Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Odbory už vidia v trnavskej automobilke nový, možno aj väčší model, ako vyrába dnes. Vedenie firmy optimizmus krotí

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Po tom, čo bratislavská dcéra Volkswagenu získala nedávno nové výroby modelov Passat a Superb, najväčší otáznik v domácom automobilovom priemysle zostáva visieť nad budúcou výrobnou náplňou trnavskej dcérskej automobilky francúzskeho Peugeot Citroën. Tá síce už svoj Peugeot 208 začala vyrábať aj v plne elektrickej verzii a len nedávno začala produkovať aj vynovený Citroën C3, no úplne nový model jej už dlhšie chýba.

Peugeot 208 je Trnave už od roku 2012 a Citroën C3 od jesene 2016. Vedenie trnavskej automobilky dlhšie upozorňuje, že získanie nového modelu je mimoriadne dôležité.

Odbory automobilky pritom hovoria, že nový model údajne má od francúzskej matky už istý, ako prvé o tom začiatkom týždňa informovali Hospodárske noviny. Odbory svoje presvedčenie opierali o to, že vedia o nových pracovníkoch, ktorí sa už chodia zaúčať na nový projekt do Francúzska. A isté modifikácie dokonca vraj boli uskutočnené už aj na výrobných linkách trnavskej automobilky.

Navyše pre Denník E šéf odborárov v trnavskej automobilke Milan Minárech aktuálne naznačil,

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Europoslanec SaS Eugen Jurzyca hovorí, že klesá ochota Slovákov financovať zelené projekty. Opiera sa o prieskum Focusu; pýtal sa v ňom na ochotu zvýšiť podporu zelených projektov z eurofondov aj za cenu zníženia podpory diaľnic, školstva či zdravotníctva.

Koncom roka 2019 so zvýšením podpory zelených projektov podľa europoslanca súhlasilo 40,5 % opýtaných, koncom vlaňajška už len 32,2 %.

Jurzyca dodal, že treba napriek tomu „veriť vedeckému konsenzu o tom, že boj s klimatickou zmenou je nutný a musíme aj na Slovensku dodržiavať naše medzinárodné záväzky“.

Slovensko získa v najbližšom období viac peňazí z EÚ než v minulosti. Okrem „klasických“ eurofondov totiž môže čerpať 5,8 milióna eur grantov z fondu obnovy EÚ. Veľká časť z nich bude venovaná práve na projekty zamerané proti klimatickej zmene.

Spoločnosť Johnson Controls potvrdila rušenie pracovných miest v Bratislave. Hovorí o „úplnom presune niekoľkých bratislavských oddelení do inej časti firmy“, ktoré sa dotkne 532 zamestnancov najmä vo finančných a účtovných funkciách.

O prepúšťaní v americkom koncerne už písal portál Aktuality.sk – uvádzal 300 prepustených, pričom pozície sa podľa webu presúvajú do Indie. V stanovisku pre TASR firma nespresnila, kam služby umiestni. Proces chcú uzavrieť do konca apríla.

Prepúšťanie stoviek ľudí ohlásilo aj americké AT&T, podľa odborárov pôjde o 300 ľudí. Firma pôsobí v Bratislave a Košiciach.

Spotrebiteľské ceny v Nemecku v decembri klesli medziročne o 0,3 %, v rovnakej miere sa znížili aj v novembri. Priemerná inflácia za celý minulý rok sa spomalila na 0,5 % z 1,4 % v roku 2019.

Konečné údaje o inflácii za december a celý rok 2020 zverejnil spolkový štatistický úrad Destatis na internetovej stránke.

Spotrebiteľské ceny klesali v medziročnom porovnaní od júla s výnimkou augusta, keď zostali bez zmeny. K deflácii prispelo najmä dočasné zníženie DPH, ktoré malo podporiť ekonomiku v koronakríze.

U. S. Steel od 8. januára zaznamenal 313 pozitívnych, čo by pri počte zhruba 9500 zamestnancov bolo viac než 3 %. Vo fabrike ďalej funguje verejné odberné miesto, negatívny test bude od 27. januára potrebný na cestu do práce.

  • Počet 313 pozitívnych, ktorý zverejnili oceliarne, je uvedený spomedzi zamestnancov. Tí sa mohli nechať testovať aj inde ako v podniku.
  • Testovacie miesto v U. S. Steel hlási od 8. januára 6825 testovaných, z čoho polovica zamestnancov je z U. S. Steelu. Za včerajšok do 18:30 tam bolo pozitívnych 26 zo 708 ľudí, čo by predstavovalo 3,7 %.

Predaj nových osobných áut sa v EÚ vlani vplyvom pandémie znížil o rekodných 23,7 % na 9,9 milióna vozidiel. Na Slovensku klesol ešte o niečo výraznejšie – o 24,9 %. V decembri sa medziročný európsky pokles zmiernil na 3,3 %.

Informovalo o tom Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).

Aký bol prepad za rok

  • V porovnaní s predchádzajúcim rokom sa v EÚ predalo zhruba o tri milióny vozidiel menej.
  • Percentuálne poklesy boli vo všetkých krajinách dvadsaťsedmičky dvojciferné.
  • Z veľkých trhov najvýraznejší prepad zaznamenalo Španielsko (-32,3 %), ďalej Taliansko (-27,9 %) a Francúzsko (-25,5 %).
  • Nemecko vykázalo pokles počtu registrácií o 19,1 %.

Ako to vyzeralo v decembri

  • Medziročný pokles sa zmiernil na 3,3 %, predalo sa 1,03 milióna áut.
  • Štyri najväčšie automobilové trhy vykázali veľmi rozdielne výsledky – vo Francúzsku a v Španielsku bol dvojciferný pokles (-14,9 a -11,8 %). Nemecko má za sebou solídny nárast o 9,9 % a v Španielsku sa registrovalo medziročne zhruba toľko vozidiel ako pred rokom.
  • Na Slovensku sa predaj znížil o 8,2 % na zhruba 7000 áut. (čtk, e)
Zdroj - ACEA
Zdroj – ACEA

Ekonomický newsfilter: Jedno- a dvojcentovky zneškodníme zaokrúhľovaním +

  • Kríza – nekríza, byty v Bratislave sú čoraz drahšie
  • Do najväčšej farmy prišiel finančník vychovaný v J&T
  • Pre priemysel neskončil rok zle, ale už ideme zase dole

Kanada schválila návrat lietadla Boeing 737 MAX do prevádzky, rozhodnutie platí od stredy 20. januára. Skončilo sa tak takmer dvojročné uzemnenie týchto strojov po tragických nehodách.

Kanadské ministerstvo dopravy uviedlo, že po preskúmaní konštrukčných zmien a dodatočnom výcviku pilotov ruší od 20. januára existujúce nariadenie o zákaze komerčnej prevádzky Boeingov 737 MAX vo vzdušnom priestore Kanady.

Očakáva tiež, že kanadské letecké spoločnosti budú pripravené vrátiť lietadlo na oblohu „v najbližších dňoch a týždňoch“.

Kanadský letecký dopravca číslo dva, WestJet, oznámil, že plánuje vrátiť svoju flotilu lietadiel Boeing 737 MAX do vzduchu vo štvrtok 21. januára po tom, čo koncern Boeing vyriešil technické problémy a zdokonalil výcvik pilotov. Aj spoločnosti Air Canada a Sunwing majú vo svojich flotilách lietadlá 737 MAX.

Kríza modelov MAX sa začala haváriou tohto lietadla v Indonézii v roku 2018, po ktorej nasledovala ďalšia v marci 2019 v Etiópii. (tasr, cnbc)

Okresný súd v Trnave opätovne nezrušil dočasnú ochranu pre Arcu Investments. Po dvoch predchádzajúcich podnetoch vyhodnotil ako nedôvodné aj ďalšie tri návrhy oznamovateľov.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať