa zrekonštruovať nestihneme, lebo prichádza zima.

Na investičných prioritách sa niekoľko rokov nevedeli dohodnúť ministerstvá dopravy a financií. Čo bolo na prijatí tohto dokumentu najťažšie?

Možno to bolo o

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Odborníci namiesto „našich ľudí“? U ministra Doležala napĺňajú program vlády po svojom
  • Testovanie: Zamestnávatelia môžu kontrolovať výsledky, Mikas vydal vyhlášku
  • EÚ: V 3. štvrťroku sa čiastočne zotavila z prepadu, HDP oproti 2. štvrťroku stúpol o 12,1 %, v eurozóne o 12,7 %
  • Banky: Zisk za prvé tri štvrťroky klesol medziročne o vyše tretiny
  • Železnice: ZSSK opäť zastaví komerčné vlaky InterCity
  • EÚ: Komisia poslala Slovensku ďalší list pre odkladanie vrátenia peňazí za zrušené zájazdy
  • Firemné dlhopisy: Spolumajiteľ Arcy Krištofovič stopol predaj dlhopisov, Penta, J&T a HB Reavis pokračujú
  • USA: Akcie majú za sebou najhorší týždeň od marca
  • USA: Technologické giganty v koronakríze prosperujú, veľkej päťke rástli tržby
  • Pomoc: Aké zmeny budú platiť v Prvej pomoci
  • Zasiahla druhá vlna vaše podnikanie? Napíšte nám

Minúta po minúte

Inciatíva slovenských maloobchodníkov vyzvala na účasť na plošnom testovaní. „Vďaka účasti na víkendovom testovaní môžeme od pondelka 2. novembra otvoriť prevádzky a privítať v nich zákazníkov,“ napísalo združenie, ktoré založili reťazce ako Nay a Martinus.

Testovanie podľa iniciatívy „môže pomôcť v spomalení šírenia vírusu v spoločnosti a tak nám všetkým dať čas, aby sme sa opäť mohli nadýchnuť“. Lockdown by stál veľa peňazí, ktoré by chýbali v nemocniciach, dodala iniciatíva.

Reťazce upozornili, že sú povinné dodržiavať nariadenie hygienikov nepustiť do prevázky zákazníka bez negatívneho testu. Neotestovaní zamestnanci by zas museli zostať doma.

Akcie v USA majú za sebou najhorší týždeň od marca. Negatívny vplyv na Wall Street malo rýchle šírenie koronavírusu, prerušenie rokovaní o nových stimuloch a nervozita pred budúcotýždňovými voľbami.

Kľúčový americký index Dow Jones Industrial Average v piatok stratil 157,51 bodu alebo 0,59 % a uzavrel na 26.501,60 bodu. Širší index S&P 500 klesol o 1,21 % na 3269,96 bodu a technologický index Nasdaq Composite o 2,45 % na 10.911,59 bodu.

Dow Jones sa za celý týždeň oslabil o 6,5 %, S&P 500 o 5,6 % a Nasdaq o vyše 5 %. Všetky tri indexy majú za sebou najprudší týždňový pád od marca. Všetky tri indexy tiež zaznamenali v októbri druhý mesačný pokles po sebe, keď Dow Jones stratil vyše 6 % a S&P 500 a Nasdaq sa znížili každý o vyše 5 %. (tasr)

Európske vlády musia podľa predstaviteľov ECB pri boji s koronavírusom obmedzovať len vybrané ekonomické aktivity. Vyzývajú ich tiež, aby pokračovali vo výdavkoch na podporu podnikov a domácností.

Štáty v Európe zavádzajú nové reštriktívne opatrenia v reakcii na vzostup počtu nových prípadov nákazy koronavírusom.

„Musíme sa snažiť poraziť tento vírus bez úplného zatvorenia ekonomiky, pretože dosahy sú z hľadiska straty hospodárskej aktivity veľmi silné,“ uviedol viceprezident ECB Luis de Guindos.

Prezidentka ECB Christine Lagardeová vo štvrtok signalizovala ďalšie uvoľnenie menovej politiky v eurozóne. Zdôraznila však, že menovú politiku musí dopĺňať rozsiahla vládna podpora ekonomiky.

Člen Výkonnej rady ECB Yves Mersch dnes potvrdil, že banka je na decembrovom zasadnutí pripravená poskytnúť ekonomike ďalšiu pomoc. Dodal však, že najdôležitejším nástrojom na podporu reálnej ekonomiky zostáva rozpočtová politika, a upozornil, že nie je úlohou ECB zabezpečovať financie jednotlivým podnikom.

Viceprezident de Guindos dnes varoval aj pred príliš rýchlym ukončovaním rozpočtových opatrení na podporu ekonomiky.

„Je veľmi dôležité, aby sa rozpočtové stimuly odstraňovali postupne v súlade s oživovaním ekonomiky,“ uviedol de Guindos. „Nechceme, aby nastalo rýchle obmedzovanie stimulov, pretože by to mohlo spôsobiť ešte intenzívnejší (hospodársky) pokles,“  dodal. (čtk, reuters)

Odborári z KOZ sa poďakovali prezidentke Čaputovej za výzvu vláde, aby upustila od zákazu vychádzania za neúčasť na testovaní. Konfederácia odborových zväzov vyzývala zamestnávateľov, aby za to pracovníkov netrestali. (tasr)

Testovať priamo vo firme budú aj v strojárňach Thyssenkrupp rothe erde v Považskej Bystrici. Firma má 900 zamestnancov, testovať však môžu celkovo 4000 ľudí – rodiny, zamestnancov ďalších firiem a strednej školy strojárskej. (tasr)

Veľké firmy zapojené do testovania môžu testovať okrem zamestnancov aj ich rodiny. „Tieto firmy majú pridelené presné počty testov a certifikátov podľa toho, koľko indikovali, že majú kapacitu otestovať,“ informuje ministerstvo obrany. (tasr)

Európska komisia upozorňuje na porušenie legislatívy pre odkladanie vrátenia peňazí za zrušené zájazdy. Ak štát včas nezareaguje, hrozí žaloba na Súdnom dvore EÚ. Komisia poslala Slovensku takzvané odôvodnené stanovisko.

Ministerstvo hospodárstva na prelome septembra a októbra odkázalo, že pracuje na úprave zákona, nebolo však jasné, ako presne ho chce zmeniť.

Súčasná úprava pomáha cestovným kanceláriám, ktoré zaplatili časť výdavkov, ale museli zrušiť zájazdy. Klienti tak namiesto peňazí dostávali poukazy na dovolenku v inom čase alebo by im peniaze vrátili až v druhej polovici budúceho roka. Podľa Európskej komisie však európska legislatíva dáva zákazníkom právo dostať peniaze včas.

V júli komisia začala konanie voči desiatim členským štátom. Chorvátsko, Litva a Slovensko však neupravili svoje právne predpisy, a preto eurokomisia pokračuje v ďalšej fáze právneho konania. Ak uvedené krajiny do dvoch mesiacov nezareagujú na odôvodnené stanoviská, EK ich môže zažalovať.

Ďalšie upozornenia EK

  • V oblasti životného prostredia a rybolovu EK vyzvala Slovensko, aby zosúladilo svoje vnútroštátne právne predpisy so smernicou o priemyselných emisiách, ktorá ustanovuje pravidlá o predchádzaní alebo znižovaní uhlíkových emisií do ovzdušia, vody a pôdy.
  • V oblasti energetiky eurokomisia zaslala Rumunsku, Slovensku a Slovinsku formálnu výzvu – a odôvodnené stanovisko Švédsku – a žiada o úplné zavedenie revidovanej smernice EÚ v oblasti radiačnej ochrany do ich vnútroštátnych právnych predpisov. Všetky členské štáty boli povinné transponovať túto smernicu do februára 2018, podľa EK to však štyri uvedené krajiny neurobili úplne. (tasr, e)

Firma Marriott International dostala v Británii pokutu 18,4 milióna libier za rozsiahly únik dát, ktorý mohol zasiahnuť 339 miliónov hotelových hostí. Prípad sa týka kybernetického útoku na rezervačný systém reťazca Starwood Hotels.

Útok sa začal v roku 2014, odhalený bol o štyri roky neskôr. Hekeri mali prístup k množstvu údajov o hosťoch vrátane mien, mailových adries, čísel cestovných pasov či telefónnych čísel.

Spoločnosť Marriott prevzala reťazec Starwood Hotels v roku 2016. Britský úrad komisára pre informácie uviedol, že firma neurobila potrebné kroky na zabezpečenie osobných údajov klientov pred útokom. (čtk, bbc)

ZSSK od utorka 3. novembra dočasne zastaví prevádzku vlakov InterCity. Dôvodom je pokles počtu cestujúcich počas opatrení proti koronavírusu. Štátne železnice teraz prevádzkujú dva páry IC vlakov.

Vlaky InterCity ZSSK zastavila aj počas jarnej vlny koronakrízy, následne postupne obnovila dva páry z pôvodných štyroch.

Zoznam aktuálne rušených vlakov IC

  • IC 44 (Košice 07:11 – Bratislava-Nové Mesto 12:08 – Wien Hbf 13:21),
  • IC 45 (Wien Hbf 14:42 – Bratislava-Nové Mesto 15:52 – Košice 20:42),
  • IC 523 (Bratislava hl. st. 11:59 – Košice 16:48),
  • IC 524 (Košice 17:12 – Bratislava hl. st. 22:00).

Zároveň ZSSK od stredy skráti jeden pár expresných vlakov zo Žiliny do Prahy, ktorý bude premávať len medzi Žilinou a Čadcou.

Vlaky do Česka, ktoré ZSSK prevádzkuje spolu s ČD, už železnice redukovali v niekoľkých vlnách, do Bratislavy napríklad nepremáva railjet z Prahy, na Slovensko nejazdí väčšina expresov z Prahy do Púchova, znížil sa aj počet diaľkových vlakov cez Čadcu.

Holandsko v tomto desaťročí pravdepodobne nesplní vlastné ciele redukcie emisií skleníkových plynov, oznámila poradenská spoločnosť vlády PBL. Podľa nej sa emisie do roku 2030 znížia o 34 % oproti roku 1990, vláda ohlásila 49 %.

„Tempo obmedzovania emisií sa musí v najbližších desiatich rokoch zdvojnásobiť, aby bol dosiahnutý cieľ,“ uviedli výskumníci PBL.

Holandsko nesplní ani klimatické ciele EÚ, ktorá chce znížiť emisie do konca dekády o 40 %. Eurokomisia navyše navrhla zredukovať ich až o 55 % v porovnaní s referenčným rokom 1990.

Kontext:

Holandsko je jedným z najväčších znečisťovateľov v EÚ, vlani vypustilo o 17 % menej emisií oproti roku 1990. V krajine sa nachádzajú veľké priemyselné podniky a prístavy.

V roku 2018 bolo Holandsko na piatom mieste v rebríčku najväčších producentov skleníkových plynov na osobu v EÚ. (čtk, reuters)

Čo čakať od testovania v Bratislave? Volkswagen ukázal prvé čísla, pozitívnych bolo 1,1 % (+ video)

Testovanie zamestnancov v bratislavskej automobilke. Foto - Volkswagen Slovakia
Testovanie zamestnancov v bratislavskej automobilke. Foto – Volkswagen Slovakia

Za osem hodín otestovali vo Volkswagene vyše 4000 zamestnancov. Pozitívnych bolo takmer 1,1 % prípadov, teda okolo 50 ľudí. Pri 11 odberných miestach je rýchlosť testovania viac ako 45 ľudí za hodinu. Závod má 12-tisíc zamestnancov.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať