Denník N

Šéf slovenskej gigafabriky na batérie: Teraz sme ukázali prototyp, budúci rok testujeme v autách

Marián Boček. Foto - Globsec
Marián Boček. Foto – Globsec

Medzi prvými by mohla byť aj jedna značka s výrobou na Slovensku, hovorí v rozhovore spoluzakladateľ a šéf firmy InoBat Auto Marián Boček.

Suroviny potrebné na výrobu batérií chceme získavať najmä z Európskej únie, tvrdí Marián Boček. Pri dodávateľoch z tretích krajín, napríklad z Číny, si podľa neho overujú, či ťažiari dodržiavajú ľudské práva.

Rozhovor sme urobili tesne po tom, čo na konferencii Tatra Summit na Štrbskom Plese ukázal fyzický prototyp inteligentnej batérie, ktorá by sa mala vyrábať na Slovensku.

V rozhovore sa dozviete:

  • Či sa InoBat chce uchádzať o štátnu pomoc.
  • Kedy firma ukáže auto, ktoré jazdí s jej batériou.
  • Čo si šéf firmy myslí o ťažbe kritických surovín pre batérie v krajinách EÚ.
  • Či mu neprekáža, že investorom jeho kľúčového partnera je aj korporácia, ktorá neuznáva klimatickú zmenu.

Na Tatra Summite malo vystúpiť viacero ministrov financií, ktorí na poslednú chvíľu svoju účasť zrušili. Neboli ste sklamaný?

Dalo sa to čakať. Neberiem to ako sklamanie, ale ako novú realitu.

Pre mňa je táto konferencia unikátna tým, že prepája ľudí z biznisu s verejnou sférou a politikmi na európskej úrovni. Myslím si, že stretávať sa spoločne v jednej miestnosti bude čoraz menej bežné. Aj Globsec a Tatra Summit sú oveľa viac digitálne.

Na úvodnej diskusii sme napríklad videli, že viceprezidentka Európskej investičnej banky sa pripojila cez Zoom. Musíme si zvyknúť, že virtuálny kontakt je rovnocenný tomu fyzickému.

S akým cieľom ste teda fyzicky prišli vy, okrem toho, že ste ukázali prototyp svojej batérie?

Myšlienka InoBatu vznikla pred dvoma rokmi práve na Štrbskom Plese. Odvtedy sme prekonali veľa míľnikov. Rozmýšľali sme, kde urobiť odhalenie produktu. Mysleli sme si, že si to zaslúži niečo v štýle Steva Jobsa, keď predstavoval Macintosh (osobný počítač značky Apple, pozn. E).

Inobat v Tatrách predstavil fyzicky vyrobené batérie pre elektromobily. Osloviť nimi chce najmä prémiové značky. Foto – Globsec

Prišli ste sa sem rozprávať aj s novými investormi alebo dohadovať ďalšiu štátnu pomoc?

Náš projekt je stále startup. Sme vo vývoji a stále hľadáme financie. Aj preto sme tu. Vyvíjame momentálne výrobnú linku, plánujeme výstavbu gigafabriky.

Určite je naším cieľom vytvárať povedomie o projekte a ukázať, ako ďaleko sme sa posunuli za dva roky. Chceme, aby ľudia nášmu produktu verili a mohli si ho ohmatať.

Využívame to tiež na to, aby si automobilky a potenciálni investori, vrátane inštitucionálnych, uvedomili, že naša myšlienka sa už mení na reálny produkt.

Či bude náš projekt podporený z privátnych alebo verejných zdrojov, to je pre samotnú myšlienku jedno. Dôležité je, aby sa nám ju podarilo zrealizovať.

Pýtam sa preto, lebo kolega Ivan Haluza sa už v jednom z prvých rozhovorov s vami pýtal, či vybudujete miliardovú výrobnú fabriku na Slovensku aj bez štátnej podpory.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Budúcnosť automobilov

Globsec

Klimatická kríza

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie