Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Zbytočne to chcú vŕtať, na konci tunela Soroška je len veľmi slabé svetlo

Foto N - Andrej Sarvaš
Foto N – Andrej Sarvaš

Naša centrálna vláda desiatky rokov ľudí vedome a opakovane klame, že raz postaví diaľnicu všade, kde si ju niekto pýta. Najmä ľudia v chudobnejších okresoch sa na to upli, a preto sú ochotní pre svoj úsek diaľnice aj vydierať zvyšok Slovenska. Nikdy to neskončí, ak sa ľuďom nezačne hovoriť pravda a vláda im zároveň nezačne dôveryhodne núkať namiesto diaľnice niečo iné uchopiteľné, lákavé a reálne.

Bolo to rok pred pádom socializmu v Československu, keď sa začalo vážne diskutovať, že cez vrch Soroška na ceste z Rožňavy do Košíc štát vykope cestný tunel.

Za nasledujúce tri desaťročia sa táto stavba vďaka regionálnym politikom postupne stala symbolom nádeje, že odíde chudoba a príde prosperita.

Len ešte treba trochu počkať, lebo raz tie peniaze z Bratislavy určite prídu, nevzdáme to predsa, tunel sa napokon postaví a cezeň prídu na Gemer investori, robota, peniaze a spravodlivosť.

Väčšina súčasných dospelých Gemerčanov prežije v ilúzii tohto sľubu najmenej polovicu svojho dospelého života.

Riskovali by ste ako politik, že im potom raz oznámite, že z toho napokon nikdy nič nebude? A keby aj áno, mali by ste odvahu im povedať, že ich životy to nezlepší vôbec alebo len veľmi málo?

Respektíve, ako by mal hnev Gemerčanov zvládnuť politik, ktorý raz nájde odvahu priznať, že generácie jeho predchodcov ich mýtom o zázračnej Soroške doplietli?

Ako by mala znieť férová a realistická ponuka pre Gemer a podobné regióny, ktoré sa stavby novej veľkej diaľnice možno nikdy nedočkajú?

Prečo je Soroška problém

Najprv vysvetlenie, že aj návštevník zo západu Slovenska na mieste okamžite pochopí, že Soroška je stvorená na kopenie sa dopravných problémov.

Je to zhruba osemkilometrový horský priechod, cez ktorý síce vedie slušne udržiavaná cesta 1. triedy, no vzhľadom na prudké stúpania a klesania a málo možností bezpečného predbiehania sú tam časté havárie, vytvárajú sa tam kolóny, a preto je tento priechod často neprejazdný.

V lepšom prípade, uprostred letného dňa mimo dopravnej špičky musíte aspoň výrazne spomaliť a aj tak s veľkou pravdepodobnosťou narazíte na ešte pomalší kamión, ktorý sa trápi so Soroškou. Nemáte sa ako vyhnúť stresu z pomalej jazdy, z rizika, že niekto nevydrží s nervami a začne predbiehať cez plnú.

Vy veziete rodinu, nemáte chuť sa kochať prírodou, len dúfate, že sa tých desať nervóznych minút čím skôr skončí. Ak to zažívate pri každej ceste do krajského mesta, nezdá sa vám to ako detail.

A keď príde zima, začne mrznúť a snežiť, máte dosť veľkú šancu, že v ten deň sa cez Sorošku autom nedostanete. „Keď ráno vidím, že sneží, tak to do Rožňavy ani neskúšam,“ hovorí štyridsiatnik Miroslav Droždiak, ktorý žije v Silickej Jablonici, ale pracuje väčšinou v meste.

Niekedy je problém aj malá dopravná nehoda, niekedy sa pri poľadovici len nejaký kamión vzprieči. V horskom priesmyku to však znamená, že cezeň nemôžete nijako prejsť, polícia ho skrátka uzatvorí.

Teoreticky možno zablokovanú Sorošku obísť cez trasy, na ktoré potom policajti smerujú netrpezlivých vodičov. Miroslav Droždiak však aj tak radšej ostane doma. Nielen preto, že je prekladateľ a väčšinou si môže dovoliť pracovať z domu. Hlavne je miestny, a preto vie, že v zime sú tie obchádzky neudržiavané, a teda neprejazdné, a aj v iných obdobiach je po nich problém jazdiť napriek tomu, že z nich policajti pri výpadku Sorošky urobia jednosmerky.

Foto N – Andrej Sarvaš

A prečo ten hlavný problém vlastne nik nerieši?

Soroška je miesto, ktoré má vyššiu nehodovosť ako priemerné úseky. Nižšia povolená rýchlosť, dobré dopravné značenie a známosť vyššieho rizika dopravnej nehody však riziko havárie významne znižujú.

Prudké stúpanie, ktoré ešte v 80-tych rokoch bolo v motore škodovky poriadne počuť, a pre ktoré sa kamióny vliekli pomalšie ako chodci, už dnes nie je taký postrach.

Áno, ide o to, že za tridsať rokov pokročila kvalita áut tak prudko, že prejazd bežného auta v bežnom čase cez Sorošku už zďaleka nie je taký naliehavý problém, ako sa mohol šoférom zdať, keď sme ešte jazdili na favoritoch.

No dobre, ale čo keď mrzne a sneží? Viete si v Bratislave predstaviť, že by vám bežné zimné počasie zabránilo ísť do roboty? pýtajú sa miestni. Keď s nimi hovoríte o Soroške podrobne, pripúšťajú, že nepredvídateľnosť zjazdnosti priesmyku je už najväčší problém, kým spomalenie a riziko nehody sa rokmi a pokrokom automobilizmu stávajú menej dramatickými.

No ak sa spýtate, koľko hodín či dní v roku je vlastne Soroška neprejazdná, nik nemá konkrétne čísla. Nenájdete ich v hŕbe vládnych dokumentov, ktoré opisujú jej dopravné problémy, nepovedia vám ich ani autori opakovaných petícií za urýchlenú výstavbu tunela.

Pritom podľa analytika INEKO Jána Kovalčíka takéto informácie za každý deň musia byť v denníkoch zimnej údržby Slovenskej správy ciest. Je zarážajúce, ak takéto dôležité údaje z nich nikto v rezorte dopravy nespracúva. A teda sa nedajú využiť na spresnenie časových úspor, ktoré tvoria najväčšiu časť spoločenských prínosov tunela.

Jediný dostupný odhad sme našli u rožňavského právnika Pavla Krajeca.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Odborníci namiesto „našich ľudí“? U ministra Doležala napĺňajú program vlády po svojom
  • Testovanie: Zamestnávatelia môžu kontrolovať výsledky, Mikas vydal vyhlášku
  • Práca: Neotestovaným pracovníkom by zamestnávateľ mal dať voľno bez náhrady mzdy
  • EÚ: V 3. štvrťroku sa čiastočne zotavila z prepadu, HDP oproti 2. štvrťroku stúpol o 12,1 %, v eurozóne o 12,7 %
  • Banky: Zisk za prvé tri štvrťroky klesol medziročne o vyše tretiny
  • Železnice: ZSSK opäť zastaví komerčné vlaky InterCity
  • EÚ: Komisia poslala Slovensku ďalší list pre odkladanie vrátenia peňazí za zrušené zájazdy
  • USA: Akcie majú za sebou najhorší týždeň od marca
  • USA: Súd zablokoval reštrikcie na TikTok
  • Pomoc: Aké zmeny budú platiť v Prvej pomoci
  • Zasiahla druhá vlna vaše podnikanie? Napíšte nám

Ako vyzerá testovanie v Slovnafte: nečaká sa, jedno miesto vybaví za hodinu 90 ľudí

Foto N – Tomáš Grečko
Foto N – Tomáš Grečko

Ako vyzerá testovanie v Slovnafte: nečaká sa, jedno miesto vybaví za hodinu 90 ľudí. Prvé hodiny testovania vo veľkých firmách ukazujú, ako veľmi zaváži precízne plánovanie a jednoznačná komunikácia. Zásadným rozdielom sú vyplnené formuláre.

Minúta po minúte

V košickom U. S. Steele otestovali 1292 ľudí. Chcú ešte vybaviť každého, kto príde do pol desiatej. Kľúčových zamestnancov a pracovníkov z nepretržitých prevádzok testovali aj v nemocnici v mestskej časti Šaca, kde hlásia 1067 testovaných.

„Zdravotníci a celé dva tímy ľudí sú ešte stále pripravení odobrať vzorky a otestovať každého, kto príde do areálu U. S. Steel Košice až do pol desiatej,“ uviedol hovorca Ján Bača a dodal, že sa nečaká ani minútu.

Oceliarne neuvádzajú, koľko testov bolo pozitívnych. Fabrika však tento mesiac evidovala niekoľko desiatok prípadov infikovaných.

Úrad vlády sa tvrdo pustil do úradu na ochranu osobných údajov, ktorý naznačil, že vyžadovanie certifikátu s negatívnym výsledkom testu v obchode či v práci odporuje ochrane osobných údajov. Podľa vládneho úradu bude musieť znášať „všetky negatívne konzekvencie“.

„Môžeme konštatovať, že úrad na ochranu osobných údajov sa neorientuje ani v základnej legislatíve, ktorá upravuje jeho činnosť,“ tvrdí úrad vlády. Legislatíva EÚ známa ako GDPR sa údajne „nevzťahuje na spracúvanie osobných údajov v rámci činností, ktoré nepatria do pôsobnosti práva Európskej únie“.

Úrad vlády dodal, že vyhláška hygienikov, ktorá dovoľuje certifikáty kontrolovať, nespadá ani pod slovenský zákon o ochrane osobných údajov, pretože sa netýka osobných údajov spracovaných automatizovanými prostriedkami alebo súčasti informačného systému.

Úrad na ochranu osobných údajov tak podľa úradu vlády prekročil svoje právomoci.

Predbežným stanoviskom úradu na ochranu osobných údajov argumentovali niektorí zamestnávatelia a obchodníci, keď ohlasovali, že certifikáty nebudú kontrolovať.

Aké negatívne konzekvencie by pre úrad na ochranu osobných údajov mohlo jeho stanovisko mať, vládny úrad nenapísal. Predsedníčku úradu Soňu Pötheovú odvolal v apríli parlament po tom, čo jej úrad vyžadoval od Českého centra pre investigatívnu žurnalistiku zdroj viažuci sa k nahrávke z kancelárie Dobroslava Trnku. Hrozil pritom pokutou desať miliónov eur.

V  U. S. Steel vydali do 16. hodiny 888 certifikátov o testovaní, podľa firmy sa teraz nečaká na odber viac než 20 minút. „Čas čakania v rade sa v priebehu dňa postupne znižoval s výnimkou času, keď sa tímy striedali pri obedňajšej prestávke,“ dodal hovorca Ján Bača.

Zamestnávateľ by mal dať pracovníkom voľno bez náhrady mzdy, ak pre neúčasť na testovaní nemôžu nastúpiť do práce. Uviedlo to ministerstvo práce, podľa ktorého ide o prekážku na strane zamestnanca pre plnenie občianskej povinnosti. Inou možnosťou je dohodnúť sa na home office.

Ministerstvo dodalo, že v prípade takejto prekážky na strane zamestnanca sa pracovníkovi prerušuje nemocenské a dôchodkové poistenie, ako aj poistenie v nezamestnanosti. Zamestnávateľ to má oznámiť Sociálnej poisťovni.

Zamestnancovi ešte plynie sedemdňová ochranná lehota, od ôsmeho dňa by už nedostal nemocenské, ak by bol napríklad uznaný za práceneschopného.

Pred testovaním sa objavili obavy, že niektoré firmy by mohli neprítomnosť v práci v dôsledku neúčasti na testovaní brať ako neospravedlnenú absenciu. V takom prípade by hrozila zamestnancovi výpoveď.

Štátna inštitúcia sa však odvoláva na Zákonník práce, ktorý k občianskej povinnosti zaraďuje aj činnosť proti prenosným chorobám.

Ministerstvo zároveň zopakovalo, že zamestnávateľ smie vyžadovať od pracovníkov, aby sa preukázali negatívnym testom.

„Národný inšpektorát práce odporúča zamestnávateľovi individuálne posudzovať každý jednotlivý prípad neprítomnosti zamestnanca v práci tak, aby výkon práv a povinností vyplývajúcich zamestnávateľovi z pracovnoprávnych vzťahov nebol v rozpore s dobrými mravmi a na škodu zamestnanca,“ dodalo ministerstvo.

Na Googli sa v poslednom období šíri nový typ spamu, ktorý využíva službu Google Dokumenty na oklamanie ľudí. Ľuďom prichádzajú upozornenia, že ich niekto označil v neznámom dokumente a má pre nich dôležitú správu.

Služby Google Docs, Slides a ďalšie nástroje z balíka Google Workspace umožňujú pridať komentáre do dokumentu. V týchto komentároch je možné používateľa „otagovať“ uvedením jeho e-mailovej adresy. Túto funkcionalitu teraz podvodníci zneužívajú – označujú ľudí a snažia sa ich naviesť na to, aby klikli na nebezpečný odkaz.

Aj používateľom na Slovensku prišli v uplynulých dňoch e-mailové upozornenia, že ich niekto označil v dokumente.

Ak ste dostali podobné e-mailové upozornenie, určite na uvedený odkaz neklikajte. Správu nahláste ako spam a odstráňte ju.

Spoločnosť Google v tejto súvislosti poskytla pre Denník N všeobecné stanovisko: „Ochranu používateľov pred spamom naprieč našimi službami berieme veľmi vážne. Máme zavedené silné opatrenia na detekciu a blokovanie nových spamových kampaní. Avšak žiadne bezpečnostné opatrenia neposkytujú stopercentnú ochranu, preto neustále pracujeme na implementácii nových opatrení s cieľom chrániť používateľov pred novými hrozbami. V prípade tohto typu spamu zavádzame ešte dodatočné opatrenia, aby sme v čo najväčšej miere zabránili jeho prieniku. Používatelia môžu nahlásiť spam či akékoľvek narušenie tu.“

Lietajúce auto AirCar konštruktéra Štefana Kleina absolvovalo v Piešťanoch prvé dva výškové lety. Tvorcovia si na nich vyskúšali základné prvky pilotovania. Stroj podľa Kleina splnil očakávania, nasledovať bude 50 hodín testovacích letov. (tasr)

Po rokoch odkladov sa dnes otvára nové berlínske Letisko Willyho Brandta. Pôvodne malo začať fungovať pred deviatimi rokmi, zatiaľ stálo podľa médií najmenej 10 miliárd eur a jeho výstavbu sprevádzali politické a stavebné prešľapy.

Po sprevádzkovaní terminálu 1 začne nový letecký uzol popoludní vybavovať prvé prílety; prvý odlet je plánovaný na nedeľu 1. novembra.

O otvorenie sa postarajú spoločnosti Lufthansa a easyJet, ktorých stroje dnes popoludní pristanú súbežne. Večer potom prídu na rad ďalšie lety easyJetu, ktorý dosiaľ vybavoval Tegel. V nedeľu ráno z Letiska Willyho Brandta odletí prvá linka easyJetu. Obidve spoločnosti sú najväčšími klientmi nového letiska.

Nemeckú metropolu dosiaľ obsluhovali dve letiská – Tegel na severozápade a Schönefeld na juhovýchode. Kým na Tegeli sa už aj tak koronavírusom obmedzená prevádzka definitívne skončí 8. novembra, Schönefeld, pomenovaný teraz ako terminál 5 Letiska Willyho Brandta, bude slúžiť nízkonákladovým aerolíniám. (čtk)

RegioJet varuje, že pre testovanie môže odrieknuť niektoré vlaky medzi Bratislavou a Komárnom. Cestujúcim odporúča sledovať informácie na Facebooku a webovej stránke firmy.

„V prípade, že väčšia časť našich zamestnancov zostane v karanténe a nebude sa môcť dostaviť do služby, budeme musieť upraviť prevádzku vybraných spojov na trase Bratislava – Komárno,“ avizoval dopravca.

Čo hovorí RegioJet

  • V nedeľu môžu nastať výpadky, o ktorých chce operatívne informovať.
  • Zoznam vlakov, ktoré nevypravia v pondelok, plánuje zverejniť v nedeľu večer po 20.00.
  • V pondelok večer zverejní zoznam spojov, ktoré budú zrušené do odvolania.

Dopravu na trati Bratislava – Komárno si od RegioJetu objednáva a financuje štát. Od decembrovej zmeny cestovného poriadku bude vlaky prevádzkovať ZSSK, časť súprav bude mať od rakúskych železníc.

Jesenné práce na poliach sa podľa zástupcu Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory vykonávajú len veľmi pomaly. V mnohých regiónoch je ich stav alarmujúci, pôda je premočená a zber plodín aj sejba mimoriadne náročné.

Čo hovorí zástupca komory

  • „Počas minulého týždňa sa situácia s počasím v niektorých regiónoch zlepšila. Pôda je aj napriek tomu na mnohých miestach premočená a zber jesenných plodín aj sejba sú mimoriadne náročné,“ uviedol Matej Korpáš z SPPK.
  • Aktuálne je na Slovensku pozbieraných 28 % kukurice na zrno, 86 % slnečnice, 35 % cukrovej repy, vyše 80 % zemiakov a 70 % sóje.

Aká je situácia v regiónoch

  • V regióne Trnavy podľa Korpáša neumožňuje nepozbieraná kukurica výsev novej pšenice. V minulých rokoch v rovnakom čase bola sejba vykonaná približne na 80 %, aktuálne však majú niektoré subjekty osev zvládnutý na úrovni 20 %.
  • Pôda je značne premočená aj v okolí Galanty. Vystavené značnému poškodeniu sú hlavne zemiaky, sója a slnečnica. K záveru 43. týždňa bola v tomto regióne kukurica na zrno pozberaná na 46 % výmery, slnečnica na 85 %, cukrová repa na 30 %, zemiaky na 75 %, sója na 68 % výmery.
  • Daždivé počasie spomaľovalo tempo jesenných prác aj v okrese Nitra. Poľnohospodári však už finišujú so zberom slnečnice, sóje a aj zemiakov.
  • V okrese Trenčín zaznamenali v októbri celkový úhrn zrážok v rozmedzí 138 – 153 milimetrov. Poľnohospodári vďaka priaznivejšiemu počasiu v posledných dňoch mohli pokračovať najmä so zberom kukurice, ktorá je aktuálne pozberaná len z 11 % osiatej plochy.
  • Práce na poliach sa pomaličky rozbiehali aj v regióne Bánovce nad Bebravou. Pestovatelia hlásia, že nedokážu určiť, či sa im podarí zasiať všetky oziminy tak, ako mali v pláne.
  • V Lučenci bol ešte koncom minulého týždňa vyliaty Ipeľ. Teraz je situácia už priaznivejšia, ale pôdy sú rozmočené, a to najmä v južnej časti regiónu. K záveru 43. týždňa bola kukurica na zrno pozberaná na 10 %, sója z 81 % výmery.
  • Práce na poliach sú odstavené v regióne Košíc. Kukuricu v tomto regióne ešte vôbec nezbierali. (tasr, e)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať