Denník N

Jaguar sa ešte nerozhodol a už mu dávame pozemky, Ficovi kupovanie investorov kedysi prekážalo

Nová investícia sa bude volať Automotive Nitra Project. Automobika má zasiahnuť do mestských častí Zobor, Dražovce, Mlynárce a obcí Čakajovce, Zbehy a Lužianky. Foto - Tasr
Nová investícia sa bude volať Automotive Nitra Project. Automobika má zasiahnuť do mestských častí Zobor, Dražovce, Mlynárce a obcí Čakajovce, Zbehy a Lužianky. Foto – Tasr

Príchod novej automobilky do Nitry ešte len ohlásili, už sa o nej debatuje v Bruseli a štát skupuje pozemky. Verejná debata o tom, akú veľkú dotáciu si zaslúži automobilka za 2 000 až 4 000 nových miest, zatiaľ nie je.

Keď sa ohlási príchod novej automobilky, ľuďom obvykle napadne, že pribudnú tisícky pracovných miest. To je aj hlavná devíza ohlásenej investície automobilky Jaguar Land Rover za približne miliardu eur, ktorá pravdepodobne rozloží svoje nové výrobné linky v Nitre.

V novom závode, ktorý by mal vyrábať 150-tisíc až 300-tisíc áut ročne, sa môže uplatniť 2 000 až 4 000 zamestnancov. Ďalšie tisíce pozícií môže príchod automobilky priniesť vo firmách, ktoré by pre ňu dodávali.

Vyplýva to z dokumentu predloženého na posúdenie vplyvov autombilky na životné prostredie.

Súhlas až po zaplatení

Nie všetkým však pri informácii o príchode novej automobilky príde na um v prvom rade množstvo nových pracovných príležitostí.

„Keď som sa dopočula, že idú stavať automobilku v Nitre, hneď som si pomyslela: Občania, nesúhlaste s tým, kým vám nezaplatia za pozemky,“ hovorí obyvateľka Tepličky nad Váhom, ktorá nechce, aby sa jej meno skloňovalo v médiách.

Má pritom stále v pamäti, koľko problémov sa vyrojilo, keď do Tepličky nad Váhom neďaleko Žiliny smerovala po dohode so štátom kórejská Kia. Spomína si na to, ako jedni občania svoje pozemky predali aj po 120 korún za meter štvorcový, no iní s tým nesúhlasili.

Po viacerých štrajkoch vyjednali viac peňazí. No rozpráva, že ani po vyše desaťročí, ktoré uplynulo od oznámenia príchodu Kie k Žiline, nie sú všetky pozemky vysporiadané.

Pri Nitre budú iné ceny

Hlavný problém pri príchode automobilky k Žiline spočíval v tom, že ľudia neboli spokojní s cenou za pozemky. Jaguar Land Rover, ktorý sa hodlá usadiť v Nitre, zrejme nebude svedkom takýchto problémov.

Aj v jeho prípade síce pozemky pre automobilku zabezpečuje štát, no prvé signály hovoria, že je tentokrát mimoriadne štedrý.

O predaji pozemkov v tamojšom priemyselnom parku už rokuje podnikateľ Ondrej Ščurka. Formálne by ich mala predávať jeho firma Nitra Invest, informáciu zverejnilo Rádio Slovensko.

Denníku N Ščurka spresnil, ako je to s cenami za pozemky. „Podľa toho, aké mám informácie od  ľudí, ktorí dostali ponuku, tak štát dal dobrú ponuku. Myslím si, že taká ponuka sa neodmieta,“ hovorí.

Ako je to priamo s pozemkami jeho firmy, ešte nie je jasné. Detailná poloha budúcej automobilky sa vraj ešte spresňuje. Cenu určuje štát podľa znaleckých posudkov.

Nitra Invest si posudky na cenu za pozemky nerobila, zatiaľ ich nepotrebuje, naznačil Ščurka. No je pripravený predať 80 hektárov pôdy alebo menej, podľa toho, koľko bude štát od neho potrebovať.

Priamo pod automobilkou by malo byť k dispozícii 200 až 300 hektárov zeme.

Ďalšiemu poslali zmluvu

O tom, že štát je s plánmi na prípravu miesta pre novú automobilku dosť ďaleko, svedčia aj ďalšie jeho kroky.

Majiteľ časti  pozemkov, na ktorých by mal závod aj so svojou infraštruktúrou stáť, hovorí, že mu už poslal aj návrh na uzatvorenie kúpno-predajnej zmluvy na jeden z jeho pozemkov. Ani tento pán, s ktorým hovoril Denník N, si však nepraje byť menovaný.

Pozemky zabezpečuje za štát spoločnosť MH Invest. Keď sme sa pýtali, či Jaguar peniaze štátu preplatí, alebo je to súčasť investičného stimulu pre automobilku, nič nové sme sa nedozvedeli.

„Teraz budú pokračovať rokovania a ďalšie detaily zverejníme vtedy, keď to bude možné,“ reagovalo ministerstvo hospodárstva.

Stimul už riešia v Bruseli

Platí pritom, že automobilka sa má definitívne rozhodnúť do konca tohto roka, či na Slovensko príde, alebo nie. S vládou zatiaľ podpísala memorandum. Čo všetko si v ňom alebo mimo neho štát a automobilka dohodli, nie je jasné.

Primátor Nitry Jozef Dvonč si napriek tomu myslí, že ešte nič nie je isté. „Treba byť opatrný, pretože to nie je definitívne rozhodnutie. Vládu a všetkých zainteresovaných čaká veľké množstvo úsilia, a verím, že definitívne rozhodnutie bude v prospech Slovenska a nášho mesta,“ citovala ho agentúra TASR.

O tom, že Jaguar tu budeme s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou mať, svedčí aj to, že o investícii už vedia aj v Bruseli. Väčšie investičné stimuly totiž musí schvaľovať Európska komisia.

„Čo sa týka tejto veci, sme v kontakte so slovenskými predstaviteľmi,“ dozvedeli sme sa z Bruselu, keď sme sa pýtali, či už Slovensko náhodou nestihlo aj požiadať o schválenie jeho stimulu.

Aj keď sa o nej už diskutuje v Bruseli, u nás kompetentní ešte ani len neprezradili, aká veľká má byť. No mohla by byť historicky najväčšou, s poriadnym odskokom od všetkých ďalších.

Premiér Robert Fico nedávno skonštatoval:  „Ak robíte s veľkou investíciou, môže byť stimul 400 miliónov eur a je vybavené.“ Povedal to všeobecne, nespomínal pritom Jaguar, iba vraj „len tak strieľal“.

Neoficiálne informácie však potvrdzujú, že sumu 400 miliónov zrejme tak celkom „nestrelil“.

Pôdu môžu previesť na Jaguar

O tom, či môžu byť v dotačnom balíčku aj pozemky, je ešte priskoro hovoriť. Právnik Marek Šmida upozorňuje, že štát môže pozemky, ktoré získava, predať automobilke.

„Výkup pozemkov neznamená, že to bude štátna pomoc. Keď štát skupuje pozemky, je to štátna pomoc len vtedy, keby ich konečnému prijímateľovi, napríklad automobilke, previedol za nižšiu ako trhovú cenu,“ hovorí Šmida.

Otázna situácia by bola, keby napríklad Jaguar povedal, že sa mu zdá trhová cena nižšia než tá, ktorú ocenili znalci pre štát. V tom prípade by rozdiel medzi kúpnou a predajnou cenou pre štát tiež nemusel automaticky znamenať, že ide o nepriamu štátnu pomoc, hovorí Šmida.

Opäť treba pripomenúť, všetko závisí od toho, čo si vlastne štát s automobilkou dohodol, nakoľko záväzne a čo jej sľúbil.

Verejne alebo potichu?

Náš zákon o investičnej pomoci ponúka aj možnosť, že stimul môže schváliť iba minister, nie vláda. Keď ide na rokovanie vlády, spravidla si stimul všimne verejnosť a začne sa o ňom debata.

Potichu, iba cez ministra, sa to však dá iba pri daňových úľavách a nie pri priamej podpore cez hotovosť. Platí to zároveň iba pre investorov, ktorí u nás investujú viac než 200 miliónov eur.

Automobilke Kia napríklad odsúhlasili v roku 2004 stimul vo výške takmer 180 miliónov eur (v prepočte konverzným kurzom, pozn. red.). Celý bol v hotovosti.

V prípade Jaguara sa vytvorili extra podmienky na kúpu pozemkov navyše. Expresne rýchlo prešla vládou novela, ktorá umožňuje, aby tam, kde sa s majiteľmi pozemkov nedá dohodnúť, mohlo sa pre automobilku aj vyvlastňovať.

„Týmto rozhodnutím vlády vznikol vyvlastňovací titul aj pre túto automobilku,“ hovorí Richard Drutarovský, nezávislý poslanec mesta Prešov a majiteľ portálu Vyvlastnenie.sk.

Ficovi sa v minulosti nepáčilo kupovanie investorov, z ktorého ho teraz vinia Poliaci

Je rok 2004 a predseda Smeru Robert Fico z opozície obviňuje Dzurindovu vládu, že kórejského investora nezlákala, ale investíciu automobilky KIA si kúpila. Informovala o tom vtedy agentúra Sita.

O 11 rokov neskôr čelí rovnakým obvineniam aj Fico. Poľsko ho obviňuje, že automobilke Jaguar Land Rover ponúkol také stimuly, ktoré už boli pre nich neprijateľné.

Fico zatiaľ nepotvrdil, koľko zaplatí štát za príchod investora.  Nedávno vo všeobecnosti spomenul, že teoreticky „ak robíte s veľkou investíciou, môže byť stimul 400 miliónov eur a je vybavené“. Spomenul to so slovami: „Ak teraz len tak strelím.“

Kia pritom dostala od štátu pomoc iba 180 miliónov eur. Fico v roku 2004 kritizoval Dzurindovu vládu aj za utajovanie dokumentov, ktoré sa mali týkať predaja štátneho majetku či rôznych pôžičiek. „Dôvod takéhoto postupu je jednoduchý: zakryť všetky zlodejstvá a neefektívne vynakladanie prostriedkov štátneho rozpočtu,“ povedal vtedy Fico. Hovoril, že ak sa k zmluvám nedostane štandardne, obráti sa na súd.

Fico v roku 2009 vybavil rozšírenie výroby bratislavského Volkswagenu v nemeckej centrále automobilky. Ponúkol jej daňové úľavy vyše 14 miliónov eur. Na otázku, či sa príliš neorientujeme na automobilový priemysel, vtedy podľa portálu pluska.sk povedal, že „sme to zdedili“. „Keď už to tak je, musíme robiť všetko pre výkonnosť automobilového priemyslu.“

Automobilový priemysel jeho vláda podporila v roku 2009 aj šrotovným.

Matej Dugovič

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Ekonomika

Teraz najčítanejšie