Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Ako vyzerá testovanie v Slovnafte: nečaká sa, jedno miesto vybaví za hodinu 90 ľudí

Foto N - Tomáš Grečko
Foto N – Tomáš Grečko

Prvé hodiny testovania vo veľkých firmách ukazujú, aký rozdiel urobí precízne plánovanie a jednoznačná komunikácia.

V budovách Slovnaftu v bratislavskom Vlčom hrdle prebieha testovanie pred aj za bránami rafinérie. Pred verejným odberným miestom v závodnej jedálni sa rad ľudí ťahá niekoľko stoviek metrov. Pani, ktorá už čaká test, vyratúva: prišla o pol siedmej, testovať sa začalo o hodinu neskôr. Je desať hodín. Či je pozitívna alebo negatívna, sa teda dozvie asi tri a pol hodiny od príchodu.

Na verejnom odbernom mieste pred Slovnaftom sa vytvoril rad dlhý niekoľko stoviek metrov. Foto N – Tomáš Grečko

Tá istá procedúra zaberie za bránami Slovnaftu zhruba 30 minút. Stery a administratívu na dvoch odberných miestach tu riadi a organizuje firma. Za dva dni umožní otestovať sa všetkým zamestnancom, ktorí sa prihlásili. Záujem prejavilo 70 % z 3300 zamestnancov fabriky.

Aby sme sa mohli ísť pozrieť, ako testovanie prebieha vo výrobnej sekcii rafinérie, musíme mať aj my certifikát s negatívnym výsledkom.

Zásadný detail: vyplnené formuláre

Prvé odberné miesto sa nachádza hneď za vstupnou budovou. Autobusy stadiaľto zvyknú rozvážať zamestnancov po areáli. Oproti zastávke stoja rozložené stany a prístrešky, kde prebieha testovanie. Stany má Slovnaft vlastné, testy a certifikáty dostali od štátu.

V rade opodiaľ stojí do desať ľudí. Čakajú na testovanie, väčšina má v ruke vyplnené tlačivá.

Jedno potvrdenie o poskytnutí osobných údajov a žiadanku o vyšetrenie. Ako u lekára, len s tým rozdielom, že si ich vypísali doma alebo v práci.

Pre takých ako my, ktorí tlačivá vyplnené nemajú, sú pripravené hárky a perá. Kým ich stihneme vyplniť a nahlásiť svoje údaje, už nás volajú k stanu. Vydezinfikovať si ruky, vysmrkať sa a prečkať najnepríjemnejších desať sekúnd zákroku. „Hlavu dole. Rúško ešte nižšie. Oči otvorené,“ odporúča medik pred vykonaním steru, keď vidí, že to nerobíme správne.

Foto N – Tomáš Grečko
Foto N – Tomáš Grečko

Slovnaftu sa podarilo na víkendové testovanie zabezpečiť 25 mladých medikov, ďalšiu dvadsiatku ľudí tvorí obsluhujúci personál. „Trúfam si povedať, že je to možno najlepší tím v štáte. Niektorí z nich majú desaťtisíce odberov pre súkromné ‚labáky‘,“ pochvaľuje si zohraný tím medikov šéf bezpečnosti fabriky Martin Demčák.

V prvej línii sú odoberači, v druhej vzorkári a v tretej vyhodnocovači. “Odoberač chytí, odoberie, vloží dnu, zavrie a podáva ďalej. Ďalší vyhodnocuje, tretí vypisuje,” vraví Demčák. Vďaka zohratosti sa im darí otestovať 90 ľudí za hodinu. Podľa prvých informácií z terénu zvládajú verejné odberné miesta za rovnaký čas otestovať najviac 60 ľudí.

Podľa Demčáka vypomáhajú aj odbernému miestu v závodnej jedálni, ktorú poskytli samospráve. “Chýbajú im tam papiere, technické veci.”

Po testovaní čakáme na výsledok spolu s ostatnými zamestnancami. Trvá to asi 20 minút. Tých, čo sú už otestovaní, je oveľa viac než ľudí v rade.

Čakáme na výsledok, rozprávame sa s vojakom

Na akciu dozerá pridelený príslušník armády. Väčšinu času len postáva opodiaľ a díva sa, ako ľuďom rozdávajú obálky s certifikátmi.

“Ak by vznikli akékoľvek problémy, či už s certifikátmi, s testami alebo s čímkoľvek počas procesu, sme schopní to koordinovať a spojiť sa s regionálnymi veliteľstvami alebo s operačným centrom,” vysvetľuje svoju úlohu podplukovník Ján Češek.

Zatiaľ žiadne problémy neboli, podniky ako Slovnaft by si podľa neho nedovolili niečo podceniť, vidno, že aj odberové tímy sú skúsené. “Je oveľa jednoduchšie si to v podniku dopredu naplánovať. Vedia, koľko ľudí majú, koľko im príde, majú aj predpripravené hárky. Je to iné, ako keď odberné miesto pre verejnosť dopredu nevie, koľko ľudí sa mu zozbiera.”

Podplukovník Ján Češek. Foto N – Tomáš Grečko

Vybavení za tridsať minút

Asi pol hodinu po príchode kričí zamestnanec v pracovnej kombinéze naše mená. Rýchla kontrola výsledkov, sme negatívni.

Čo sa stane so zamestnancami, ktorí zistia, že sú pozitívni? Aj na to má firma spracovaný protokol, podľa ktorého postupuje.

Akonáhle má zamestnanec pozitívny výsledok, je povinný to ihneď ohlásiť svojmu nadriadenému a hlavnému dispečingu. Následne je v povinnej karanténe a spustí sa interný proces vyhľadávania kontaktov.

“Začneme mapovať, kedy bol v práci za posledných 10 dní, s kým tam bol v úzkom kontakte a tých ľudí dávame hneď nabok,” vraví Demčák. Päť dní od posledného kontaktu ich firma testuje a podľa výsledku buď môžu ísť do práce, alebo zostanú ďalej v karanténe.

Po skončení karantény je zamestnanec znova testovaný buď antigénovým testom, ktorý zakúpila firma, alebo PCR testom. Demčák vraví, že antigénové testy od americkej firmy Abbott zatiaľ “chytajú” stopercentne.

Rozdávanie obálok s výsledkami testov a certifikátmi. Foto N – Tomáš Grečko

Ideme do výrobnej časti

S negatívnym výsledkom sadáme do auta, ktorým nás hovorca Slovnaftu prevezie k testovacej stanici vo výrobnej časti rafinérie.

V aute sa ozýva pípanie, nie sú to nezapnuté bezpečnostné pásy, ale GPS lokalizácia. Pohyb každého vozidla po areáli je monitorovaný.

Cesta k odbernému miestu trvá autom niekoľko minút. Areál fabriky je veľký asi ako bratislavská Petržalka. Prepletáme sa pomedzi potrubia a zásobníky a prichádzame k stanici na výrobu tepla. Z komína sa valia kúdole bieleho dymu. Z 90 % je to len vodná para, vysvetľuje hovorca Anton Molnár.

Odberné miesto sa nachádza v hasičskej zbrojnici. Na parkovisku pred ňou sú opäť rozložené prístrešky, pod ktorými administratívny personál zapisuje ľudí priamo z výroby. Je ich tu ešte menej než na stanovišti, z ktorého sme práve prišli. Väčšina testovacieho tímu len čaká, kým niekto príde.

 

Foto N – Tomáš Grečko
Foto N – Tomáš Grečko
Foto N – Tomáš Grečko

Do 9.30 stihli otestovať asi 320 zamestnancov. “To sú všetko výrobári, ktorí sú momentálne v zmene. Vrátia sa na zmenu a zase prídu dvaja, takto sa prestriedajú,” vraví špecialistka pre bezpečnosť Gabriela Kubányiová. Prichádzajú v hodinových blokoch podľa rozpisu, keď prídu, skontrolujú im osobné údaje, dostanú číslo, ktoré píše aj medik na test a vyhodnocovač na obálku. “My ich podľa čísla vyvolávame a dávame im priamo výsledok.”

