Kysučanom hrozí zrušenie autostrády do Česka, lebo je veľmi drahá

- Rýchlocesta R5 má prepojiť sever Slovenska a Česka.
- Je veľmi potrebná, lebo spája priemyselné regióny. Súčasná cesta je preťažená kamiónmi.
- Medzi vládnymi investičnými prioritami sa preto umiestnila relatívne vysoko.
- Zároveň je však šialene drahá – kilometer by stál v prepočte 34 miliónov eur.
- NDS preto hovorí, že ju stavať nejde.
Severne od Žiliny sa buduje dôležitá diaľnica D3 smerom do Poľska. Polovica je už hotová alebo rozostavaná. Druhá polovica sa pripravuje a umiestňuje sa na vrchole v schválenom rebríčku vládnych priorít.
Z tejto D-trojky sa má v obci Svrčinovec neskôr odpojiť rýchlocesta R5 smerom do Česka. Ide o veľmi krátky úsek – 1,7 kilometra, lebo štátna hranica je k tejto križovatke veľmi blízko.
R-päťka má byť druhou a na mnoho rokov aj poslednou autostrádou medzi Českom a Slovenskom.
Od výstavby upustili
Osud tejto cesty je však teraz veľmi neistý. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a ministerstvo dopravy v posledných rokoch hovoria, že R5 sa stavať nebude, teda aspoň zatiaľ nie a potom sa uvidí.
R5 chýba aj v aktuálnom nákrese siete medzinárodných koridorov.
NDS s ňou nepočíta ani v projekte ekoduktu – zeleného mosta v obci Svrčinovec, po ktorom majú migrovať zvieratá.
Ekodukt podľa projektovej dokumentácie preklenie železnicu a cestu 1. triedy, ale s neskorším dobudovaním R5 už nepočíta. V nákrese zeleného mosta chýbajú diery, ktorými by rýchlocesta mohla prejsť.
NDS to v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) zdôvodnila tak, že