Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Radšej vyhorieť ako niečo vybavovať na registrových súdoch, hovorí podnikateľ

Ilustračné foto N - Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

V júni 2020 podala bratislavská právna kancelária na Obchodný register SR žiadosť o výmaz jedného z konečných užívateľov výhod vo firme. Súd to, prekvapivo, vybavil do dvoch týždňov, o čom právnej kancelárii poslal aj potvrdenie.

Vymazanie jedného z konečných užívateľov výhod súd naozaj riadne zrealizoval, čo sa dalo overiť aj cez databázu štatistického úradu. Potom však prišlo prekvapenie.

„Po piatich mesiacoch nám teraz v tejto už vybavenej veci prišlo zo súdu zamietnutie. Súd nám napísal, že naše podanie pre nezrozumiteľnosť nevie vybaviť, pretože konečný užívateľ výhod, ktorého žiadame vymazať, v zozname konečných užívateľov výhod zapísaný nie je,“ opísal situáciu právnik.

Chcel sa so súdom spojiť a zistiť, prečo sa znovu vrátil k už vybavenej veci. Či išlo o technickú chybu alebo o iný problém. „Nevieme sa však na súd dovolať, nedvíhajú nám telefóny. Ne

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Heger žiada posielať každú faktúru daniarom online. Pozor pri tom na šikanu malých, varujú podnikatelia

Minister financií Eduard Heger. Foto – TASR
Minister financií Eduard Heger. Foto – TASR

Ministerstvo financií chce, aby všetci podnikatelia museli v budúcnosti vydávať faktúry z každej transakcie, ktorú neevidujú cez e-kasu. Pred jej vystavením by mali poslať fakturačné údaje v reálnom čase daniarom. To isté bude musieť urobiť odberateľ.

Sulík dal preveriť IT systém za 8 miliónov, NKÚ potvrdil, že bol úplne zbytočný

Bývalý minister hospodárstva a prezident AZZZ Tomáš Malatinský. Foto – TASR
Bývalý minister hospodárstva a prezident AZZZ Tomáš Malatinský. Foto – TASR

Ministerstvo hospodárstva si ešte v roku 2013 v utajenom režime objednalo IT systém pre krízové riadenie za 24 miliónov eur. Najvyšší kontrolný úrad zistil, že sa vôbec nevyužíval. „ISKRA môže slúžiť ako ukážkový príklad plytvania so štátnymi prostriedkami.“

Minúta po minúte

Priemyselná výroba v USA v decembri stúpla o 1,6 %, čo bolo oveľa viac, než sa čakalo, a najviac od júla, vyplýva z údajov centrálnej banky Fed. Produkcia sa zvýšila tretí mesiac za sebou, za úrovňou pred pandémiou však zaostáva o 3,3 %.

Americký priemysel v decembri pracoval na 74,5 % kapacity, vo februári fungoval na 76,9 %. Využitie kapacít je vyše 5 % pod priemerom za roky 1972 až 2019.

Analytici upozorňujú, že v ďalších mesiacoch by sa výroba mohla opäť spomaliť, pretože pandémia opäť silnie. To narušilo dodávateľský reťazec a prinútilo mnoho pracovníkov zostať doma. (čtk, reuters, ap)

Projekt Nový Istropolis od Immocapu je podľa organizácie Docomomo v rozpore s územným plánom. Hovorí, že jeho ťažiskom je bytová výstavba a zvyšuje zastavanosť územia o takmer dve tretiny. Developer reagoval, že projekt v súlade s plánom je.

Združenie, ktoré už plány na búranie Istropolisu na Trnavskom mýte viackrát kritizovalo, hovorí, že podľa územného plánu má byť bytová výstavba v lokalite len doplnková. Reagovalo tak na projekt predložený na posudzovanie environmentálnych vplyvov.

Immocap v reakcii napísal, že projekt zodpovedá územnému plánu „podľa funkcie 201 ako územie občianskej vybavenosti celomestského a nadmestského významu, v ktorom rezidenčná funkcia neprekračuje 30 % z celkových podlažných plôch nadzemnej časti zástavby“.

Dodal, že súlad projektu nakoniec posúdi bratislavský magistrát.

V reakcii tiež argumentoval tým, že robil medzinárodnú architektonickú súťaž, a podľa neho sa ukázalo, že Istropolis je v súčasnej podobe neudržateľný.  (tasr, e)

BMW chce tento rok zdvojnásobiť predaj plne elektrických áut. Vrátane hybridov má v pláne zvýšiť odbyt vozidiel na čiastočný alebo plne elektrický pohon o 50 %. Automobilka aj jej konkurenti sa snažia dohnať americkú Teslu.

Bavorská automobilka minulý rok predala 193-tisíc plne elektrických a hybridných áut, Tesla dodala zákazníkom takmer pol milióna čistých elektromobilov.

BMW vlani zvýšilo predaj elektromobilov o takmer 32 %, v Európe tvorili 15 % predaja hlavnej značky. Do roku 2023 chce zvýšiť počet vyrábaných elektrických modelov zo súčasných 13 na 25, z toho vyše polovica má byť plne elektrická.

Zvýšenie výroby elektrických áut podporujú prísnejšie emisné normy v EÚ aj v Číne a snaha čoraz väčšieho počtu krajín zakázať predaj nových vozidiel poháňaných fosílnymi palivami, v niektorých prípadoch už v roku 2030. (čtk, reuters)

Najpredávanejšej značke áut na Slovensku – Škode – klesol vlani počas pandémie predaj o 15 %. Škoda Auto, ktorá je súčasťou koncernu Volkswagen, hovorí, že sa jej podiel na slovenskom trhu pritom zvýšil z 19,9 na 22,4 %.

Predaj áut padal v celej Európe, podľa údajov európskeho združenia výrobcov ACEA sa za prvých 11 mesiacov vlaňajška znížil v EÚ o 25,5 % a na Slovensku o 26,2 %.

Škoda Auto uviedla, že v minulom roku predala 17 064 áut. Za rok 2019 hlásila 20 211 vozidiel.

Najpredávanejším modelom Škody Auto bola v minulom roku Fabia, nasledovala Octavia.

Objem fúzií a akvizícií uskutočnených v roku 2020 klesol na 2,9 bilióna dolárov z predvlaňajších 3,3 bilióna. Aktivita na trhu sa obnovila od júna po tom, ako trh v prvom štvrťroku zamrzol, vyplýva zo štúdie poradenskej firmy EY.

Podľa EY bol vlaňajšok pre firemné transakcie v znamení zvratov. Ich celkový objem bol piaty najvyšší od globálnej finančnej krízy.

Poradenská firma odhaduje, že medziročný rast hodnoty fúzií a akvizícií zaznamenaný od začiatku 3. štvrťroka 2020 bude pokračovať aj v tomto roku.

Podrobnejšie údaje za rok 2020:

  • Najvýraznejší pokles aktivity zažil priemyselný a spotrebiteľský sektor. Darilo sa odvetviam, ako sú technológie, médiá, zábava a telekomunikácie alebo elektrická energia a služby.
  • Aktivita v jednotlivých regiónoch sa odlišovala. Hodnota transakcií v Amerike klesla o 29 % na 1,27 miliardy dolárov, trh v USA zažil v čase vrcholiaceho lockdownu pokles o 80 % oproti roku 2019.
  • V Ázii a Tichomorí sa v prvých dvoch mesiacoch vlaňajška transakčná aktivita radikálne spomalila, pred koncom roka však vzrástla o pätinu na 805 miliárd dolárov. (čtk)

Na Slovensko prišla zásielka 2,6 milióna antigénových testov. V priebehu siedmich dní dorazilo celkovo viac ako 5 miliónov kvalitných antigénových testov od spoločnosti SD Biosensor, informuje ministerstvo hospodárstva.

Ide o druhú časť z celkovo 5,2 milióna testov, ktoré si ministerstvo priamo objednalo od firmy Eurolab Lambda. Cena dovedna predstavuje 25,7 milióna eur.

Výrobcom testov je firma SD Biosensor, cena jedného vychádza 4,95 eura za kus. Prvá časť prišla 7. januára.

Nákup testov bol jeden z predmetov sporov medzi predsedom SaS Richardom Sulíkom a premiérom Igorom Matovičom. Matovič Sulíkovi vyčítal, že testy kupoval príliš dlho.

Toyota vlani zvýšila podiel na európskom trhu na rekordných 6 %. Odbyt jej vozidiel Toyota a Lexus v regióne klesol o 9 % na vyše 993-tisíc kusov, čo je miernejší než zhruba pätinový prepad celého automobilového odvetvia.

Toyota bola v roku 2019 druhou najväčšou automobilkou na svete podľa počtu predaných áut po Volkswagene. Podľa predbežných výsledkov sa to vlani nezmenilo.

Na celkové predajné výsledky firmy Toyota Motor Europe (TME) mal vplyv silný dopyt po modeloch s hybridným pohonom. Ich odbyt klesol medziročne o 6 % na 529-tisíc.

TME zabezpečuje predaj na trhoch západnej, strednej a východnej Európy vrátane Turecka, Ruska, Izraela a viacerých krajín v Strednej Ázii, napríklad v Arménsku, Azerbajdžane, Gruzínsku a Kazachstane. (čtk)

Najvyšší súd v Británii rozhodol v prospech tisícok podnikov v spore s poisťovňami, ktoré nechceli uznať straty v dôsledku nariadenej pandemickej uzávery. Menšie firmy, napríklad reštaurácie, sa po odmietnutí poisťovňami obávali bankrotu.

Poisťovne Hiscox, RSA, QBE, Argenta, Arch a MS Amlin tvrdili, že mnoho poistných zmlúv uzavretých pre prípad prerušenia podnikania nepokrýva také rozsiahle obmedzenie aktivít, aké sa objavilo v marci.

Britská vláda vtedy v dôsledku šírenia koronavírusu siahla k plošnej uzávere. Uvedená šestica poisťovní patrí k najväčším poisťovacím ústavom na svete zameraným na krytie rizika v súkromnej sfére.

Prečo dal súd za pravdu firmám

Sudcovia uviedli, že keď pozorne preskúmali doložky k poistným zmluvám, zistili, že poisťovne mali v mnohých prípadoch plniť.

Ide o situácie, keď je prekážkou napríklad choroba či zamietnutie prístupu na pozemok firmy. Rozhodnutie súdu tak znamená víťazstvo pre poistené firmy aj pre regulátora odvetvia FCA, ktorý sa za ne postavil.

Ďalšie súvislosti:

  • Verdikt najvyššieho súdu ovplyvní zhruba 37-tisíc poistených subjektov a 60 poisťovní.
  • Suma, ktorá by mala byť vyplatená, sa pohybuje v miliardách libier.
  • Rozhodnutie súdu malo okamžitý vplyv aj na akciový trh. Napríklad akcie poisťovne Hiscox po ňom klesli o viac ako 5 %. (čtk, reuters)

Nemecký súd zastavil trestné konanie s bývalým šéfom VW Martinom Winterkornom, týka sa manipulácie s akciovým trhom v súvislosti s emisným škandálom. Winterkorna ešte čaká súdny proces, v ktorom čelí obvineniu z podvodu v tej istej kauze.

V zastavenom konaní bol Winterkorn (73) obvinený, že investorov včas neinformoval o dôsledkoch falšovania údajov o emisiách. Súd predpokladá, že postih v tomto prípade by bol oveľa menší než v procese, ktorý sa týka podvodu.

„Usvedčenie z manipulácie s trhom by neviedlo k výraznému zvýšeniu celkovo vymeraného trestu,“ cituje súd agentúra Reuters.

Ďalšie obvinenia

Proces s Winterkornom týkajúci sa podvodu je plánovaný na koniec februára. Súd označil za vysoko pravdepodobné, že v ňom bude uznaný za vinného.

Podľa informácií zo septembra bude Winterkorn čeliť aj obvineniu z organizovaného obchodného podvodu. Kupci niektorých áut z koncernu VW boli oklamaní, pretože ich vozidlá boli vybavené softvérom na manipuláciu s emisiami. Podľa súdu im vznikla finančná škoda celkovo za stovky miliónov eur.

História emisnej kauzy

Volkswagen v septembri 2015 v reakcii na obvinenie amerických úradov priznal, že softvér umožňujúci manipulovať s testami oxidov dusíka nainštaloval zhruba do 11 miliónov áut po celom svete.

Škandál už automobilku stál desiatky miliárd eur. Winterkorn krátko po odhalení škandálu odstúpil z funkcie šéfa firmy. (čtk, dpa)

Bývalý šéf VW Martin Winterkorn Foto - TASR/AP
Bývalý šéf VW Martin Winterkorn Foto – TASR/AP

Štátne Lesy SR obsadili funkciu riaditeľa výrobno-technického úseku, dokončili tak zmeny vo vedení po vlaňajšom nečakanom odvolaní Mateja Vigodu. Bývalý šéf podniku hovoril, že tento post ponúkali jemu, ale neprijal ho.

Novým riaditeľom výrobno-technického úseku bude Ján Schürger. Podľa lesov pôsobil predtým v cirkevných lesoch – vo firme Lesy Jasov, ktorá patrí tamojšiemu opátstvu.

Novým riadieľom Lesov SR sa už skôr stal Tomáš Čuka, na post ekonomického riaditeľa prišiel Karol Vinš, ktorý viedol Zväz spracovateľov dreva.

Vigoda o ponuke stať sa výrobno-technickým riaditeľom hovoril v nedávnom rozhovore pre portál Aktuality.sk.

ZSSK priviezli prvý z piatich nových vlakov, ktoré budú jazdiť na trati zubačky aj tatranských električiek. Cestujúci ho podľa štátneho dopravcu po prvý raz využijú zrejme v auguste. Dodávateľom je švajčiarsky Stadler, celková hodnota zákazky takmer 39 miliónov eur.

Železnice počítajú s tým, že päť vlakov nasadia do konca tohto roka. Jazdiť budú na tratiach Štrba – Štrbské Plesto, Poprad-Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.

Nové vlaky budú modernejšie, ale s nižším počtom miest na sedenie. Okrem piatich vlakov je súčasťou eurofondovej zákazky aj jeden pomocný rušeň.

Zubačka zo Štrby do Štrbského Plesa sa teraz rekonštruuje a vlaky sú nahradené autobusmi. ŽSR predpokladali ukončenie prác vo februári, podľa ministerstva dopravy však trať odovzdajú až na prelome mája a júna.

Čo sa stane so starými zubačkami

  • ZSSK hovorí, že si dva vlaky ponechá na mimoriadne a historické jazdy a prípadné posilnenie počas špičky.
Foto - ZSSK
Foto – ZSSK

Dve firmy zo strojárskeho a potravinárskeho priemyslu oznámili investície v celkovej výške 15,6 milióna eur. Nemecká skupina Hydac Electronic a švajčiarska Nestlé zároveň požiadali o investičné stimuly na ne.

Vyplýva to z materiálov ministerstva hospodárstva.

Hydac Electronic v Tvrdošíne

  • Hydac plánuje do roku 2022 vynaložiť 8,38 milióna eur do rozvoja továrne v Tvrdošíne.
  • Peniaze použije na automatizáciu súčasnej výroby elektromagnetických systémov, ventilov a displejov a do novej výroby kamerových systémov na využitie v poľnohospodárstve.
  • Vďaka projektu vytvorí 68 pracovných miest.

Nestlé v Prievidzi

  • Slovenská divízia švajčiarskeho potravinárskeho gigantu Nestlé zvýši produkciu vďaka investícii do nových výrobných liniek.
  • Závod v Prievidzi sa zameriava najmä na výrobu dehydrovaných bujónov a polievok.
  • Objem produkcie plánujú zdvihnúť takmer o tretinu a podnik vytvorí vďaka investícii štyri desiatky pracovných miest.

Obe investície štát plánuje podporiť stimulmi. Daňové úľavy by však mali byť nižšie, než firmy pôvodne žiadali.

Celková nezamestnanosť sa na Slovensku vlani po prepuknutí pandémie zvýšila nad osem percent zo šiestich. Výraznejšiemu prepúšťaniu zabránili podľa ekonómov opatrenia na udržanie pracovných miest.

Rušenie stoviek pracovných miest, naopak, ohlásil štátom ovládaný nákladný železničný dopravca ZSSK Cargo a Slovenská pošta. (čtk, e)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať