Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

11 nesplnených alebo meškajúcich sľubov premiéra Fica

Foto – TASR
Foto – TASR

1. Jedna zdravotná poisťovňa

„Vláda jednomyseľne odsúhlasila, že chceme prejsť zo systému viacerých zdravotných poisťovní na systém jednej,“ hovoril premiér Fico v lete 2012. Jedna poisťovňa mala zostať od roku 2014.

V lete 2015 už premiér o zrušení súkromných poisťovní nehovorí. „Do akej miery by verejnosť bola pripravená akceptovať vyvlastnenie zdravotných poisťovní a vyplácanie peňazí do rúk nejakých súkromných firiem, ktoré dnes vlastnia tieto súkromné zdravotné poisťovne? Toto považujem za veľkú výzvu pre novú vládu,“ povedal Fico v rozhovore pre aktualne.sk.

Záväzok vlády je vytvoriť podmienky na výstavbu a sprevádzkovanie sto kilometrov diaľnic do roku 2010. My máme vládny záväzok. Ak ho nesplníme, potom vyvodíme politickú zodpovednosť.

Robert Fico
a jeho najznámejší sľub z roku 2007

2. Národný futbalový štadión

„Napriek tomu, v akom sme finančnom marazme, ja verím, že za tejto vlády budeme spoločne otvárať národný futbalový štadión,“ hovoril v roku 2012 nastupujúci premiér Fico. Je leto a na mieste bývalého štadióna Slovan je vybagrovaná diera zarastená burinou.

Cesta k Ficovmu štadiónu viedla cez partnerstvo s podnikateľom Ivanom Kmotríkom. Ten však z projektu vycúval. Premiér reagoval hneď – projekt preberie štát. Hoci je jasné, že to Fico za tejto vlády nestihne, chce stavbu nastaviť tak, že to „neumožní nikomu, kto príde po parlamentných voľbách 2016, aby tento priebeh prerušil a nedajbože úplne zastavil“.

3. Značka Made in Czechoslovakia

Obnovme značku Made in Czechoslovakia, zhodli sa v novembri 2013 Fico a predseda dočasnej českej vlády Jiří Rusnok. „Existujú krajiny v Ázii či Afrike, kde by sme sa radi postavili spoločne s Českou republikou so zaužívanou značkou z minulosti a spoločne ponúkali produkciu našich firiem,“ vysvetľoval vtedy slovenský premiér.

Je leto 2015 a značku Made in Czechoslovakia možno nájsť tak akurát na dne hrnčekov v staničných bufetoch.

4. Uľahčenie života párom rovnakého pohlavia

Smer najprv spolu s KDH v ústave zakonzervoval manželstvo ako zväzok muža a ženy, Robert Fico tento rok vo februári, tesne pred referendom, v parlamente hovoril o tom, že je povinnosťou vlády uľahčiť párom rovnakého pohlavia praktické stránky života. A tomu podľa neho nebráni ani Smerom podpísaný minuloročný dodatok ústavy.

O pomoci párom rovnakého pohlavia hovoril aj poslanec Ľuboš Blaha. Sedem mesiacov pred voľbami však reči o „uľahčení praktických stránok života“ stíchli.

5. Zrušenie Fondu národného majetku

„Môžem povedať v tomto okamihu, že nám nič nebráni definitívne zrušiť Fond národného majetku,“ hovoril Robert Fico v marci 2012. Tento okamih sa pretiahol na takmer tri a pol roka a FNM obsadený nominantmi Smeru je stále v rovnakej kondícii – spravuje ďalej štátne firmy a pravidelne púta médiá kauzami, ako napríklad predajom bytov za podhodnotené ceny.

Dnes to vyzerá tak, že ho naozaj zrušia, ale iba premenovaním, lebo takmer všetky jeho funkcie prejdú od januára na Správcovskú agentúru.

Ešte horšie je na tom plnenie sľubu o založení Štátnej realitnej agentúry. Po tomto sľube sa zľahla zem úplne.

6. Širokorozchodná železnica

Za svojej prvej vlády Robert Fico s Rusmi dohodol výstavbu širokorozchodnej železnice z ukrajinských hraníc cez Slovensko do Viedne. V roku 2008 Fico po stretnutí s ruským premiérom Viktorom Zubkovom vravel, že sa „asi“ začne stavať v roku 2010.

Myšlienku na projekt, ktorého cenu odhadovali niekde v okolí 4,3 miliardy a dnešné odhady sú najmenej o miliardu vyššie, si šéf Smeru preniesol aj do tejto vlády. O záujme slovenskej vlády vybudovať železnicu, ktorej ekonomický prínos je prinajmenšom sporný, písali naposledy ruské médiá v júni, keď bol Fico na návšteve Moskvy. Napriek tomu nie je stále jasný investor, presné náklady a ani to, kedy a či vôbec ju začne niekto stavať.

 7. Diaľnica do Košíc je stále v nedohľadne

Ešte v júli 2007 Robert Fico trval na tom, že jeho sľub na diaľnicu Bratislava – Košice v roku 2010 je reálny. Je leto 2015, diaľnice sa síce stavajú, na splnenie sľubu predsedu Smeru si však počkáme najmenej do roku 2019.

Aj za druhej Ficovej vlády sa termíny posúvali, pretože minister dopravy Ján Počiatek najprv hovoril o prepojení východu so západom v roku 2018. Medzičasom takmer skrachovala jedna z najväčších stavebných firiem Váhostav, ktorá rýchlostné cesty stavala. A stavať môže ďalej.

8. Namiesto moderného zdravotníctva kauza CT

Definitívne spustenie miliardového projektu elektronického zdravotníctva, ktorý sa rozbehol za prvej Ficovej vlády, stále neprichádza. Sľubované platby za diagnózu namiesto paušálnych platieb tiež.

Nominanti Smeru na ministerstve zdravotníctva nesplnili ani sľub takzvaného benchmarkingu cien lekárskych prístrojov, teda prehľadného porovnania ich cien v porovnaní so zahraničím, ktoré minister Viliam Čislák prisľúbil po minuloročnej kauze CT.

Robert Fico namiesto dokončenia projektov, ktoré by ušetrili peniaze v zdravotníctve, ponúka obnovu spoločných priestorov, napríklad aj toaliet v zlom stave.

9. Zbavovanie sa štátneho majetku

Robert Fico po nástupe tejto vlády povedal, že privatizácia strategických podnikov bude za jeho éry vylúčená. Predaje majetku sa však uskutočnili. Štát sa zbavuje menšinového podielu v Telekome a dlhodobo prenajal vojenské opravárenské podniky v Trenčíne, Banskej Bystrici a Novákoch. Prenájmy sú na 20 rokov, čo sa fakticky rovná privatizácii.

Ficova vláda plánuje tento rok dlhodobo prenajať aj Letecké opravovne Trenčín.

Hoci štát získal 100-percentný podiel v SPP, išlo o časť firmy, ktorá mala dlhodobo straty na predaji plynu domácnostiam. Skupine okolo J&T a českého podnikateľa Daniela Křetínskeho tak zostala len výnosná časť SPP-Distribúcia a Eustream.

10. Financovanie politických strán a majetkové priznania politikov

Hoci Smer ešte pred voľbami 2012 podpísal mimovládkam záväzok sprísniť pravidlá financovania straníckych aktivít do roka od nástupu nového parlamentu, nič zásadné sa v tejto oblasti nestalo.

Nič zatiaľ nie je ani z opätovne sľubovaných podrobnejších majetkových priznaní politikov, z ktorých by si voliči mohli zistiť viac než majetok vo forme „byt, chata, auto“.

11. Eurofondy môžu prepadnúť

Vláda vo svojom programovom vyhlásení sľubovala „efektívne využiť prostriedky z fondov Európskej únie na modernizáciu a rozvoj štátu a spoločnosti“. V skutočnosti však môže veľká časť eurofondov prepadnúť, alebo sa nevyčerpajú.

K 30. júnu sme využili 8,113 miliardy eur, teda len približne 70 percent zo sumy, na ktorej čerpanie sme mali deväť rokov. Na dočerpanie zvyšku máme už len pol roka. Slovensko má však už vyše roka zablokované tri operačné programy – Informatizácia spoločnosti, Regionálny operačný program a Cezhraničná spolupráca Česko-Slovensko. O ďalšie milióny eur môžeme prísť následkom chýb v projektoch či pri obstarávaniach.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

VW odložil rozhodnutie o fabrike v Turecku. Dôvodom je ofenzíva v Sýrii

Andreas Tostmann. Foto - TASR
Andreas Tostmann. Foto – TASR

Volkswagen odložil konečné rozhodnutie o výstavbe novej továrne na výrobu áut v Turecku. Dôvodom je politické napätie vyplývajúce z tureckej vojenskej ofenzívy na severe Sýrie.

„Pozorne sledujeme situáciu a sme znepokojení súčasným vývojom,“ cituje Bloomberg vyjadrenie Volkswagenu (VW).

Vo fabrike v Turecku (investícia 1,3 miliardy eur) sa má ročne vyrábať 300-tisíc vozidiel VW Passat a Škoda Superb. Automobilka ich chce exportovať do východnej Európy a na Blízky východ.

V poradí 123. závod VW má zlepšiť konkurencieschopnosť firmy na týchto trhoch, najmä vo vzťahu k ázijským značkám.

Ako ďaleko je VW v Turecku:

  • Člen predstavenstva Andreas Tostmann koncom septembra tvrdil, že firma je blízko rozhodnutiu o výstavbe továrne v Turecku. Rozhovory mali byť dokončené do dvoch týždňov;
  • Spoločnosť zaregistrovala svoju dcérsku spoločnosť v západnej provincii Manisa. Podľa zápisu v obchodnom registri sa sústredí na projektovanie, výrobu a montáž osobných a nákladných áut.

V tureckej fabrike by mohlo pracovať približne 4-tisíc ľudí. Podľa skorších informácií sa výroba mala rozbehnúť v roku 2022.

Kontroverzný plán

Investícia VW v Turecku by mohla byť kontroverzná aj vzhľadom na obavy EÚ, že v krajine je obmedzovaná sloboda prejavu a právo na demonštrácie.

VW odbíja kritiku tým, že Turecko je naďalej kandidátom na členstvo v Únii.

Zdieľať

Rozmeňte problém na drobné, odskúšajte riešenie, a až potom pomáhajte, radia noví nositelia Nobelovej ceny za ekonómiu

Esther Duflo Foto Kris Krüg / Flickr
Esther Duflo Foto Kris Krüg / Flickr

Nobelovu cenu za ekonómiu získala len druhá žena v histórii. Esther Duflo z MIT je zároveň druhým najmladším laureátom tejto ceny. S dvoma kolegami ju získala za experimentálne výskumné metódy, ktoré už v praxi pomohli boju proti chudobe.

Minúta po minúte

Zdieľať

V parlamente zasadá koaličná rada, hovoriť by mali aj o reforme nemocníc. Premiér na koaličnej rade nie je, je v Košiciach.

Zdieľať

RegioJet chystá druhú emisiu dlhopisov. Chce si požičať 500 miliónov korún

RegioJet pripravuje na prvý polrok 2020 ďalšiu emisiu dlhopisov, tentoraz vo výške zhruba 19 miliónov eur. Zo získaných zdrojov plánuje financovať ďalšiu expanziu na železničnom trhu.

V poradí druhú emisiu dlhopisov avizuje RegioJet v tlačovej správe.

Prvý raz si týmto spôsobom požičal od investorov tento rok v júni 921 miliónov korún (v prepočte okolo 36 miliónov eur).

Splatnosť druhej emisie dlhopisov bude znovu päťročná. RegioJet ponúkne držiteľom výnos 4 percentá nad sadzbou PRIBOR, ktorú zverejňuje Česká národná banka.

Podľa Petra Kohoutka, finančného riaditeľa holdingu Student Agency, do ktorého RegioJet patrí, chcú osloviť najmä finančné inštitúcie.

Časť dlhopisov by firma rada ponúkla drobným investorom, napríklad klientom privátneho bankovníctva.

Aké plány má RegioJet:

  • chce byť najsilnejším súkromným dopravcom na železnici v strednej a východnej Európe. V súčasnosti podniká v Česku, Rakúsku, na Slovensku, chystá sa do Maďarska;
  • plánuje si posilniť pozíciu na nových aj existujúcich trasách;
  • za peniaze z predaja dlhopisov nakúpi lokomotívy a vagóny.

Tržby RegioJetu v 1. polroku dosiahli 905 miliónov korún (35 miliónov eur), zisk 102 miliónov korún (zhruba 4 milióny eur).

Zdieľať

Palubný personál Lufthansy plánuje na nedeľu päťhodinový štrajk, dôvodom je spor s vedením v súvislosti so mzdami. Aerolinky označili protest za nezákonný a uviedli, že sa budú snažiť zabezpečiť všetky plánované lety.

Štrajk vyhlásil odborový zväz UFO. Má sa konať v nedeľu od 6.00 do 11.00 h, píše Reuters.

Do protestnej akcie by sa mal zapojiť palubný personál vo Frankfurte a v Mníchove, čo sú dve najväčšie centrá Lufthansy.

Najväčšia nemecká letecká spoločnosť sa snaží znižovať náklady, pretože čelí ostrej konkurencii a vysokým cenám palív.

Lufthanse v 2. štvrťroku klesol zisk pred úrokmi a zdanením na 754 miliónov eur z 1 miliardy eur pred rokom. V lete predpokladala, že podmienky na európskom trhu leteckej prepravy zostanú náročné až do konca roka.

Zdieľať

Minister Kamenický priznal, že zostavovanie rozpočtu na roky 2020 až 2022 nebolo jednoduché. Na rozdiel od rozpočtu v roku 2016 bude na jeho schválenie potrebná dohoda troch koaličných strán, koalícia však v parlamente už nemá väčšinu.

„Víťazmi rozpočtu sú zdravotníctvo a sociálne veci,“ povedal Kamenický.

Video: Premiér Pellegrini a minister Kamenický o schválenom rozpočte a o komunikácii Kočnera a Trnku

Viac k téme: Vláda schválila návrh rozpočtu, deficit má byť pol percenta. Rozpočet už dostal prívlastok „kreatívny“

Zdieľať

Pellegrini o rozpočte na rok 2020: Ide o kompromisný rozpočet, stále však so silným sociálnym akcentom. „Kompromis vychádza z toho, že napriek spomaleniu ekonomiky nemienime šetriť na našich občanoch, rezervy hľadáme v úsporách v spravovaní štátu.“

„Čelíme spomaleniu ekonomiky, ale zatiaľ by som nehovoril o kríze.“

Zdieľať

UniCredit bude pýtať úroky za vklady nad 1 milión eur

Talianska banka UniCredit zavedie negatívne úrokové sadzby pre klientov s vkladmi vyššími ako 1 milión eur. Znamená to, že za úložky nad touto hranicou budú musieť klienti banke platiť namiesto toho, aby im nabiehali úroky v ich prospech.

Negatívne úroky zavedie UniCredit od budúceho roka, informuje Reuters. Stane sa tak zrejme prvou veľkou bankou v eurozóne, ktorá týmto spôsobom „spoplatní“ vklady.

Podľa skoršieho vyjadrenia šéfa UniCredit Jean-Pierra Mustiera sa mali negatívne úroky týkať vkladov už od 100-tisíc eur.

Záporné sadzby na vkladoch sa dotknú zhruba 0,1 percenta zákazníkov UniCredit. Banka im zároveň ponúkne alternatívne spôsoby investovania.

Prečo sa to deje:

  • ECB v septembri ponorila depozitnú sadzbu hlbšie do záporného pásma:  z −0,4 % na −0,5 %. To znamená, že komerčné banky jej budú platiť ešte viac za držanie svojich vkladov;
  • centrálna banka chce podporiť ekonomiku a primäť banky k tomu, aby nedržali peniaze na účtoch, ale ich dávali do obehu;
  • negatívne úrokové sadzby znižujú ziskovosť bánk. Napriek tomu sa zatiaľ len niekoľko menších bánk v eurozóne rozhodlo presunúť súvisiace náklady na klientov.

UniCredit je najväčšia talianska banka, zároveň je najväčšou bankou v Rakúsku a kontroluje aj výrazné podiely na trhu viacerých krajín východnej Európy.

Takmer 50 percent tržieb UniCredit pochádza z Talianska, zhruba 20 percent generuje v Nemecku, 9 percent v Rakúsku a približne 22 percent v ďalších európskych krajinách.

Kto zavádza záporné úroky:

Od novembra chce spoplatniť vklady bohatých klientov švajčiarska banka UBS. Tým, ktorí si u nej vo Švajčiarsku uložia viac ako 2 milióny frankov, plánuje zaviesť úrok 0,75 percenta.

Jednou z prvých krajín, ktoré zaviedli negatívne úroky, je Dánsko. Naposledy ich avizovala Spar Nord ako tretia miestna banka v poradí.

Podobné opatrenia prijali aj dánska Jyske Bank a nemecká Berliner Volksbank.

Zdieľať

Návrh rozpočtu opäť obsahuje daňové príjmy nesystémovo navýšené o vplyv zavedenia e-kasy a tzv. nanomarkerov, teda identifikačnej látky na označovanie minerálnych olejov. Upozornila na to rozpočtová rada, ktorá sa chce na to pýtať ministerstva financií.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať