Denník N

Kysučanom hrozí zrušenie autostrády do Česka, lebo je veľmi drahá

Rozostavaný úsek kysuckej diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Foto – TASR
Rozostavaný úsek kysuckej diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Foto – TASR
  • Rýchlocesta R5 má prepojiť sever Slovenska a Česka.
  • Je veľmi potrebná, lebo spája priemyselné regióny. Súčasná cesta je preťažená kamiónmi.
  • Medzi vládnymi investičnými prioritami sa preto umiestnila relatívne vysoko.
  • Zároveň je však šialene drahá – kilometer by stál v prepočte 34 miliónov eur.
  • NDS preto hovorí, že ju stavať nejde.

Severne od Žiliny sa buduje dôležitá diaľnica D3 smerom do Poľska. Polovica je už hotová alebo rozostavaná. Druhá polovica sa pripravuje a umiestňuje sa na vrchole v schválenom rebríčku vládnych priorít.

Z tejto D-trojky sa má v obci Svrčinovec neskôr odpojiť rýchlocesta R5 smerom do Česka. Ide o veľmi krátky úsek – 1,7 kilometra, lebo štátna hranica je k tejto križovatke veľmi blízko.

R-päťka má byť druhou a na mnoho rokov aj poslednou autostrádou medzi Českom a Slovenskom.

Od výstavby upustili

Osud tejto cesty je však teraz veľmi neistý. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a ministerstvo dopravy v posledných rokoch hovoria, že R5 sa stavať nebude, teda aspoň zatiaľ nie a potom sa uvidí.

R5 chýba aj v aktuálnom nákrese siete medzinárodných koridorov.

NDS s ňou nepočíta ani v projekte ekoduktu – zeleného mosta v obci Svrčinovec, po ktorom majú migrovať zvieratá.

Ekodukt podľa projektovej dokumentácie preklenie železnicu a cestu 1. triedy, ale s neskorším dobudovaním R5 už nepočíta. V nákrese zeleného mosta chýbajú diery, ktorými by rýchlocesta mohla prejsť.

NDS to v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) zdôvodnila tak, že

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie