Denník N

Lidl a Kaufland majú spolu s Yeme najväčšie platy a vypláca sa im to

Ilustračné foto - Lidl
Ilustračné foto – Lidl
  • Kým Kauflandu zarobil v minulom účtovnom roku každý pracovník viac ako osemtisíc eur a Tescu bezmála 10-tisíc eur, Lidlu už roky generuje každý zamestnanec čistý zisk presahujúci 20-tisíc eur, ukazuje analýza najväčších maloobchodných hráčov, ktorú pripravil po zverejnení všetkých dát Finstat.sk.
  • Spoločný čistý profit Schwarzových reťazcov Lidl a Kaufland neustále stúpa. Ich celkový čistý zisk za uplynulých päť rokov presiahol trištvrte miliardy eur. Prakticky celú sumu si akcionár z reťazcov vybral.
  • Slovenské Tesco nečerpá žiadne bankové úvery a je na súčasné časy kapitálovo exkluzívne zásobené. Naopak, Lidl a Kaufland koncom februára 2020 dlhovali bankám vyše 620 miliónov eur. Za uplynulých päť rokov ich bankové úvery stúpli dvaapolkrát. 

Autor je hlavný analytik Finstat.sk

Celkové tržby obchodných reťazcov (mil. EUR)

Najvýznamnejším maloobchodníkom na slovenskom trhu sa vlani stal nemecký reťazec Lidl.

Jeho obchodná marža, čiže rozdiel medzi tržbami za tovar a nákladmi na jeho obstaranie, stúpla takmer o deväť percent na bezmála 371 miliónov eur. O tridsať miliónov eur prevýšila maržu druhého Tesca, ktoré sa už druhý rok pasuje s jej poklesom. Marža Kauflandu stúpla dokonca o viac ako desatinu. Upevnil si tak pozíciu trojky v tesnom závese za britským konkurentom.

Obchodná marža (mil. EUR)

Podiel obchodnej marže na tržbách za tovar (%)

Obchodnú maržu možno vyjadriť aj v percentách, t. j. ako jej podiel na tržbách za tovar. Takto vyrátaná priemerná miera obchodnej marže sa v analyzovanej skupine ôsmich maloobchodných reťazcov vlani nepatrne zvýšila na 25,9 %. Z každého utŕženého eura za predaj tovaru zostalo reťazcom po zaplatení nákladov na jeho obstaranie bezmála 26 centov.

Nad priemerom trhu sa držia Kaufland, Lidl a Billa. Domáci reťazec Milk-Agro, ktorý predáva aj vlastné potravinárske produkty pod značkou Sabi, pokoril dokonca hranicu 30 %, keďže pomaly znižuje podiel veľkoobchodu na tržbách (18 % v roku 2019). Tesco sa už dostalo s maržou pod 25 %.

A skupina Coop Jednota nepatrne nad 23 %. Medzi jej jednotlivými spotrebnými družstvami sú však významné rozdiely. Kým žarnovická Jednota siaha k trhovému priemeru, najhoršia trenčianska Jednota spadla na 21 %. Ale aj to je hodnota, o ktorej mnohí malí obchodníci môžu iba snívať.

Najvýraznejší nárast obchodnej marže zaznamenala spoločnosť Terno real estate, ktorá prevádzkuje 140 predajní Terno, Kraj a Moja Samoška. Na trhový priemer sa vyhupla hlavne výrazným skresaním nákladov na obstaranie tovaru.

Dividendové eldorádo

Z toho, ako sa na tunajšom maloobchodnom trhu darí Lidlu a Kauflandu, sa teší hlavne Dieter Schwarz,

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Firmy

Obchod

Ekonomika

Teraz najčítanejšie