Denník N

Minister dopravy Doležal: Nie som nadšený z nápadu zaviesť bezplatnú autobusovú dopravu

Minister dopravy Andrej Doležal. Foto – Globsec
Minister dopravy Andrej Doležal. Foto – Globsec

Neexistuje, aby bolo cestovanie autom rýchlejšie než jazda vlakom, tvrdí v rozhovore Andrej Doležal zo Sme rodina.

Vláda chce podľa reformného plánu presvedčiť ľudí, aby namiesto auta cestovali viac vlakom. Cieľom je, aby priemerný Slovák o štyri roky najazdil po koľajniciach o tretinu viac ako dnes.

Doležalovi sa však nepáči, že železniciam by mali konkurovať menej ekologické autobusy zadarmo pre dôchodcov a študentov.

Koalícia ich v lete prisľúbila ako súčasť sociálneho balíčka. Podľa Doležala by to ohrozilo iný sľub, ktorý sme dali Európskej únii – znižovať tvorbu emisií.

Rozhovor s ministrom Andrejom Doležalom sme urobili po jeho vystúpení na konferencii Tatra Summit. Sľúbil v ňom, že na budúci rok hostí privezie špeciálne vypraveným vlakom.

V rozhovore sa dozviete:

  • ako chce Andrej Doležal presvedčiť ľudí, aby po Slovensku cestovali radšej vlakom namiesto auta;
  • prečo napriek prioritizácii železníc musíme investovať čoraz viac peňazí do diaľnic a ciest;
  • čo bude úlohou národnej dopravnej autority a či zavedie jednotné cestovné vo vlakoch a v autobusoch na celom Slovensku;
  • či vláda poskytne dotáciu slovenskému startupu na výrobu batérií do elektromobilov InoBat;
  • ako by mala fungovať nová schéma na obnovu rodinných domov a kto z nej dostane viac peňazí.
Andrej Doležal v diskusii na konferencii Tatra Summit. Foto – Globsec

Aké veľké sú vaše skúsenosti s cestovaním vlakom?

V poslednom čase veľmi intenzívne. Absolvoval som stretnutie vo vlaku so všetkými generálnymi riaditeľmi železníc. Išli sme južnou trasou, takže viem, čo je to šesť hodín do Košíc.

Predtým sme boli v Trenčíne. Išli sme síce po vynovenej trati, ale skončili sme na starej stanici. Ako som hovoril aj tu v diskusii, keď hovoríme o cestovaní, nemôžeme sa oháňať iba frázami, ale musíme zmeniť svoj spôsob uvažovania.

Čo to znamená pre vás osobne?

To znamená, že je úplne prirodzené, aby minister dopravy išiel príkladom a cestoval vlakom čo najviac.

Keď ste teda v slovenských vlakoch v poslednom čase precestovali toľko kilometrov, aká zmena je kľúčová, aby ľudia najazdili vlakmi v priemere o tretinu viac ako dnes? 

Skrátiť čas cestovania. Dnes nie je problém vo vlakoch a vo vozovom parku. Viac ako 60 percent máme obnovených. Či už kompletne novými súpravami, alebo zrekonštruovanými. Problémom sú obmedzenia traťovej rýchlosti. Načo mi je vlak, ktorý môže ísť rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu, keď jazdí po južnej trase tridsiatkou alebo štyridsiatkou?

O koľko viac ľudí by potom dokázali železnice prepraviť?

Máme štúdiu, že ak by sme zvýšili priemernú rýchlosť v diaľkovej doprave na 140 kilometrov za hodinu a v regionálnej na 80, tak dokážeme previezť dvojnásobný počet cestujúcich. To je 150 miliónov ročne. Odľahčí to cesty, a teda, paradoxne, zlepší aj cestovanie autom.

Kedy sa toho dočkáme?

Nestane sa to lusknutím prsta. Musíme naštartovať dlhodobý ozdravný proces železničnej infraštruktúry. Plán obnovy môže byť prvý impulz. Navrhujeme v ňom na železničnú sieť 700 miliónov eur. No celkovo máme v tejto oblasti investičný dlh 10 miliárd. To znamená, že musíme urobiť systémové zmeny, a to nielen s pomocou plánu obnovy a štandardných európskych fondov. Potrebujeme nástroj na dlhodobé financovanie dopravnej infraštruktúry na Slovensku. Jedného dňa sa totiž tie fondy skončia.

Hovoríte, že železnice majú byť priorita, no stále investujeme viac do ciest.

To je fakt, ktorý potrebujeme zvrátiť.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Andrej Doležal

Doprava

Globsec

Klimatická kríza

Plán obnovy EÚ

Železnice

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie