Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

V krajine beží revolúcia a vláda ignoruje koronavírus. Ako sa v Bielorusku farmárči právnikovi Krátkemu

Daniel Krátký. Foto - Kratky Global
Daniel Krátký. Foto – Kratky Global

Medzi slovenskými farmármi sa už pár týždňov rozpráva, že po tom, čo rodina Tkáčovcov z finančnej skupiny J&T prevzala začiatkom leta agropodniky Esin Group, aktuálne preberá aj najväčšiu domácu farmársku skupinu.

Ide o Slovenské farmárske družstvo, ktoré dal dohromady na 40-tisíc hektároch pôdy bývalý konkurzný právnik Daniel Krátký.

Krátký to však odmieta a rovnako odmieta, že by svoju skupinu predával, lebo ho oslabilo rozšírenie jeho agropodnikania do Bieloruska.

Krátko pred rozhorením protestov proti autoritárskemu režimu Alexandra Lukašenka totiž v Bielorusku kúpil dve veľké farmy hospodáriace na desiatich tisícoch hektárov pôdy.

Krátký síce priznáva, že bieloruská revolúcia mu skomplikovala podnikanie, no podľa neho iba do tej miery, že oddialila jeho tamojší ďalší rast. Pôvodne totiž vyhlasoval, že v Bielorusku chce poskupovať agropodniky so stotisíc hektármi pôdy.

Na prikupovanie ďalších bieloruských fariem si bude musieť počkať, no prvé dve mu bežia a je s nimi spokojný.

Daniel Krátký Denníku E porozprával aj o tom, ako sa mu podniká na bieloruských farmách v situácii, keď bieloruská vláda takmer úplne ignoruje celosvetovú pandémiu koronavírusu.

Medzi slovenskými farmármi sa hovorí, že Slovenské farmárske družstvo preberá rodina Tkáčovcov z J&T. Čo je na tom pravdy?

Nie je to pravda. Našu agrárnu skupinu nepredávame.

Prečo je potom od augusta novým predsedom Predstavenstva Slovenského farmárskeho družstva Peter Jagrík, ktorý bol v rokoch 2017 až 2019 vysokopostaveným manažérom a prokuristom Esin Group, ktorá od júna patrí Tkáčovcom?

Táto manažérska zmena bola v našej firme vyvolaná iba naším posunom do Bieloruska a nie vstupom nejakého nového vlastníka. Pôvodné vedenie našej agrárnej skupiny totiž odišlo riadiť bieloruskú agrárnu vetvu Belagria. Pre naše slovenské farmy sme preto hľadali nového manažéra a na trhu bol voľný práve pán Jagrík. Skončil v Esine pred pol rokom, teraz je plne naším človekom.

S finančnou skupinou J&T

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Kľúčoví zamestnanci už spia vo firmách
  • Svetový obchod: WTO povolila EÚ uvaliť  clá na dovoz tovaru z USA za 4 mld USD ako odvetu za subvencie Boeingu
  • Testovanie: Firmy s viac ako 4000 zamestnancami budú môcť  testovať vo vlastnej réžii, musia sa prihlásiť do 27. októbra, pre menšie firmy pripraví štát takéto riešenie až neskôr
  • Doprava: RegioJet a FlixBus rušia prevádzku autobusových spojov z Bratislavy do Viedne a späť
  • Úmrtie: Zomrel Viliam Turan, podnikateľ v osobnej doprave a majiteľ cestovnej kancelárie Turancar
  • Prieskum: Podnikateľská nálada v Nemecku sa v októbri po piatich mesiacoch zhoršila
  • Vývoj: Dôvera v českú ekonomiku po päťmesačnom raste v októbri klesla, hlavne u spotrebiteľov, ale aj u firiem
  • Automobilky: EK podľa zdrojov agentúry Reuters schváli dohodu o spojení automobiliek Fiat Chrysler a PSA
  • Obmedzenia: Ako pracovať počas lockdownu?
  • Bývanie: Pôjdu ceny starých bytov pre pandémiu nadol?
  • Zasiahla druhá vlna vaše podnikanie? Napíšte nám

Bez testu nemôžete ísť do práce ani na pandemickú PN-ku a firma si od vás smie pýtať potvrdenie

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Firmy na Orave a v bardejovskom okrese už riešia, čo so zamestnancami, ktorí sa nedali testovať. Nemôžu chodiť do práce, nemôžu čerpať ani pandemickú péenku, môžu mať teda home office alebo si musia čerpať voľno, prípadne majú absenciu. Neúčasť v práci je však pre zamestnávateľa z viacerých dôvodov vážna komplikácia.

Minúta po minúte

EÚ podporí na post šéfky WTO Nigérijčanku Ngozi Okonjo-Iweala. Je bývalou ministerkou financií Nigérie a má za sebou 25-ročnú kariéru vo Svetovej banke. Do čela Svetovej obchodnej organizácie sa prvýkrát postaví žena, pretože druhou kandidátkou je ministerka obchodu Južnej Kórey Yoo Myung-hee. (tasr)

Zákaz vychádzania by sa nemal dotknúť výdajných miest pre zásielky. Jednou z výnimiek je totiž aj cesta do prevádzok poštových služieb. Platforma Zásielkovňa hlási, že jej zostáva otvorených viac ako 950 výdajných miest. Zatvorených prevádzok bude menej ako 10 %. (tasr)

WTO oficiálne povolila EÚ uvaliť clá na dovoz tovaru z USA v hodnote 4 miliardy dolárov ročne ako odvetu za subvencie, ktoré Washington poskytoval Boeingu. Neočakáva sa, že tarify budú zavedené pred prezidentskými voľbami v USA.

Uvalenie ciel už pred dvoma týždňami schválil arbitrážny orgán WTO, rozhodnutie definitívne potvrdil orgán na riešenie sporov.

Ako reagovali USA

Americký delegát pri WTO vyzval EÚ, aby clá nezavádzala, pretože Washington už nezákonnú podporu Boeingu ukončil.

Podľa neho by si uvalenie ciel vynútilo reakciu zo strany Spojených štátov. Administratíva prezidenta Donalda Trumpa preferuje riešenie sporu okolo subvencovania výroby lietadiel dohodou.

EÚ už skôr zostavila zoznam amerických produktov, na ktoré by sa mohli vzťahovať nové clá. Sú na ňom napríklad lietadlá, vína, liehoviny, mrazené ryby, traktory a ďalšie výrobky.

História sporu

Spor medzi USA a EÚ ohľadne subvencovania výroby lietadiel sa ťahá už 16 rokov. WTO vlani na jeseň povolila USA ako odvetu na finančnú podporu pre Airbus clá na tovar z EÚ v objeme 7,5 miliardy dolárov ročne.

Washington potom zaviedol 10-percentné clo na európske lietadlá a 25 % na ďalší tovar, napríklad na francúzske vína, škótsku a írsku whisky alebo na syry. Tento rok clo na lietadlá stúplo na 15 %.

WTO pri riešení vzájomného sporu zistila, že USA aj EÚ v rozpore s jej pravidlami poskytujú Boeingu a Airbusu finančnú podporu s cieľom zabezpečiť im výhodnejšiu pozíciu na trhu. (čtk, reuters)

Aerolínie Finnair začali predávať jedlo z biznis triedy v supermarkete, snažia sa tak zabrániť rozsiahlemu prepúšťaniu v cateringovej divízii. Produkt sa stal hitom, firma ho preto plánuje ponúknuť aj v ďalších obchodoch.

Pandémia ochromila leteckú dopravu po celom svete a s ňou aj cateringové služby. Fínske aerolínie sa preto rozhodli, že jedlá určené pre biznis triedu ponúknu supermarketu neďaleko letiska Helsinki-Vantaa, kde majú základňu.

Jedno balenie hlavného jedla stojí 12,9 eura, napriek tomu sa v priebehu pár dní predalo 1 600 porcií. Vyššia cena je opodstatnená, keďže aj suroviny majú vysokú kvalitu, hovorí Juha Stehnohlm z Finnair Kitchen.

Viac o cateringu Finnair:

  • Aerolinky v roku 2017 ukončili outsorcing cateringových služieb. Od divízie Lufhansy kúpili firmu LSG Sky Chefs, premenovali ju na Finnair Kitchen a samy začali poskytovať cateringové služby.
  • V roku 2018 už vyrábali vo vlastnej réžii 12-tisíc jedál denne, po vypuknutí pandémie sa však predaj prepadol v dôsledku koronavírusových reštrikcií.
  • Okrem pôvodného menu plánujú prísť aj s novou ponukou, napríklad jedlami zo sobieho mäsa z Laponska či japonskou kuchyňou.

Podobne ako mnohé iné aerolinky ani Finnair sa nevyhli prepúšťaniu v dôsledku pandémie. Minulý týždeň firma oznámila, že do marca zruší približne 700 pracovných miest. (tasr, reuters)

Košická župa poskytne nájomcom svojich nebytových priestorov 50-percentnú zľavu na nájomnom za čas, počas ktorého im protiepidemické opatrenia neumožnili v týchto priestoroch podnikať. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať