Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Dane škodia. Všetky

Ilustračné foto – TASR
Ilustračné foto – TASR

Pokiaľ má byť dôvodom daňovej reformy len zmena podielu priamych a nepriamych daní, je to veľmi málo a výsledok bude najskôr zanedbateľný.

Autor je analytik INESS

Z reformného plánu sa dozviete, že dane škodia ekonomickému rastu. To je dôležitý fakt, na ktorý často zabúdajú milovníci verejných statkov a rozsiahleho štátu blahobytu.

Samozrejme, nie je to tam takto priamo napísané. Ale je tam uvedené, že niektoré dane škodia ekonomickému rastu viac a iné menej. Dane sú vyberané pod hrozbou násilia a presúvajú zdroje od ideálnej spotreby tam, kde určí štát. Výsledkom je menej úžitku, menej chuti pracovať, inovovať, menej bohatstva, menej ekonomického rastu.

To, aký veľký je prínos z daní nakúpených verejných statkov a služieb, nechajme na inokedy. Na stole je totiž návrh označovaný ako daňová reforma, ktorý sa snaží zmenšiť podiel daní, ktoré viac škodia rastu (takzvané priame dane, teda dane z príjmu vrátane odvodov), v prospech daní, ktoré vraj škodia rastu menej („nepriame dane“, najmä DPH, spotrebné a majetkové dane).

Na začiatku tohto návrhu je jednoduchá úvaha. Ak vám z odmeny za hodinu dodatočnej práce štát vezme 50 %, dobre si rozmyslíte, či v práci ostanete dlhšie. Veď svoj čas môžete venovať aj iným príjemným činnostiam. Boli časy, keď beatlesáci z časti príjmov platili takmer 100-percentnú daň z príjmu. Vznikla z toho drsná pieseň s názvom Daňovák (Taxman, v ktorej sa priamo menuje Mr. Wilson, premiér za labouristickú stranu, ktorá superdaň zaviedla), beatlesáci začali agresívne optimalizovať, Rolling Stones rovno zmenili daňový domicil. Dane uvalené na aktivitu jednoducho znižujú ochotu pracovať alebo vyháňajú pracujúcich z ekonomiky do prívetivejšieho prostredia. Potiaľto je to jasné, ale čo s nepriamymi daňami, ktoré vraj škodia menej?

Tu je naratív obvykle ilustrovaný na príklade dobre zarábajúceho človeka. Vyššia DPH alebo spotrebné dane neovplyvnia jeho chuť užívať si život. Nákup statkov a služieb kvôli vyššej DPH hneď tak nezníži. Vyrobí sa tak na jeho spotrebu rovnako veľa statkov, ale vďaka nižším daniam na prácu bude tento človek menej odrádzaný od ekonomickej aktivity. Tu však narážame na problém zjednodušovania.

Prvé zjednodušenie spočíva v tom, že predpokladáme, že „náš“ zdanený človek neuvažuje o svojom celkovom čistom príjme. Ignorujeme tak skutočnosť, že človek nehodnotí svoj príjem finančne, ale ako objem statkov a služieb, ktoré si môže dovoliť. Na konci dňa, alebo roka, je úplne jedno, kedy vám štát euro vezme. Či je to už na výplatnej páske, alebo v momente, keď čistý príjem premieňate napríklad na tonu cementu pri stavbe domu. Vás zaujíma, koľko cementu si môžete dovoliť, a na to nemá vplyv štruktúra daní, ale celkové daňové zaťaženie.

Že to s tým vplyvom na ekonomický rast nie je také jednoduché, môžeme ilustrovať na príklade. Každý rok nám funkčnosť bezpečnostného okna v bytovke kontroluje revízny technik. Ročne najazdí 60-tisíc kilometrov, jazdí po celej republike. Predpokladajme, že reformou sa mu znížia odvody z práce o 500 eur, ale tento výpadok bude kompenzovaný zvýšením daní na naftu. V jeho konkrétnom prípade daňové zaťaženie pravdepodobne vzrastie. Ak sa mu nepodarí zvýšiť cenu, spôsobí táto fiškálna reforma nižšiu motiváciu pracovať, bez ohľadu na to, v ktorej časti daňového spektra nastala.

Švédsky štát vyberal v posledných 13 rokoch priemerne 55 percent daní vo forme nepriamych daní. Naopak, Nemecko len 28 percent. Nemecko zaznamenalo v tomto období vyšší reálny hospodársky rast na obyvateľa než Švédsko. Zmena podielu daní v prospech nepriamych daní vyšší rast negarantuje. Samozrejme, toto je tiež zjednodušujúce porovnanie, a možno by aj Nemecko rástlo ešte o trochu viac, keby malo švédsky daňový systém. Každopádne sa však nebavíme o vplyve v rádoch percent HDP, ale skôr neistých desatín percenta.

Reformný plán si dáva za cieľ dosiahnuť priemer EÚ v podiele priamych daní na celkovom výbere. Tento cieľ je však blízko už teraz a v skutočnosti nevyžaduje žiadne hranie sa so sadzbami daní a zavádzanie nových nepriamych daní. Stačí len znížiť daňovú medzeru v DPH o 400 miliónov eur, na úroveň napríklad Českej republiky, a tento dodatočný príjem použiť na plošné zníženie odvodového zaťaženia.

Pokiaľ má byť dôvodom daňovej reformy len zmena podielu priamych a nepriamych daní, je to veľmi málo a výsledok bude najskôr zanedbateľný. Akurát sa tým posilní intenzívna chuť zamestnancov ministerstva financií zavádzať nové dane s paternalistickým poslaním, ako je daň z cukru, daň z mäsa či taká absurdita ako daň z vizuálneho smogu. Slovenský trh práce potrebuje znižovať odvodové zaťaženie, to však neznamená, že takáto reforma musí automaticky znamenať zvyšovanie nepriamych daní. Ak má byť cieľom vlády a daňovej reformy podpora hospodárskeho rastu, najefektívnejším spôsobom je zníženie celkového daňového zaťaženia.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Odborníci namiesto „našich ľudí“? U ministra Doležala napĺňajú program vlády po svojom
  • Testovanie: Zamestnávatelia môžu kontrolovať výsledky, Mikas vydal vyhlášku
  • Práca: Neotestovaným pracovníkom by zamestnávateľ mal dať voľno bez náhrady mzdy
  • EÚ: V 3. štvrťroku sa čiastočne zotavila z prepadu, HDP oproti 2. štvrťroku stúpol o 12,1 %, v eurozóne o 12,7 %
  • Banky: Zisk za prvé tri štvrťroky klesol medziročne o vyše tretiny
  • Železnice: ZSSK opäť zastaví komerčné vlaky InterCity
  • EÚ: Komisia poslala Slovensku ďalší list pre odkladanie vrátenia peňazí za zrušené zájazdy
  • USA: Akcie majú za sebou najhorší týždeň od marca
  • USA: Súd zablokoval reštrikcie na TikTok
  • Pomoc: Aké zmeny budú platiť v Prvej pomoci
  • Zasiahla druhá vlna vaše podnikanie? Napíšte nám

Ako vyzerá testovanie v Slovnafte: nečaká sa, jedno miesto vybaví za hodinu 90 ľudí

Foto N – Tomáš Grečko
Foto N – Tomáš Grečko

Ako vyzerá testovanie v Slovnafte: nečaká sa, jedno miesto vybaví za hodinu 90 ľudí. Prvé hodiny testovania vo veľkých firmách ukazujú, ako veľmi zaváži precízne plánovanie a jednoznačná komunikácia. Zásadným rozdielom sú vyplnené formuláre.

Minúta po minúte

V  U. S. Steel vydali do 16. hodiny 888 certifikátov o testovaní, podľa firmy sa teraz nečaká na odber viac než 20 minút. „Čas čakania v rade sa v priebehu dňa postupne znižoval s výnimkou času, keď sa tímy striedali pri obedňajšej prestávke,“ dodal hovorca Ján Bača.

Zamestnávateľ by mal dať pracovníkom voľno bez náhrady mzdy, ak pre neúčasť na testovaní nemôžu nastúpiť do práce. Uviedlo to ministerstvo práce, podľa ktorého ide o prekážku na strane zamestnanca pre plnenie občianskej povinnosti. Inou možnosťou je dohodnúť sa na home office.

Ministerstvo dodalo, že v prípade takejto prekážky na strane zamestnanca sa pracovníkovi prerušuje nemocenské a dôchodkové poistenie, ako aj poistenie v nezamestnanosti. Zamestnávateľ to má oznámiť Sociálnej poisťovni.

Zamestnancovi ešte plynie sedemdňová ochranná lehota, od ôsmeho dňa by už nedostal nemocenské, ak by bol napríklad uznaný za práceneschopného.

Pred testovaním sa objavili obavy, že niektoré firmy by mohli neprítomnosť v práci v dôsledku neúčasti na testovaní brať ako neospravedlnenú absenciu. V takom prípade by hrozila zamestnancovi výpoveď.

Štátna inštitúcia sa však odvoláva na Zákonník práce, ktorý k občianskej povinnosti zaraďuje aj činnosť proti prenosným chorobám.

Ministerstvo zároveň zopakovalo, že zamestnávateľ smie vyžadovať od pracovníkov, aby sa preukázali negatívnym testom.

„Národný inšpektorát práce odporúča zamestnávateľovi individuálne posudzovať každý jednotlivý prípad neprítomnosti zamestnanca v práci tak, aby výkon práv a povinností vyplývajúcich zamestnávateľovi z pracovnoprávnych vzťahov nebol v rozpore s dobrými mravmi a na škodu zamestnanca,“ dodalo ministerstvo.

V trnavskej PSA Groupe za prvé dve hodiny nemali podľa jej hovorcu ani jeden pozitívny test. Automobilka očakáva, že by za víkend mohli v jej priestoroch otestovať 1500 až 1600 zamestnancov. (tasr)

Na Googli sa v poslednom období šíri nový typ spamu, ktorý využíva službu Google Dokumenty na oklamanie ľudí. Ľuďom prichádzajú upozornenia, že ich niekto označil v neznámom dokumente a má pre nich dôležitú správu.

Služby Google Docs, Slides a ďalšie nástroje z balíka Google Workspace umožňujú pridať komentáre do dokumentu. V týchto komentároch je možné používateľa „otagovať“ uvedením jeho e-mailovej adresy. Túto funkcionalitu teraz podvodníci zneužívajú – označujú ľudí a snažia sa ich naviesť na to, aby klikli na nebezpečný odkaz.

Aj používateľom na Slovensku prišli v uplynulých dňoch e-mailové upozornenia, že ich niekto označil v dokumente.

Ak ste dostali podobné e-mailové upozornenie, určite na uvedený odkaz neklikajte. Správu nahláste ako spam a odstráňte ju.

Spoločnosť Google v tejto súvislosti poskytla pre Denník N všeobecné stanovisko: „Ochranu používateľov pred spamom naprieč našimi službami berieme veľmi vážne. Máme zavedené silné opatrenia na detekciu a blokovanie nových spamových kampaní. Avšak žiadne bezpečnostné opatrenia neposkytujú stopercentnú ochranu, preto neustále pracujeme na implementácii nových opatrení s cieľom chrániť používateľov pred novými hrozbami. V prípade tohto typu spamu zavádzame ešte dodatočné opatrenia, aby sme v čo najväčšej miere zabránili jeho prieniku. Používatelia môžu nahlásiť spam či akékoľvek narušenie tu.“

Lietajúce auto AirCar konštruktéra Štefana Kleina absolvovalo v Piešťanoch prvé dva výškové lety. Tvorcovia si na nich vyskúšali základné prvky pilotovania. Stroj podľa Kleina splnil očakávania, nasledovať bude 50 hodín testovacích letov. (tasr)

Po rokoch odkladov sa dnes otvára nové berlínske Letisko Willyho Brandta. Pôvodne malo začať fungovať pred deviatimi rokmi, zatiaľ stálo podľa médií najmenej 10 miliárd eur a jeho výstavbu sprevádzali politické a stavebné prešľapy.

Po sprevádzkovaní terminálu 1 začne nový letecký uzol popoludní vybavovať prvé prílety; prvý odlet je plánovaný na nedeľu 1. novembra.

O otvorenie sa postarajú spoločnosti Lufthansa a easyJet, ktorých stroje dnes popoludní pristanú súbežne. Večer potom prídu na rad ďalšie lety easyJetu, ktorý dosiaľ vybavoval Tegel. V nedeľu ráno z Letiska Willyho Brandta odletí prvá linka easyJetu. Obidve spoločnosti sú najväčšími klientmi nového letiska.

Nemeckú metropolu dosiaľ obsluhovali dve letiská – Tegel na severozápade a Schönefeld na juhovýchode. Kým na Tegeli sa už aj tak koronavírusom obmedzená prevádzka definitívne skončí 8. novembra, Schönefeld, pomenovaný teraz ako terminál 5 Letiska Willyho Brandta, bude slúžiť nízkonákladovým aerolíniám. (čtk)

RegioJet varuje, že pre testovanie môže odrieknuť niektoré vlaky medzi Bratislavou a Komárnom. Cestujúcim odporúča sledovať informácie na Facebooku a webovej stránke firmy.

„V prípade, že väčšia časť našich zamestnancov zostane v karanténe a nebude sa môcť dostaviť do služby, budeme musieť upraviť prevádzku vybraných spojov na trase Bratislava – Komárno,“ avizoval dopravca.

Čo hovorí RegioJet

  • V nedeľu môžu nastať výpadky, o ktorých chce operatívne informovať.
  • Zoznam vlakov, ktoré nevypravia v pondelok, plánuje zverejniť v nedeľu večer po 20.00.
  • V pondelok večer zverejní zoznam spojov, ktoré budú zrušené do odvolania.

Dopravu na trati Bratislava – Komárno si od RegioJetu objednáva a financuje štát. Od decembrovej zmeny cestovného poriadku bude vlaky prevádzkovať ZSSK, časť súprav bude mať od rakúskych železníc.

Jesenné práce na poliach sa podľa zástupcu Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory vykonávajú len veľmi pomaly. V mnohých regiónoch je ich stav alarmujúci, pôda je premočená a zber plodín aj sejba mimoriadne náročné.

Čo hovorí zástupca komory

  • „Počas minulého týždňa sa situácia s počasím v niektorých regiónoch zlepšila. Pôda je aj napriek tomu na mnohých miestach premočená a zber jesenných plodín aj sejba sú mimoriadne náročné,“ uviedol Matej Korpáš z SPPK.
  • Aktuálne je na Slovensku pozbieraných 28 % kukurice na zrno, 86 % slnečnice, 35 % cukrovej repy, vyše 80 % zemiakov a 70 % sóje.

Aká je situácia v regiónoch

  • V regióne Trnavy podľa Korpáša neumožňuje nepozbieraná kukurica výsev novej pšenice. V minulých rokoch v rovnakom čase bola sejba vykonaná približne na 80 %, aktuálne však majú niektoré subjekty osev zvládnutý na úrovni 20 %.
  • Pôda je značne premočená aj v okolí Galanty. Vystavené značnému poškodeniu sú hlavne zemiaky, sója a slnečnica. K záveru 43. týždňa bola v tomto regióne kukurica na zrno pozberaná na 46 % výmery, slnečnica na 85 %, cukrová repa na 30 %, zemiaky na 75 %, sója na 68 % výmery.
  • Daždivé počasie spomaľovalo tempo jesenných prác aj v okrese Nitra. Poľnohospodári však už finišujú so zberom slnečnice, sóje a aj zemiakov.
  • V okrese Trenčín zaznamenali v októbri celkový úhrn zrážok v rozmedzí 138 – 153 milimetrov. Poľnohospodári vďaka priaznivejšiemu počasiu v posledných dňoch mohli pokračovať najmä so zberom kukurice, ktorá je aktuálne pozberaná len z 11 % osiatej plochy.
  • Práce na poliach sa pomaličky rozbiehali aj v regióne Bánovce nad Bebravou. Pestovatelia hlásia, že nedokážu určiť, či sa im podarí zasiať všetky oziminy tak, ako mali v pláne.
  • V Lučenci bol ešte koncom minulého týždňa vyliaty Ipeľ. Teraz je situácia už priaznivejšia, ale pôdy sú rozmočené, a to najmä v južnej časti regiónu. K záveru 43. týždňa bola kukurica na zrno pozberaná na 10 %, sója z 81 % výmery.
  • Práce na poliach sú odstavené v regióne Košíc. Kukuricu v tomto regióne ešte vôbec nezbierali. (tasr, e)

V košickom U. S. Steele otestovali do 10. hodiny 280 ľudí. Zamestnancov fabriky testujú dva odberné tímy z nemocnice Šaca. Čas čakania v rade po moment odberu vzorky je v tejto chvíli 65 minút.

Foto - TASR
Foto – TASR

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať