Kuriéri ani e-shopy zatiaľ žiadnu drámu nehlásia, s blížiacimi sa Vianocami však bude meškaní pribúdať

Kuriérske služby zažívajú nevídaný rozmach. Nákupy online rastú od vypuknutia koronakrízy a tlak na distribučné siete ešte vystupňujú prichádzajúce Vianoce.
Na rozdiel od jari, keď sa situácia na trhu zmenilo skokovo a nečakane, teraz sa môžu firmy z logistického reťazca oprieť o skúsenosti a prirátať k tomu očakávaný vianočný nápor.
Oslovené kuriérske spoločnosti zrejme aj preto zatiaľ žiadnu drámu nehlásia, ale niektoré upozorňujú, že doručovanie sa môže skomplikovať v závislosti od okolností.
„Nezaznamenali sme žiadne medziročné zmeny. Naším cieľom je doručiť zásielku nasledujúci deň a to sa nám darí dlhodobo plniť,“ odpísali zo Slovak Parcel Service, keď sme sa spýtali, či sa medziročne nenatiahla lehota na doručovanie zásielok v ich sieti.
Štátna pošta hlási začínajúci nápor, s ktorým si vraj zatiaľ takisto vedia poradiť. „Slovenská pošta prijme denne v predvianočnom období priemerne 80-tisíc balíkových zásielok. V stredu 18. novembra sme zaznamenali prvý rekord, keď bolo podaných takmer 102-tisíc balíkových zásielok. Počas vianočnej prevádzky očakávame viac takých dní. Tento počet sme zvládli bez výraznejších problémov,“ opisuje pošta doterajší vývoj.
Pošta dodáva, že dočasne negarantujú lehotu prepravy pri extra rýchlych expresných zásielkach, pretože pri vnútroštátnej preprave môže takáto expresná zásielka pre pandémiu meškať. Zatiaľ sa to vraj stáva len výnimočne. Balíky, pohľadnice či bežné listy druhej triedy posielané v rámci Slovenska odporúča podať najneskôr 18. decembra, teda v piatok, ak sa klient rozhodne nevyužiť rýchlejší typ zasielateľského produktu.
Stupňujúci sa tlak vidia aj v DPD. „Balíky, ktoré sú odovzdané do našej siete, v rámci Slovenska zvyčajne doručujeme v priebehu nasledujúceho pracovného dňa. Tento termín sa však s blížiacimi sa sviatkami môže predĺžiť vzhľadom na enormný nárast balíkov v našej sieti,“ hovorí Andrea Bačíková, marketingová a PR manažérka DPD na Slovensku.
Predvianočné obdobie už zažili – na jar
DPD tvrdí, že na nástup vyhrotenej vianočnej sezóny sa vopred dostatočne pripravili, posilnili tímy kuriérov aj pracovníkov v depách. „V predvianočných týždňoch sa objem zásielok zvýši bežne aj o 60 percent. Tento rok, predpokladáme, doručíme asi ešte približne o tretinu viac balíkov ako počas minuloročnej sezóny,“ povedala Bačíková z DPD.
Slovenská pošta píše, že už v prvej vlne koronakrízy to pripomínalo predvianočné obdobie. „Počty balíkov na adresu boli zvýšené na úroveň predvianočného obdobia. Oproti bežnej prevádzke sú v tomto období navýšené počty kuriérov o 8 až 10 percent,“ píše Slovenská pošta.
Získať kuriérov nemusí byť ani v aktuálnej situácii jednoduché, no kuriérske a ďalšie firmy z logistického reťazca majú výhodu v zácviku z prvej vlny. Vtedy bola situácia iná v nárazovosti nečakanej zmeny na trhu. Kuriéri narýchlo improvizovali a ukázali, že to vedia. Napríklad DPD sa načas spojilo s taxikármi.

Balíkov bolo toľko ako na Vianoce, pomohli nám taxikári, rozpráva šéf kuriérskej firmy DPD o koronakríze
Teraz na rozdiel od nárazovej prvej vlny vedia lepšie odhadnúť, čo za akých okolností očakávať a ako sa na to pripraviť. Prešla si tým celá distribučná reťaz.
Rozhoduje aj šikovnosť e-shopov
Kuriéri sú však len jednou časťou siete, zahltenie môže prísť aj v e-shopoch.