Na oboch odberných miestach vo fabrike stihli do 13.00 otestovať 900 ľudí, jeden z nich mal pozitívny výsledok.

Firmy verzus štát: v čom je rozdiel?

Ako je možné, že pred verejným odberným miestom pred rafinériou sa čaká tri hodiny a vnútri tridsať minút?

Hlavné rozdiely by sa dali zhrnúť do štyroch bodov:

  • Minimalizovanie “papierovačiek” priamo na mieste.
  • Jednoznačné inštrukcie.
  • Riadenie náporu ľudí na odberných miestach podľa ich aktuálnej vyťaženosti.
  • Zohratý a skúsený tím ľudí.

Nebolo by fér tvrdiť, že firmy, ktoré si zabezpečujú vlastné testovanie, sú v rovnakej situácii ako armáda a samosprávy. Podniky majú na starosti rádovo jednotky odberných miest, niektoré mestá desiatky. Veľké spoločnosti majú vlastné komunikačné kanály, ktorými dokážu rozosielať a zbierať informácie. Podobne ako v bratislavskej automobilke Volkswagen aj v Slovnafte využívajú vďaka tomu kapacity odberných miest maximálne efektívne.

Treba však pripomenúť aj to, že na rozdiel od štátu, ktorý vie o testovaní dlhšie, firmy sa dozvedeli o tom, že do neho budú zapojené len pár dní dozadu.

Dnes na DennikE.sk

Za zbieranie peňazí na Šírava Park dostala CEE Real Estate Group od NBS pokutu 20-tisíc eur

Zdroj - CEE Real Estate Group
Zdroj – CEE Real Estate Group

Za zbieranie peňazí na Šírava Park dostala CEE Real Estate Group od NBS pokutu 20-tisíc eur. Centrálna banka nariadila spoločnosti nepovolené kolektívne investovanie skončiť. Firma ponúkala ľuďom investíciu s garantovaným výnosom 25 % ročne na 24 rokov.

Vratka z nezaplatených faktúr je dobrá vec. Má však aj svoje riziká, upozorňuje odborníčka

Ilustračné foto – TASR
Ilustračné foto – TASR

Daňové úrady budú od januára vracať DPH podnikateľom, ktorým odberatelia za dodané tovary alebo služby nezaplatia. Pri nevymožiteľných pohľadávkach si budú môcť v opravnom priznaní znížiť základ dane. Novelu zákona o DPH už podpísala prezidentka.

Minúta po minúte

Ekonomický newsfilter: Banky už blokujú majetky Arcy, aj keď len preventívne +

  • Mičovský odvolal z čela štátnych lesov vlastného favorita, ktorý už dlhšie prekážal drevárom
  • Nový model už má mať pre budúcnosť aj trnavská automobilka. Zatiaľ to však tvrdia len jej odbory
  • Pri Tipose Heger nastavenú latku slušnejších výberov ľudí neudržal

Po krátkej ťažkej chorobe zomrel vo veku 66 rokov Dušan Smoleňák, bývalý riaditeľ poisťovne Gerling na Slovensku, ktorý neskôr pôsobil v japonskej poisťovni Mitsui Sumitomo (dnes MSIG Insurance Europe). Bol uznávaným špecialistom najmä na poisťovanie priemyslu.

Výstavba nemecko-ruského plynovodu Severný prúd 2 by mala napriek amerických sankciám v decembri pokračovať po prerušení na jeden a pol roka. Nord Stream je pre krajiny strednej Európy vrátane Slovenska riziko, pretože Gazpromu umožňuje pri vývoze obísť ich plynovody.

Prečo projekt stál: Dostavbe plynovodu Severný prúd 2 chcú zabrániť Spojené štáty. V decembri 2019 sa výstavba náhle zastavila pred dánskym ostrovom Bornholm. Dôvodom bolo, že pre sankcie USA projekt opustili obe švajčiarske lode, ktoré kládli potrubie. Americký kongres predtým aj napriek kritike zo strany Nemecka a Ruska schválil zákon na ochranu energetickej bezpečnosti Európy (PEESA).

Čo je Nord Stream 2:

  • Dvomi linkami 1200 kilometrov dlhého plynovodu Severný prúd 2 by sa malo ročne prepraviť až 55 miliárd kubických metrov (m3) plynu z Ruska do Európy.
  • Projekt v hodnote okolo 9,5 miliardy eur je už na 94 % hotový.

Prečo Američania protestujú: USA sa už dlho snažia projekt zastaviť; tvrdia totiž, že plynovod príliš zvýši závislosť Európy od ruského plynu. Kritici tvrdia, že USA len chcú zvýšiť predaj svojho skvapalneného plynu do Európy.

Heger chce zdaniť vývoz ziskov na platenie jácht v daňových rajoch, Sulík ho varuje, že poškodí aj poctivých

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Sulík žiada Hegera, aby prerobil zmenu zákona o zdaňovaní príjmov v zahraničí, inak SaS v utorok nemusí podporiť veľkú novelu zákona o dani z príjmov. Minister financií chce zmenu, ktorá by postihla oligarchov, ktorí vyvážajú zisky do daňových rajov. Sulík mu odkazuje, že je za, ale že návrh zmeny zákona je napísaný tak, že postihne aj slušných.

Tohtoročný Black Friday bol v USA pre eshopy o pätinu úspešnejší ako minulý rok a rovnaký výsledok sa očakáva aj v pondelok na takzvaný Cyber Monday. Príčinou je podľa Adobe Analytics aj fakt, že Američania v obave z nákazy radšej nakupovali na internete než v kamenných predajniach.

  • Americkí spotrebitelia minuli online počas Čierneho piatka (Black Friday) 9 miliárd USD (7,55 miliardy eur), uviedla firma Adobe. To bolo v porovnaní s vlaňajším Čiernym piatkom o 21,6 % viac a boli to druhé najvyššie jednodňové tržby z online predaja v USA v histórii po vlaňajšom Cyber Monday, čo je pondelok, ktorý nasleduje po Čiernom piatku.
  •  Až 40 % nákupov sa zrealizovalo prostredníctvom smartfónov a mnoho spotrebiteľov podporilo malé firmy, ktorých tržby vyskočili o 545 % v porovnaní s ich priemernými dennými tržbami počas októbra.
  • Očakáva sa, že tohtoročný Cyber Monday (30. 11.) prekoná vlaňajší a online predajcovia zaznamenajú rekordné tržby, pričom experti počítajú s 10,8 miliardy USD až 12,7 miliardy USD, čo by bolo v medziročnom porovnaní viac o 15 % až 35 %.
  • Adobe Analytics sleduje maloobchodné webové stránky a transakcie 80 zo 100 najväčších online maloobchodných predajcov v USA.

Mičovský v piatok nečakane vyhodil svojho vyvoleného lesníka a určite tým potešil drevárov

Minister Ján Mičovský vymenoval Mateja Vigodu za riaditeľa lesov v marci, v novembri ho už odvolal. Foto – N/Tomáš Benedikovič a TASR
Minister Ján Mičovský vymenoval Mateja Vigodu za riaditeľa lesov v marci, v novembri ho už odvolal. Foto – N/Tomáš Benedikovič a TASR

Bývalého generálneho riaditeľa štátnych Lesov SR Mateja Vigodu kritizovali najmä tuzemskí drevári. V piatok ho náhle odvolal minister pôdohospodárstva Mičovský. Drevárom prekážalo, že v rámci čistenia zoznamu odberateľov štátneho dreva od priekupníkov začal v lete preverovať aj zmluvy lesov so spracovateľskými firmami.

Rakúsko patrí spoločne s Českom a Slovinskom medzi krajiny, ktoré chcú strediská otvoriť. Švajčiarske strediská sú už otvorené. Taliansko a Nemecko sú proti, obávajú sa totiž, že nový koronavírus sa môže v strediskách rýchlo šíriť.

Kto je proti: Denník Salzburger Nachrichten pripomína, že nemecká kancelárka Angela Merkelová požaduje zatvorenie všetkých lyžiarskych stredísk v Európe, aby sa pandémia dostala pod kontrolu. Podporujú to aj Taliansko a Francúzsko.

Takisto maďarský premiér Viktor Orbán vyzval v piatok Maďarov, aby si nerezervovali zahraničné lyžovačky. Dodal, že nebude nikomu brániť, ale tí, ktorí vycestujú, musia pri návrate počítať s prísnymi kontrolami a karanténou. Prvá vlna pandémie bola podľa neho spojená s viacerými ohniskami nákazy v lyžiarskych strediskách, preto budú teraz platiť prísne pravidlá.

Kto je za: Okrem Rakúska nechcú lyžiarske strediská zatvárať ani ďalšie krajiny na čele so Švajčiarskom, kde sa už lyžuje. Otvoriť chcú však napríklad aj Česko, Slovinsko či Španielsko.

Rakúsko chce spustiť lyžiarske strediská po tom, ako sa spomalí šírenie nového koronavírusu, uvádza sa na stránke vlády. Na to nepotrebuje žiadnu dohodu s inými krajinami. Podobne ako v lete sa budú musieť počas zimnej sezóny dodržiavať rozsiahle preventívne a bezpečnostné opatrenia.

Napríklad Aprés Ski bary nebudú fungovať tak, ako sme ich poznali. Konzumácia jedla a nápojov bude zrejme povolená len vonku. Pri státí v rade na lanovkách alebo v reštauráciách sa bude musieť dodržovať odstup minimálne jeden meter. Okrem toho budú ľudia v kabínkach alebo lokáloch musieť mať prekryté ústa a nos rúškom alebo inak. Maximálny počet osôb na kabínku nie je stanovený, lanovky sú považované za verejný dopravný prostriedok a platia pre ne rovnaké predpisy ako napríklad vo viedenskom metre.

Slovensko zatiaľ neprijalo jednoznačné stanovisko, minister cestovného ruchu Andrej Doležal hľadá spôsob, ako strediská otvoriť, podporu vlády však nemá istú.

Británia sa chystá podľa Financial Times na budúci týždeň schváliť vakcínu spoločností BioNTech a Pfizer proti koronavírusu a jej dodávky sa začnú len pár hodín po schválení.

Premiér Johnson vymenoval námestníka ministra obchodu Nadhima Zahawiho za člena vlády zodpovedného za očkovanie proti covidu-19. Premiérov krok sa chápe ako znamenie, že britská vláda pripravuje program hromadného očkovania v najbližších dňoch. (ft, čtk)

Erik Tomáš (Hlas) kritizuje ministra Krajniaka, že ako opozičný politik hlasoval za takzvané obedy zadarmo a teraz ich ruší. „Skupina 510-tisíc detí, ktorí mali na tieto obedy nárok, sa zúži len na 61-tisíc detí rodičov v hmotnej núdzi,“ povedal Tomáš.

Krajniak reaguje, že zvýšili príspevok na stravovanie dieťaťa na sumu 1,30 eura za jeden obed. Rodičom, ktorí majú na príspevok nárok, dali podľa Krajniaka slobodnú voľbu – či dieťa posielať do školskej jedálne, alebo mu zabezpečiť obed inde.

Novela, ktorú v novembra schválil parlament, má byť účinná od budúceho školského roka.

Veľká Británia očakáva na prelome rokov v dôsledku brexitu problémy s dodávkami niektorých potravín z EÚ: môže ísť napríklad konzervované paradajky, olivy, víno či detskú výživu. Môže to aj zvýšiť ceny, ale Británia nebude mať problém so základnými potravinami, povedal Dominic Goudie z britského združenia výrobcov potravín a nápojov.

Nedostatok skladovacích priestorov počas vianočnej sezóny, ktorá tento rok prebieha v čase, keď sa Británia chystá opustiť jednotný trh EÚ, vystavuje krajinu riziku nedostatku niektorých potravinárskych výrobkov.

Do konca prechodného obdobia zostáva len 5 týždňov. Veľkí výrobcovia a priemyselné skupiny varujú, že skladová kapacita potravinárskeho dodávateľského reťazca je na vrchole a ďalšie šoky nezvládne.

Spoločnosť Unilever, výrobca zmrzliny Ben & Jerry či majonézy Hellmann’s, uviedla, že si vytvára zásoby kľúčových produktov, ale jej „sklady sú už úplne plné“. Rovnako je na tom jej konkurent Nestlé, pre ktorého je aktuálne prioritou udržať dodávky produktov do Veľkej Británie, pretože rokovania medzi Londýnom a Bruselom o obchodnej dohode uviazli na mŕtvom bode.

V tomto „rušnom období roka“ je však vytváranie zásob ťažké, upozornil švajčiarsky potravinársky gigant Nestlé. „Flexibilita, ktorú sme mali v marci, keď sme reagovali na požiadavky spojené s ochorením COVID-19 v oblasti presunu zásob, v tomto ročnom období neexistuje,“ skonštatoval Unilever. „Potrebujeme, aby vlády na oboch stranách urobili všetko, čo je potrebné, aby prístavy a cesty zostali otvorené pre plynulé zásobovanie.“

Firmy a dokonca aj britskí ministri varovali pred možným narušením dodávok od budúceho roka pre dlhé rady nákladných vozidiel na hraniciach bez ohľadu na to, či sa podarí dosiahnuť obchodnú dohodu alebo nie.

Problém je v tom, že k odchodu Británie z európskeho trhu dochádza v tom najhoršom možnom čase, keď vianočný tovar zaberá úložný priestor v skladoch.

Podľa ľudí z britského potravinárskeho priemyslu je pravdepodobné, že nastanú problémy s dodávkami niektorých kľúčových výrobkov z EÚ. Veľká Británia dováža z kontinentu množstvo produktov – od konzervovaných paradajok cez olivy po víno a detskú výživu.

Ďalej sa domnievajú, že aj v prípade dohody o obchode s EÚ sa ceny niektorých potravín v Británii pravdepodobne zvýšia.

Firmy na ostrovoch sa snažia prijať ďalších pracovníkov v oblasti logistiky, aby zabezpečili, že prístavy budú schopné čeliť zvýšenému dopytu po vykládke a skladovaní zásob. A veľké koncerny ako Unilever posilňujú výrobu v Británii.

„No najväčšie obavy vyvoláva obmedzená skladovacia kapacita, najmä nedostatok potravinovo bezpečných skladov,“ uviedol Dominic Goudie z britského združenia výrobcov potravín a nápojov. Británii síce „nedôjde základné jedlo“, ale podľa neho môže dôjsť k sporadickému nedostatku určitých výrobkov a značiek.

Viac ako štyri roky po tom, čo Veľká Británia v referende rozhodla o odchode z EÚ, do ktorej vstúpila v roku 1973, obe strany stále nedosiahli dohodu o budúcich obchodných vzťahoch. (tasr)

Vývoj čínskeho dopravného lietadla C919 je na konci a miestny úrad pre civilné letectvo sleduje posledné skúšobné lety. Informoval o tom štátny výrobca lietadiel Commercial Aircraft Corp of China.

Prvé veľké dopravné lietadlo vyvinuté v Číne má na trhu dopravných lietadiel, ktoré majú okolo 150 miest, konkurovať Airbusu A320 a Boeingu 737.

Firma ráta s tým, že lietadlo C919 získa osvedčenie letovej spôsobilosti na budúci rok. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať