Denník N

Home office si nemôže zamestnanec u firmy vydupať ani počas pandémie

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Väčšina zamestnávateľov v  júni obnovila pre zamestnancov po práci z domu riadny režim na pracoviskách. Po vyhlásení núdzového stavu od 1. októbra zase mnohí zamestnanci opäť začínajú pracovať v domácom prostredí.

Prieskum Profesie a HR Open Forum z júla ukázal, že návrat zamestnancov na pracoviská sprevádzajú zvýšené hygienické normy, rozširovanie benefitu práce z domu, či úprava spoločných priestorov.

Nie každý zamestnanec však vníma návrat na pracovisko pozitívne. Takmer 52 percent firiem uviedlo, že najväčšia časť zamestnancov by najradšej pracovala z domu a na pracovisko by radi prichádzali iba výnimočne na porady a stretnutia.

Firmy po príchode pandémie pracovali na vytvorení nových pravidiel nastavenia služobných ciest, rozlíšenia zamestnancov, ktorí musia pracovať na pracovisku, a konkretizovali tiež nariadenia pre práce z domu. Benefit, keď môžu zamestnanci pár dní v mesiaci odpracovať aj z domu, sa bude podľa výsledkov prieskumu rozširovať. Plánované zmeny uviedlo až 80 percent oslovených firiem.

Najčastejším rozhodnutím je rozšírenie home officeu na 4 až 8 dní v mesiaci. Takúto možnosť preferovalo vyše 35 % firiem.

Prácu na 9 až 15 dní preferovalo takmer 24 % spoločností.  Takmer 12 % firiem by uprednostnilo prácu z domu na viac ako 16 dní. Nad možnosťou zaviesť 100 % trvalej práce z domu aj pre pozície, kde to v minulosti limitovali, uvažuje 8,5 % spoločností. Inú možnosť si vybralo 22 % spoločností.

Flexibilita a práca z domu je novým akceptovaným pravidlom aj podľa prieskumu, ktorý zozbierala Americká obchodná komora v SR medzi členmi svojej platformy biznis centier BSCF (Business Service Center Forum). Fórum centier podnikových služieb zozbieralo dáta od 32 firiem, ktoré na Slovensku spolu zamestnávajú viac ako 34-tisíc pracovníkov.

Pre štvrtinu biznis centier je práca z domu plne preferovaná možnosť a pre 41 percent čiastočne preferovaná možnosť výkonu práce. To v  praxi znamená striedavé fungovanie v rámci týždňa (1-2 dni v kancelárii verzus 3-4 dni práce z domu).

Asi 28 percent biznis centier dáva svojim zamestnancom plnú flexibilitu podľa potrieb pracovných tímov. Iba 13 percent biznis centier preferuje väčšinu času práce v kancelárii.

Zohľadnenie práce z domu ako plnohodnotne vykonávanej práce v 21. storočí by mala podľa biznis centier reflektovať aj novela Zákonníka práce.

Menej dochádzania a času stráveného v kancelárii ovplyvní aj plány biznis centier s využívaním kancelárskych priestorov. Zatiaľ čo 41 percent zamestnávateľov v sektore neplánuje výrazné zmeny, na druhej strane 53 percent centier plánuje znižovanie aktuálnej metráže svojich kancelárií. Iba 6 percent centier uviedlo, že budú naopak potrebovať viac priestorov vzhľadom na zdravotné a bezpečnostné obmedzenia.

Ministerstvo zmenilo domácu prácu

Po vypuknutí pandémie prispôsobilo ministerstvo práce aj pracovnú legislatívu. Novelou Zákonníka práce získal zamestnávateľ od 4. apríla právo

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie