MediaBrífing: Ako pandémia ovplyvnila predaj novín a časopisov na Slovensku
Dobrý deň! MediaBrífing je týždňový newsletter o médiách a žurnalistike. Prihláste sa na odber a pošleme vám ho každý piatok. Dnes sa pozrieme aj na tieto témy:
- Ako kríza postihla SME, HN, Katolícke noviny a ďalšie médiá.
- Aké plány má nová riaditeľka TA3.
- Situácia v Českej televízii začína byť znepokojivá.
- Facebook označil 180 miliónov príspevkov, ktoré šírili dezinformácie o voľbách.
Keď na jar prepukla prvá vlna pandémie, vydavatelia novín znervózneli. Sledovanosť televízií a návštevnosť spravodajských webov trhala rekordy, ale noviny a časopisy boli ohrozené. Obchody a trafiky síce zostali otvorené, no ľudia boli viac doma a frekvencia ich nákupov klesla.
Navyše, médiá postihol prudký prepad príjmov z inzercie. Firmy totiž začali šetriť.
Viaceré redakcie prepúšťali alebo znižovali platy. Niektoré časopisy menili periodicitu. A hoci médiám stúpal počet online predplatiteľov, príjmy z digitálu nedokázali nahradiť chýbajúce peniaze z printu, kde majú mnohé vydavateľstvá stále svoj hlavný biznis.
Pozreli sme sa na dáta a oslovili najväčších slovenských vydavateľov, aby sme mohli opísať, ako kríza postihla slovenské tlačené médiá.
SME: Denník dopadol lepšie, regionálne noviny horšie
Predaj tlačených novín klesá už zhruba 15 rokov a z dát vyplýva, že pandémia tempo poklesu výrazne nezmenila. Akurát Nový Čas sa od jari definitívne prepadol pod 60-tisíc predaných výtlačkov denne a denník SME sa posunul pod hranicu 20-tisíc.
„Jarná vlna pandémie hrozila výpadkom až 30 percent tržieb z predaja a z inzercie. Tento trend trval našťastie len niekoľko týždňov, potom nastal obrat a čitatelia aj inzerenti sa začali vracať k svojim novinám. Tržby printového aj digitálneho predplatného nám rástli a tržby z predaja na stánku klesli v tomto roku o 4 percentá,“ vraví Alexej Fulmek, riaditeľ vydavateľstva Petit Press, ktoré vydáva aj denník SME.
„Tržby v denníku SME sa vyvíjali lepšie ako v ostatných častiach vydavateľstva, denník SME klesol medziročne v príjmoch z printovej reklamy len o 5 percent, ale regionálna časť vydavateľstva atakovala hranicu poklesu 20 percent.“ Petit Press vydáva regionálne týždenníky MY a na východe denník Korzár.
V budúcom roku očakáva vydavateľstvo výpadky v predaji a inzercii do 5 percent.
Fulmek povedal, že predaj digitálneho predplatného tento rok narástol o 50 percent, no firma aj tak musela pristúpiť k úsporným opatreniam. „V personálnych nákladoch sme šetrili 9,5 percenta a pri tomto šetrení tento rok aj ostaneme, nebude ho treba zvyšovať.“
Pandémia tvrdo zasiahla ďalšie zdroje príjmov vydavateľstva, konkrétne cestovnú kanceláriu dovolenka.sme.sk a biznis s konferenciami. „Obe tieto aktivity majú výpadok v tržbách okolo 80 percent,“ povedal Fulmek.
Hospodárske noviny: Máme 6000 digitálnych predplatiteľov
Platené konferencie museli rušiť aj Hospodárske noviny. Nahrádzajú ich online podujatia, ktoré sú síce lacnejšie na organizáciu, no aj účastnícke poplatky – a teda aj tržby – sú výrazne menšie.
Vydavateľstvo Mafra, ktoré okrem Hospodárskych novín vydáva napríklad aj časopisy Evita, Eurotelevízia či Rytmus života, je s predajom novín a časopisov