Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: Predaj TikToku sa môže dotknúť aj tých, ktorí aplikáciu nikdy nepoužili

Foto: Solen Feyissa / Unsplash / CC
Foto: Solen Feyissa / Unsplash / CC

Dobrý deň! Väčšina čitateľov Denníka N nepoužíva TikTok a ani to neplánujú zmeniť. Na prvý pohľad sa im tak môže zdať, že predaj tejto aplikácie v USA je téma, ktorej netreba venovať pozornosť.

Avšak aktuálne dianie okolo TikToku má širšie dôsledky, preto ich v dnešnom newslettri MediaBrífing zhrnieme a vysvetlíme.

Keď sa Donald Trump v lete rozhodol, že aplikáciu na zdieľanie krátkych videí v USA zablokuje, ak ju bude aj naďalej vlastniť čínska firma ByteDance, rozprúdil aktivity, ktoré majú dôsledky na politiku, biznis a internet. Predaj aplikácie sa tak môže dotknúť aj tých, ktorí ju nikdy nepoužili.

Predaj

Diskusie o predaji aktivít TikToku v USA a niektorých ďalších anglicky hovoriacich krajinách prebiehajú už dlhšie. Záujem mal Twitter, no najmä Microsoft. Podľa médií ide o obchod v hodnote desiatok miliárd dolárov. Keď však Trump podpísal nariadenie, ktorým stanovil ultimátum na predaj TikToku, rokovania skomplikoval.

Čína reagovala zmenou pravidiel exportu, podľa ktorých by predaj TikToku musela schváliť vláda v Pekingu. To Microsoftu skrížilo plány.

Do súboja medzičasom vstúpila technologická spoločnosť Oracle, ktorá nemá záujem o silnú integráciu s čínskou službou. Chce podiel v jej americkej pobočke, chce sa stať technologickým partnerom a spravovať dáta amerických používateľov. Zdrojový kód si však má nechať čínska spoločnosť ByteDance.

Podľa toho, čo dnes vieme, chcel Microsoft TikTok vlastniť a plnohodnotne riadiť. Obchod s Oraclom by však ponechal Číne väčšiu moc nad službou.

Bezpečnosť

Trump tvrdil, že čínske vlastníctvo TikToku predstavuje riziko pre národnú bezpečnosť, pretože vláda v Pekingu môže získavať informácie o amerických občanoch.

Niektorí odborníci však argumentujú, že osobné údaje nie sú skutočný problém. TikTok síce používa zhruba 100 miliónov Američanov, ale ešte podrobnejšie dáta o ľuďoch sa dajú jednoducho kúpiť. V USA totiž neexistuje federálny zákon na ochranu osobných údajov.

Skutočným problémom je

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Logo MediabrífingMediaBrífing

MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

TikTok

Ekonomika, Svet

Teraz najčítanejšie