Denník N

Ako a o koľko treba zvýšiť daň z auta? Vláda chystá zmenu, väčšina strán o svojom názore mlčí

Foto - AP
Foto – AP
  • Ministerstvo financií chce do registračného poplatku pre autá pridať emisnú zložku. Cieľ je, aby si noví majitelia SUV a áut s vyššou spotrebou museli priplácať toľko, aby ich to motivovalo obzerať sa po kúpe životnému prostrediu menej škodlivých áut.
  • Denník N sa pýtal na názor ľudí z automobilového priemyslu, zástupcov ministerstva životného prostredia, environmentalistov aj politikov na to, ako by mal vyzerať vzorec registračnej dane, ktorý by odporúčali oni.

Prvé zistenie ankety o hľadaní vhodného vzorca emisnej dane vo forme registračného poplatku za auto je, že väčšina parlamentných strán na to nemá kvalifikovaný názor alebo im nevyhovuje o ňom hovoriť verejne.

Z parlamentných strán v ankete odpovedali iba Smer-SD a hnutie OĽaNO, ktoré za seba nechalo odpovedať odbor ochrany ovzdušia na ministerstve životného prostredia. Dôvodom je, že šéf envirorezortu Ján Budaj je nominant OĽaNO.

Odpovediam sa vyhli strany SaS, Sme rodina, Za ľudí, ĽSNS a Hlas – sociálna demokracia.

Odpovede v ankete ukazujú vysokú zhodu na tom, že autá s vyššími emisiami treba viac zaťažiť. Rozdiel je v tom, akú váhu má mať environmentálny faktor v porovnaní s ostatnými – teda s vekom vozidla a výkonom motora.

V niektorých prípadoch respondenti navrhujú, aby bol rozdiel pri registrácii nízkoemisných vozidiel a tých špinavších až v tisíckach eur.

Najprv výber z anketových odpovedí:

Ideálny vzorec by mal minimalizovať registrácie starších neekologických vozidiel.

Pavol Prepiak, výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR


Každé ďalšie zaťaženie slovenských motoristov považujem za neprijateľné.

Juraj Smrečan, prezident Ústredného automotoklubu SR (ÚAMK SR)


Rozdiel sadzieb medzi „čistým“ a „špinavým“ autom nemôže byť len kozmetický, ale mal by byť v stovkách a tisícoch eur.

Martin Haluš, riaditeľ Inštitútu environmentálnej politiky


Zamerať sa však potrebujeme aj na zníženie celkového počtu áut. Preto treba poskytnúť alternatívu – rapídnou podporou železničnej a cyklistickej dopravy.

Dan Kollár, Cyklokoalícia


Na dosiahnutie želaného efektu by malo ministerstvo pri určovaní registračného poplatku zaviesť kategorizáciu a progresívne sadzby za gram CO2.

Pavol Fábry, koordinátor klimatickej kampane Greenpeace Slovensko 


Štát musí pridať rôzne motivačné opatrenia, ako napr. bezplatnú diaľničnú známku pre plug-in hybridy a elektromobily.

Richard Takáč, podpredseda strany Smer – sociálna demokracia


Vzorec na výpočet registračného poplatku by mal fungovať na základe životného cyklu vozidla, t. j. zahŕňať do kalkulácií parametre ako vek, technický stav vozidla, emisnú triedu, respektíve skutočné emisie vozidla, ako aj predpokladané škody spôsobené emisiami v porovnaní s novými vozidlami.

OĽaNO

Kompletné odpovede:

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Doprava

Klimatická kríza

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie