Home office si nemôže zamestnanec u firmy vydupať ani počas pandémie
Väčšina zamestnávateľov v júni obnovila pre zamestnancov po práci z domu riadny režim na pracoviskách. Po vyhlásení núdzového stavu od 1. októbra zase mnohí zamestnanci opäť začínajú pracovať v domácom prostredí.
Prieskum Profesie a HR Open Forum z júla ukázal, že návrat zamestnancov na pracoviská sprevádzajú zvýšené hygienické normy, rozširovanie benefitu práce z domu, či úprava spoločných priestorov.
Nie každý zamestnanec však vníma návrat na pracovisko pozitívne. Takmer 52 percent firiem uviedlo, že najväčšia časť zamestnancov by najradšej pracovala z domu a na pracovisko by radi prichádzali iba výnimočne na porady a stretnutia.
Firmy po príchode pandémie pracovali na vytvorení nových pravidiel nastavenia služobných ciest, rozlíšenia zamestnancov, ktorí musia pracovať na pracovisku, a konkretizovali tiež nariadenia pre práce z domu. Benefit, keď môžu zamestnanci pár dní v mesiaci odpracovať aj z domu, sa bude podľa výsledkov prieskumu rozširovať. Plánované zmeny uviedlo až 80 percent oslovených firiem.
Najčastejším rozhodnutím je rozšírenie home officeu na 4 až 8 dní v mesiaci. Takúto možnosť preferovalo vyše 35 % firiem.
Prácu na 9 až 15 dní preferovalo takmer 24 % spoločností. Takmer 12 % firiem by uprednostnilo prácu z domu na viac ako 16 dní. Nad možnosťou zaviesť 100 % trvalej práce z domu aj pre pozície, kde to v minulosti limitovali, uvažuje 8,5 % spoločností. Inú možnosť si vybralo 22 % spoločností.
Flexibilita a práca z domu je novým akceptovaným pravidlom aj podľa prieskumu, ktorý zozbierala Americká obchodná komora v SR medzi členmi svojej platformy biznis centier BSCF (Business Service Center Forum). Fórum centier podnikových služieb zozbieralo dáta od 32 firiem, ktoré na Slovensku spolu zamestnávajú viac ako 34-tisíc pracovníkov.
Pre štvrtinu biznis centier je práca z domu plne preferovaná možnosť a pre 41 percent čiastočne preferovaná možnosť výkonu práce. To v praxi znamená striedavé fungovanie v rámci týždňa (1-2 dni v kancelárii verzus 3-4 dni práce z domu).
Asi 28 percent biznis centier dáva svojim zamestnancom plnú flexibilitu podľa potrieb pracovných tímov. Iba 13 percent biznis centier preferuje väčšinu času práce v kancelárii.
Zohľadnenie práce z domu ako plnohodnotne vykonávanej práce v 21. storočí by mala podľa biznis centier reflektovať aj novela Zákonníka práce.
Menej dochádzania a času stráveného v kancelárii ovplyvní aj plány biznis centier s využívaním kancelárskych priestorov. Zatiaľ čo 41 percent zamestnávateľov v sektore neplánuje výrazné zmeny, na druhej strane 53 percent centier plánuje znižovanie aktuálnej metráže svojich kancelárií. Iba 6 percent centier uviedlo, že budú naopak potrebovať viac priestorov vzhľadom na zdravotné a bezpečnostné obmedzenia.
Ministerstvo zmenilo domácu prácu
Po vypuknutí pandémie prispôsobilo ministerstvo práce aj pracovnú legislatívu. Novelou Zákonníka práce získal zamestnávateľ od 4. apríla právo